Kan jag skaffa marsvin?
Hej!
Jag vill jätte gärna skaffa ett marsvin. Jag älskar djur. Jag har en hamster och en hund
Men jag vill ha ett marsvin också. Jag vet att jag kommer att ha tid och så men problemet är att jag har skilda föräldrar. Och jag tror att jag får ha marsvin hos min mamma men inte hos min pappa. Och då är ju problemet att jag bara är hos min mamma varannan vecka. Blir det för ensamt?
Tack!

Ja, det tycker jag faktist… marsvinen måsta ha någon som bryr sig om dem dagligen, inte bara varannan vecka. Du får prata lite mer med din papps och hoppas han ger med sig.
Sedan måste jag ju nämna, vilket du säkert redan vet om du läst på om marsvin, att du måste ha minst två (du skrev ETT nämligen… )
Lycka till!
Enligt lagen som trädde i kraft juni 2003 får man inte ha ett marsvin, som du skriver. Minst två marsvin då marsvin är flockdjur! :)
Marsvin behöver dalig skötsel och tas ut ut buren varje dag. Har du inte möjlighet till det bör du inte skaffa marsvin. Räkna med absolut minst 1 h/dag. Om din mamma inte kan ta hand om marsvinen bör du inte skaffa marsvin.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1 Du hann före =P hihi..
Mvh Felicia

Hej,
Marsvin är flockdjur, de ska bo minst två och två, av samma kön. Tänk på att buren måste vara ganska stor, helst 120*50.
Klart du kan skaffa marsvin, bara din mamma ser till att de får komma ut och sköts om ordentligt då du ej är där.
Se till att läsa på massa innan köp! :)
http://cassiopeias.thorzen.se/ <---- där finns massa bra fakta!
Jo det vet jag. Att man måste ha två 
Det skulle ju gå om pappa lät mig ha det här också. Men då tänkte jag att det kanske inte trivs liksom. Eftersom att det flyttas runt typ varje vecka….?
Jo men det är det. Min mamma kommer kunna mata och så men inte ta ut dem. Det skulle hon aldrig göra.
Tack för faktasidan 

Tror inte att marsvin har några problem med att flyttas runt varje vecka. Vet inte om du kommer att ha samma bur till dem eller två olika och använda transportbur när du flyttar dem. Tänk bara på att du skaffar två stycken, eftersom marsvin behöver en marsvinskompis att snacka med för att må bra.
#5 Jo, det kan bli lite jobbigt för de att flyttas runt varje vecka. De är små djur och stressar lätt upp sig vilket påverkar hur bra de mår och hur länge de lever. Men får de ha sin bur och vara med dig när de flyttas osv. så borde det inte vara några större problem.
#6 Synd att din mamma inte kan ta hand om de. De måste tas ut varje dag. Även buren måste städas ca var 5:e dag.
Mvh Felicia
Min kompis har skilda föräldrar som hon tar med när hon flýttar. Hennes marsvin är ju inte jättelugna..men vet inte om det beror på det..
Helena

Mina föraldrar är också skilda. Har löst det genom att köpa två burar. Sen har jag också en bra transportbur. Flyttar mellan dom på söndagar så då brukar jag städa, så att när marsvinen kommer nästa gång är det rent och fint i den buren. Köper också dubbel uppsättning av mat, hö och spån för efter ett tag kan det bli träligt att släpa det emellan. Hoppas du ochså får köpa marsvin, dom ger mycket kärlek.Och du, köp inte från en djuraffär.
Ja men vad bra
Och jag tror dom blir mindre stressade när jag åker bil också. Och jag kommer ha en transportbur och två burar. Och jag kommer göra som dig svampi. Jag kommer städa dagen jag åker så det är rent nästa gång jag kommer
Tack för tipsen. Nu ska jag bara tjata på mina föräldrar 
tjo! vet ni var man kan se på nån myndihets sida om lagen om att man ska ha två marsvin?
#10 Ja, det var smart :)
#11 Låter bra, köp från uppfödare och inte från djuraffär bara ;) Vart bor du? Vilken/vilka ras/raser vill du ha?
#12 Det står lite överallt men på jordbruksverkets hemsida står det.
Mvh Felicia
#13 Varför ska man inte köpa från djuraffär?
#13 Det är en lååång historia. Finns en tråd om det. Kort sagt; onödigt lidande för djuren. Klicka här
Mvh Felicia
Håller med Xtanlover, dock fast jag själv köpt från "zoo", men jag har haft tur med mina två.
En av mina kompisar har två honor från djuraffär. Det ena är 3 år gammalt och det andra är ganska nytt. Vet inte hur gammalt det är. Men dom verkar må bra. Det nya är lite skyggt såklart men man kan klappa och lyfta och så. Det andra är tamt bara att hon är väldigt kittlig så det kan vara lite svårt att lyfta och klappa henne
Men om jag skaffar från djuraffär så kollar jag noga så att det mår bra och så.
#17. Ja, det är ditt egna val :)
Ja.
#17 marsvinen kan ju se ut att må bra och bli hur gosiga som helst det är klart, men det är inte det det handlar om. Dom flesta (inte alla) djuraffärer köper in djur från grossister som massavlar och det förekommer oftast inavel och många av djuren kan ha dåligare immunförsvar (lättare bli sjuka) , dåliga gener som avlas på och därmed förekommer mer sjukdomar och djuren blir dåligt behandlade hos grossisterna. Dom har alltså ingen koll på sina djur. Jag tycker det är hemskt.
Man kan ju alltid fråga djuraffären vart dom får sina djur ifrån. Oftast så kommer dom ju inte erkänna att det är från grossister. Men affärer som får djur från privatpersoner eller uppfödare borde kunna bevisa det. Tex jag har 2 marsvin från djuraffär och då fick jag med stamtavlan där jag ser marsvinets släktingar och uppfödarens namn telefonnumer och adress och sånt. Men det bästa är att köpa direkt från en seriös uppfödare helt klart , oftast så är djuren tamare och det har bara avlats på friska sunda djur.

jag har 4 marsvin och ett av dom kommer från en djuraffär men han är hur snäll som helst och älskar att vara i famnen och att bli klappad. och så älskar han att gå på utställningar och att bada. men jag tycker inte heller att man ska köpa djur från djuraffärer för på djuraffären här jag bor (köpte inte mitt marsvin därifrån!) så hade dom två marsvin som hade så långa klor så att dom hade börjat växa som en båge. och så hade hon en kanin som hade en så liten bur så att den tog med ryggen i "locket" och kunde knappt röra sig men hon hade en ledig bur som var större men ville väll inte använda den för att det hade varit jobbigare att rengöra och så hade hon möss som bara fick kullar hela tiden och hon särade inte ens på syskonen!
#20 Vilken djuraffär har du köpt dina 2 marsvin?
#21 Ja det är hemskt när dom inte tar hand om djuren.
Men hur länge brukar marsvin leva? Jag har läst 3-8 år men vad är liksom genomsnittet?
Genomsnitt är nog 5-6, dom flesta marsvin blir runt det.
Helena
#22 Jag har köpt dom på Arken i Eskilstuna :)
#23 Okej.
#24 Jasså. Tror du att det är likadant på alla Arken? :)
#25 nej tyvärr så tror jag inte det, jag har sett folk på olika forum som skrivet om andra arken affärer som inte sköter sig något bra.
#26 Okej vad synd. Men jag tror ändå det kommer bli från djuraffär.
#27 inte för att vara tjatig men varför vill du köpa från djuraffär när du läst allt här om hur djuraffärer behandlar sina djur?
Och från uppfödare är det friskare djur, endel uppfödare tar tillomed tillbacks sina djur ifall det skulle visa sig att man av någon orsak inte kan ha kvar dom, och så är det billigare att köpa hos uppfödare också :) Jag tycker bara det finns fördelar med uppfödare om det är en seriös uppfödare alltså:) Men det är ditt val och du gör precis hur du vill:)
#28 Jag tror bara att det kommer bli så i slutändan. Och det behöver inte vara så att alla marsvin i djuraffär mår dåligt. Alla mina kompisar som har/haft har köpt från djuraffär och dom har varit friska och mått bra.

Djuraffärer varierar. En del tar djur från mindre uppfödare i närområdet, andra köper in från stora kommersiella uppfödare. Ska man köpa djur från djuraffär så är det viktigt att man väljer en djuraffär där marsvinen verkar ha det bra och där det finns kunnig personal. På en del platser i landet finns inte så många marsvinsuppfödare heller, så det kan vara svårt att hitta en uppfödare där man bor. Många uppfödare, men inte alla finns med SMF:s hemsida.
#30 Jag kommer se till så att jag köper ett friskt marsvin som mår bra.

Jag köpte mina 2 honor i en djuraffär. Det e inget jag ångrar dom mår bra å har aldrig blivit sjuka :)
hur länge är du borta