Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 2125 ggr
[tråkig]
1

trazzel sudd

hej nu har jag fått mej en ny hane på ett år och han är en pet hane . Han kommer nog gå ihop bra med Malte lilla. Bilder kommer senare  i kväll

linneakaangas
0

Jaha, var det så det var! :)

[tråkig]
0

ja som tur är🙂 älskar han redan känns bekant konstigt nog

[tråkig]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här ser sudden ut vist är han söt 😍

Eulwen
1

Han var söt.  Hoppas det ska gå bra nu.

Du behöver fortfarande behandla för Ringorm (om Silver hade det). Eftersom Trazzelsudd kommer från samma ställe så har han tyvärr nog också det i så fall. De kan bära på det utan att det syns. Trist nog.

[tråkig]
0

ja okej  🙂

ElmerKrudd
0

Ringorm kan väl spridas till människor också om jag inte har helt fel?

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

[tråkig]
2

ja de kan de 🙂 

han väger 808 g så behöver inte vara orolig för de.

de kommer nog ta  minsyonde en dag innan han vågar dricka och äta foder en timma i morgon han har redan börjat mumsa på kål lite.

ågrar inte att jag bad om men vuxen hane fick ju värdens gosigaste hanne. kommer aldrig våga  ha ugar lägre med  ett döds fall och  nu med  Silver. De bor i den vanliga gallerburen för att den andra buren har mycket Ringorm i sig

ElmerKrudd
0

#7 Är du hundra på att det är Ringorm? Har ni varit till veterinären? :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Frida B
0

#7 eh, finns det Ringorm i en bur så brukar det finnas Ringorm i hela rummet… Speciellt om du sätter ett sjukt marsvin i en "ren bur", ringormen följer med marsvinet…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[tråkig]
0

nej han har inte ring orm  de nya marsvinet men vill bara bada han så han blir fresh  har fått ett nytt marsvin av henne  viste du inte de?🙂

Han heter  Trazzel sudd och är ett ¨år. Ja de var de han hade Ringorm Silver  hoppas de går bättre för han . Men  de nya marsvinet  väger 808 gram och han är  1 år

Frida B
1

#10 har silver haft Ringorm, och han satt med Malte, har Malte med stor säkerhet blivit smittad. Vilket gör att ditt nya marsvin också får ringorm…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[tråkig]
0

okej 🙂

ElmerKrudd
0

#10 Hade Silver det så har förmodligen både Malte och Cesse det. Och den nya grisen kommer förmodligen få det också. Och du bör vara väldigt noga med din egen hygien när du håller på med djuren, dvs tvätta händerna (och helst byta kläder) varje gång du hållt på med dom. 

Jo, jag vet att du fick en ny kille utav henne. Men det räcker inte med att bada djuren för att få bort Ringorm. Och eftersom den nya killen kommer från samma uppfödare så har förmodligen han Ringorm också.

[tråkig]
0

okej har inte sätt något på han en i alla fall han verkar fult frisk men man vet ju inte

ElmerKrudd
0

#14 Det behöver inte synas. Men har lilla Silver varit till veterinären och ni fått bekräftat att det är Ringorm?

[tråkig]
0

nej men uppfödaren ringde vett och han sa att de var Ringorm  i alla fall

ElmerKrudd
0

#16 Okej men då behöver du behandla dina djur. Oavsett om det inte syns så har de med största sannorlikhet det. Iallafall Malte, men Trazzelsudd behöver också behandlas.

Frida B
0

Marsvin kan bära på sjukdomen utan att det syns, vilket gör att det kan föras vidare väldigt enkelt. Därför behöver du behandla alla dina djur TS, för att inte sprida smittan vidare. Du bör heller inte hålla på med några andra djur än dina egna för att minimera risken att andra djur och människor får det.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[tråkig]
0

okej 🙂

fick även veta att Silvers käkar var låsta han var ju fult normal i går. Jag har inte gjort något så de blev så lovar ! men hur kan de låsa sig ?

så han var tvugen att avlivas så de var bra att hon tog han så han slapp lida  . Har ingen bil så hade ju inte kunnat ta mej ditt till en vett  .

ElmerKrudd
0

Ojdå.stackars liten :/ Men nu måste du se till att få behandling för Ringorm och sen får vi hålla tummarna för att allt löser sig nu.

[tråkig]
0

ja de var synd om han dock märkte jag inte de känner att de är mtt fel 😢

Linnet
3

#16 Veterinären kan väl inte säga att det är Ringorm via telefon, alltså det här blir bara konstigare och konstigare………

[tråkig]
0

nej< de tycker jag va konstigt  men hon sa att hon ringt vett och att han sa Ringorm så sa han  köp  fungoral och mamma köpte  ett shampo som innehållde samma saker men var bligare .

Linnet
0

Det räcker ju inte att behandla marsvinen, allt i rummet måste saneras. Sen går det ju inte att konstatera att det rör sig om Ringorm utan ett skrapprov hos veterinär. Så det var ju en väldigt okunnig veterinär i så fall.

Eulwen
0

Fungoral hjälper dessutom inte mot Ringorm.

[tråkig]
0

Okej konstigt att vätrinären rekommenderade de

_Charlie
9

#26 Ingen utbildad veterinär skulle säga att någon har Ringorm på telefon, och ingen utbildad veterinär skulle säga att någon skulle behandla Ringorm med fungoral.

För att kunna säga att ett marsvin har Ringorm måste veterinären skrapa av hudflisor, sårskorpor och päls i ett skrapprov, och detta måste skickas in till SVA, statens veterinärmedicinska anstalt. Dessa undersöker provet i mikroskop och letar efter sporer.

Efter det, vilket tar ca en vecka, skickar de ut en preliminär rapport om vad de har hittat, om de har hittat något, samtidigt som provet skickas vidare för en odling.

Efter det, ca ytterligare en vecka till, skickar de ut det slutliga provsvaret där det slutliga svaret på både mikroskop och odling står.

Först då vet veterinären vilken typ av Ringorm marsvinet har, och först då vet de vilken typ av medicin marsvinet behöver. Man får antingen Itrafungol som man ger i munnen, eller Imaverol som man badar marsvinen i.

Allt detta har jag berättat för dig i PM tidigare, så du vet ju redan att fungoral är helt verkningslöst vid Ringorm.

Ni kommer ha Ringorm hos er till och från under många år nu. Du bör inte hälsa på någon med djur, du bör inte åka på utställning, du bör hålla dig borta från andras djur tills du en dag kan behandla ringormen som sig bör. Med rätt mediciner.

[tråkig]
0

okej!

imoon
0

Är det bara jag som reagerar på Trazzelsudds vikt? Mina hannar i samma ålder väger 1,2-1,3kg. Jag skulle nog rekommendera dig, Tråkig, att ge ett bra foder och gärna någon sorts gröt några dagar i veckan. En 1årig hane ska absolut väga mer än 808g.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

linneakangaas
0

#29 Jag tror inte att den vikten är en panik, bara han inte går ner i vikt. :)

Fridaaaa
1

#29 Jag har en 1½ årshane som väger runt 900-950 gram och han är lagom hull. Kanske liten i växten? Fast under 900 gram låter lite, om han är 1 år.
Så länge han inte är smal är det ju ingen fara

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

imoon
1

#30 Jag har ett gäng mycket småvuxna honor, dessa väger ca 900g och är ett år gamla. 808g är en mycket låg vikt på en vuxen hane. Minst 1kg skulle jag vela ha på vuxna hannar eller vuxna honor för den delen. Det är väldigt magert om han inte är väldigt småvuxen.

Linnet
1

#29 Ja vikten är ju i minsta laget.

imoon
1

#31 100-150g gör väldigt mycket på en sådan låg vikt. Det känns som en okej vikt på en liten hane, 808g känns inte okej alls.

linneakangaas
1

Vikten tycker jag får TS kolla upp själv. Vi kan inte känna på hennes Trazzel Sudd om han är smal eller inte. :)

Frida B
1

Min hane vägde ca 800 gram upp till ca 2 års ålder. Han mådde utmärkt, var inte undernärd eller någonting. Så jag tycker inte det låter lite :) Han kanske bara är liten till växten helt enkelt.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
0

#34 Har inte sagt motsatsen heller.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[tråkig]
0

han mår fint han är inte smal även sin låga vikt  och nu är Trassel inne med Malte och de börjar gå fram åt . Jag kämpar tills de går helt

ElmerKrudd
1

Ja men passa på att ringa veterinär idag och få behandling för Ringorm.

ElmerKrudd
0

Ja men passa på att ringa veterinär idag och få behandling för Ringorm.

Sanni
2

Jag har också en hane här hemma som väger under 850g och fyller 1 år inom några veckor. Är i lagom hull och är muskulös. Fast jag måste nog också hålla med att 1kg hos en vuxen hane låter mycket rimligare, men det finns även av dessa mindre.

#38 Låter bra!

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

bohan85
0

TS: Du skrev att du inte kunde ta dig till veterinären. TÄnkte bara att det kan vara bra att ha någon sorts "akutplan" för att ta sig dit om det skulle bli akut med något marsvin framöver?

Bara ett tips.

Linnet
0

Går det att få bekräftat att det finns Ringorm hos uppfödaren?? En seriös uppfödare säljer ju inte ett marsvin om man vet att man har Ringorm hemma.

[Hårfina]
0

Råkade ta bort kontot !

Linnet
1

#44 Vem??

[Hårfina]
1

Akut plan var ju smart att ha ja . #42 #41 ja han är en minde hane verkar de som för han är ju 1 år

maijasjodin
0

#45 samma TS som innan! ;)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

Linnet
0

#47 Jo jag förstod det, men hur "råkar" man ta bort kontot??

Frida B
0

Kan man ens råka ta bort ett konto?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

linneakangaas
0

Hon kanske bara ville göra ett nytt konto? :D

Linnet
2

Ja kanske, men för vilken gång i ordningen???