Växter i gräsmattan
Hej allihopa🤗
Jag vill släppa ut marsvinen i min utebur men är orolig för det som inte är gräs.. har skrivit om mossa förut men jag har ju massa annat också i gräsmattan.. t.ex olika typer av fibbla, och annat, äter marsvin det som är giftigt eller känner dom vad de inte ska äta?
Tack och lov har jag en del rölleka och maskrosor, det gillas😁
Tacksam för svar🙏❤
- Redigerat 2026-06-07 13:54 av Ljungåsen
Marsvin är generellt sett bra på att undvika växter som är giftiga för dem, men det är inte en garanti att de alltid gör det. Det är därför viktigt att vara medveten om vilka växter som kan vara skadliga. Fibbla (Hieracium) är inte känd för att vara giftig för marsvin, men det är alltid bäst att vara försiktig och övervaka deras beteende när de är ute.
Rölleka och maskrosor är säkra och ofta uppskattade av marsvin. Om du är osäker på andra växter i din gräsmatta, kan det vara bra att konsultera en lista över växter som är giftiga för marsvin eller rådfråga en veterinär.
Källor:
Jag skulle inte våga lita på att marsvinen låter bli växter de inte mår bra av, så jag brukar rensa gräsmattan där de har sin utebur från potentiellt skadliga växer. Här är det främst smörblommor som jag rensar bort.
Fibblor har jag inga.
- Redigerat 2026-06-07 13:57 av Ljungåsen
#1: ok, ja smörblommor läste jag men hittade inget tydligt svar på de andra.. det är så mycket annat i min "gräsmatta" (om den ens kan kallas det!), frågan är om jag ens vågar låta de äta eller om jag helt enkelt får ha golv i uteburen och fortsätta klippa det som jag vet är säkert och lägga i buren🤷♀️
Tack för svar🙏❤
#2: Det är svårt att ge råd om vad som är bäst, men jag kan tipsa om appen Flora incognita för att artbestämma det du har i gräsmattan. När du väl ver vad som växer kan du reda ut ifall det är olämpliga växter eller inte.
#3: ja, jag har appen plantnet-appen så försöker men får lite luddiga svar på google om några men jag ger mig inte😅
Så länge får de gräs, maskrosblad, rölleka och blad från mina rädisor❤
I tillägg till hö och grönsaker såklart så de lider inte direkt 🤭
Sixten å Märta hälsar❤❤❤
Tack för svar, ha en fin dag 🤗
#4: Vilka sötnosar! De ser helt klart välmående ut.
Ta gärna bilder på växterna så kan vi kanske hjälpa till med bestämningen.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.