Annons:
Etiketterskötselartikel
Läst 399 ggr
Ljungåsen
2022-05-02 13:09

Utevistelse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De flesta marsvin uppskattar utevistelse under sommaren, men det finns naturligtvis ett antal saker att tänka på för att göra utevistelsen så säker och trevlig som möjligt.

Det finns många fördelar med att låta marsvinen få komma ut. Dels är det sysselsättning och underhållning, dels får de i sig c-vitamin genom gräset och dels får de i sig D-vitamin genom solljuset.

Eftersom marsvin är känsliga för drag är det viktigt att det inte är för kallt, blött eller blåsigt. Själv brukar jag ha femtion grader, vindstilla och torrt i gräset som riktmärke för när det är dags att börja med utevistelse.

Marsvin är också känsliga för plötsliga foderbyten, vilket betyder att man behöver vänja in dem på gräs relativt långsamt innan de kan vara ute hela dagarna. Jag brukar börja med att plocka in gräs till dem så fort gräset börjat växa. Först i mycket liten mängd, som jag sakta ökar på. När vädret väl tillåter får de komma ut en kortare stund, olika länge beroende på hur pass invanda på gräs de hunnit bli. Oftast handlar det om en timme eller så första gångerna.

En bra utomhusbur är tillräckligt stadig och har tak, för att skydda mot angrepp av mindre djur. I stadsmiljö handlar det mest om att hålla grannskapets hundar och katter ute, på landet där jag bor är de största hoten räv och rovfåglar. Själv lämnar jag aldrig mina marsvin obevakade utomhus, utan jag håller mig i närheten.

När det blivit varmt ute så är det viktigt att marsvinen har tillgång till skugga, så de inte riskerar att bli överhettade. Jag löser det genom att fästa en filt på ovansidan av uteburen.

Och slutligen kan det vara klokt att titta igenom marsvinen efter fästingar när de varit ute, och plocka bort de som satt sig. Det finns inga fästingsmedel på marknaden som marsvin tål, och fästingar kan sprida smitta. Borrelia t.ex. Man minskar risken rejält genom att plocka bort fästingarna så fort som möjligt.

  • Redigerat 2023-10-20 14:11 av Ljungåsen
  • Redigerat 2022-05-02 17:56 av Ida Adler
Annons:
HaMsTeRpLaMsTeR123
2022-05-02 20:16
#1

Bra artikel!

Ljungåsen
2022-05-03 07:26
#2

#1: Tack! Här längtar marsvinen efter att utesäsongen ska börja. Tyvärr är våren sen i år och det är alldeles för kallt än här där jag bor. Gräset har inte börjat växa ordentligt heller.

Ljungåsen
2022-05-15 19:46
#3

Idag var det äntligen dags!Selma-Kiara-Svea.jpg

Ljungåsen
2023-05-14 08:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Puttar upp den här. Årets säsong är igång.

Upp till toppen
Annons: