Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 646 ggr
Greta 1
8/5/20, 5:18 PM

Trumsjuka

Min äldsta hona har nyligen fyllt 6 år.Har aldrig varit sjuk innan.

Igår var vi till marsvinskunnig veterinär och hon fick diagnosen trumsjuka. Det trodde jag bara kaniner kunde få? Och sådant beror väl på att man gett dåligt foder? Jag trodde jag ger bra mat till mina djur….hur har hon kunna få trumsjuka??

Hon har fått mediciner,plus smärtstillande Metacam.

Veterinären sa att det är svårt att få tag på Metacam nuförtiden,Corona? och därför hade de enbart Metacam för hund,vilket är starkare än det för marsvin.

När jag kom hem såg jag att jag har en Metacam för marsvin hemma och jag ringde och hörde med dem om jag kunde ge henne det,och det gick bra.

Vad jag funderar över är dosen jag ska ge henne. 0,78 ml en gång per dag….är inte det väldigt mycket??

Annons:
Ljungåsen
8/5/20, 5:38 PM
#1

Marsvin tål upp till 1,0 mg Metacam per kilo marsvin, var tolfte timme. Metacam för katt och marsvin innehåller 0,5 mg/ml. 0.78 ml av den innehåller alltså 0,78*0,5=0,39 mg. Väger hon runt kilot så är det i mina ögon en rätt låg dos. Ännu lägre blir den av att hon bara ska få den en gång om dagen. Rekommendationerna ändrades för ett antal år sedan. https://marsvin.ifokus.se/discussions/5af2cf14ce12c430780056c7-metacamdosering-for-marsvin

Greta 1
8/5/20, 5:57 PM
#2

#1 Så då ska hon alltså ha ännu mer Metacam,plus flera ggr om dagen?

Detta med maten,då? Vad ska jag ge henne för att inte förvärra tillståndet?

Lillyrod
8/5/20, 6:01 PM
#3

För att du ska se hur andra blir doserade kan jag tala om att min kastrat med Artros i käken får 0.45 ml 2 gånger om dagen. Det ska han ha livet ut. Han väger ungefär 1050 g. 

Det är Metacam för hund han får. Alltså 1.5mg/ml. Marsvin behöver lite mer per kroppsvikt än vad andra djur behöver. Detta för att de har så snabb ämnesomsättning bl a.

Lycka till med grisen!

Greta 1
8/5/20, 6:10 PM
#4

#3 Märkligt att jag var hos en marsvinskunnig veterinär,och ändå får jag fråga på ett marsvins forum för att få rätt dos på Metacam….Sådant här ska de väl veta,tycker man?

Men tack för svar.🙂

Ljungåsen
8/5/20, 6:17 PM
#5

#2 Vad väger hon? Hur mycket Metacam hon behöver beror på hennes vikt, hur ont hon har, och vilken sorts Metacam du har. Jag ger alltid Metacam två gånger per dygn, med tolv timmars mellanrum. De blir bäst smärtlindring då. Vid problem med gaser så vill man undvika gasbildande mat. Alla kålväxter t.ex. Äpple är också gasbildande. Hö och sallad är bra. Lite paprika för c-vitamin. Minifom (finns receptfritt på apoteket) lindrar också plågan med gaser. Halva spädbarnsdosen, 2-3 gånger per dag. En varning dock för att det inte smakar så gott om man är marsvin, så det kan vara smart att ge något gott efteråt.

Lillyrod
8/5/20, 6:19 PM
#6

Ja många veterinärer vet men andra har inte uppdaterat sig med senaste rönen. 

Exotiska djur, som marsvin tillhör, ingår inte i ordinarie veterinärutbildningen. Det får de intresserade läsa in sig på själva. Det är därför det finns så få som har gjort det och som fortsätter att uppdatera sig. Det är bara de med ett genuint intresse för exotiska djur som gör det.

Detta beror mycket på, enligt de veterinärer jag anlitar, att det är mer pengar att tjäna på lite större djur. Katt, hund osv. Tyvärr så är det så.

Jag har en fantastisk tur som har 4 sådana i mitt närområde.

Annons:
Greta 1
8/5/20, 6:31 PM
#7

#5 Det är just Miniform hon har fått som medicin från veterinären. Och Primperan. För att tarmarna ska röra sig mer.

Hon väger kring 7-800 g. Jag vägde henne nu,men hon har precis ätit,och då väger hon över 800 g. Men igår,innan veterinärbesöket,vägde hon 744 g. Men hur delar jag upp dosen till två ggr per dag? Veterinären sa att hon bara ska ha 0,78 ml per dag=en gång per dag.

Då får jag sluta ge mina djur grönkål. Har hört att det är bra foder för dem,men nu kommer jag inte våga ge någon av mina grisar grönkål igen,efter detta……😭

Greta 1
8/5/20, 6:35 PM
#8

#6 Ja pengar åter igen……de tjänar för lite på marsvin,jag kan tänka mig det. Själv är jag intresserad av marsvin bara för att de är underbara djur. Pengar bryr jag mig inte om. Dessutom så är det ju marsvinen själva som blir lidande,när det finns för få veterinärer som kan dessa djur.

Greta 1
8/5/20, 6:59 PM
#9

#1 Först nu läste jag ditt inlägg ordentligt🙂Tack för ditt svar.

Har alltid avskytt matematik i skolan och även som vuxen,därför blir jag  förvirrad  av hur mycket 0,39mg är?

Sprutan är satt i milliliter…..hur mycket är 0,39mg i ml?

Ljungåsen
8/5/20, 7:15 PM
#10

#7 Om vi säger att hon väger 750 g = 0,75 kg så är den dos som din veterinär skrivit ut 0,78*0,5/0,75 = 0,52 mg/kilo marsvin. Under förutsättning att de 0,78 ml avser Metacam i den svagare doseringen, alltså den för katt, Med katt-metacam är maxdosen för ett marsvin på 750 g 1,5 ml två gånger om dagen. Med hund-metacam är maxdosen för ett marsvin på 750 g 0,5 ml två gånger om dagen. Om hon har väldigt ont av sina gaser (uppburrad, äter ingenting alls själv) så brukar man ge maxdos i 1-2 dygn och sedan gå ner på halv maxdos i ytterligare några dagar. Äter hon lite själv, så kan man börja med halv maxdos direkt. Vill du följa veterinärens direktiv så kan du dela tänkt dos i två lika delar, men då blir det bara ungefär en fjärdedels maxdos. Jag är tveksam till att det räcker för att göra henne smärtfri. Grönkål är bra mat, i sparsamma mängder.

Ljungåsen
8/5/20, 7:19 PM
#11

#9 0,39 mg Metacam är 0,39/0,5 = 0,78 ml om du har katt-metacam, och 0,39/1,5 = 0,26 ml om du har hund-metacam. Inte meningen att göra dig förvirrad. Jag vill bara vara tydlig med hur jag kommit fram till siffrorna.

Greta 1
8/5/20, 7:41 PM
#12

#10 Innan vi lämnade veterinären igårkväll,så fick hon Hund Metacam injecerad under huden via en spruta.

Så har även jag gett marsvin medicin för många år sedan. Jag glömde fråga dem,om jag inte kunde få med sprutor hem,så kunde jag ge henne spruta istället för medicin oralt.  Det irriterar ju inte magen på henne,tänker jag?

Jag är verkligen usel på matematik….nästan så jag skäms nu……0,39ml…..exakt var på sprutan är det? Det är en en 1,0 milliters spruta.

Ljungåsen
8/5/20, 8:02 PM
#13

#12 Metacam brukar inte irritera magen på marsvin. Katter och hundar kan få magproblem, men inte marsvin. 0,78 ml katt-metacam innehåller 0,39 mg. Det är alltså 0,78 ml som du ska ge. Man ger ju alltid i ml. Om du har en vanlig 1 ml-spruta så är den uppmärkt med 0,1 0,2 0,3 osv. Mellan siffermarkeringarna finns det små streck. Varje sånt streck motsvarar 0,01 ml. Eftersom du ska ge 0,78 ml så ska du dra upp medicin till två små streck under 0,8.

Annons:
Lillyrod
8/5/20, 8:05 PM
#14

Marsvin tål smärtstillande väldigt bra. Det irriterar inte magen på dem alls tvärtemot vad andra djur kan uppleva. 

Min kastrat ska ju äta livet ut och han är 5 år. Jag räknar iskallt med att han ska leva minst 2 år till 😉

Greta 1
8/5/20, 8:17 PM
#15

#13 Ok,då förstår jag. Men veterinären sa att jag ska ge 0,78 ml en gång per dag. 

Ska jag alltså dubbla den dosen så jag ger 0,78 ml två ggr per dag??

#14 Det låter bra det🙂

Ljungåsen
8/5/20, 8:27 PM
#16

#15 Jag skulle dubbla veterinärens dos, och ge 0,78 ml katt-metacam två gånger om dagen, åtminstone de första dagarna. Det borde göra henne smärtfri. I hur många dagar sa veterinären att hon skulle få Metacam?

Greta 1
8/5/20, 8:52 PM
#17

#16  Jag ska ge Metacam i 6 dagar enligt veterinären. Då räcker ju inte den lilla flaskan Marsvins Metacam som jag har hemma,på långa vägar.

Jag fick även medskickat Hund Metacam i ett blodprovs rör. Men det är ju inte mycket det heller,så det kommer ju inte räcka i 6 dagar….Får väl ringa dem och säga det,eller förresten, nu beslutar vi ju om annan dos här,som veterinären ej angett….får kanske inte mer Metacam då?

Fy,vad tokigt det blir,när inte veterinären ger rätt dos från  första början……

Ljungåsen
8/5/20, 9:04 PM
#18

#17 Sånt där är så jobbigt. När det snålas med smärtlindringen. Och så har du Metacam i två olika styrkor som krånglar till det. Vi börjar med det grundläggande. 0,78 ml katt-metacam motsvaras av 0,26 ml hund-metacam. Jag skulle börja med att använda hund-metacamen, och alltså ge 0,26 ml två gånger om dagen i åtminstone tre dagar. Sen kan man börja fundera på att sänka dosen lite, allt under förutsättning att hon börjar må bättre förstås.

Greta 1
8/5/20, 9:13 PM
#19

#18 Förresten, nu vet jag inte om jag kan lita på det veterinären sa om hennes foder,att det går bra att ge henne maskrosblad och gräs i hennes tillstånd?

Gräs och maskrosblad är ju deras naturliga föda?

Ljungåsen
8/5/20, 9:21 PM
#20

#19 Är hon van att äta gräs så kan hon fortsätta äta gräs. Enstaka maskrosblad ser jag heller inget problem med, men inga jättemängder. Gräs innehåller de fibrer som marsvinet behöver för att må bra i tar, precis som hö gör. Maskrosblad är mer att anse som grönsaker.

Annons:
Greta 1
8/5/20, 9:30 PM
#21

#20 Ok,ja hon är van att äta gräs. Då fortsätter jag ge henne det. 

Ljungåsen du nämnde i en annan tråd om Minifom,att du gav 5 droppar per gång,eller nåt sånt. 

Veterinären har sagt att jag ska ge Minifom 0,2 ml till henne. 3ggr per dag. Är det rätt dos,tror du? Det är ju mycket mer än 5 droppar? Eller det kanske det inte är? Fy vad nervös jag blev nu..

Ljungåsen
8/5/20, 9:37 PM
#22

#21 Jag tror att fem droppar är ungefär 0,2 ml, faktiskt. Det skulle jag utan problem våga ge, Guinealynx anger "halv spädbarnsdos" vilket är fem droppar. Sen strax efter anges att 0,15 ml är en knapp halv spädbarnsdos. Alltså borde 0,2 ml vara bra nära 5 droppar. https://www.guinealynx.info/motility.html#simethicone

Greta 1
8/5/20, 9:58 PM
#23

#22 vad bra. 👍 Tack Ljungåsen och Lillyrod!

Ljungåsen
8/5/20, 10:00 PM
#24

#23 Nu håller vi tummarna för att den lilla sjuklingen kryar på sig!

Greta 1
8/5/20, 10:27 PM
#25

#24 Ja det hoppas jag med. Det går mycket upp och ner. Ena stunden är hon pigg och äter själv,och sekunden efter kan hon vägra äta,och jag får tvångsmata henne.

Hon är inte alls sig själv. Hoppas verkligen att detta går vägen,och att hon klarar sig igenom detta med livet i behåll.

Har läst på nätet om Trumsjuka. Det är en riktigt farlig sjukdom…..😕

Ljungåsen
8/6/20, 7:27 AM
#26

#25 Ja,trumsjuka är farligt, men det verkar som om din veterinär ändå har satt in de mediciner som krävs. Metacam för smärtlindring, Minifom för gaserna, och Primperan för att få igång tarmrörelserna igen. Det är ett gott tecken att hon, åtminstone ibland, kan tänka sig att äta själv. Jag fortsätter hålla tummarna! Avslutar med ett tips om magmassage. Det kan, tillsammans med medicineringen, hjälpa till att få igång tarmrörelserna. På sidan 26 i den pdf man kan ladda ner från Eragons, finns bilder och beskrivning på hur man gör. https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/

Greta 1
8/6/20, 3:50 PM
#27

#26 Marsvin ska ju äta hela tiden,eftersom deras magar är skapta så. Och detta är väl ännu viktigare nu när hon har Trumsjuka?

Det känns lite som att jag får stöta på henne hela tiden,nämligen,att "ät nu" "nu är det dags att du äter". Om jag inte gör så,så sitter hon bara i sitt hus hela tiden,och trycker.

"Tur" att jag är sjukskriven,annars hade jag inte kunnat påminna henne om att hon ska äta.  När jag serverar henne mat mitt framför näsan på henne,så äter hon själv,men inte annars. 

Så fort jag slutar servera maten,så slutar hon att äta…..😕

Skulle vilja ha lite råd om exakt hur mycket och hur ofta jag ska ge henne? Och vilken mat? Idag har hon fått en del gräs, och det äter hon upp allting själv. Jag behöver inte tvångsmata henne,men jag behöver stöta på henne hela tiden att "Ät nu,nu ska du äta".

Detta blir rätt ansträngande att passa upp på henne såhär. Det blir ju på nätterna med,eller?  Jag har en bit att köra till veterinären ,och när jag körde hem,satt jag och körde en hel natt för att komma hem fort. Är rätt trött och sliten efter den körningen känner jag……..skulle behöva sova …..men vågar jag släppa uppmärksamheten från henne? Jag vet ju att hon slutar äta då.

Annons:
Lillyrod
8/6/20, 3:59 PM
#28

Jag skulle ge henne ett stadigt mål med Critical Care eller Recovery Plus så sent på kvällen som du orkar. Sen ge henne mer det första du gör när du vaknar. 

Så gjorde jag med ett sjukt marsvin som mest pillade i maten själv och det funkade. Hon brukade klara att hålla sin vikt från kväll till morgon om jag stödmatade sent. 

Det är inte fel att stödmata även om hon äter lite själv. Det kan trigga aptiten.

Ljungåsen
8/6/20, 4:31 PM
#29

#27 När jag har någon som inte äter alls själv så stödmatar jag varannan timme den tid på dygnet jag normalt är vaken, och kanske en gång under natten. Så fort marsvinet blir tillräckligt pigg för att äta lite själv så glesar jag ut stödmatningen dagtid, och struntar i att gå upp och mata mitt i natten. Jag väger två gånger per dygn. Före första målet på morgonen, och före sista målet innan jag lägger mig. Skriver upp vikterna, så att jag får kontroll på att marsvinet inte rasar för snabbt i vikt. Jag använder Recovery Plus vid stödmatning, men Critical Care fungerar också. Efter varje stödmatningstillfälle så erbjuder jag något riktigt gott. Gräs, om det är säsong för det. Gurka annars. Väl tillbaka i lådan så är det inte alls ovanligt att de börjar PETA i sig lite hö för egen maskin, när de är mätta i magen av Stödmatningsmat. Min erfarenhet är att det är mycket lättare att få igång ett marsvin om man stödmatar, än om man försöker fjäska med det för att det ska äta själv.

Greta 1
8/7/20, 1:29 PM
#30

#29 Nu har jag kört Metacam 2 ggr per dag,istället för en gång per dag,som veterinären sa. Och jag tycker hon verkar piggare och mer smärtfri med den dosen?

Problemet är nu att snart börjar Metacam ta slut,eftersom jag tagit "för mycket" ur röret…Det kommer inte räcka 6 dagar. Vad gör jag nu? Ringer veterinären och säger som det är,eller struntar i att ge henne i 6 dagar för det räcker inte?

Och den lilla ynkliga Metacam flaskan jag hade här hemma,den räcker absolut inte.

Ljungåsen
8/7/20, 2:11 PM
#31

#30 Jag skulle ringa och be om ett recept på Metacam. Det är någonting som är så himla käckt att ha hemma. Visst har hon fått den här lite högre dosen i två dygn nu? Då skulle jag sänka den till hälften, med start i morgon bitti. Den värsta smärtan borde ha lagt sig nu, för visst verkar hon må bättre? Alltså 0,13 ml hund-metacam eller 0,39 ml katt-metacam två gånger om dagen med start i morgon bitti.

Greta 1
8/7/20, 2:22 PM
#32

#31  Jag upplever hennes mående som väldigt lurigt…På kvällarna/tidiga mornar,mår hon till synes mycket bättre,men mitt på dagen,sitter hon bara och trycker i sitt hus….därför är det svårt för mig att säga om hon är bättre,faktiskt😕

Det känns en aning förvirrande…men jag kan ringa och höra med veterinären om jag kan få ett nytt recept på Metacam.

Ljungåsen
8/7/20, 2:32 PM
#33

#32 Det är inte så att hon även i vanliga fall brukar sova en del på dagen? Jag får konstant påminna mig själv när jag har en sjukling hemma, att på förmiddagen sover allihop, även när de är friska. Sitter hon själv eller med kompis? Att inte behöva vara själv brukar få dem att pigga på sig, men det gäller förstås att kompisen är snäll och rar mot den som inte är riktigt kry.

Greta 1
8/7/20, 3:19 PM
#34

#33 Denna dam på 6 år,har alltid hållit sig framme och ätit i hela sitt liv,medans burkompisarna ligger och sover på söta örat. 

Jag tror att det är en av anledningarna till att hon har blivit så pass gammal,just för att hon alltid håller sig framme och äter hö. 

Därför reagerar jag på att hon bara sitter i sitt hus och kurar. Det beteendet, är väldigt olikt henne.

Hon är ensam i sin "sjukbur" så att jag ska se att hon bajsar och kissar ordentligt. Även så jag kan se hur mycket hö hon äter,etc. 

Jag provade sätta ner henne bland kompisarna,men då verkade hon inte uppskatta sällskapet. 

Hon är väldigt speciell den här damen. När jag körde till veterinären den långa vägen jag har att köra,så tog jag med två av hennes kompisar så hon skulle få sällskap. Men det tyckte hon inte om,så de två kompisarna blev sällskap till mig istället när jag satt och körde,så satt hon ensam i transportburen🙂 

Tur jag tog med två transportburar så hon kunde få vara ensam. När hon är ensam upplever jag att hon äter bättre,än när hon är bland kompisarna.

I skrivandets stund har hon kommit ut ur sitt hus,och sitter nu och äter🙂

Kanske mår hon bättre ändå,kanske?

Annons:
Ljungåsen
8/7/20, 3:32 PM
#35

#34 Jag hoppas hon mår bättre! Det är också rätt vanligt att äldre marsvin börjar sova mer än vad de gjort tidigare. Min kastrat fyller snart sex, och han sover helt klart mer än någon av sina damer. När jag har en som är sjuk och behöver sitta själv ett tag så brukar jag spärra av en del av vanliga lådan med ett galler. På så vis är kompisarna alldeles bredvid, och jag kan fortfarande hålla koll på att sjuklingen äter och bajsar som hen ska. Är det någon av flickorna som behövt sitta själv så brukar jag låta sjuklingen flytta ihop med snällaste kompisen så fort jag känner att jag vågar. Då flyttar jag gallret lite i lådan så att hon och kompisen får lite mer plats, och de andra får maka ihop sig lite. Jag har aldrig haft ett marsvin som inte har ätit betydligt bättre med kompis hos sig.

Greta 1
8/7/20, 3:47 PM
#36

#35 Jag har inte lyckats klura ut hur jag spärrar av i buren med galler,utan att de bryter sig in till sjuklingen,så det har jag försökt med,utan framgång.

Jag kan prova att släppa ner henne bland kompisarna igen,så får jag se hur det går. Om hon fortsätter piggna på sig.

Jag tänkte inte på att äldre marsvin kanske sover mera,för hon har alltid varit så pigg och frisk före det här med trumsjukan. Hon har skämt bort mig med att vara så frisk,kan man säga🙂

Ljungåsen
8/7/20, 3:59 PM
#37

#36 Hur många kompisar har hon? Om de är fler än två så skulle jag välja en av dem som sällskap. Är de bara två så skulle jag nog släppa tillbaka henne,om hon verkar må någorlunda okej. Du håller koll på vikten, och väger minst en gång om dagen? Det blir ju ännu viktigare när hon får sällskap och man inte längre kan vara säker på vem som ätit vad.

Greta 1
8/7/20, 6:07 PM
#38

#37 Allt som allt är de 10 stycken tjejer i en bur,så hon har 9 kompisar,alltså. Alla i olika åldrar. Har nyligen släppt ner två honor till den stora flocken,mest för att jag ska slippa ha så mycket burar.  Om sjuklingen och en ur det stora gänget bor ihop,så blir det en extra bur….Vill helst ha alla i samma stora bur.

Känner att det nog blir lite rörigt för henne nu när hon varit sjuk,att släppas tillbaka till en så stor flock. Så jag kan börja med att prova att en av tjejerna bor hos sjuklingen en tid,så får vi se om hon mår ännu bättre då.

Jag väger henne regelbundet,och skriver upp vikten på ett papper. Har inte hunnit väga henne idag,men hon verkar väga runt 740 g innan mat. Runt 800 g när hon precis har ätit.

Ljungåsen
8/7/20, 6:11 PM
#39

#38 Ja, har hon nio kompisar så skulle jag, precis som du är inne på, välja den snällaste av dem för att bo med henne i hennes bur. Jag håller tummarna och hoppas hon är sig själv strax.

Greta 1
8/7/20, 6:24 PM
#40

#39  Hur länge tror du att jag kan vänta med att släppa ned henne till de andra?

Jag har lite noja för att ha sjuklingen och en till, i en särskild bur,för sedan när de ska flytta tillbaks till det stora gänget,så kan det bli lite gruff,om de varit borta för länge från varandra har jag märkt.

Sjuklingen har alltid kommit väl överens med alla i den stora flocken. De andra däremot,har det varit lite gruff med.

 Har lite svårt att välja vem som ska bo med henne….

Ljungåsen
8/7/20, 7:00 PM
#41

#40 Ett par dagar åtminstone med en kompis tror jag hon behöver, innan hon är redo för allihop på en gång. När de varit separerade ett tag så kör jag alltid hopsläpp på neutral yta, där de som suttit själva får gå ner först. Och sen flyttar jag de andra en och en till neutrala ytan, väntar ett par timmar och flyttar sen tillbaka alla till lådan där de bor.

Annons:
Greta 1
8/8/20, 7:14 AM
#42

#41 Jag måste bara berätta vad som hände när jag valde ut en kompis till "sjuklingen".

"Sjuklingen" flög på sin kompis och började attackera henne. Jag valde då en annan kompis,en tjej som hon känner väldigt väldigt väl,och de har varit kompisar i åratal…..Likadant med henne….hon fick sitta i en längre stund,än den första innan hon också blev attackerad…….

Det var det här jag menade när jag haft henne ensam…..hon verkar helt enkelt vilja vara själv. 

Börjar fundera på om sjuklingen blivit dement,och inte kommer ihåg sina kompisar,eller vad är detta?  Kan marsvin bli dementa? 

Bortsett från att hon attackerar sin burkompis,så verkar hon må bättre. Hon äter själv och ser pigg ut. Och att hon har ork till att flyga på den kompis jag väljer ut åt henne,säger ju en hel del om att hon mår bättre?

Frågan är bara varför gör hon såhär?

Ljungåsen
8/8/20, 7:36 AM
#43

#42 Ja du, det är inte lätt att veta varför hon gör som hon gör. Kan vara att hon ser sjukburen som sitt revir, och alltså försvarar reviret mot kompisarna. Kan vara att hon har ont. Smärta gör en del marsvin apatiska, medan andra kan bli elaka. Demens har jag ingen aning om ifall de kan få, men det låter inte orimligt att de skulle kunna. Både människor, katter och hundar kan bli dementa, så varför inte marsvin? Sen om det är det som är problemet egentligen vete sjutton. Äter hon själv och ser pigg ut så är det förmodligen dags för henne att gå tillbaka till kompisarna ganska snart. Du som känner just dina marsvin bäst får försöka fatta det beslut som känns klokast.

Greta 1
8/8/20, 8:13 AM
#44

#43 Nu har jag satt ner henne till sin enorma flock,och hon verkar i allafall känna igen sig hos dem,så jag tror nog att det är som du nämner,att hon kände att hennes sjukbur var hennes revir.

Nu blir det för mig att hålla extra noga koll på henne,när hon liksom "försvinner i mängden" av andra marsvin.

Jag tänkte på en annan sak,tror du jag kan ha henne ute i gröngräset som vanligt nu,eller? Medicin kuren är inte riktigt klar än. Sista dosen blir ikväll av Primperan och Minifom.

Och är det ok att hon äter vanligt gräsmatte-gräs? Har läst någonstans att vanligt gräsmatta gräs,är sämre kvalitet på än gräs som skördas?

Har helt plötsligt fått för mig att hon fått trumsjuka av det här vanliga gräsmatte gräset,som är sämre kvalitet?

När jag kommer åt,ger jag mina marsvin det gräset som är bättre kvalitet,det som man skördar,och gör hö av. Det är kraftigare och saftigare för dem att äta.

Ljungåsen
8/8/20, 8:24 AM
#45

#44 Jag skulle låta henne leva som vanligt nu, så brukar hon få gå ut så skulle jag låta henne få det nu med. Och fortsätta väga två gånger om dagen och ha lite extra koll, speciellt när medicinen sätts ut. Gräsmattegräs har inte lika mycket fibrer som sånt gräs man gör hö av, men är för den skull inte dålig mat. Om gräset blivit kort klippt eller hårt betat så kan det bli stressat och få en högre halt av socker än vanligt, vilket möjligen, möjligen skulle kunna ge upphov till trumsjuka. Jag gissar att du brukar flytta runt deras betesbur?

Greta 1
8/8/20, 8:55 AM
#46

#45 Se där,mycket intressant att när gräsmatta gräs blir hårt betat,att det kan ge upphov till trumsjuka,plus i kombination av den för höga mängden grönkål jag gett också…😕

Det är nämligen precis som du nämner,att min gräsmatta är väldigt hårt ner betat av mina djur,eftersom jag har så många.

Dessutom så har jag en stor yta gräsmatta,som jag klipper med åkgräsklippare,och därför blir ju gräset ner kortat ännu mer. 

Tänk att jag kände det på mig…..att det kan vara gräset som orsakat hennes trumsjuka…Nu som sagt,vet jag inte om jag vågar släppa ut henne på gräsmattan igen,för den är väldigt hårt ner betad…..Medans hon har varit sjuk,har jag plockat den kraftigare typen av gräs till henne,och det börjar även det,att ta slut nu,för jag försöker ge detta gräs till allihopa.

Mycket intressant att du nämnde detta.

Ljungåsen
8/8/20, 9:28 AM
#47

#46 Egentligen så gäller det allt gräs som betas, men marsvin brukar ju bara beta gräsmattegräs. Många gånger har jag tänkt att marsvin skulle må bra av att behandlas lite mer som hästar. Folk med häst brukar ha koll på att nedbetat gräs blir stressat, och innehåller mer socker och näring, men mindre fibrer än lite mer övervuxet gräs. Har hon ätit mycket nedbetat gräsmattegräs så låter det troligt att hon fått i sig för mycket socker och för lite fibrer, som i sin tur lett till de problem hon har. Sen kan man ju aldrig säga säkert, förstås. Mina egna marsvin är ute och betar gräsmatta ett antal timmar per dag nu när vädret tillåter, men jag flyttar betesburar varenda dag och klipper aldrig gräsmattan. Någon eller några timmar om dagen tror jag ändå att hon kan vara ute. Att vara utomhus under sommarhalvåret hjälper marsvinen att bilda D-vitamin, och med en bra halt D-vitamin i sig så tar de bättre upp kalciumet i den kost de äter, vilket i sin tur minskar risken för exempelvis urinsten.

Upp till toppen
Annons: