Misstänker att Sera har äggstockscystor?
Hej!
Jag är rädd för att Sera har äggstockscystor. Hon är 4,5 år (5 år i okt) och symptomerna är de som beskrivs på Humlans marsvin… Jag har funderat på symptomen att de tappar hår. Hon har fått tunnare päls på senare dar men jag har trott att det beror på åldern (hon har haft jättetjock och fin päls förr!). Hon har liksom "avtuggad" päls (trodde att Bindi hade varit i farten, men Sera skulle aldrig tillåta det) på ett ställe och i övrigt tunn päls. Alla de andra symptomerna stämmer in helt på henne. Så jag överväger nästan att hon har det.
På Humlans står det även "Det går att operera, men är mycket riskabelt. När man gör ett sådant övervägande ska man väga in honans ålder och hälsotillstånd." Sera är rätt gammal och dessutom har hon dåligt hälsotillstånd. Jag blir så orolig… 
Jag ska prata med mina föräldrar ikväll ev. imorgon och förhoppningsvis kan vi komma iväg till en bra veterinär ganska omgående. Hoppas bara allt löser sig med henne, hoppas inte att det är något så allvarligt som äggstockscystor i Seras fall…
/Felicia
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Mvh Felicia
Det är verkligen supervanligt. Skulle tro att mer än 50% av alla äldre honor får det. Det är inte alltid som det leder till besvär dock.
Riskabelt att ta operera eller inte är väldigt beroende på vad man har för veterinär…

Så tråkigt när djuren blir sjuka. Tänker på er och hoppas allt löser sig på bästa sätt:)
vad tråkigt.. #2 måste få fråga, vid vilken ålder är det vanligast att dom insjuknar? kan det vara redan över 2 års ålder eller måste dom vara upp mot 4?
#2 Jaså, okej. Så om det skulle vara äggstockscystor och om hon skulle opereras så skulle det finnas hyffsat stor chans att hon överlever?
Mvh Felicia
Symptomen på lunginflammation låter som det Sera också har/har haft. Behandlade ju med antibiotika senast vi var hos veterinären + 2 veckor. Det blev bättre…
"Marsvin kan få lunginflammation som en följd av förkylning, eller på grund av andra faktorer som nedsätter djurets immunförsvar såsom kyla, drag, vitaminbrist, graviditet, stress, ålder osv. Symtom är klickande/pipande/rosslande ljud när djuret andas, rinnande nos, hosta, ovilja att röra sig och ovilja att äta. Marsvinet måste snarast tas till veterinär för att behandlas med antibiotika."
(Det understrukna har jag strukit under, passar in på Sera)
Mvh Felicia
Tydligen kan de vara ganska unga i vissa fall. En kompis lät kastrera sin ettåriga hona och hon hade redan en liten cysta. Jag måste säga att de flesta av mina honor som blivit gamla har haft klumpar i magen, ett par har också visat andra typiska symptom.
Självklart kan det gå bra! Det är vad jag förstått sällan som cystorna är elakartade (alltså cancer). Men sen beror det ju på hur gammal honan är och hur långt man låtit det gå.
Helst tycker ju de kunnigaste veterinärerna att man ska låta kastrera honor som inte används i avel för att de inte ska utveckla cystor.

# 7. Kan du inte berätta mer om kastration av marsvinshonor?
Envishet och drömmar
Men känner man cystor om det är det? För Seras mage är bara som en ända stor "geleklump…" =/
Mvh Felicia
Det beror ju på hur van man är. Ingen mage är ju som en geleklump utan man kan alltid känna organ.
#11 Jovisst, men resten känns geleigt..
Mvh Felicia
Har opererat min Vitamin, hon blödde mkt under operationen, och hennes mage kom aldrig igång, hon dog en knapp vecka efteråt. Ångrar mig att jag inte avlivade henne istället.
Helena
#13 Usch då… Hade hon äggstockscystor?
Mvh Felicia
Mm, det hade hon
Helena
Jag tror att min Bönan har en nått cystor.. Eller jag vet inte för det enda symtomen på sidan som stämmer in på henne är att hn är mer grinigare än förr..
Men man känner en stor knöl i magen på höger sida, den är nu lite större än en körsbärstomat, lite avlång och hård.
Hon äter som hon ska och visar inge tecken på att må dåligt.. Jag skulle aldrig ha opererat henne, Bönan är också gammal, hon blir år nu i mars. Bättre att låta henne somna in innan det bli ännu värre. Men det är hur jag resonerar..
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hoppas det löser sej… tänker på er… *kram*
#15 Usch
Stackare… Vilket hälsotillstånd var hon i och på vilken klinik var det?
#16 Okej, men hon mår åtminstone bra då? :) Då skulle jag kollat upp om det var äggstockscystor och opererat isf (om det var Sera).
#17 Tack ska du ha <3
Men det ända man kan göra åt äggstockscystor är att antingen operera eller avliva dem?
Jag är väldigt orolig för Sera. Jag tror det är äggstockscystor men hon är så himla mager och rätt gammal. Vi får höra vad veterinären säger *gråt*
Mvh Felicia
Hon var jättestor runt magen, och tappade päls och var sur, så vi bestämde oss för att operera efter flera omgångar med hormonsprutor. Roslagstull var det.
Jag förstår att du är orolig, men man kan ge sprutor, om dom inte hjälper skulle jag ha avlivat.
Helena
Dom kan ju också leva ett bra tag med cystorna och må bra ifall cystorna inte är för stora, det är iallafall vad jag har hört.
#19 Okej… Sera är ju inte jättesur utan mer lite bitsk mot Bindi. Jaså, det kan man ;) Men gör det att marsvinet mår bättre och kan bli frisk eller bara stoppar upp sjukdomen?
Mvh Felicia
#20 Okej, men känner man cystorna om det är äggstockscystor som hon har?
Mvh Felicia
Ja man brukar känna som små knölar om det är äggstockscystor dom brukar röntga för att vara på den säkra sidan.
#23 Hrm… okej… Kände det för ett tag sedan…
Mvh Felicia
På Vitamin var dom ju hundra, vi röntgade aldrig, det var väldigt tydligt vad det var.
Jo, det finns sprutor, men för Vitamin hjälpte dom inte långvarigt, och det är dyrt och det gör ont, men du får överväga det.
Helena
#25 Okej, om det gör ont så… Nä… Men jag vill höra med veterinären först, vad han säger ;)
Mvh Felicia
Jo, hör med veterinären, om jag var du hade jag nog gett det ett försök, om det inte går tillbaka avliva, men det är ju ditt marsvin :) Lycka till!
Helena
#27 Javisst, är beredd att kämpa för henne tills jag dör :)
Mvh Felicia
Jo, så tänkte jag med, men det är svårt, man vet inte riktigt vad man ska göra, men jag ångrar i efterhand att jag inte avlivade henne, hon hade såå ont på slutet, förlåt Vitamin :(
Helena
#28 Mm…
Mvh Felicia
Usch, jag tänker på er massor. Och jag håller tummar och tår här hemma för lilla Sera. Kramar till er!
Hanna

ja hoppas det går bra! *håller tummen*
#31 #32 Tack ska ni ha <3
I min underbara bok om naturliga mediciner står det om cystor (är jätteglad för det!) så jag håller på och översätter för fullt :)
Kornvatten med honung morgon och kväll ska hon få.
Mvh Felicia
Varför kornvatten med honung skulle fungera vet jag inte, då det är hormonerna som bråkar. Men ge henne av det iaf^^
Helena
Hoppas att det går att bota Sera! :) Men är du helt säker på att det är cystor hon har?
#34 Det står ju att det hjälper så :) Och det är inget farligt för marsvin som inte har cystor.
#35 Inte 100% men nästan…
Mvh Felicia
#18 Ja hon mår bra, hon är som hon brukar, pigg, äter och busar, är lite surare ibland bara speciellt mot kvällen
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#37 Okej.. Sera är mager.
Mvh Felicia
Hoppas hon blir bra igen :'(
*tröstkram*
Tack tack ;)
*hjääälp*
Mvh Felicia
)