Annons:
Etikettallmänt
Läst 854 ggr
Fsundelius
1/30/15, 12:23 PM

Vad behöver ett marsvin?

Hej! 

Jag har bestämt mig för att köpa två marsvin och ska bygga en bur själv, men nu undrar jag vad de behöver? Har förstått att de behöver ett hus att gömma sig i. Men finns det något mer man ska tänka på? Behöver de leksaker? Alla tips är välkomna!

Annons:
Fridaaaa
1/30/15, 1:01 PM
#1

Om du ska bygga själv: Så stort som möjligt är ett tips. Mina har 150x60 på två marsvin 🙂
Minst varsitt gömställe
Vattenskål/vattenflaska
Matskål (för grönsaker och ev kraftfoder om man ger det)
Fri tillgång på bra hö (jag undviker höhäck)
Leksaker har inte mina, mina har varsitt hus samt i hage har de tunnel. 
Ej vitaminer i vattnet eller saltsten behövs och ge ej gnagarblandningar. Mina får havregryn.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fsundelius
1/30/15, 2:15 PM
#2

Tack! :) om man gör bur av en gammal bokhylla, hur gör man då om man vill ha vattenflaska? Eller går det lika bra att ha vattnet i en skål? :)

Fsundelius
1/30/15, 2:17 PM
#3

Klarar de sig på hö och grönsaker? :)

Fridaaaa
1/30/15, 2:21 PM
#4

#2 du kan ha vatten i skål om du vill 🙂 Men vet de som har bokhyllebur som sätter fast en flaskhållare och sedan flaska i.
#3 Ja om höet är tillräckligt bra. C-vitaminrika grönsaker dagligen är viktigt: Broocoli, blomkål, persilja t.ex. Morot, gurka, sallad och frukt = godis.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fsundelius
1/30/15, 2:24 PM
#5

#4 tack så mycket för dina svar! Och då testar jag med vattenskål och grönsaker varje dag! :)

Fridaaaa
1/30/15, 2:26 PM
#6

#5 Vad ger du för hö?
Vissa marsvin kan behöva kraftfoder, rekommenderar då tex havregryn framför pellets 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
bohan85
1/30/15, 2:31 PM
#7

vattenskål blir bara nerskräpad och bajsad i här hemma så den slopade vi direkt. Jag har skruvat upp en flaskhållare som är avsedd för cykel, typ 20 kr på biltema och där sätter jag vattenflaskan. Fungerar utmärkt!

Fridaaaa
1/30/15, 2:33 PM
#8

#7 Beror ju på hur man sätter det mm 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fsundelius
1/30/15, 2:49 PM
#9

#6 inte köpt något hö än. Allt ska inhandlas idag och imorgon ska marsvinen hämtas. Något speciellt märke eller så på hö som jag borde köpa? Gör man något med havregrynen eller är det bara att lägga de i en skål? #7 okej tack för tipset angående hållare! Får prova mig fram :). #8 hur har du ställt din vattenskål för att de inte ska bajsa ner den? :)

Fridaaaa
1/30/15, 2:54 PM
#10

#9 Jag har inte skål till mina. Men sett dem som har haft skål på upphöjd plats t.ex hustaket.
Rekommenderar hö från bonde om du kan. Eller de djuraffärer som paketerar hö själva. Inte hö från matbutiker/Ö&B t.ex brukar damma mycket är dyrt och inte mycket näring

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fsundelius
1/30/15, 3:43 PM
#11

#10 okej tack :). Ska kolla upp om här finns någon bonde och hur djuraffärens hö verkar!

bohan85
1/30/15, 4:13 PM
#12

Skulle inte sätta vattenskål på hustak, skall vara enkelt för dem att dricka. Alla marsvin kanske inte ens hoppar upp på hus.

crimson
1/30/15, 4:25 PM
#13

Viktigt att du antingen ger dem mycket c-vitaminrika grönsaker eller ger dem något tillskott med c-vitamin(t ex strö lite askorbinsyra över grönsakerna) eftersom marsvin är en av de få djur som inte bildar sitt eget c-vitamin i kroppen!

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Annons:
Fridaaaa
1/30/15, 4:29 PM
#14

#12 Inte svårare för dem där än på burgolvet. Självklart har man det bara på hustak med bra plats och där marsvinen har lätt att ta sig upp.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

brownie.jumbo
1/30/15, 4:47 PM
#15

Fick en inköps lista när jag köpte mina på djuraffären vissa saker var lite onödiga som typ gräsfrön då jag bara tar gräs som finns ute men kan skriva ner de  saker jag tycker va viktiga på listan!

vatten flaska

hus

matskål

tunnel att leka i

godis (alltid bra när man tränar på trix elr när dom fyller år)

bur'

utomhus hage

transportbur (skulle själv säga att det är upp till dig om du ska ta md dom till ditt land en timme bort okej men att köra med dom till andra sidn av Sverige då kan du nog hitta en kompis som tar hand om dom medan du är bortrest!)

pellets

något att gnaga på.

höhäck

Fast det viktigaste av allt någon som tar hand om dom<3

Fridaaaa
1/30/15, 5:29 PM
#16

#15 Höhäck behövs inte. Risk att de fastnar om de kan hoppa in i den samt bättre för deras nackar på marken 🙂 Mina får i en hörna istället.
Ska man ha höhäck bör det vara en som de absolut inte kan ta sig in i samt som är skonsam för deras nackar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Idakarrlsson
1/30/15, 5:43 PM
#17

Tycker du fått bra info av alla. Som jag säger till alla som söker efter info efter nått så använd sökfunktionen här på Marsvin iFokus. Gillar även http://www.humlansmarsvin.se/ Bra info sida. Vattenskål el vattenflaska. Det finns många olika tankar om detta. Hade vattenflaska när jag hade gallerbur men nu när jag har hemmabyggd bokhyllebur så har jag skål då jag tycker att flaskan hamnar för långt ned med en cykelhållare (en sådan som nämns ovan i tidigare inlägg). Jag tycker att skål är bättre faktiskt. Skålen är enklare att göra ren så det inte kommer alger osv. Om man placera vattenskålen där dem inte springer så mkt så ör det inget problem med nedsmutsning av vatten. Skulle inte ställa på tak utan på burgolvet. Det är även en bättre ställning för dem så dem inte belastar nacken för mkt. Höet ska ligga på burgolver för bättre ställning. Så INGEN höhäck. Lycka till! :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

anna.fogel
1/30/15, 5:50 PM
#18

Jag har gjort en egen bur av plywood, och jag borrade ett hål för pipen på flaskan och satte fast flaskan på utsidan med ståltråd och två små öglor som skruvas fast.

Fridaaaa
1/30/15, 6:15 PM
#19

#17 Dock behöver de inte belasta nacken mer eller liknande för att det står på ett hustak än på golvet. De står ju på hustaket och dricker. Vad är skillnaden mot att stå på golvet?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Idakarrlsson
1/30/15, 7:05 PM
#20

#19 Oj vad fel det blev haha. Ska redigera inlägget, menade såklart att skål ger bättre ställning än en flaska. Skrev att jag hellre har skålen på golvet eftersom det verkar enklare :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Annons:
Fridaaaa
1/30/15, 7:08 PM
#21

#20 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fsundelius
1/30/15, 10:48 PM
#22

Tack för alla svar! 

Nu har jag gjort en egen bur av en gammal bokhylla, köpt ett hus, matskål, hö och hälsat på marsvinen. Så imorgon ska de hämtas. Har både köpt en vattenskål och en sådan vattenflaskhållare för cyklar (plus en vattenflaska) , så får jag se vilket mina marsvin verkar tycka mest om. 

Verkligen stort tack för alla tips!! Vad brukar alla ni ge  för mat till era marsvin? Jag tänker hö och grönsaker som Fridaakesson skrivit och har även köpt havregryn. Men ingen saltsten eller några vitamindroppar eller så. 

Och är här någon som har leksaker till sina marsvin mer än en tunnel?

Fridaaaa
1/30/15, 10:54 PM
#23

#22 Om du inte har andra gömställen än huset så behövs det 🙂 Minst ett varsitt 🙂 Lycka till!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fsundelius
1/30/15, 11:03 PM
#24

#23 då köper jag ett till hus imorgon och en tunnel! :)

Ljungåsen
1/31/15, 8:28 AM
#25

#22 Mina marsvin får kornkross som kraftfoder, finns i jättesäck hos Granngården. Här kan du läsa om olika alternativa kraftfoder.

När det gäller leksaker så har de en aktivitetsboll.

Upp till toppen
Annons: