Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettsjukdomar
Läst 20 ggr
Mejjisen
0

Uppdatering Lakrits

Här är uppdateringen. Efter flera veckor av oro och ångest tog jag Lakrits till en mer kunnig smådjurs veterinär. Jag förberedde mig för det värsta.
När vi kom in vägdes han (han hade gått upp i vikt. 1,275g till nu 1,308g.), sedan lyssnades det på lungor och han fick även sina tänder kollade på.

I slut ändan sade veterinären att han var nog bland det friskaste marsvin hon sett på länge. Så det var inget fel på honom. Kände mig lite dum att jag var så stressad över det, men veterinären förklarade att det var ändå bra att jag tog de små symptomen på allvar och åkte in iallafall.

Men nu funderar jag på om jag fokuserat på fel marsvin. För en av dem har verkligen låtit rosslig när han andats, men har alltid antagit att det var Lakrits. Men nu börjar jag misstänka att Kiwi är sjuk. Samtidigt vet jag inte om han är det… men tycker att hans ögon ändå verkar lite mer vattnigare än vanligt och han nyser ganska ofta, alltså mer än vanligt.

• Redigerat 2026-09-19 16:09 av Ljungåsen
  • Redigerat 2026-09-19 15:04 av Mejjisen
Ljungåsen
2

Väldigt skönt att han visade sig vara frisk! Och att du fick det beskedet av en veterinär du litar på.

Även jag har sökt vård för ett marsvin som lät konstigt ibland, Hon visade sig ha slapp gom, alltså ingenting allvarligt.

Om du är orolig för Kiwi så skulle jag ta även honom till veterinären. Om det är något fel så vill man ju hitta det så tidigt som möjligt, så att det finns en chans att åtgärda. Väntar man tills det är jättetydligt fel blir det ofta försent, så det gäller att ha koll på de små detaljerna.