Annons:
Etikettfoder
Läst 1484 ggr
91Marran
2/25/18, 8:02 PM

Fodervärden

Vilka värden bör jag leta efter när jag letar efter foder? Alltså; protein, fiber, kolhydrater och fetter.

Mvh
Mig

Annons:
Ljungåsen
2/25/18, 8:46 PM
#1

Den här sidan tycker jag är bra. http://guineapigsaustralia.com.au/nutrition.htm

91Marran
2/25/18, 8:52 PM
#2

Tack! :)

Mvh
Mig

91Marran
2/26/18, 7:59 PM
#3

Jag letar efter ingredienser med högt fiberinnehåll. Har du något tips? Måste vara minst 20% fiber.

Mvh
Mig

Ljungåsen
2/26/18, 8:20 PM
#4

Vad för slags ingredienser letar du efter? Till kraftfoder? Marsvin ska äta hö och grönsaker, och får de fibrer de behöver genom höet. Det bästa man kan ge sina marsvin är ett riktigt bra och gott hö som de äter massor av.

91Marran
2/27/18, 9:34 AM
#5

Tänkte till kraftfoder. De är lite smala av sig.

Mvh
Mig

Ljungåsen
2/27/18, 11:35 AM
#6

Jag brukar ge ärtplättar till spinkiga marsvin. De innehåller relativt mycket protein, men inte speciellt mycket fibrer (runt 10%). Å andra sidan äter mina marsvin massor med hö, så totalt sett får de i sig de fibrer de behöver. De flesta kraftfoder till marsvin innehåller inte så mycket fibrer. Vill du inte ge pellets så kan du läsa mer om alternativa kraftfoder här. https://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder Vill du ge pellets så är Oxbow essentials bra.

Annons:
91Marran
3/1/18, 5:10 PM
#7

"Fibre must always exceed 20%" så jag måste få upp fibrerna rätt högt. Protein är inget problem att få upp, men fibrerna är lite värre. Ska ta hjälp av en vän att hitta någon ingrediens i affären.

Mvh
Mig

91Marran
3/1/18, 5:10 PM
#8

De ska enligt länken ha mer fiber än protein.

Mvh
Mig

Ljungåsen
3/1/18, 5:53 PM
#9

#8 Ja, totalt sett i hela dieten så stämmer det att fibernivån ska vara högre än proteinnivån. Hö innehåller runt 35% fibrer, men proteinnivån i hö kan variera ganska mycket, beroende på vilka växter som ingår i höet, och när det är skördat. Typvärdet i länken anger en proteinnivå på 19% för hö. Att då komplettera med lite ärtplättar drar upp proteinnivån i kosten, totalt sett, men den totala fibernivån kommer fortfarande att vara högre än proteinnivån, om de äter tillräckligt med hö. Det bästa man kan göra, för fibrernas skull, är att välja hö med omsorg. Ett gott hö äts det mer av.

91Marran
3/1/18, 6:09 PM
#10

Tack för förklaringen! :)

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: