Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1819 ggr
Tilde Gröndahl
2015-07-20 11:44

Hjälp! bråk!

Hej! jag har 2 marsvinspojkar som är ca. 19 v gammla de har varit vänner så länge jag har haft dem men i dag så vart det allvarligt bråk😕. De har alltid bråkat om rangen men idag så vart det riktigt slagsmål.

 Det började med att jag hörde massa skrikande från buren jag gick upp och tittade och såg att junior hackade tänder och jag tog upp han för jag trodde han var väldig rädd. När han blev lugn satt jag ner honom i buren och då kom Troy flygandes mot Junior de reste ragg och började hackatänder. Då tog jag ner dem till hallen där de kunde springa i från varandra men det funkade inte då tog jag ut dem till uteburen.  Det gick bra en stund.

Men efter ett tag så började Junior rida på Troy  och Troy bett Junior så han tappade en stor tuss hår det gick över det vart lugnt. Jag trodde det var vänner men nej!. Och så började de om och men till sist flög de i hop till en boll och bet varandra Junior blödde från munnen och nosen och Troy är halt😭. Vad ska jag göra för att få dem att bli vänner? Vi har inte plats för att köpa 2 nya marsvin.

Går det att kastrera? jag har fått för mig att det inte går om jag inte minns fel och vi har ingen till bur. Jag har väntat ett tag och försökt sätta i hopp de men det blir blodiga slagsmål varenda gång!. Usch! jag vill inte tänka på att de aldrig kommer kunna vara med varandra.

Annons:
Rheen
2015-07-20 12:39
#1

Hur stor är buren du har dem i nu? Bara så du hinner pusta ut kanske du kan lägga ett galler i mitten av buren, och skilja marsvinen åt. Så de iallafall kan kommunicera till en början, men inte anfalla varandra. Jag har inga superbra tips på vad du ska ta dig till, än att sära på dem nu om det inte ser ut att lugna ner sig. Har de förövrigt varsitt hus, matskål m.m.?

~ Rheen.

Ljungåsen
2015-07-20 13:10
#2

Jobbig situation. Marsvinspojkar i puberteten är inte alltid så trevliga, och med två som är i puberteten samtidigt kan det bli riktigt jobbigt. Brukar tipsa om den här sidan. Där finns mycket info om vad man kan göra. http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2013/04/19/brakande-hanar/

Tilde Gröndahl
2015-07-20 21:58
#3

Jag badade de ihop och de vart mycket bättre vänner🙂 Nu bråkar de bara i inneburen men när man tar upp dem och har dem på golvet eller i uteburen så bråkar de inte så jag tog och satt galler i mitten av inne buren så de kan se och lukta på varandra men inte attackera.

Jag tar med en liten bild på ny badade Junior

Ljungåsen
2015-07-21 07:47
#4

Om de inte bråkar när de har större yta (ute, eller på golvet), så behöver de just nu större yta hela tiden. Det kommer inte vara så för all framtid, men just nu. Om det var mina marsvin så skulle jag inte ha dem i inneburen alls, och jag skulle inte dela på dem. Att ha dem med galler emellan riskerar att trigga upp konflikten (se länken i #2). Har du ingen större yta där de kan bo ett tag framöver? När jag hade pojkar som inte höll sams i buren fick de bo på golvet i badrummet under en tid. Där höll de sams, och efter nån månad kunde de flytta tillbaka till buren. Hur stor är din innebur?

Tilde Gröndahl
2015-07-21 10:34
#5

Inneburen är

Längd:118 cm

Brädd:59 cm 

Jag funderar på om jag kan ha dem i tvättstugan där är det stort så de kan springa runt. Men det är ganska så kalt golv och så låter det mycket om tvättmaskinen. Men det är de bästa stället att ha dem lösa på. Men jag vill inte att de ska bli sjuka

Ljungåsen
2015-07-21 11:09
#6

#5 Din innebur duger fint i storlek för två marsvin som håller sams, så det finns gott hopp om att de ska kunna flytta tillbaks så småningom. Tvättstugan låter som en jättebra idé just nu. Du kan täcka delar av golvet med tidningar så blir det lite mjukare och varmare. Man kan lägga en fleecefilt eller ett lakan över tidningarna om man vill. Lasta in en rejäl hög med hö, och gömställen på avstånd från varandra. Muta med mat i separata skålar. Att tvättmaskinen låter är mer bra än dåligt. Om det är lite skrämmande söker de ofta trygghet hos varandra och det hjälper dem att bonda.

Annons:
Tilde Gröndahl
2015-07-22 08:59
#7

De är nere i tvättstugan nu de var lite rädda i början och satt i samma hus. Men nu var de ute och sprang de bråkar bara lite om rangordningen men inga stort slagsmål. Anars så springer de bara runt och utforskar. De är ganska så svåra att fånga in och mysa när de har så stort att springa på😃 Men det ända problemet är hur jag ska få de att dricka vatten från en skål? De går inte att hänga upp någon vattenflaska.

Ljungåsen
2015-07-22 09:14
#8

Vad roligt att det går bra! Varje stund utan bråk hjälper dem att bygga en bättre relation. Det är jobbigt med hormoner. Vattenflaskan kan man sätta fast med ett buntband runt ett stolsben eller något liknande. Om det absolut inte går och de inte fattar vad vattenskålen ska vara till för så kan du mata med gurka. Det innehåller mycket vatten. Jag håller tummarna för er.

Amanda Gustavsson
2015-07-22 12:27
#9

Junior så sööt och Troy så sööt Tilde och så små 😍

Tilde Gröndahl
2015-07-23 14:16
#10

Snart ger jag upp😕 De har fåt flyttat ner och de var vänner i ca.1 dygn  men nu när jag kom ner så bråkade de igän så jag tog ut dem till uteburen och städade i tvättstugan och satt ditt nya hus och tunlar gav  de mycket hö och gräs så jag får väl helt enkelt se hur de går i kväll när jag tar in de. Håller tummarna på att de är kompisar då men just nu så ser det inte ljust ut alls. Ska jag ta och lämma de helt och låta de göra upp själva? nu när de har utrymme.  Går hormonerna över till slut eller kommer jag vara tvungen att vara orolig över att de ska skada varandra för alltid?

Ljungåsen
2015-07-23 14:44
#11

Hur bråkar de? Är det fullt slagsmål eller bara rumpviftande, tandklapper och försök att bestiga varandra? Jag tror på tålamod. Pojkarna är i puberteten, båda två. De blir jobbiga då, speciellt om ingen av dem är intresserad av att vara lägst i rang. Hormonerna kommer lägga sig, men det kan ta tid. I ettårsåldern är de flesta pojkar betydligt trevligare.

Adi
2015-07-23 15:24
#12

Har du någon stor plast låda?

du kan ha den ena marsvinet där, effter några dagar kan du  och se om de bråkar eller inte.🙂

Ljungåsen
2015-07-23 15:31
#13

#12 Om man vill att marsvinen ska vara tillsammans så är det dumt att dela på dem. På så vis kommer de aldrig komma fram till en fungerande rangordning.

Annons:
Adi
2015-07-23 15:32
#14

Jag hoppas verkligen att dom blir vänner igen, mina marsvin brukar visa tennderna för varanndra iblan och jagar varanndra och då blir jag orolig, men effter en-två dagar blir de vänner igen. så ge inte upp, de kommer att bli vänner igen, vi får hålla  tummarna.🌺🙂

Adi
2015-07-23 15:34
#15

#13 Man har dem delade två  dagar, då glömmer de bort att de har bråkat🙂

Adi
2015-07-23 15:37
#16

Man kan också slänga en handduk över dem, det har jag hört att många gör och det hjälper ibland.

Ljungåsen
2015-07-23 15:50
#17

#15 Jag tror inte alls på att dela på dem. Risken är att man bara gör det värre. Det bästa, enligt min erfarenhet, är att ha dem tillsammans på en riktigt stor yta, och låta dem gradvis vänja sig vid att de ska vara tillsammans.

Adi
2015-07-23 18:17
#18

#17 När jag gör det så funkar det, som jag skrev så glömmer de bort att de hade bråkat, och så blir det som vanligt igen! 🙂

Ljungåsen
2015-07-23 18:22
#19

#18 Jag tror vi får vara överens om att vi har olika åsikt helt enkelt.

Adi
2015-07-23 18:22
#20

Det blir värre om de fortsätter att bråka och man inte gör något, man kan ju alltid testa, som jag jorde!

Annons:
Ljungåsen
2015-07-23 18:45
#21

#20 Jag hänvisar till länken jag postade i #2. Så tycker jag att man ska göra. Jag har aldrig sagt att man ska låta dem bråka och göra ingenting.

Tilde Gröndahl
2015-07-23 18:56
#22

#11 När de bråkar så är det nästan alltid Junior (han brukade vara i lägst rang) vifta på baken och burra och hackar tänder och fäller upp raggen. Då börjar Troy också hacka tänder och försöka springa i väg Junior smyger sakta framåt burrandes med raggen uppe  Troy börjar bita han för att säga att han inte vill men Junior värkar inte bry sig. Till slut så lykas Junior kläma in Troy i ett hörn eller i ett hus och försöker rida på Troy och till slut så biter Troy junior så han börjar blöda och då så går de till anfall i en boll av päls klor och tänder  och då brukar jag avbryta de i ca.10 min sen säter jag i hop de och de ärr kompisar en stund sen börjar de bråka igen

#16 om jag slänger över en handduk så är de rädda en liten stund men sen så glömmer de bort de och börjar bråka igen.

Ljungåsen
2015-07-23 19:03
#23

#22 Då är det rejäla bråk tyvärr. Händer dessa även när de har stor yta att röra sig på? Typ i tvättstugan?

Tilde Gröndahl
2015-07-23 19:07
#24

när de är i tvättstugan så hackar de med tänderna och vickar med backen och burrar men inget blod tur nog. I ute eller i inneburen så är det blodigt

Tilde Gröndahl
2015-07-23 19:17
#25

just nu är det kompisar! när jag gick in till dom satt de nära varandra och mumsade på några höstrån 🙂

Ljungåsen
2015-07-23 19:21
#26

#24 Ok, så än så länge i alla fall kan man säga att det fungerar i tvättstugan. Rumpviftande och tandklapper är något man kan acceptera. Slagsmål med blod är inte okej. Jag skulle rekommendera att du bara har dem i tvättstugan tills de har lugnat ner sig och slutat med tandklapper i alla fall. Se till att de har möjlighet att gå undan från varandra, komma så att de inte ser varandra. En rejäl hög med hö är ett bra insynsskydd. Om du har hus med bara en ingång så byt ut dem mot papplådor eller någonting med flera ingångar så att de inte kan tränga in varandra. Ge gräs i högar ifall de gillar det. Egentligen kan du ge all mat de gillar i obegränsad mängd just nu, så att de inte har det att bråka om. Halm, pinnar, andra saker att utforska kan också hjälpa dem att ha roligare saker att göra än att jävlas med varandra. Sen tror jag på ett bad tillsammans med efterföljande fön åtminstone var tredje dag. Det är läskigt och kan hjälpa dem att bonda.

Ljungåsen
2015-07-23 19:23
#27

#25 Jättesöta små pojkar du har!

Annons:
Tilde Gröndahl
2015-07-26 12:29
#28

Framsteg! de har kunat vara i ute buren tillsammans i 2 dagar och har slutat att hacka tänder helt. Dock så funkar de inte i inneburen en som är målet. Men det går sakta framåt. I ute buren gör de någon slags lek jag är inte säker men de går runt och burrar och  mitt i allting så popcornar  de högt upp i luften båda gör det och de värkar inte vara aggressivt för de tröttnar snabbt och sätter sig ner och äter tillsammans. De bor fortfarande kvar i tvättstugan men vi får se hur lång tid resten av familjen står ut😃De fick lite panik när de såg något brunt springa snabbt över gålvet när de skulle in och tvätta 😂

Ljungåsen
2015-07-26 13:21
#29

Jättebra! Trevligt att det går framåt. Varnar bara för att inte ha för bråttom med att sätta tillbaka dem i inneburen. Risken för bakslag är hög så här i början, och då får du börja om från början - och det tar längre tid nästa gång innan det stabiliseras. Om jag var du skulle jag vänta ett par veckor i alla fall innan du provar. Vad du kan göra så länge är att tvätta ur inneburen ordentligt med ättika för att bli av med all gammal lukt, och sedan ställa ner bara underdelen av buren med spån och hö i tvättstugan, om den får plats. Själva gallret kan vara en trigger för bråk, så det är klokt att undvika det till en början. På så vis kan pojkarna bekanta sig med sin bur i ett mer positivt sammanhang. Popcornhoppen de gör är ett positivt tecken, helt klart.

Idakarrlsson
2015-07-26 22:13
#30

Marsvin i tonåren är inte helt enkla att handskas med 😉

Låter som om det går åt rätta hållet iaf, och det är ju bra. Mina pojkar var också ganska bråkiga ett tag men dem nöjde sig med hacka tänder och vifta på rumpan. Nu är dem riktigt bra vänner, hoppas problemen mellan dina grisar också löser sig. Det är viktigt som #29 säger att inte var för snabb med att sätta ihop dem i inneburen igen. Den som väntar på något gott vänta aldrig för länge som man brukar säga. Just hanar kan behöva mer plats än honor för att vara sams.

Lycka till med dina sötnosar!🙂

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Tilde Gröndahl
2015-08-23 11:33
#31

Ingen ting funkar längre de har varit kompisar ganska länge men nu när jag satt och tittade på de när de betade i ute buren så hände någonting Troy började vädra i luften sprang fram till Junior och försökte rida på honom och jagade han runt runt Junior började hacka tänder och fällde upp raggen och så flög de i hopp i en boll 😕

Då tog jag upp de i famnen och de bråkade med jag satt de på golvet där de kunde springa men nej de bråkade fortfarane. Då badade jag de i hopp men de bråkade i badet som de aldrig hade gjort förut.  Jag har sökt runt på nästan alla sidor som finns och läst på men inga tips hjälper.  Så nu satt jag ner de i tvättstugan gick där i från och lämnar de ensama så de kan göra upp själva om jag går ner blir jag säckert bara rädd och särar på de som jag värkligen inte vill.  Jag är rädd att de ska skada eller döda varandra. Kan marsvin döda varandra?

Ljungåsen
2015-08-23 11:59
#32

#31 Tråkigt att höra att du fått ett bakslag. Hur beter de sig mot varandra nu när de är i tvättstugan? Om det bara är ridande och jagande så kan det lugna sig, men om de slåss även där så är det inte alls bra. Eftersom de har slagits som en boll behöver du kolla igenom dem så att du vet om de har sår någonstans. Obehandlade bistår kan bli otrevliga varbölder om man inte håller rent. Om de slåss även i tvättstugan så finns det egentligen bara ett par saker till att tipsa om. Du kan kastrera dem. Även om de kanske inte kan gå tillsammans efteråt så kan de i alla fall få varsin flickvän. Du kan hålla dem separerade från varandra i varsin del av huset i minst en månad, och sedan försöka sätta ihop dem igen. Ibland fungerar det. Du kan skaffa varsin bebispojke som kompis. Problemet här är att dina pojkar är så unga att de och bebisen (så småningom) kommer vara i puberteten samtidigt, och då riskerar du att få bråk igen. Jag tycker nog du ska fundera på kastrering.

Tilde Gröndahl
2015-08-23 12:29
#33

De jagar och försöker rida och hackar tänder jag var ner för en liten stund sen de de hade inga sår tur nog.  Jag ger dom några dagar om det inte går över så får jag nog börja tänka  på kastrering.

Ljungåsen
2015-08-23 12:35
#34

#33 Bra att de inte slåss i tvättstugan i alla fall, även om det du beskriver inte låter sådär lovande. Också bra att ingen av dem gått sönder. Tycker du gör klokt i att börja fundera på kastrering. De är såpass unga än att risken är stor att de blir värre innan hormonerna börjar lägga sig (vid sådär arton månaders ålder).

Annons:
Tilde Gröndahl
2015-08-24 06:21
#35

Jag lät de sova ute i natt i deras  isolerade och rovdjurssäkra bur och de hade hålt sams när jag kom ut till de så satt de i samma hus och putsade på varandra hoppas det håller i sej

Upp till toppen
Annons: