Denna frihet!!
Kanske dags att leta upp mina frigående marsvin i trädgården, innan nästa lille kille kommer hem…. Eller ska jag släppa lös honom också??
Va? Har du helt frigående marsvin?
Jag förstår inte trådstarten fullt ut…
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Ja, mina marsvin går löst i trädgården denna sommar… Dom har det jättebra, vill inte lämna sina buskar. :)
#2 Oj, jaha. Har du säkrat trädgården från rovdjur? Har du koll på dem varje dag så att du ser om de blir skadade eller sjuka?
Nä, jag har inte rovdjurssäkrat min trädgård. Dom, liksom mina 5 katter får gå som dom vill…. JA, DOM MÅR BRA!!!
#4 Jag betvivlar inte att de mår bra, men jag tycker att det låter väldigt oansvarigt. Du har ansvar för att dina djur ska må bra, det kan du inte garantera om de är frigående med tanke på rovdjur.
Du skrev även i din tråd den 22/6 att du inte sett djuren under dagen. Det är din skyldighet, enligt lag, att ha tillsyn över dina djur minst en gång dagligen. Djuren skall hållas på ett sätt att denna tillsyn kan upprätthållas.
Citat från Djurskyddsmyndighetens författningssamling L80, s11:
"21 §
Tillsynen ska ske på ett för djuren betryggande sätt och normalt minst en gång dagligen."
Jag betvivlar egentligen inte att marsvinen mår bra, på sätt och vis har de ett ganska lyxigt leverne. Men jag skulle aldrig hålla mina djur så okontrollerat då det dels är oansvarigt och dels strider mot lagen.
Faktum är att både jag, min sambo och våra barn ser våra djur flera gånger/dag. Så kan lova dig att det går ingen nöd på dom. Dom lever så som jag anser att alla djur ska få göra. Så naturligt som möjligt. :)
#6 Okej, det var skönt att höra! Jag förstår din ambition, men jag skulle inte gjort likadant i alla fall. 🙂
Det var någon som för något år sedan fick alla sina utemarsvin dödade av en iller.
#8 Det kan ju självklart hända men då satt dom väl säkert i bur så dom inte kunde spring någonstans??
Ska man för vad som kan hända ha sina marsvin inne året runt då? inne kan dom ju bli sjuka och dö också. Är det inte bättre att dom får vara ute och njuta av en någolunda naturlig livstil? Men kan inte skydda dom för allt.
Låter väldigt oansvarigt. Om du inte har säkrat trädgården så kan de ju springa ut därifrån, bli tagna av katter, rovfåglar och annat.
Något som jag skulle kunna tänka mig att göra om jag hade marsvin är att sätta ett litet staket på ett område på tomten och ha dem lösa där under uppsikt. Aldrig i livet låta dem springa helt lösa utan skydd.
Du har en väldig tur om det inte händer dina marsvin något.
Självklart kan det hända marsvinen något ändå, men risken är ju så mycket större om man har dem lösa. Våra tammarsvin är inte längre anpassade till ett liv i det vilda. De har blivit ganska olika sina vilda släktingar.
#9 Dock kan man göra det naturligt för dem ute, även i begränsade, bra områden.
Förstår att ni vill ha det så naturligt som möjligt för dem, men att låta dem springa lösa så, speciellt med katter runt om, är inte så ansvarsfullt enligt mig. Nej man kan inte skydda dem från allt men man får göra det man kan enligt mig :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
du ska säkra din trädgård tycker jag
Du lär ju inte få det nya marsvinet särskilt tamt om du släpper ut honom i trädgården. Ett naturligt marsvinsliv, det är ett sånt där honor betäcks så fort de är könsmogna, hanarna slåss om honorna, kullarna kommer tre gånger om året och ingen vård finns vid sjukdom och skador och det naturliga livet slutar borttynande under en buske eller i magen på ett rovdjur. Nä, det skyddar jag dem gärna mot, stora springytor kan de ju få ändå.
Eller är det Silver du ska släppa ut i trädgården…?
Håller de sig på tomten? :O
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Marsvinen har bur ute, som dom går in i när dom vill. Men dom håller sig mest i buskarna, (under tidig morgon brukar dom va ute på gräsmattan å äta där.)
Anledningen till att dom blev frigående va att jag klippte bort nätet i botten på buren redan förra sommaren (kan inte tänka mig att detta nät är speciellt skönt å trampa runt på.)
Pga av att gräsmattan inte va helt plan, så smet dom naturligtvis ut under. Efter 3:e gången tänkte jag skitsamma! Dom får gå in och ut som dom vill! Å det har dom gjort sen dess.
Jag har 2 pojkar så några kullar blir det inte.
Katterna har aldrig rört marsvinen, däremot stått och "pratat" med dom. Har stor öppen bur åt dom även inne, inte heller där har dom nånsin blivit jagade eller påhoppade.
Vi har staket runt tomten, med stor, tät häck innanför och det är där dom verkar trivas mest..
Att olyckor kan hända, det vet jag. En av mina katter blev påkörd här för några månader sen, tack o lov repade hon sig. Men inte fan tänker jag låsa in henne för det.
#14 Hur blev mitt marsvin inblandad i detta???
Vad händer vid regn? Marsvin får ju inte bli blöta, eller?
Som sagt, dom har både bur och täta buskar. Å dom har klarat sig trots att dom blivit blöta.
Har ingen aning om vem denna Silver är så…. Inget jag vet nåt om…
#14 Ursäkta, blandade visst ihop jadesten med jadestone. Ni har väl dessutom båda era marsvin ute vilket gjorde att jag inte alls tvivlade på att ni var samma person.
Döma på förhand är ju folk bra på, på denna sidan!!!Så man ska inte ens ha sina marsvin ute när man har möjlighet till detta? Nej för det är ju inte elakt mot dom i sitta instängda året runt. Jag ska göra det ni har så svårt för på denna sida sköta mej själv o skita i andra! Det är ju inte värt besväret o gå in på denna sida längre.
Tack o hej
#21 Att ha sina marsvin inhängade betyder inte att de mår sämre eller har det sämre.
Självklart ska man kunna ha sina marsvin ute, men under kontrollerade former. Marsvinen mår absolut inte sämre av det.
Och vad har katterna med det att göra? Alltså att de går fria? det är absolut inte samma sak för min del, då det är helt skilda djurarter med helt olika förutsättningar ute fritt. Visst olycka händer lätt, men som sagt, 2 helt skilda djurslag…
Undra vem det är som dömer nu….
#18 Det gör inget om de blir blöta men blåser det sen eller blir kyligare = stor risk att marsvinen blir förkylda istället = kan bli farligt för dem.

Det fanns ju en annan tjej som också hade sina marsvin ute under sommaren fritt, tror hon hade en blogg. Undra vad hon hette? Hmm
Döma på förhand? Jag har inte utgått från annat än vad som skrivits. Du har visat bilder på din stora hage själv. Den är inte övertäckt och när TS skrev om sina lösspringande marsvin tyckte jag det lät som samma sak? Klart man ska kunna ha sina marsvin ute så mycket det går, ska sätta ut mina idag också, men de går i övertäckta rasthagar och bara vid bra väder. Jag hade en rymmare som bodde under trädgårdsboden i två dygn i våras innan jag fick tag på honom. Han tappade 150g och avskyr numera att vara ute.
#20 Ja jag läste med fel först mellan 2 två användarna 😛
#21 Alltså… Vill man sköta sitt och inte vill att andra ska komma med åsikter kanske man ska undvika diskussionforum rakt av.
Här har det hänt grejer ser jag. Nä, vem jadestone är vet jag inte, men hon har ju tydligen gått ur, så ingen ide att kommentera henne mer.
Alla har vi olika uppfattning om saker o ting å alla får göra som dom vill. Vad jag vet är dock att mina pojkar har det jätte-bra och blir omhändertagna även att dom får gå på lösdrift i vår trädgård!
Hon skrev att hon skulle gå ur, så varför fortsätta diskutera det?
Mina pojkar har d bra iaf….
#29 Varför så sur?
Jag är absolut inte sur… Hon skrev så bara… Mer vet inte jag. :)
De har det säkert jättebra dina killar och dina katter ser säkert till att inte andra katter kommer och tar dem men det finns andra faror. Personligen skulle jag inte våga släppa mina marsvin så även om jag tror att det gör dem lyckliga.
Jag pratade för en massa år sedan med en person som brukade ha sina marsvin helt lösa i trädgården några sommrar (tror det var på -70-80-talet så det var länge sen). De födde upp marsvin till sin djuraffär som de hade och kanske sålde de även till andra butiker så det var många marsvin i olika åldrar och kön som släpptes lösa. Marsvinen frodades, förökade sig hur som helst med vem som helst och trivdes och ägarna kunde studera djurens naturliga bettende vilket säkert var spännande. Tyvärr fungerade det inte så länge för efter ett par år hade traktens rovdjur hittat marsvinen och snart försvann de i en rasande takt så det hela fick avbrytas.
Jag tycker att marsvin ska få komma ut och beta på sommaren och andas frisk luft. När vi är ute i stugan går marsvinen i uteburar på dagarna men jag vågar inte ha dem ute där på nätterna (inte i de burarna åtminstone). Det finns gott om rävar, hundar, grävlingar, havsörnar, ormvråkar och katter för mina meskatter kan inte skrämma några andra katter från vår tomt. Detta trots att vår stuga ligger mitt i en by.
hon har gått ur ! Hon sa att hon skulke göra de till mej i går när hon kom med Trassel sudd
In vill då inte dom små… Snabba å smarta som bara den… Lagt ut gotte å jaga järnet, dom tittar, väntar tills jag nästan har dom sen rusar dom iväg… Motion har vi alla fått iaf.. Kan gissa att allt gotte som ligger i deras bur är borta tills imån. :)