Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 840 ggr
zapx71
0

När det blir sår....

Följer denna sida så gott som dagl och har fått så mycket bra tips och svar som nybliven marsvinsägare. Vi köpte våra två hannar på Blocket för 2-3 månader och enl förra ägaren ska de bli två år nu i sommar. Efter vi hade haft dem ca 1 månad började de bråka med varandra, men jag har ju sett här att så länge de inte får sår el det blir tussar i buren "är det lugnt". Men igår när vi kom hem såg vi att den ena , B den som vi tycker verkar lugnare, hade ett hack vi ögat. Och det låg en lite hårtuss i buren. Idag när vi hade dem ute var det B, han med hacket som verkligen jagade brorsan T runt runt och T i sin tur satt till slut och skadade. T hackar ofta tänder. Förra helgen när de var ute, hoppade T på B som för att para sig flera gånger.

Så nu är min fråga, måste vi kliva in och göra något mer drastiskt nu när det blir sår och tussar? Och vad i så fall? Jag har inte badat dem, skulle det kunna hjälpa till tro? 
Vi är en barnfamilj med dessa två marsvin, har egentligen ingen ambition att skaffa fler marsvin, ha fler burar etc, känner oss lite omskakade då vi inte riktigt förstått att det kan bli så här mellan två brorsor som alltid bott i hop, "det var det ingen som sa….".

Hoppas på lite bra tips, lugnande ord och bara lite stöd.

ElmerKrudd
0

Du kan alltid testa att bada dem och göra rent den där lilla fläcken på baken noga. Tror många använder yes där :P Sen att göra rent buren jättenoga så de flesa dofter försvinner. Jag gjorde det med mina två tjejer som bråkade och det funkade (då, sen sattes de ihop med en kastrat och det blev bråk om honom -.-) så du kan ju alltid testa :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

bohan85
1

och mycket utrymme!

Maelis
0

Ja, stor bur, varsitt hus och varsin matskål och tvätta dem. Hoppas nåt av det kan hjälpa!

zapx71
0

Hej igen!

Det har gått en tid sen jag skrev första inlägget och jag har provat era tips men tyvärr har bråken fortsatt med tussar som flugit. Vår bur är nog i minsta laget (100 cm) men annars har de alltid haft varsitt hus, matskål, vattenflaska etc. Nu är de ute mycket i en stor bur men där rök de ihop riktigt ordentligt varför jag valde att dela på buren. När jag badade dem kände jag flera gamla sår varför jag inte vill sätta ihop dem igen. Så nu sitter de i varsin bur. Båda äter och sover bra men jag tycker inte det känns ok när man vet att de biter hål på varandra. 

Min fråga nu är, kan de bo i varsin bur som står intill varandra el räknas det som om de är ensamna då? De ser och kan prata med varandra men de kan ju inte "gosa", nosa el röra varandra. 

Vad skulle ni göra? De är 2 år gamla. Hur är det där med könsmognaden? Något de är/har hela tiden? El är det mer ragnordning som de bråkas om? Vad tror ni?

bohan85
1

Jag skulle kastrera den ena och skaffa hona till den. Eller kastrera båda och skaffa varsina honor om ni vill behålla båda.

Aristarcos
0

En 100 bur är för litet för två hanar vanligen, speciellt om de börjat kivats kan kanske fungera för vissa men inte för alla, kan ni inte kolla på blocket om ni kan hitta en större bur till dem eller köpa en större bur. Det finns tror jag 1,40 och 1,60 burar eller köp en billy hylla och gör en bur av dem, de måste få lite plats om de bråkar så mycket.

Viktigt är att hö ska finnas över allt i buren, gärna två vatten flaskor, två hus osv…

westblom
0

Jag skulle prova försöka med en större bur men om har du särat på dom kan de bli problem med att sätta ihop dom igen dom får liksom börja på ny kula så att säga

Eulwen
1

Hanarna blir könsmogna redan vid 4v men det första tjafset kommer oftast vid 6mån-1år då de på allvar ska avgöra vem som bestämmer. Efter en tid är det avgjort och de lugnar sig. Sen kan de ta upp tjafset igen om något förändras, som t.ex flytt elr ny bur. 100cm bur skulle jag säga direkt är för liten för två vuxna hanar. Mitt tips är att nu när du redan särat på dem låta dem gå ensamma ett tag så de hinner få lite tråkigt. Sedan gör du en ihopsättning enligt konstens alla regler i en större bur. Vill du ha vanlig gallerbur rekommenderar jag en på minst 140cm. En del tycker att det funkar att låta dem gå vägg i väg i varsin bur, jag tror inte själv på det om du så småning vill sätta ihop dem. Bättre at de får känna sig lite ensamma och inte mäta sig mot den andre genom gallret, men som sagt, andra gör annorlunda. Räkna med att det blir tjafsigt, våga ge dem tid att göra upp. Blir slagsmålen många, skadorna likaså och ingen verkar vilja vika sig för den andra rekommenderar jag att omplacera den ena och skaffa en ny bebishane som sällskap till den andra. Större åldersskillnad brukar underlätta mycket.