Hanar i avel?
Många inlägg här kommer ju att handla om avelsfrågor, planerade/födda kullar etc. Jag har absolut inga planer på avel, utan känner mig väldigt tillfreds med den honflock som jag har. I dagarna har vi precis fått hem en liten flicka till :) (välkommen tråd kommer snart när hon boat in sig lite mer). Dock måste jag ju säga att det är otroligt intressant och spännande att läsa och lära sig mer om, utan att det förpliktigar till ngt mer ;) En sak har jag länge gått och funderat kring och har inte hittat ngt direkt svar på. Därav anledningen att jag startat denna tråd. Jag är helt enkelt nyfiken och skulle vilja veta hur det fungerar! Hur funkar det egentligen med avelshanarna att gå i sällskap med andra hanar? Kan man ha två ex avelshanar (vuxna) som går ihop förutom när de är på "friarstråt", och som sedan sätts ihop igen? Eller måste de hela tiden sättas med eventuella blivande bebispojkar? Har ju förstått att det skiljer mkt från individ till individ och att det säkert funkar med vissa och inte med andra. Men ni kanske kan svara generellt vad som brukar tillämpas. En del hanar tycks ju inte kunna vara i samma rum som honor utan att bråka? Brukar ni kunna ha era hanar gående i par i närheten av honor? Hoppas ni kan bilda mig i min okunskap i ämnet ;)
Som du säger är det individuellt. :-) Jag har idag 6 hanar och en storflock med honor i samma rum. Mina hanar har i de flesta fall kunnat sättas ihop igen efter stt de gått med hona, båda två, med ett par undantag. En hane funkar bara med småhanar, de andra har jag fått testa mig fram vilka de trivs med. Alla gillar nämligen inte alla. Men det är fördelen med att ha fler hanar, funkar inte de två ihop kan jag testa med en annan som kanske funkar bättre. Hanar som överdrivet dominanta vill jag helst inte använda i avel, än har jag inte behövt rata någon på grund av det dock. Denna vår har det gått troll bland mina pojkar och två stadiga par har tjafsat. Så nu sitter de uppdelade en och en ett par veckor så de får ha lite "tråkigt" och sakna sällskap, sen ska jag försöka möblera om i paren.
Jag säger som #1 man får pröva sig fram. Vissa tål inte varandra och andra funkar perfekt. Just nu och det är nästan pinsamt att erkänna sitter inga av mina vuxna hanar ihop. Två sitter med hona, två med unghanar och hela fem sitter själva. Anledningen till det är att vi snart ska åka ut till stugan och där har vi mindre burar så haneparen brukar smälla när vi är där ute. Ingen har suttit ensam speciellt länge och efter stugturen i slutet av juli ska de som inte ska sitta med hona pysslas ihop, hoppas jag som sagt funkar inte alla med alla. Om jag inte får ihop dem så dyker det ofta upp småpojkar som behöver lekfarbror så även om de inte har någon hona ellr annan vuxen hane att bo med bor de sällan ensamma länge. Alla marsvinen bor också så de hela tiden ser och andra marsvin.
Tack för svar #1+2!
Har grubblat en hel del över detta, så kul att få lite svar och inblick i hur det funkar :)
Jag har gjort det väldigt enkelt för mig på just den punkten; hanarna går med samma kompis alltid och får bara träffa sina "fruar" när honan brunstar, vilket gör att parningen sker direkt där och då. När det är färdigt kan jag, utan att göra något speciellt med hanen som dejtat, sätta in honom till kompisen igen och sedan återgår allt till det normala igen 🙂 Har skrivit mer om denna metod i den här artikeln.
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
#4 Det där tycker jag vore kul om du kunde skicka in en artikel om till MM och beskriva fördelarna.
Jag har också handparat några gånger och det finns onekligen en massa fördelar. Sen hade jag så mycket problem med fertiliteten på mina djur att det var meningslöst då de behövde gå ihop över många brunster. Vid ett par tillfällen har jag använt en hane som fortfarande var i päls. Det gick jättebra. :)
#5; Ja, det skulle jag absolut kunna göra. Jag tror dock att artikeln blir mer intressant om jag kan få med bilder på icke brunstande vs. brunstande honor. Har inga sådana för tillfället, men kan ju vara framme med kameran så fort det brunstas här😉
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
#4 Jag har testat det där men lyckades inte få till någon dräktighet. Kanske var min tajming dålig eller så behövde paret få "sniffa in varandra" innan de fick till det, för det blir ju lätt lite liv just vid ihopsättning.
Sen är det ju trist när man har en fullspäckad dag som förstås krockar med en brunst, bara att vänta ett par veckor till alltså… 😟<- jag