Nu är det bestämt!
Vi ska skaffa fler marsvin. :D Jag har pratat med mamma och hon tycker att vi ska göra det. Alla i familjen har upptäckt det eko som poppat upp sen marsvinen gått bort… men inget kan ju få dem tillbaka, tyvärr. :( Det är så tomt härhemma och jag kan inte leva långsiktigt utan husdjur(=marsvin), jag vet det, så nu har jag till slut bestämt mig för att skaffa nya.
Nya grisar i familjen ska i alla fall bli jättekul! :D (Trots att man helst velat ha Emma och Maja kvar istället)
Vi skulle helst vilja ha marsvin till påsklovet, då man kan spendera hela dagarna med dem ^^ Men så ligger det ju så nära, bara en vecka kvar :/ Det får ju förstås vara senare än nästa vecka, men påsklovet är ju så fritt liksom ;) Jag och mamma ska iaf kolla med olika uppfödningar imorgon om de har några grisar till salu :D
Mamma vill inte ha fler än två marsvin och jag skulle ju allra helst vilja ha tre stycken :/
Vad ska jag göra? Ska jag be om ett tredje marsvin senare istället, om ett par år? Eftersom att marsvin kan gå bort i olika takt vill jag inte ha samma scenario som med Emma och Maja igen, där Maja blev ensam kvar. :(
I rasväg hade ju jag tänkt mig långhår först, men mamma verkar inte vilja ha det. :/ Lunkarya eller lockisar skulle hon aldrig gå med på(de ser för "toviga" ut). Men jag kanske kan övertyga henne om coronet eller sheltie :/ Annars är ju alltid teddy/rex eller self och nonself välkomna ^^ Vad ska jag välja? Kom gärna med förslag med motivering :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

På ett sätt är dt ju då bättre om du skaffar dt tredeje om några år när ett av dom andra har gått bort. Då får ju den som blivit kvar en ny kompis. Fast egentligen kan du ju lika gärna skaffa dt tredeje nu .. Hmm låt din mamma bestämma men du kan ju fråga om du inte kan få ett tredeje redan nu (; Hahah mitt svar var nog inte till så stor hjälp, flummar lix alltid till dt ::
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Jag tycker du nöjer dig med två då länge - sen kan du jobba på en tredje gris med tiden ^^
Hanna
Hade det inte varit så bråttom så hade du ju kunnat dra med din mamma hit så hade jag nog kunnat övertala henne om lockiga långhår. ;)

Alla raser har ju sina fördelar. Det finns ju ganska många uppfödare i närheten av där du bor, så du får väl kolla vad som finns till salu. Väl hos uppfödaren så finns ju risken att man kommer hem med något annat än vad man tänkt sig från början. :) Lycka till med marsvinsletandet.
5# gud vad söööta!!! :O <3<3<3
#1 Jo, jag ska fråga om jag kan få tre ^^ T.ex. om det är tre honor i en kull så kan jag ju dra fram "Men den sista ska väl inte få vara ensam?" ;P Om inte, är det ju helt ok för mig att vänta några år ^^ Det skulle bara kännas bra om jag hittar tre redan nu, uti fall att någonting(mot förmodan, men ändå) skulle hända när marsvinen fortfarande är unga. :/ Men jag kan vänta, som sagt ;)
#3 Det är absolut inte så bråttom egentligen. Jag måste inte ha marsvin just nu. Men det skulle ju kännas bra att kunna vara med dem så mycket som möjligt i början, därför passar ju lovet extra bra :) Men om vi nu inte hittar några marsvin leveransklara nästa vecka som vi verkligen känner att "De här är dem rätta", så skulle jag jättegärna vilja ta någon av dina smågrisar! :D Du fick väl nya kullar idag? :) Men de kanske alla redan är för-tingade? ;P Dina ungar är ju alltid gudomligt söta, vad jag har sett ^^
Vi ska ringa runt lite idag till olika uppfödare, så vi får se hur det blir. Om vi inte funnit några grisar(lev klara nästa vecka) på slutet av veckan, så kommer det nog bli några små ungar som är leveransklara lite senare. :) Vem vet, kanske någon av dina små lurvtottar? :D Älskar lurvtottar och alla andra små söta långhår! <3 Fast nonself, teddy/rex och self(och alla andra raser förstås ;P) är ju också alldeles underbara! :)
#5 Jättesöta(!) :D men hade inte tänkt mig virvlar just, tyvärr :/ Jag tror dessutom att mamma skulle tycka att de är för toviga de också ;(
Det är bara att du slänger iväg ett mail om det skulle vara så. Ungar som passar bäst till kel är inte förtingat utan det är främst djur som är fina till avel/utställning och speciellt lockiga sådana som jag har kö på.
#8 Tänkte kanske ställa ut lite :) Men främst i pet, då.
Kanske skaffar ett riktigt fin-fint rasutställningsmarsvin om några år istället ;) Det kan eventuellt bli det tredje marsvinet!
Ja jag menar ju att det är kö på såna som passar för rasutställning då. Om man ska ställa långhår i ras gäller ju passa så att burkamraterna absolut inte tuggar päls - eller sätta i egen bur. Och så bada, rulla och så…
Förresten, måste ha hjälp med vad jag ska fråga uppfödarna jag ska ringa idag. :/ Så att jag inte glömmer något.
**Följande saker har jag kommit på:
**- Några marsvin till salu lev. klara nästa vecka?
Om det är fallet…
- Ålder på dem?
- Raser?
- Kön?
- Har stamtavla?
- Möjlighet att skicka bilder och övrig info med mejl?
- Kontrakt, krav?
- Pris?
Om så inte är fallet…
- Har ni några marsvin som snart är lev. klara och till salu?
Har jag missat något eller är något egentligen onödigt att fråga? Kanske den mesta info bör skickas med mejl? Ska ringa ganska snart, så behöver veta vad ni tycker fort ^^
#10 Jag förstod nästan det ;)

Nää, det är väl bra saker och säga. :) Vem ska du ringa?
Lite blandade smf-reggade uppfödningar omkring sthlms området :) De flesta jag valt föder upp långhår, men det behöver ju mamma inte få veta x) (Hon kan inte så mkt om raser, färger eller vart man ens hittar dessa uppfödningar :P)
Ska prata lite med henne om vilka raser hon skulle tycka är ok(men tänker ändå ringa till långhårsuppfödare också, vad hon än tycker xP) först och kanske välja ut några fler. Men sen ska vi snart ringa ^^ Typ halv nio hade jag tänkt mig :) Eller är det för sent? O.o Jag har ingen aning vilken tid alla normala människor går och lägger sig ;P

lycka till
#14 - Ringer det någon till mig efter nio så blir jag galen ;P För då stör dom när jag ser på tv, så innan dess. :P
Hanna
Mm, jag tänkte att för nära nio kanske är lite sent ;/ Jag tror jag bara ska ringa en eller två uppfödare idag, så att jag inte stör för många xP Det finns också tre jag tänkte mejla. Så(om jag inte får nån lycka hos de andra) ringer jag fler imorgon lr senare.
**Är det smart att kontakta så många på en gång? ;P
**Äsch, jag ringer iaf två nu. Sen får vi se om jag ska mejla nån eller ej.
-.- Mamma tycker att det är för sent för att ringa(iofs tycker jag det också :P). Får ringa imorgon, tidigt på eftermiddagen istället. :)
Ska dock mejla några nu ^^

Hehe, lycka till. ;P
Du är inte intresserad av 2 korthåriga gullungar då? Vet en pers som säljer 2 korthåriga med stamtavla i Sthlm då. ^^
Vem är det? :) Har h*n hemsida eller nån annons utsatt nånstans? ^^
Jag har två korthåriga marsvin till salu. (Om du är intresserad)

Hoppas att du hittar några små grisar! :P Lycka till med letandet (och köpet)! ;)
#21 Från kiruna till sthlm tror jag är för lång transport, tyvärr :/
#15 & #22 Tack ^^ Jag hoppas verkligen jag hittar några sötnosar snart :)

#20 - Vill du veta mer så kan jag be henne kontakta dig
Det är en abesineier å en self iaf.. födda förra året. ^^ Jätte söta =P, Stamtavla kommer med. ;)

#25 - Jäklar, vilken underbar liten skrutt.
Hoppas du hittar några passande marsvin! :)
Jag tycker att du ska köpa tre stycken på en gång, om du ska ha tre stycken. Jag har det för (förutom att det blir ännu mer att pyssla med, ännu fler söta krabater osv.) också därför att försvinner en så har man två kvar och inte bråttom att snabbt hitta kompis åt den ensamma… ;) Tala om alla fördelar med tre marsvin istället för två till din mamma, ex. det blir inte mer jobb, försvinner en måste man inte fort hitta ny kompis osv osv.
Jag skulle i första hand ta hand om omplaceringsgrisar, det finns ju sååå många stackare som verkligen behöver hem som har haft ett mindre bra liv innan. Då kan det vara skoj att få ge dem den chansen, tycker iaf jag :)
Annars finns ju chansen att det finns tre honor ur samma kull som du kan köpa ;)
Lycka till!
#25 #26 Åhh :) Sååå söta! Inte blir de mindre söta för att du tar så himla bra kort på dem <3
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Köper du av uppfödare så kanske du kan få med en pensionerad avelsgris på köpet. blink.
#25 #26 :D Gud, vilka underbara sötnosar! Vilka är hanar/honor? ^^ Vad du frestar mig… :o
#28 Ja, jag ska verkligen gå igenom fördelar med tre osv. Det skulle ju faktiskt vara mkt bättre, utifall att nån oväntat skulle gå bort! :( Jag vill ju verkligen inte att nån ska bli ensam, som Maja blev…
#29 :) Det är en tanke! Jag ska fundera på det ^^
Jag väntar en kull till och sen ska jag bestämma vilka som stannar. Sen kan jag ju inte garantera att alla klarar sig heller. De som var tre i kullen är ganska små, de är födda lite för tidigt. Men preliminärt stannar bara den trefärgade sheltien, alltså den längst till höger. Av de två buffarna är coronetten en hane (allt vitt han har är i coronetten!) och sheltien en hona (hon har bara en pyttefläck vitt i nacken). Merinon i den första kullen är en hane.
Nu lockar du ju verkligen mig… :o Tyckte ju att coronetten och merinon var sötast och så är de båda hanar! O.O Och så är det de som ev. ska(om de klarar sig) säljas senare! Måste fundera lite… 8/ Ville ju ha en krulltott och gärna ett till långhår! x)
Hittills har jag fått ett svar av en uppfödare som inte hade nån gris till salu förrän om fyra till fem veckor ;) Alltså född nyligen. Sen ska vi ju ta kontakt med några andra idag… vi får se hur det går. Men du lockar ju verkligen när du visar de där sockersöta underverken! <3

Kul med nya marsvin :) Min favoritras är teddy, dom är sjukt charmiga, underbara och pälsen är ju så himla mysig :) Lycka till med valet, och köpet :)
#33 Åh, vilka fina namn ^^ Var får du idéerna ifrån? ;) Det är ju kul att det inte är namn man stöter på varje dag som typ Burre :P
Tack. :) Jag brukar väl inspireras av föräldrarnas namn eller mycket växter, stenar, natur, vetenskap. En del får bara knasnamn som rimmar eller låter kul. Så det är inte så mycket ordning och reda på det hela. Alfabetsordning tycker jag dock är praktiskt. Då är det enklare att komma ihåg hur gamla de, vad kullsyskon heter o.s.v.
I alla fall. Det är bara att slänga iväg ett mail om du/ni vill komma och kika. I början av nästa vecka borde jag kunna känna mig ganska säker på att de klarar sig.
Och i början på nästa vecka borde jag också vara ganska säker på om jag kommer eller inte kommer skaffa marsvin under påsklovet :) Om jag inte skaffar marsvin då, så kan det lika gärna bli vilken dag som helst efter det ;)
Fast helst en helg då… :P

#25 Såå söt! :D En merino va?
Visade just lite bilder på vuxna långhår och långhår i mellanstadium. Mamma verkade långt ifrån lockad :( Hon skrattade! *fnys* Och sa att hon inte hade lust att ta hand om nån så långhårig och att det skulle bli "så krångligt" att hålla smutset borta från pälsen xO Det är ju inte hon som kommer klippa dem eller ta hand om pälsen, för guds skull! Om de blir smutsiga(mot förmodan) kommer JAG få bada dem, så kan hon inte bara acceptera? :(
Det verkar som att det blir en nonself eller en teddy istället, vilket också är kul förstås :) Men nja, långhår är det lite mer att pyssla med och lite gosigare hår att mysa i x) Fast nonsisar och teddysar vore inte helt fel… ;D Gillar rospiggens teddysar, det kanske blir några grisar därifrån istället? :)
Mamma sa att teddysarna och nonselfarna var söta iaf, så de kommer hon utan tvekan gå med på ;) Tur det :P
Men vet inte om hon bara gillar just nonself dutch och tort n white eller om hon också gillar nonselfs med andra teckningar/färger :/ Hon har bara sett tort n white och dutch hittills och de tyckte hon var jättesöta :)
Men, som sagt, så blir det nog teddysar istället ^^ Det är ju kul det också! :D Ska kanske mejla rospiggens ist. då(jag tror det finns en del lev. klara nästa vecka :D)? Fast först ska jag försöka övertala mamma en gång till, imorgon. Nästa gång visar jag bara bebisbilder *mohaha* Hur de ser ut när de blir vuxna får bli en överraskning! >;D Ska försöka hitta några stora bilder på klippta långhår också… nån som vet vart jag kan hitta det?
Fast teddysar vore mysigt också… har aldrig haft strävhår. Bara långhår och släthår. :) Det vore jättekul med några strävhår nu! :D Jag kan nog acceptera om mamma inte tillåter mig köpa långhår(fastän mkt päls är mysigt xP). Teddysar är lika söta <3 ^^
#41 Äsch, texten är över den klippta juh xP Min mamma är halvt blind, förstår du ;) Hon kommer inte fatta hur kort pälsen är.
Den kan jag nog använda :D Perfekt! ^^
Tack!
Lite OT: Så alla vet så kommer jag inte svara på frågan "Hur många marsvin har vi?" tills jag skaffat marsvin xP Hehe… hade bara lust att berätta det ;)
Hmmm… vad mer ska jag ha för argument om varför långhår är bra för oss, än:
- Man kan klippa ner deras päls!
- Jag står för pälsvård.
- Det är mysigt att gosa i pälsen (Tänk bara på mysiga Emma! :D)
- De är OTROLIGT söta små pussgurkor! xD
- Jag vill ha långhår -.-
Kan inte komma på nåt mer ;P :$
Men så är ju teddysar och nonsisar supersöta också, som sagt, så jag tål ju avslag(som tur :P)
Förresten, känner nån till några oreggade uppfödare i sthlm-området? :) Skulle gärna vilja veta isf.
Helt enkelt att det inte är några problem… Det är en myt. Man klipper då och då bara. Man behöver inte hålla på och kamma hela tiden. Bra pälsar tovar inte. Trevliga långhår har inget emot pälsvård om det görs på rätt sätt. Dessutom fäller inte långhår alls på samma sätt som kort- och strävhår gör (undantaget lunkor då kanske). Man får aldrig hela famnen full av hår om man kelar.
Har hon sett bilder på klippta djur? Att visa bilder på långhår i lång päls är ju inte det bästa kanske. En bra uppfödare kan dessutom enkelt visa hur man klipper.
Och så är långhår i regel lugna, trevliga djur.
Var i Sthlm finns du förresten? På vilken sida om stan?
#48 Ska visa bilder på klippta långhår idag. :/ Först ska jag bara leta reda på några ;P
Jag bor ett par mil norr om stan.

#50 Den där längden på hår tror jag mamma skulle acceptera! ^^ Perfekt! Tack! Var det svårt att klippa så kort?
Här har du en bild på 2 kortklippta långhår :) Hon längst till vänster är en Merino fast kortklippt på bilden :) Och jag håller med om att långhår oftast är väldigt lugna och mysiga :) Och mina korthåriga killar här hemma fäller dubbelt så mycket som mina långhåriga honor :) Så ja det finns väl bara fördelar med långhår :) Och så växer inte deras päls alls specielt fort tycker jag iallafall jag klippte dom sådär korthåriga för någon månad sen och dom är inte långhåriga än. Och så har du ju fördelen om du köper långhår att du får välja om dom ska vara långhåriga eller korthåriga :P
xD Vad sött klippt hon är! Precis så tror jag att mamma skulle gilla ett marsvin ^^ Vad bra! :) Tack för bilderna!
Imorgon får vi se vad hon tycker ;) (Hon gick och la sig typ klockan åtta idag :P)
Ida kan inte du visa bilder på dina klippta. jag tycker att du klipper så fint. :)

Men vad är vitsen med att ha ett långhår om man klipper den så kort? Då kan du väl lika gärna köpa ett korthår?
Envishet och drömmar
56# pälsen växer ut ganska fort så vill man ha den lite längre än så kan man ju det. Man kanske vill ha de så kort en period och sen lite längre en period.
#56 Jag vill ha det så att de inte släpar med pälsen bakom sig och får kiss i den, men samtidigt inte är korthåriga. ;P Fast vissa perioder kan det ju vara skönt med kort hår och andra med lite längre, som Stormviskaren säger ^^ Det är kul att variera. :) Inför mamma kan jag dock nog bara visa kort-korthåriga bilder på långhår, annars kommer hon inte tillåta mig skaffa några :P
Och trots att långhår klipps ser de ju inte precis ut som släthår ;) Tycker att långhåriga marsvin har lite lenare, mjukare päls än släthåriga ^^

#51 Nejdå, det är inte alls svårt.. Men det tar ju lite tid, men jag tycker bara att det är roligt att klippa henne! ^^ Ska nog klippa henne kortkort snart.. :) Hoppas att din mamma tkr att det är okej!
#55 Vet faktiskt inte vad du menar för bilder. Var har du sett dem? :)
Men jag har ju lite bilder på min hemsida där de är fotade i burarna "hemma hos". Där är det ju mer hur de ser ut till vardags.
**Kanske dags för uppdatering?
**Nu är det så att jag har hittat två möjliga marsvinspar:
- Två solidagouti eller två black, eller en black och en solidagouti, lev klara nästa helg.
- Teddysar, lev klara slutet på nästa vecka.
Dock finns teddysarna närmare tio mil härifrån och mamma vill nog ha några marsvinsungar som är lite närmare. Trots att det vissa dagar kan ta kortare tid att ta sig dit än till sthlm, typ 2 mil härifrån ^^' Vet inte heller om solidagouti är precis vad jag önskat mig. Man vill ju inte ha några marsvin som inte är det man tänkt sig i sina tankar… :/ Jag är ju mkt mer för långhår eller färgglada släthår och strävhår liksom ;) Agouti och black känns lite… jag vet inte… mörkt och enkelt på nåt vis.
Jag vet att det är otroligt svårt att hitta några grisar med så kort varsel. Nästa vecka är ju imorgon! Och om jag verkligen måste ha marsvin nästa vecka så skulle jag ju inte kunna ge så många avslag till de grisar som finns tillgängliga. Men så är det ju inget måste. Det enda som påverkar mitt val, att skaffa marsvin så snart, är ju att det är lov. Inte att jag verkligen, verkligen måste ha marsvin så snart.
Om det skulle bli några marsvin nästa vecka, så känns det som så nära att jag blir nervös. Lite mycket händer så snart. Och om det inte mirakulöst dyker upp några perfekta små marsvin, så tror jag inte att det kommer bli några marsvin alls nästa vecka. :/ Det känns för snart. Fast trots att jag i början av den här veckan verkligen ville hitta några marsvinsungar till och med nästa vecka, så försvann den starka viljan ganska snart.
Dels för att det kändes stressigt, men mest på grund av att en person här påverkade mig lite… ;)
Ida, du ska nog börja känna dig lite skyldig nu! ;P Jag har inte riktigt haft viljan att skaffa marsvin redan nästa vecka, pga att jag har blivit alldeles kär i dina små mirakel! :D Jag tror att det är därför jag är så negativ vad gäller andra marsvinsungar :P Dina små är ju underbara, precis vad jag tänkt mig! ^^ Långhår, som jag tänkt från början, och supervackra! Jag kan nog övertala mamma om att skaffa långhår om jag visar de små sötnosarna för henne. :)
Måste verkligen prata med mamma om dessa underverk ^^ Hoppas att mamma till slut säger ja och att de klarar sig, så att jag kan tinga två :D Jag får verkligen hålla tummarna, för dina långhår är ju vad jag drömt om ^^ Jag kan lätt vänta 5-6v. på dem, eller ännu längre! För väntar man på nåt gott väntar man aldrig för länge. :) Allra först måste jag dock kolla med mamma, sen kanske jag mejlar dig, Ida. Kan verkligen inte få ur dina sötnosar ur tanken… ^^
Oops, blev lite långt ;)

Jag tror du bara vill ha marsvin, och däremot blev intresserad av solidagouti teddyn öfr att du verkligen bara vill ha dom så fort…
:/ Jo, så är det säkert… jag saknar verkligen att ha marsvin. Gillar dock inte att jag gör det så snart. Känns som att jag borde sörja bortgångna grisarna ett långt tag till, utan att skaffa fler… :(
Men jag vill ju inte ha vilket marsvin som helst, trots allt. Därför kommer det nog ändå inte bli nån liten nästa vecka. Jag väntar ist. på de rätta. Det är bäst så.
Nu blir det ju troligtvis som jag skrev ändå… marsvin till påsklovet eller "långt"(ok, inte så värst långt) senare. Alltså senare, inte påsklovet. Så jag klarar ju visst av att vänta…

Bättre att vänta lite så att du får marsvin som du verkligen vill ha! ;) Jag klippte Betty i fredags och jag har några bilder på henne men jag har inte lagt in dem i datorn än. Men jag ska göra det sen när jag kommer hem från stan så kan jag visa! Hon blev jättesöt, tkr jag iaf! ;)
#65 Skulle jättegärna vilja se ^^ Visa så fort du kan :)

#66 Här kommer bilder på henne. Klippte väldigt kort och jag tkr att hon blev så gullig! ^^ Men huvudet ser lite stort ut, haha x)Pälsen var minst 7-8 cm längre innan klippningen. Svårast var det att klippa där fram (liksom under huvudet) och längst ner, speciellt där bak. Men övning ger färdighet! ;) Jag tror att hon tkr att det är skönt att få lite kortare päls.. :)
#67 Oj, vad mycket du klippte bort! ;o
Toppade bara mitt långhår förut xP Vågade inte klippa kortare, eftersom jag var rädd för resultatet x) Jag är inte världens bästa frisör, förstår du :P Fast min syrra är ännu värre… -.-'
**Men söt blev din lilla pälskling ^^ Hon ser jätteullig ut x) Som ett sött litet lamm :) Ser jättemysigt ut :D
**Den bilden är jättebra, då kan jag visa mamma hur det ser ut kort-kort klippt. ;) Fast jag kommer då inte klippa så kort, men det behöver inte hon veta ;D

#68 Hehe, ja vet :P Det var inte riktigt meningen men det blev så. ^^, Men nu kan ju pälsen växa en bit och ändå vara kort ;) så kan jag ju vänta med att klippa på ett tag ;D
Tack så mycket! Mysig är hon! ;)
Heheh! :P Hoppas att du får köpa långhår!
Hur har det gått?
Kan säga att jag kommer ha en drös ungar till salu om 4-5 veckor. Fick en till kull med tre ungar i går. Tyvärr för min del så blir det mesta till sali… Jag hade hoppats på ungar att spara såklart, men du blev det inte som jag ville riktigt. Kan säga att jag aldrig haft såhär mycket att sälja till kel någonsin…
#70 Just nu ser det mycket ljust ut på långhårssidan :) Håller på att arbeta med mamma lite, men det ska nog gå att övertala henne. Just nu verkar det hon är mest tvivelaktig över, att de marsvin jag spanat in hos dig och fäst mig vid är hanar. Hon undrar om hanar(s kiss) luktar mycket mer än honor? ;) Jag sa nej, men hon verkar vilja att jag ska kolla på internet först. Det gör de väl inte? Har ju inte haft hanar, så jag vet inte säkert. :P
nej de luktar inte. inte mina 3 i varjefall.
Jag har aldrig förstått det där med att hanar skulle lukta mer. Nackdelen med hanar är att de kan vara lite knepigare att få att fungera harmoniskt och om två marsvin absolut inte samsas är det nästan alltid hanar. Men för det mesta går det alldeles utmärkt. Jag har aldrig varit med om att hanar jag sålt till kel inte har fungerat med andra hanar. Kanske är det lika olika på olika linjer/raser.
Fördelen med hanar tycker jag är att de oftare blir väldigt personliga och tama.
Hoppas inte för mycket på merinohanen bara. Han diar inte av någon märklig anledning. Mamman pysslar med honom och han sitter gärna hos henne och han är rätt pigg på att testa fast föda också, men diar alltså inte… Jag handmatar så mycket jag hinner och han går upp i vikt, men väldigt långsamt. Det är vanligt med plötsliga bakslag när man handmatar så jag tar inget för givet. Klarar han sig lär han bli väldigt tam i alla fall.
De tre små är däremot pigga och fina. Och igår kom tre till som är extremt pigga och tuffa redan. En nästan helt enfärgad svart coronethane med pyttelite golden, en goldenagouti/vit merinohona och en goldenagouti/golden sheltiehona.
Hanar luktar absolut inte mer än honor, jag har bara märkt tvärtom (när honorna brunstar) och jag har haft 5 olika hanar och 2 olika honor på 7 år :)
4 av de har varit långhår, jättehärliga, mysiga, lugna och lättlärda ;)
Mvh Felicia
#73 Vad tråkigt att merinohanen inte diar… :(
Skulle ju väldigt gärna vilja ha en lockig och en rakhårig, om du förstår. ;) Kanske jag borde hoppas mer på merinohonan och sheltiehonan i senaste kullen? Det är väl dessutom lite större chans att de kommer bättre överens än två hanar från olika kullar. ;/ Vi får se hur det går för den lille och hoppas på det bästa. Har ju fastnat för merinohanen lite… :/
Fast det är ju svårt att "välja" marsvin över en bild… skulle ju definitivt underlätta om man fick träffa de små. Någon gång senare, när de är lite friskare och piggare, så att man inte möts av någon dålig nyhet. Skulle det vara möjligt att ordna? ^^ Om några/någon vecka eller så?
Jag är ganska säker på att jag kommer få köpa några långhår från dig i alla fall. :)
#74 Det där kommer nog mamma bli lite lättad av att få höra ;P Både infon om hanar som luktar mindre än honor och om långhårs personlighet ;)
Merinohanen finns inte mer…. :(
Maila om du är intresserad. Som sagt är det helt okej att komma och kolla. Alla honorna utom goag/go sheltien håller jag lite på så länge men alla hanarna är till salu. Jag har aldrig haft problem med att hanar som jag sålt ihop inte samsats. Kan säga att den helsvarta coronetten är sjukt söt ihop med buff coronetten med vit crest. Nästan så att jag skule kunna ha dem ihop själv och spara bara för att de passar så bra ihop. ;) Bilder kommer senare. Men som sagt, maila hellre. Jag diskuterar hellre via mail än i öppet forum.

#77 Nej, vad tråkigt.. :(
#77 Vad synd… :(
Jag mejlar dig.
Bebisrad… :)
Jag vet verkligen inte vad de tre senste ska heta. Det är alltså nummer 1 (hona), 3 (hona) och 4 (hane). Det ska börja på D, helst ska det vara något slags tema eller något som håller ihop kullen. Ibland brukar jag försöka ha lite liknande tema osm någon av föräldrarna. Mamma heter Lambourghini så först tänkte jag bilmärken, men kommer inte på tillräckligt bra. Pappa heter Nelumbo, altså näckros på latin.
Olika blomnamn då?
Helena
Devil , Demon , Dark Angel och uttalas på engelska var dom jag kom på sådär bara , men dom var kanske inte så fina, dom lät ju en aning elaka men det var det första som ploppa upp i min skalle :P
Disel, Diva, Dingo, Dimma, Diza ?
#81 Mjo, några tips? :)
#82 Lite småkul, men lite uttjatade. Jag vet flera Dark Angel t.ex.
Diablo är en Lambourghini-modell. :) Men nu är de ju tre ungar…
Hanen: Dandelion
Någon hona: Daisy
Andra honan: ?
Helena
#84 Ja det kan jag tänka mig att det är rätt vanligt :P
Men du skulle ju kunna fråga på typ nåt bilforum kanske raggare.ifokus om dom vet några bilmärken eller något sånt som börjar på D? :)
Ojdå :P Nu har jag ju skickat ett mejl om att jag ville se bilder på dem xD Innan jag såg att det fanns här ;)
#80 Åh, alla är så vackra! <3
Synd att merino killen inte klarade sig :(
Hade fäst mig vid det lilla paret; Co-killen och honom.
Nu när det dessutom kommit flera till så kommer det ju bli trippelt så svårt att bestämma sig. :/
Har sökt lite på internet ;)
Hittat latinska namn på blommor, men vet dock inte exakt vilka blommor det är. :P Skriver det engelska namnet på dem i parentes.
D-namn:
Dictamnus(Dittany)
Dahlia(Dahlia)
Digitalis(Foxglove)
Delphinium(Larkspur)
Diospyros(Date-plum)
Sen fanns en massa långa "dubbelnamn", men det blir kanske lite för långt med nån av dessa:
Dipsacus fullonum,
Dianthus moschatus,
Dellis hortensis,
Daphne mezereum,
Drosera rotundifolia,
Datura fastuosa,
etc, etc, etc… :P
Kan leta efter bilmärken på D också, om du vill ;)
Oh! Men Dianthus skulle den svarta coronethanen kunna få heta kanske. Att jag inte tänkte på det! Det är nejlika ju…
Datura, Digitalis, Daphne fanns redan på min lista. Ska fundera lite. :)

Creation: Hur går det med marsvinsletandet? Blir det några långhår? ^^, Visade du din mamma bilden på Betty? :)
#77 Neej *snyft*
#80 Ohh <3 Jag tar gärna hela högen! :) Om jag bara fick.. De är underbara! Kan inte slita ögonen från bilden <3
Mvh Felicia
#91 Jag visade bilden, och hon tyckte hon var JÄTTESÖT xD
Hon sa "Ett sånt där marsvin vill jag ha", i tron om att det fanns en ras som såg ut så naturligt :P
Men det blir nog långhår, trots allt :D Efter jag visade hur man kunde klippa och visade massa långhårsungar blev hon fast :)

#93 Okej, det var ju bra! X) Jaa, ungarna går ju knappt att motstå, så himla söta! ^^ Men det dröjer ett tag tills du ska köpa eller? Ska du köpa från idipidi?
#93 - Jag gillar den strategi du lagt upp för att tackla din mamma i frågan ^^ Tror jag ska skriva upp den inför *hrm* framtida utökningar av flocken ;P
Hanna
#94 Jag tror nog det :D Söta, söta pojkarna! <33 Mamma ska bara bestämma sig till 100% först :P
#95 I know, I'm a genius xD Feel free to copy. ;P

Bilmärken på D, Datsun, Ducato (en Fiatmodell), Dogde, Daimler, Desoto, Delorean, Delage, Delahaye, Dedion, 2 CV (deja-vu med min dåliga franska, dvs Lill-cittra), Ducati (motorcykelmärke), Daihutsu, DAF, Dacia (licenctillverkad rumänsk Renault), Daewood. Jag har en massa bilgalningar i familjen om någon undrar.
Tråden handlar inte om namn på D utan om att Creation ska skaffa fler marsvin, så pm:a era namnförslag privat till Ida.
Inte fler OT-inlägg nu tack! ;)
Mvh Felicia

Bilmärken på N kan vi ta när vi ändå håller på, Nissan, Noble, NSU…Och lite växter, Nepeta, Nicotiana, Nemesia, Nejlikglim. (Chiltern Seeds och Rara växter har växlistor i alfabetisk ordning).
#99 Läs #98 ;)
Alla OT-inlägg som skrivs fr.o.m nu tas bort, skapa gärna en ny tråd om namnförslag till Idpidi men låt denna tråden vara ^^,
Mvh Felicia
Yay! 100 svar! xP I'm getting popular ;P
Moahaha, nu kör jag lite OT också xD

#96 Va kul! :) Vilka raser blir det då? :P
#102 Två coroneter <33 :D Älskade, älskade långhår ^^
Bilder finns i den HÄR tråden :)
Underbara, söta, vackra, fina och underbara igen! :D
**Fast inget är bestämt till 100% än förstås :P
***hoppas hoppas hoppas* :)

#103 Åhhhh, så himla söta! xD Hoppas att det blir dom då! ;)
#103 Åhh, coroneter är bland de vackraste marsvinsraserna <3 Calypso är en coronet :)
Mvh Felicia

vad roligt
#105 Hoppas jag också! :D
#106 x) Jag vet!
Och en riktig söting är din Calypso! ;D
Precis som gullpluttarna jag gillar ^^ <3

#108 Hehe, förstår det! ^^,
#108 Javisst, han är min älskling <3 Vi satsar på att han ska bli världens äldsta marsvin tillsammans :) haha..
Mvh Felicia
Nu har jag hittat de perfekta sötisarna! :D
De två coronetterna i inlägg #80!
UNDERBARA <33

#111 Så bra då! :) Om hur många veckor hämtar du dem? :D
#112 Vi har inte bestämt datum än, men det blir någon gång efter 27/4, då den yngsta är 5v ;) Kanske någon gång mellan 30/4-4/5, vi får se vad som går ^^
Åh, så söta de är <3 ^^
Dianthus blir jättebra, jag kan inte komma på något
bättre själv i alla fall. :P
Vad fina de är, namnen också! :)
Mvh Felicia
vilka söta små :)

#113 Aha, men det är ju inte så långt kvar.. :)
#114-115 Så söta de är! :D

vad söta. ;D
Jag vet xD <33
#114 - #115 - Oh, så söta ^^
Hanna