Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2368 ggr
Svarttusch
2

Dyra marsvin!

Oj hjälp! Var inne på vår ena djuraffär idag. Tidigare har marsvinen kostat 195 kr för en hane och 295 för en hona. Nu hade de höjt till 245 för hanar och 375 för honor tror jag det var! Det är ju ofattbart att de kan ta ut sådana priser! Det är ju icke rasrena marsvin utan någon som helst stamtavla (de vet inte ens hur gamla marsvinen är, än mindre vem som är mamma eller pappa!). Då betalar jag hellre 300-500 kr för ett marsvin från en uppfödare som har koll på bakomliggande linjer. Men de kan ju ta sånna hutlösa priser när det inte finns så många uppfödare här i Värmland och det är marsvinsbrist dessutom. 

För att säga något positivt så var vi också inne på en annan djuraffär (där de är ännu dyrare!) och där stod en lapp på dörren in till gnagarrummet att gnagare utom guldhamstrar ska bo i par och att de därför inte säljer några som inte kommer få sällskap. Det tyckte jag var bra iaf, sen om de följer det vet man ju inte :-)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Lorita
2

Jag tycker det är bra att dom tar betalt för djuren, det är ju ett visst hinder för oseriösa köpare. 

245 kr är ju fortfarande väldigt lite pengar att lägga på inköp av ett djur.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Twili
0

Jag betalar hellre 300-500 kr för ett djur som är friskt och inte har Ohyra, har blivit hanterad sen födseln, inte behövt åka långt i en läskig lastbil, föds i en trång, mörk källare, och inte lämnat mamma för tidigt 😉 Men det var säkert så du menade.

Jag var inne i en mardrömsaffär här i holland. Stackars små, väldigt små marsvin som satt ensamma med stooora kaniner, och de var fulla av Ringorm, möjligen sellnick (de hade skorp ringar runt ögonen), toviga smutsiga pälsar. Tre tjejer jobbade i affären, och uppenbarligen fattade ingen av dem att djuren var sjuka. Bra att jobba i djuraffär då, jo tack sålänge man har jobb erfarenhet så kan man tydligen jobba vart som. Malawiciklid, en ensam, gick tillsammans med sällskapsfisk i deras akvarum.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Svarttusch
0

#1 visst är det så, men samtidigt skulle jag som köpare inte vilja lägga så mycket pengar på ett marsvin som man inte ens vet när det är fött eller något om linjerna bakom. 

För det är därför jag kommer välja att köpa från uppfödare hädanefter. 300 kr är inte dyrt för ett marsvin som ändå lever i upp till åtta år, men två av mina tre marsvin från den affären har inte ens blivit ett år :(

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Svarttusch
0

#2 Jag skrev för snabbt, det är ju såklart allt med djuraffärsgrisar jag är lite anti mot :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

linneakaangas
0

Kan ju vara bra o veta när marsvinen föddes o så, om man vill fira deras födelsedag :) haha

_Charlie
5

Jag tycker, hur hemskt det än låter, att man ger enorma pengar för skit genom att betala de summorna för marsvin i djuraffären. Här kostade hanarna 345 och honorna 495 galna kronor när jag tittade för 2 år sedan.

345 kronor betalade jag. 500 spänn för en 70 lång fjantbur. Jag betalade även 70 kr för ett livsnödvändigt skitpellets. Säkerligen 150 kr för ett livsnödvändigt trähus. 40 kr för en livsnödvändig keramikskål med ett marsvin på. 350 kr för ett besök hos veterinären. 180 kr för stronghold. 100 kr flertalet gånger för kortisonsprutor i nacken på grisen. 60 kr i busspengar massvis med gånger om för alla vändor till veterinären. 100 kr för svampschampoo. Och slutligen 150 kr för en kremering några månader efter jag hade köpt honom.

Marsvinen är inte skit, men deras uppfödsel, deras hälsa, deras genetik, deras förutsättningar för att leva friskt hela livet, är skit. Sen finns det de grossistavlade marsvinen som visst det levt 8 år, men jämför förutsättningarna med ett marsvin uppfött under kontrollerade former för att uppfödaren själv brann för djuret, med marsvinet som föddes i en lagerlokal utan någon som brydde sig ett skvatt, för att uppfödaren skulle få in sina pengar.

Jag skulle hellre se att vi uppfödare kunde ta de priserna som djuraffärerna gör. Skulle jag sätta 500 kr per mina ungar skulle nog många säga att det var hemskt dyrt, andra tar ju bara 350, bara 200, bara 100 kr för sina ungar. Medan folk tydligen gärna ger 800 kronor för en skinny, som knappt är mer ovanlig än en nonself idag.

Ändå fortsätter jag föda upp. Trots att jag inga pengar tjänar på det över huvud taget. Trots att jag går tusentals kronor back varje år. För att jag älskar djuren, och de betyder otroligt mycket för mig. Den uppfödningen bör gynnas, inte den andra.

imoon
4

Ofattbart att de tar sådana priser? Äh, jag tycker att det är ofattbart när det är låga priser på djur. Höjs priserna minskar spontanköpen. Jag kan själv absolut inte se något dåligt med höga priser, särskilt inte på djuraffärerna.

Min mamma har nära kontakt med en butiksägare, eftersom vi köper hö och spån av dem. När de har marsvin inne tar de höga priser för dem samt säljer aldrig marsvin ensamma ens om köparen hävdar att de har fler hemma. Det tror jag är att göra det bästa av situationen så länge levande individer får säljas i butik. På så vis kan butiken säkra att djuren åtminstone hamnar i en familj med kompis samt hos en familj som är beredd att betala för dess utgifter.

Jag hyllar alla butiker som tar höga priser för djur!

Förövrigt stämmer det inte nödvändigtvis att djuraffärer har marsvin utan stamtavla och känd bakgrund/ålder. Jag känner till flera SMF-uppfödare som säljer till djuraffär.

#6 Jag tycker att det är helt sjukt att du hittat 70-burar i djuraffärerna "idag"! Jag tror inte att jag sett sådana på säkert 10 år. Helt galet och sorgligt att somliga butiker fortfarande säljer sådan skit. 😕

De djuraffärer jag tittat i på senare tid har glädjande nog främst stora burar och de största burarna brukar marknadsföras mest och tydligast!🙂

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

_Charlie
0

#7 Det låter bra med din djuraffär, men dessvärre ovanligt. Ja, det är bara 2 år sedan nästan precis som jag köpte 70-buren i djuraffären. Det var personalen själv som pekade ut den med orden "ja ska du bara ha ett marsvin är det denna buren du ska ha."

Jag, som ännu var kvar i tänket man hade när man hade marsvin som barn, tog ju glatt emot allt jag blev serverad angående bur och vad som behövdes. Sen blev han sjuk, jag googlade efter hjälp, hittade hit, och här sitter jag kvar. ;)

Jag håller för övrigt med om att vi - alla - borde höja priset på våra marsvin. De lever ändå upp emot 8 år. Lever inte vissa hundar så länge? En hund hittar man ju knappast för en hundring. Om marsvinen kostade minst 500 kr styck, hoppas jag att man hade kunnat sålla bort de flesta impulsköpen, de flesta ogenomtänkta köpen, och gett sina ungar bättre förutsättningar att få den omsorg och eventuella vård de förtjänar. Kanske är det så att man hellre lägger ner pengar på vård för ett djur man gett dyrare pengar för, än för ett man köpt för en korvslant.

imoon
0

#8 Ja, det är en djuraffär som är lite före i tiden. De har även bra råd generellt vad gäller marsvin (typ stor bur, ej gnagarblandning, flockdjur osv), dock skriver de att en "kan" ha saltsten (åtminstone inte måste…) men att ägaren måste hålla koll så att saltstenen inte slickas på "för mycket" typ. På väg åt rätt håll åtminstone.

Jag håller helt med i ditt sista stycke! Folk är ju vana vid att kunna betala väldigt låga summor eller överta marsvin gratis. De som inte är beredda att betala en värdig summa för marsvinen är kanske inte drömköparen i alla fall så det är väl inte så himla synd om de sållas bort, tänker jag.

Linnet
1

Men hutlösa priser tycker jag väl inte att det är, känns som ganska normala priser. Däremot är jag emot att det säljs djur på djuraffärer, men det kommer vi nog inte ifrån ändå, så bättre då att dom tar ett rimligt pris, skulle dom vara jättebilliga så skulle ju alla köpa där hellre än från uppfödare kanske.

Vi brukar ta 200-300:- för våra ungar, säljer bara till sällskap, utan stamtavla.

Svarttusch
1

Men som Charlie säger blir ett marsvin från djuraffären lätt dyrare än så också. Som sagt, jag skaffade mina två honor därifrån för lite mindre än ett år sedan. För jag hade bråttom, jag ville ha NU! (otroligt dumt, jag vet…) Det finns knappt några uppfödare att tala om i närheten och till och med blocketmarsvinen på 3 år försvann fortare än jag hann hitta annonsen. 

I november köpte jag två hanar som var omplaceringar. I februari gick den ena bort för att jag missade att han inte åt ordentligt efter att ha slagit ut sina framtänder. Då "tvingades" jag köpa en hane från djuraffären (skulle köpa av _Charlie då jag skulle åt hennes håll, men sen ändrades det och Piff som jag hade kvar började bli väldigt deppig). Så 3 marsvin från samma affär. Hur många lever i dag? 1. Inte ens ett år gamla hann de bli. Dessutom fick jag hem sellnic med den sista hanen. 

Jag säger inte att detta inte händer med uppfödare också, men en seriös uppfödare har koll på linjerna. Har många dött tidigt? En seriös uppfödare har som mål att avla fram en speciell "typ" av marsvin. Inte för att sälja och tjäna pengar på, utan för att hen vill ha just det marsvinet. Jag skulle gissa att _Charlie inte vill avla fram rex magpie för att sälja dyrt. Hon vill avla för att själv ha det marsvinet. Jag har svårt att se någon tjäna pengar på marsvinsavel som går till så. Men det gör inget, för det handlar inte om pengarna. 

Jag betalar gladeligen mer än de 300 kronor som verkar vara standard. Hos en uppfödare. Som med omsorg väljer ut varje kärlekspar för att de ska komplettera varandra. 

Jag stödjer gärna uppfödare som jag beskrivit ovan. Jag stödjer däremot inte den verksamheten som bara avlar för pengarnas skull, utan någon som helst hänsyn till individerna, där risken för inavel är stor för att han-bebisarna fått gå kvar för länge. Jag stödjer inte grossister, punkt. Av många skäl, dels mina egna erfarenheter, dels andras erfarenheter, men mest av hänsyn till alla dessa stackars marsvin som får kull efter kull efter kull tills de stupar. 

Och ja, jag tycker det är dyrt på djuraffärerna, om man jämför med ett renrasigt marsvin. En renrasig hund med stamtavla kostar mer än en utan papper och blandras. Men kanske är det inte djuraffärerna som ska sänka sina priser, kanske är det uppfödarna som borde höja sina? Borde inte uppfödarna få mer när de så varsamt planerar kullar, tar väl hand om sina avelsdjur och även när de är "pensionerade". Som inte säljer till första bästa utan försöker hitta bra hem till alla sina grisar.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

imoon
3

#11 Varför skall levande individer kosta lite?! Att djuraffärsdjur ofta kostar "mer" är enligt mig inte ett argument för att de ska ha ett lägre inköpspris, i min värld är det ett väldigt underligt argument. Individen har fortfarande ett värde, oavsett om individen förlorat det genetiska lotteriet och blivit född under olyckliga omständigheter.

Varför göra djuraffärsdjur billigare och öka risken för ett tråkigt/dåligt liv? Varför öka möjligheterna för spontanköp? Jag förstår verkligen inte vad det är du tycker är dåligt med höga priser på djur? Varför har djuraffärsdjur så dåligt värde? De allra flesta brukar vela minska andelen marsvin i djuraffärer, detta kan göras genom att minska efterfrågan vilken definitivt minskas ju högre priset är (på detta vis kan även seriösa uppfödare spela ut butikerna genom att erbjuda ett "bättre" pris).

Gällande det att "djuraffärsdjur är sjukare än andra". Antingen har somliga haft oerhörd otur eller jag oerhörd tur. Jag har haft totalt 12 marsvin från djuraffär, om jag räknar rätt. Vi har inte haft några problem eller dödsfall kopplat till marsvinens djuraffärs/grossistbakgrund. Eller jo, för ett antal år sedan fick vi hem ett marsvin med hudsvamp. Annars har vi väl haft "tur". Vi har tvärtom haft somliga "problem" med marsvin från seriösa uppfödare. Jag vet att åtminstone tre av våra nu levande djuraffärsgrisar kommer från grossist, två är gissningsvis från uppfödare.

Om du ändå inte ska köpa från djuraffär igen - vad spelar det då för roll? Varför är det så viktigt att djuraffärsmarsvin skall vara billiga? Jag förstår verkligen inte alls syftet med denna tråd. Dessutom blir jag grymt provocerad av att djuraffärsdjurens liv tydligen är så lite värt att de ska kosta mindre på grund av att de förlorade det genetiska lotteriet. De är fortfarande individer även om de säljs i djuraffär, varför ska de straffas för att folk har en dålig uppfattning gällande djuraffärer och grossister?

Att så kallade seriösa uppfödare ska öka priserna är väl de flesta i denna tråd överens om, som jag läser det.

"där risken för inavel är stor för att han-bebisarna fått gå kvar för länge"
Detta skulle jag gärna se en källa på med tanke på att marsvin i djuraffärer ofta är väldigt, väldigt unga - alldeles för unga för att kunna para.

Hur kommer det sig att så många på detta forum vet hur det ser ut och går till hos grossister egentligen? Akta er för att skriva saker ni inte säkert vet är sant. Det är inte lagligt att sprida falsk information, nämligen.

imoon
1

OBS! Att jag skriver "så kallade seriösa uppfödare" har inte någon underliggande mening. Jag ville bara inte skriva endast uppfödare (även grossister är ju uppfödare) eller "SMF-uppfödare" utan ha ett bredare uttryck.

Svarttusch
1

#12 Självklart har du rätt i att även djuraffärsmarsvin har ett värde, jag är ledsen om det verkat som att jag menade att de är värdelösa. Och kanske får jag ändra mig, det är inte djuraffärerna som är dyra, det är uppfödarna som inte kan ta ut rätt summa. Det är synd. Höjer de priserna kanske än fler väljer djuraffären för att det är billigare. Det är en problematik jag inte riktigt vet hur man löser. Kanske kan uppfödarna succesivt öka sina priser?  

Så jag tar tillbaka det med dyra marsvin, kanske är det "lagom" pris i djuraffären. Jag skulle iaf inte köpa ett till djuraffärsmarsvin.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

imoon
1

#14 Då förstår vi varandra.👍

Virvlan
0

Håller med imoon om att det är bra med höga priser på marsvin eftersom det gör att föräldrar och barn verkligen tänker igenom att de ska skaffa marsvin och inte bara inpulsköper.

Men det du skrev "När de har marsvin inne tar de höga priser för dem samt säljer aldrig marsvin ensamma ens om köparen hävdar att de har fler hemma." ÄR SJUK! så man ska bli tvungen att köpa 2 marsvin när man redan har en hemma? krävs det bildbevis eller? de kan inte tvinga folk köpa två.

Om man har haft 2 och en dött och behöver köpa en ny?… vad ska man göra då?.. dom tappar ju kunder på de..

sen tycker jag att 300-350 kr för ett marsvin är normalt pris och helt okej.

imoon
0

#16 De säljer _aldrig_ marsvin ensamma. Människor som vill köpa ett marsvin får helt enkelt vända sig någon annanstans vilket jag tycker är helt rätt.