Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 259 ggr
Semlan2000
2020-08-12 12:24

Marsvinet har blivit smalare

Jag har tre marsvin i buren varav två av de är ca 1 år gamla och en ca 4, alla är honor. Fyraåringen har alltid varit normal storlek men under senaste tiden har jag märkt att hon tappat vikt och blivit väldigt smal. Hon är pigg för övrigt dock är hon blind men det har inte påverkat henne så mycket då hon är grym på att hitta i buren och lukta sig fram till maten. Hon äter normalt tycker jag men de andra äter nog lite mer än henne, ett av marsvinen är väldigt dominant och är snabb med att roffa åt sig maten. Vet ni vad det kan gälla?

Annons:
Ljungåsen
2020-08-12 12:44
#1

Hur mycket har hon tappat i vikt under hur lång tid? Är det så att bossiga kompisen jagar bort henne från maten? Äter hon bra med hö? Plötslig viktförlust är ett tecken på att någonting inte är som det ska. Hade hon varit min så hade jag tagit henne till marsvinskunnig veterinär för kontroll. Framför allt är det kontroll av kindtänderna, och/eller eventuell smärta som jag skulle vilja ha uteslutet innan man börjar laborera med maten. Att hon är blind tror jag inte påverkar alls. Jag har också en blind fyraåring, och hon väger lika nu som hon gjorde innan hon blev blind för nästan tre år sedan.

Semlan2000
2020-08-12 13:19
#2

Det var nu i veckan som det faktiskt slog mig att ”gud nu har hon verkligen blivit smalare”. Hon äter bra med hö tycker jag. Om det är värt att nämna så serverar vi de oftast paprika, persilja älskar de, kål, sallad från trädgården, gräs, maskrosor, ibland gurka och morot! Bossen i buren äter helt klart mest av de och hon äter riktigt snabbt, ser nästan ut som att hon tävlar med de andra när hon äter. Nog får de andra i sig mat men inte precis lika mycket som fröken dominant. Jag kanske skulle kunna testa att ta upp Doris som hon heter en gång om dagen och låta henne få äta ifred och se hur det funkar? Bara tills hon är på rätt bana igen. Om det inte funkar får vi uppsöka veterinär!

Ljungåsen
2020-08-12 13:35
#3

Första steget borde ju vara att du börjar väga henne, så att du får koll. En vanlig köksvåg är det som fungerar bäst. Jula har en med avlång skål som fungerar alldeles utmärkt. https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksartiklar/matlagning/matt-och-hushallsvagar/hushallsvag-821026/ Eftersom marsvins vikt varierar över dygnet så är det bästa att väga vid samma tillfälle varje dag. Då borde du kunna avgöra inom några veckor ifall extramatningen fungerar eller inte. Jag väger alla mina marsvin en gång i veckan och skriver upp vikten.

Semlan2000
2020-08-12 14:02
#4

Vägde precis henne (dock hade hon precis ätit en hel del maskrosor och gräs) hon vägde strax under ett kg! Hon är inte precis underviktig men när jag klappar henne känner jag ju benen och ryggraden? Är det normalt? Så känns det inte när jag klappar de andra två…🤨

Ljungåsen
2020-08-12 14:18
#5

På ett marsvin i lagom hull så ska man kunna känna både ryggrad och revben, men inte alltför tydligt. Om du känner dem när du bara klappar och inte aktivt försöker känna efter så låter det som att hon är smalare än hon borde vara, Sen kan det förstås vara så att dina andra töser är överviktiga, och att hon då känns smalare just därför att du jämför henne med dem. Själva vikten säger inte så mycket. Mina honor jag har idag har sina normalvikter mellan 1050 g och 1300 g, men jag har haft en som vägde 750 g som vuxen och normalviktig. Marsvin kommer i olika storlekar.

Semlan2000
2020-08-12 14:39
#6

Jag jämför nog mycket med de andra marsvinen som du säger. Doris är en abessinier och de andra två är curly och teddy och de har mycket fluffigare päls än Doris så de känns ju större än henne på det sättet också. Vi var bortresta förra veckan och förr-förra veckan och då bodde marsvinen hos en kvinna från marsvinshjälpen, jätteduktig med marsvin och hon hade förmodligen märkt om det var något fel på Doris. Tack så mycket för hjälpen! :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: