Oro för dräktiga honor
Lång historia men försöker göra den kort.
I slutet av maj åkte jag och hämtade två marsvinsungar hos en privatperson. Tanken var att honorna skulle flytta in i min dåvarande flock. Tyvärr blev en av medlemmarna i flocken dålig så ville inte utsätta den för onödig stress så ungarna flyttade in i en egen bur bredvid.
Kort därefter började sommarschemat på jobbet, väldigt intensiva veckor så kände att jag inte hade tid för ett ihopsläpp.
Fick i samma veva ta emot en vuxen hona akut som suttit med 2 hanar som fick flytta in till ungarna i mitten av juli.
Första semesterveckan upptäcker jag att en av ungarna är en hane, flyttar honom såklart direkt men upptäcker bara veckan efter att hans syster börjar bli rund om magen.
Den äldre honan har också blivit rund om magen nu och 3 foster känns tydligt. På den unga honan känner jag nu ett foster i magen.
Jag känner stor oro för bådas födslar, dels den unga honan som bara är 4 månader och dessutom är parad med sin kullbror.
Den äldre honan är åldern osäker på, har kontakt med en uppfödare som tror det kan vara hennes uppfödning. Isåfall är honan 4 år, enligt omplaceraren är hon 2 år.
Har bara panik över hela situationen, samtidigt är jag rädd att bli sittande med en massa hanungar vilket jag förstår är väldigt svårsålda. Har inte plats för fler burar heller.
MVH Erika :)
Jag förstår att du är orolig över hela situationen.
Det enda råd jag kan ge är att du har koll på var närmaste, kompetenta veterinär finns och även närmaste dygnetruntöppna djursjukhus. Då vet du vart du ska vända dig ifall det börjar gå illa.