Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 658 ggr
Ellociraptor
0

Inget hö?

Jag ska åka ut till landet i en vecka på torsdag och den stora frågan är om jag ska ha med hö till grisarna eller om de klarar sig på gräs? Finns ju hur mycket som helst på landet liksom. Jag kan förstås att köpa hö där, men det går inte förrän på måndag när allt öppnar igen. Så, fråga: ta med hö i en mindre påse (just nu har jag en rätt stor hösäck nämligen, den kan inte åka med) eller räcker det med gräs? :P Det är ju tekniskt sett samma skit, men vad vet jag… Och en fråga till: sånt där ihoppressat spån de säljer på ICA för typ tio spänn, blir det verkligen 15 l? //Dumma frågor får förhoppningsvis inte dumma svar ;)

:')
0

Är ingen expert på marsvin men som men kaniner så tror jag att de behöver hö, alltså att du måste ta med dig. Det finns något i hö som inte finns i gräs tror jag. Jag kan ha fel så någon annan kan rätta mig :)

Tror inte Ica säljer något spån som inehåller 15 L, du måste ha sett fel :)

wingren
0

Jag vet faktiskt inte riktigt hur det är på hö/gräs fronten, borde väll egentligen gå bra med bara gräs torsdag-söndag men jag hade tagit med hö utifall att ändå. Får hoppas att någon lite mer kunnig hinner svara på din fråga :p

Angående spånet så är det så enkelt som att står det 15l ska det vara det, eftersom de är gjorts i fabrik skickas allt som är under till andra sortering. Givetvis får det skilja en liten del men de har max/mini gränser. Är det för lite kan de bli stämda så företag brukar vara väldigt noga med det :) Ha det trevligt på landet förresten :D

Eulwen
0

Hö är ju gräs. Frågan är om grisarna är så pass invanda på gräs att magarna tål att äta dygnet runt? Jag skulle ta med lite hö för säkerhets skull och ge, men låta dem beta så mycket som de är vana vid och ev öka på den tiden lite.

Eulwen
0

Sen är detskillnad på gräsmattegräs och vall (högräs). Ska de beta på vanlig gräsmatta skulle jag komplettera med hö. För fibrernas skull.

Ellociraptor
0

Det låter som att de flesta tycker jag ska ta med hö, så gör nog det. Behöver ju inte vara en stor påse iaf för de är ganska vana vid att få in gräs utifrån. :P Angående spånet så är jag nästan 100% på att jag sett en fett komprimerad spånpåse på ICA, alltså verkligen som ett litet block, som det står att när den inte längre är vaccumförpackad ger den ca 15 l eller nåt sånt. Men finns ju förstås en möjlighet att jag blandat ihop det…