Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 202 ggr
Mini.marsvini
2020-08-11 08:01

”Vriden”? klo! Vad ska jag göra!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har tre marsvin och älskar denna sidan till och börja med! Och nu har jag äntligen lyckats logga in! Men över till min fråga. Mitt ena marsvin Mini är nu 1 år och jag har märkt att hennes ”finger” (vet inte vad det kallas) pulpa? Är liksom utåtvänd. På bakbenet längst ut! Hon verkar inte ha ont eller ömma/ gå dåligt utan är sprallig och pigg som vanligt, vad ska jag göra? Väldigt tacksam för svar och kan beskriva med om ni frågar eller så kan jag skicka en bild!🐹

Annons:
Ljungåsen
2020-08-11 11:22
#1

Jag tycker det ser ut som om hon brutit eller möjligen stukat till tån. Det är inte helt ovanligt att sånt händer, och det man behöver tänka på är att den klon inte kommer slitas lika mycket som de an, eftersom den pekar fel. Det är klokt att hålla klorna så korta som möjligt, speciellt på den brutna tån, för att minska risken för att hon fastnar med den. Eftersom hon har vita klor så är ju pulpan lätt synlig, så det borde inte vara så svårt. Rekommenderar kloklippning varannan eller var tredje vecka.

Mini.marsvini
2020-08-11 15:33
#2

Tack! Ska defenetivt ta och klippa de nu märkte jag! Eftersom hon inte verkar reagera, behöver jag vara orolig? Men de är ju experter på att låtsas att allting är bra men det egentligen inte är det…

Ljungåsen
2020-08-11 15:47
#3

#2 Nej, du behöver inte vara orolig. Bara väldigt noggrann med att hålla klorna korta, just för att minska skaderisken.

Upp till toppen
Annons: