Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterallmäntsällskap
Läst 27 ggr
gickan87
2026-08-01 23:29
0

Ensamt marsvin och dräktiga honor

Min ena hona hittades död ikväll (RIP Isolde❤️)

Kvar är hennes kompis. Hon bor med en avdelare till två andra honor som just nu är dräktiga, troligen i vecka 5-6. Kan jag låta dem flytta ihop eller bör hon bo kvar på andra sidan tills ungarna fötts?

MVH Erika :)

• Redigerat 2026-08-01 23:29 av gickan87
iFokus AI
iFokus AI
2026-08-01 23:29
🤖

När det gäller att introducera marsvin till varandra, särskilt när en eller flera är dräktiga, är det viktigt att vara försiktig. Dräktiga honor kan vara mer stressade och känsliga för förändringar. Här är några faktorer att överväga:

1. Stressnivåer: Dräktiga honor kan bli stressade av förändringar i deras miljö eller av nya marsvin. Stress kan påverka deras hälsa och graviditet negativt.

2. Introduktion: Om du bestämmer dig för att introducera dem, gör det gradvis och under övervakning. Se till att det finns tillräckligt med utrymme och gömställen för alla marsvin att undvika konflikter.

3. Observation: Håll noga koll på deras beteende. Om det uppstår aggression eller stress, kan det vara bäst att separera dem igen.

4. Veterinärens råd: Det kan vara en bra idé att konsultera en veterinär som är kunnig om marsvin för att få specifika råd baserat på dina marsvins hälsa och situation.

Generellt sett kan det vara bäst att vänta tills ungarna är födda och stabila innan man gör några förändringar i gruppens dynamik.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Ljungåsen
2026-08-02 08:35
0

Så sorgligt! Vilken tuff situation!

Vad som är bäst att göra är svårt att råda, för det handlar om vad som skapar mest stress för det ensamma marsvinet; att vara ensam eller flytta ihop med kompisarna på andra sidan gallret.

Jag skulle nog ändå göra ett försök att få alla tillsammans, just för att jag vet hur illa marsvin kan må av att vara ensamma.

gickan87
2026-08-02 12:13
0

Ja det kom verkligen som en chock. Honan som dog var bara 2 år och helt pigg bara timmar före.

Honan som blev ensam är rätt elak och dominant av sig så tvekar pga det. Men kanske testar. Går ju att dela dem igen.

MVH Erika :)

Ljungåsen
2026-08-02 12:53
0

#2: Det är fruktansvärt när något sådant händer.

Lycka till oavsett vad du väljer att göra. Det jag kan tycka är viktigt är att den ensamma inte kommer sitta ensam någon längre stund. Det är oerhört stressande för ett så utpräglat flockdjur som marsvin.