Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredningbilder
Läst 45 ggr
Marante
2026-08-01 23:25
0

Råd om burinredning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag och min sambo har blivit ägare till två små söta svin och vi har en gjort en ritning på hur vi tycker buren bör inredas för enkel städning men också för att dom ska ha det mysigt. Jag bifogar bilden och önskar råd/tips om det finns något vi kan förbättra eller om det är en bra start för att se hur dom trivs!

Tack på förhand.

• Redigerat 2026-08-01 23:26 av Marante
Ljungåsen
2026-08-02 09:26
0

Jag tycker det ser trevligt ut, men har ett par synpunkter.

Hus med bara en ingång/utgång kan leda till tjafs, där ett marsvin kan stänga in det andra. Jag föredrar hus med flera ingångar/utgångar.

Myshörnan behöver förmodligen någon form av tak för att de ska känna sig trygga. Alternativt att de får varsin Piglo där. Marsvin kopplar sällan av på ett ställe där de syns tydligt.

Sen skulle jag servera både grönsaker och kraftfoder mitt i buren istället för i hörnet. Det minskar risken för att den ena blockerar tillgången för den andra.

Marante
2026-08-02 09:38
0

#1: hej! Tack så mycket för svaret.

Bilden är något missvisande. Hus 1 och 2 har egentligen två ingångar vilket jag borde gjort tydligare.

Matning av kraftfoder brukar ske dels i mitten men också på taket av hus 1. Vårt ena svin började ställa sig på taket där kvällen när det var dags för kraftfoder, så vi har bara fortsatt ge där uppe (håller dom isär).

Vi har två stycken tunnlar (likt som syns på bild). Kanske att vi lägger dom på filten så att dom kan krypa in under dessa.

Tack så mycket för svaren. Då blir det till att åka och köpa en säck kutterspån (eller om det finns andra spån som är bättre?)

Mvh,
Victor

Ljungåsen
2026-08-02 09:48
0

#2: Vad man tycker om för strö är ju väldigt personligt. Jag gillar easyströ bättre än kutterspån, med reservationen för att easyströ inte är bra ifall man har hanar som gillar att dra snoppen i spånet, för då kan det krypa in under förhuden.

https://www.svenskafoder.se/produkt/foder/stallhygien/stroprodukter/easy-stro/