Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: medlemmar
Läst 1788 ggr
tantnett
0

Hur el varför blev du med marsvin?

Tänkte det kunde vara roligt att höra om hur man helt plötsligt! hi hi , Blir med marsvin och finner att man är fast för resten av livet.

Hur gick det till hur och varför skaffade ni era första marsvin och är ni fasta för livet?

Själv köpte jag mitt första marsvin då jag flyttade till en etta, tänkte att det var ett lämpligt socialt husdjur i denna lya. Tyvär finns han ej längre hos mig men lyckligtvis gläds jag idag åt hans avkommor.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

elinpelin96
0

Det började med att jag sökte google om marsvin och jag bara av att läsa om dom blev jag alldeles kär :) och efter några veckor efter strändigt tajt på mamma så åkte vi till djuraffären och där hittade vi då lille harry :) Jag blev helt totalt kääääär i honom och efter det har jag bara älskat marsvin :)

Abico
0

"Jag" fick en hamster när jag var 6-7 år efter att jag visat att jag kunde ta ansvar för att städa mitt rum ^^' Men Glader var en ruggigt bitsk och otrevlig sak, så bara pappa vågade ta i honom.

Något år senare fick jag och lillasyster varsitt marsvin, Busan och Sonja. Mamma hade marsvin när hon var liten och trodde att vi skulle tycka att det var kul. Och sedan dess har jag alltid haft marsvin ^^

Hanna 

Bella-R
0

Jag har ingen särskild historia. Blev nyfiken på marsvin en dag i juni 07, kollade då in på blocket och hittade en annons på några marsvinsungar och sen dess har jag alltid haft marsvin. Minns fortfarande den sommardagen då vi hämtade dom små grisarna. Underbar känsla ^^

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Rafflan
0

Winni (marsvin) å Jolene(kanin) hotade med avlivning, då dom var dom sista kvar så erbjöd jag mig att ge dom ett livslång hem ;)

Linny
0

Jag fick ett marsvin av mamma när jag fyllde sju år, mamma hade haft ett marsvin när hon var liten och hon tyckte att det var ett lämpligt husdjur. (Ett år senare när vi hade läst på lite mer om marsvin så fick vi reda på att de var flockdjur så då köpte vi ett till)

FeliciaS
0

Innan en tråd skapas, om det är om ett vanligt ämne, så sök gärna via Sökfunktionen först :) En precis likadan tråd finns redan, jag hänvisar till den istället. Här!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Min syrra hade en hamster och jag ville också ha ett eget djur. ;) Eftersom att min mamma tröttnat på hamstrar(vi hade haft fem stycken redan) och själv hade marsvin när hon var ung, tyckte hon att det var ett passande djur för mig. Då jag var en självklar djurfantast redan vid fem års ålder, fick jag marsvinet Maja av mamma när jag var sex år gammal. ^^ Därefter kunde man ju inte leva utan marsvin! x) Cirka åtta månader senare fick min bror Emma. Han tröttnade lite på henne, så jag blev tekniskt sett hennes ägare med tanke på hur mycket jag höll på med henne.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Hatasallad
0

Sommaren två år sen så hade min kusin köpt ett marsvin. Sen skulle hon iväg på semester och frågade om jag ville passa honom. Så jag passade det lilla pyret, Alfons hette han, virvelmarsvin ^^

Så jag pysslade om honom varje dag jag passade honom och sånt. Jag kan berätta i början var jag sådär lite skraj för honom. Har ju inte haft så mycket kontakt med marsvin innan.

Sen kom kusinen och hämtade Alfons och jag saknade honom. Så jag åkte och hälsade på min kusin. Och sen var vi på Hästveda marknad och där var en som sålde marsvin. Jag ringde till pappa och frågade om jag fick köpa ett marsvin, men kom hem med två stycken ^^

Hade dock läst på om marsvin när jag passade Alfons :) Så jag visste om att marsvin är flockdjur. Så jag har faktiskt inte tjatat på mina föräldrar om att skaffa djur, räcker att jag frågar dem och de säger ja ;D

Men nu är dem marsvinen döda, borde fattat att man inte ska handla djur i från marknader. Men gjort är gjort, det som är gjort kan aldrig göras ogjort. Man får enkelt lära sig sina misstag och leva med dem därefter…

tantnett
0

#6 Har tyvär ingen erfarenhet av sådana här sajter el data överhuvudet taget. Har nyligen skaffat dator och försöker lära mig! Ber om ursäkt om jag kommer med onödiga ideer. el ej observerat att det redan fanns en tråd.

MikaTela
0

Jag valde att skaffa djur när jag flyttade ifrån mina föräldrar till min etta. Först efter mycket om och men skaffade jag mig en dvärghamster.

Men sen hittade jag två av mina flickor på annons ca 1 mil ifrån mig då dom bortskänktes med bur då ungarna hade tröttnat. Och jag beslutade mig att ta mig ann dom och nu har jag totalt 4 st. :p

Det var i december -07 dessutom :p

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

lomsen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick 2 omplaceringar, Timotej och Lavendel för 2 somrar sen och så har det rullat på med fler omhändertaganden och till slut köp av egna från början och uppfödning av små bebisar… I LOVE IT!

PS. på bilden: Lavendel, mörk och Timotej, ljus-sheltiesystrar, R.I.P

Emelie-E
0

När jag var 9 år tjatade jag sönder mamma och pappa om att jag ville ha ett marsvin när jag fyllde år.. Ett långhårigt skulle det vara så att man var tvungen att sköta hand om det ännu mer^^, Och när jag fyllde 10 fick jag mitt marsvin=) Men han dog tyvärr 2 år efter.

Men förra året kände jag mig sugen på ännu ett marsvin, eller två då.. Så kollade runt lite på olika långhår, men tyckte att de var ännu fulare nu än när jag var mindre:P skulle det vara något, skulle det vara ett långhårigt.. Så la ner tanken..
Tills den dag då jag bara kollade in på Blocket för skoj skull och såg då en annons inte alls långt härifrån och dessutom att den precis var utlagd.. Marsvinen var huuuuur söta som helst, och buren var fin och hemmabyggd, så jag nappade på en gång^^,

tantnett
0

#11 Ljuvligt söta.

FeliciaS
0

#11 Jättesöta, måste bara påpeka att galler undertill är farligt ^^, Men du kanske inte har det längre? :)

Mvh Felicia

Hatasallad
0

#11 Jösses! Det ena marsvinet påminner om mitt marsvin Bella Skrattande

Hon är sheltiekorsning :P

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=1b2e302f-6622-438d-8db7-f471620c8302&Filename=Marsvinen 014.JPG)

Bella-R
0

#15 Fint namn. ;)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

svampi
0

För jag var djursugen! + att jag blev TOTAL såld på marsvinsbebarSkrattande

tantnett
0

#17 Vilken skön bild.

Verkar som vi alla är o förblir "marsvinsbitna". Men är det konstigt när man väl haft förmånen att få lära känna dessa underbara varelser?

Currymarsvin
0

Jag visste inte vilket djur jag ville ha men fastnade för marsvin. Gick sedan igenom oändliga allergiutredningar för att vara säker på att jag inte var allergisk och skaffade för några månader sedan Curry, en omplacering på 4 år. Nu har han fått sin första marsvinskompis Kummin, 2½ månad, som även han är en omplacering från Tigerharen.

Tillsammans delar vi på 17 kvadrat i mitt lilla korridorsrum och trivs mycket bra ihop. Marsvin är verkligen mysiga djur, de möter en med höga tjut när man kommer hem och lägger sig gärna bredvid på golvet och gosar. Jag ångrar mig inte en sekund!

paronskrutten
0

Naw, gud så fina :)

Helena

Currymarsvin
0

#20 Visst är de, mina små bebisar :)

parsley
0

Jag fick inte ha marsvin som barn, så det tar jag igen som vuxen, hehe. Som fyraåring fick jag frågan:
-Är det roligt att ha fått en lillebror?
-Nej, jag hade hellre velat ha ett marsvin.
Jag lekte till och med att lillebror var ett marsvin. Det gick bra att ha honom i en kartong på golvet tills han blev gammal nog för att börja krypa. Då ville han inte leka marsvin längre.

FeliciaS
0

#22 Haha ;)

Mvh Felicia

paronskrutten
0

Hahahahahahaha *dör lite* tycker dock lite synd om lillebror som fick sitta i en låda^^

Helena

tantnett
0

#22 En stilla undran bara, har din bror fått några bestående men, han låter inte som ett marsvin ibland?

En verkligt härlig berättelse. HA HA.

Skrotan
0

22# haha^^

Alfahannah
0

När jag var liten så fick min syter två marsvin utav våra kusiner, men efter något halvår eller så så tröttnade hon och då tog jag över.

[findusen]
0

när ja va liten hade ja en guldhamster, meeko, o när han dog ville ja ha ett nytt djur, tjatade på mamma o tillslut gav hon med sig o köpte ett marsvin till mig.. hade aldrig sett ett marsvin då o visste absolut ingenting, inte personen som sålde henne heller. hon hade förmodligen hjärtfel dessutom för hon dog knallfall när hon va 8 månader. fick ett nytt o senare ett till o tog 2 kullar o behöll den ena så som mest hade ja 7 st samtidigt då men sen svalnade intresset allt eftersom o kom inte tillbaka förräns ja för typ 4 år sen hittade en "gammal"peruanhane i en djuraffär (man vet ju va som händer me "gamla" icke sålda djuraffärsdjur) när ja väl lyckats övertala mamma va han redan såld… men intresset fanns kvar o ja ville ha marsvin till varje pris. det blev phille o ja har inte ångrat det en dag! sen har d ökat på allt eftersom… :P

marsv1n
0

I början av 2007 blev jag helt såld på grebiler, jag läste jättemkt om dem för att visa hur gärna jag ville ha dem. Mitt i sommarn lovade mamma att jag skulle få gerbiler  i höst, men sedan kom mammas väninna över med sina två nya marsvinshannar och visade dem för mig. Mamma frågade om jag inte kunde skaffa marsvin istället för "hmm sånna dära råttor". Efter ett tag gav jag med mig och började läsa jättemkt om marsvin istället och innan jag skaffade dem kunde jag mer om dem än en kompis som haft marsvin i två år. Den sextonde 16 september köpte jag min underbara Tyra, och lånade ett annat marsvin, och nån gång i november lämnade jag tillbaka lånesvinet och köpte lilla Elivira, och nu i maj köpte jag en till :P