Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 137 ggr
Mejjisen
2026-04-30 20:09
0

Critical care

Mitt äldsta marsvin papaya har precis blivit ordinerad att matas Critical Care. Men problemet är jag vet inte hur jag blandar upp det korrekt. Jag tog en skopa pulver och två skopor ljummet vatten som det stod i instruktionen, men det vill inte blandas. Sedan har jag en Supreme matningsspruta (snälla kolla upp bild så ni ser vad det är) men blandningen är för tjock för sprutan ändå och jag har inget annat… sprutan får bara upp det blandande vattnet men vet inte om det innehåller det han behöver.

• Redigerat 2026-04-30 20:18 av Ljungåsen
iFokus AI
iFokus AI
2026-04-30 20:10
🤖

För att blanda Critical Care korrekt, är det viktigt att följa instruktionerna noggrant, men ibland kan det krävas lite justering beroende på konsistensen du vill uppnå. Här är några tips:

1. Blanda ordentligt: Efter att ha tillsatt vattnet, använd en gaffel eller visp för att blanda pulvret och vattnet noggrant tills du får en jämn konsistens. Det kan ta lite tid för pulvret att absorbera vattnet ordentligt.

2. Justera konsistensen: Om blandningen är för tjock för sprutan, kan du tillsätta lite mer vatten, en liten mängd åt gången, tills du når en konsistens som fungerar med sprutan.

3. Använd en större spruta: Om möjligt, använd en större spruta som kan hantera tjockare blandningar. Om du inte har en annan spruta, kan du försöka göra blandningen tunnare.

4. Låt blandningen stå: Ibland kan det hjälpa att låta blandningen stå i några minuter så att pulvret hinner absorbera vattnet bättre.

5. Kontrollera instruktionerna: Dubbelkolla instruktionerna på förpackningen för att säkerställa att du använder rätt mängd pulver och vatten.

För mer specifika instruktioner eller om du har problem med att få rätt konsistens, kan det vara bra att kontakta en veterinär eller tillverkaren av Critical Care för ytterligare råd.

Källa: Oxbow Animal Health - Critical Care

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Maleficum
2026-04-30 20:19
3

Blandade du med kallt eller ljummet/varmt vatten?

Jag hade en gammal förpackning Critical Care där bitarna var "större" och det var svårt att få till rätt konsistens och få det att funka optimalt i sprutan. Med nya förpackningen var det mer som ett lättblandat pulver. Har du en mixer skulle du kunna testa mixa det (men kan vara svårt med små mängder om man inte har en kryddmixer).

Försöker du "suga" upp blandningen med sprutan? Jag tar alltid ut "pinnen" och fyller i från baksidan för att få i allt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ljungåsen
2026-04-30 20:22
2

Du har proportionerna rätt, så det jag tror är problemet är att du inte låter den stå och svälla innan du försöker dra upp den i sprutan.

Jag brukar blanda ihop, och sen lämna blandningen i åtminstone en kvart innan jag drar upp den i sprutan. Då får den en jämn konsistens.

Om den ändå skulle vara för tjock då, så kan du späda med lite extra vatten.

Mejjisen
2026-04-30 22:12
0

#2: Jag visste inte man skulle låta det stå och svälla, jag provar det nästa matning!

Mejjisen
2026-04-30 22:13
0

#1: Tack så mycket för tipsen! Jag får prova det också när jag matar honom nästa gång!

Ljungåsen
2026-05-01 06:32
0

#3: Gick det bättre?

Mejjisen
2026-05-02 19:21
0

#5: Nej:( jag vet inte vad jag gör för fel.. det går inte ner i sprutan. har tillsatt extra vatten så det är typ soppa men det går inte. Jag kan inte mata honom. Jag vet inte vad jag ska göra

Ljungåsen
2026-05-02 20:04
1

#6: Usch, det låter inte bra alls. Om veterinären säger att han behöver matas så behöver han ju det. Marsvin är gjorda för att äta hela tiden, och så lite som åtta timmar utan mat kan leda till Magatoni, vilket är oerhört smärtsamt och leder till döden om det inte behandlas.

Det finns två sätt att få in maten i sprutan. Aningen så börjar du med en tom spruta, stoppar spetsen i blandningen och drar in den i sprutan. Eller så öppnar du upp sprutan (alltså delar den i sina två delar), stoppar in blandningen bakvägen, och sätter sen ihop sprutan igen.

Maleficum
2026-05-02 20:15
1

#6: Kan du råkat ut för, som jag gjorde, att få en påse med större bitar i snarare en finmalet pulver? För den påsen var, som sagt, superjobbig att få in blandningen i sprutan och framför allt få ut något mer än vatten ur sprutan när man skulle mata.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Mejjisen
2026-05-02 22:12
0

#8: Kan vara så.. men jag provade att mixa och blanda noga med en gaffel, jag lät det stå och svälla en stund. Jag lade till extra vatten men inget funkar….

Mejjisen
2026-05-02 22:13
0

#7: Ja. Jag har provat både två, men inget funkar. Vet inte vad jag ska göra eller hur jag ska mata honom med det. Kommer iallafall ringa till veterinären på måndag och se om de kanske har större sprutor..

Ljungåsen
2026-05-03 06:33
0

#10: Nu börjar jag faktiskt tro att det är något fel på din påse med Critical Care, precis som #8 var inne på, för så besvärligt ska det absolut inte vara, och jag tror inte en större spruta är lösningen.

Kan du testa att mortla eller på annat sätt finfördela pulvret innan du blandar, och se om det går lättare då?

Mejjisen
2026-05-03 10:36
0

#11: Jag kan prova det. Kan även infoga bilder/video på hur det ser ut senare!

Ljungåsen
2026-05-05 09:05
1

#12: Hur går det för dig? Fick du hjälp av veterinären?

Mejjisen
2026-05-25 23:00
0

#13: Tyvärr fungerade ingenting. Skrivit mer om det på senaste inlägget.