marsvin ute ?
hejsan jag har tänkt på att skaffa marsvin fast ha dem ute dygnet och året runt pga att jag inte får ha djur inne tänkte bygga typ en mini stuga med isolering på tomten med fönster istället för nät
det jag undrar är om jag behöver något element eller nåt och i sånna fall vadför slags element och så vill jag veta om det här går bra eller inte vet redan allt med 0 grader och 15 och allt det undrar bara hur jag ska hålla mig i dem graderna….
Om du ska ha skinny så vet jag iallafall att man måste ha minst 20-22 grader ungefär. Jag har ungefär 18-20 grader till mina vanliga marsvin med hår. :)
Ska du bygga en ministuga som ska hålla vettig temp och bra luft året runt så bör man bygga "riktigt", tycker jag, dvs enligt samma principer som man bygger exempelvis friggebod eller liknande. Isolerat golv, väggar och riktigt tak, ordentlig uppvärmning och någon form av ventilation. Och det är långt ifrån gratis att hålla en stuga uppvärmd på vintern.
Jag skulle avråda från ett sådant projekt. Kan man inte ha djuren inne på vintern så är kanske inte marsvin är det djur man ska välja. Marsvin gillar att vara inne i värmen och att få bo bland människor, som det ju blir när de bor inomhus. Och de har inte alls det vädertålighet som tex kaniner har.
ja jag har redan tänkt att isolera vägg tak och golv och att ha någon slags element som inte kan skada marsvinen jag vill att det alltid ska hålla sig 20 - 22 grader i lilla stugan. kommer såklart också ha bur för säkerhets skull hela familjen älskarmarsvin är bara att mamma är allergisk mot pälsdjur men mest spån/hö. jag har sätt dem som på något sätt har haft marsvin året runt och undrar nu vad ska jag värma stugan med ? element, grislampa ?jag tänker ha någon slags värmekälla för jag vägrar att låta mina marsvin va året runt utan något sånt, då vissa tror att det går bra att ha dem i en bur som bara är isolerad och inget annat året runt… det här stugan ska jag göra ordentligt med många isoleringar …..
…
om jag ska ha fönster blir det inte kallt på vintern då endå ? och villket slags fönster ska jag ta?