Ekonomisk kris - omplacera alla?
Tycker så synd om mina grisar nu. Jag är arbetslös och ekonomin är i botten. Det finns ju gräs att plocka nu vilket är tur för jag har inte råd med grönsaker. Hur ska det bli till hösten ? Det bästa är väl att omplacera dem, vilket jag inte vill, men det är inte rätt mot dem att inte kunna ge dem vad de behöver. Har sex stycken… Säg åt mig att jag måste omplacera … fixar det inte riktigt.
Det är nog bäst att du omplacerar dem för det är ju inte så bra om det såta små liven inte fick någon mat. Jag lider med dig för det måste vara hämskt att bli tvungen att omplacera marsvin
men du kanske skulle kuna behålla 2
Måste tyvärr hålla med #1… Det är ett väldigt svårt beslut, och det är alltid du som vet vad som är bäst för dig och dina grisar. Men vi finns här, och stöttar dig till rätt beslut. Och som #2 säger, du kanske inte behöver omplacera alla?
Eller det kanske finns en annan lösning, kanske odla eget om du har tillgång?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Så länge det finns gräs ute borde jag kunna behålla två iaf. Hö kan jag skaffa från landet. Men de har rätt att få rent i buren tillräckligt ofta och det har jag inte råd med till båda burarna , en kan jag klara med bara två i. Det är jättejobbigt men de har rätt att få bra skötsel.
#4 förstår att det är riktigt jobbigt, lider verkligen med dig… Och du är riktigt stark som inser detta. Dagens ros till dig 🌺
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vill först beklaga tråkigheterna, det är hemskt att ha ont om pengar och att ständigt behöva oroa sig över hur allt ska räcka till. Det måste vara otroligt jobbigt att behöva fundera över beslutet om dina marsvin, om du ska ha kvar dem eller inte. Det jag tänker på, är om du kanske har någon i din närhet som kan hjälpa dig antingen ekonomiskt eller med marsvinen tills du kommit på fötter igen? Detta har du ju säkerligen redan reflekterat över men jag tänkte ändå fråga. Du skriver att du oroar dig över hur det kommer bli till hösten, men till hösten kanske du fått ett jobb? Det vore så synd om du omplacerade dina marsvin för att sedan, om någon månad eller två, ha råd med dem igen.
Kanske kan du snåla lite vad gäller marsvinen, mocka noga och mer så du inte behöver byta allt spån lika ofta. Plocka grönt utifrån. Självklart ska de få det dem behöver, men de klarar sig bara de får rent i buren, mat & vatten. Köp billigare grönsaker, vitkål kostar "bara" några kronor. Jag vet att dessa kronor kanske ändå inte finns, men min tanke är att det kanske går att tänka om lite vad gäller kostnaderna för marsvinen. Du kommer ju inte vara arbetslös för alltid.
Ingen här kan säga till dig vad du ska göra i ett sådant här läge. Åtminstone tycker jag inte att man har rätt till det. Det är bara du som vet hur pass din inkomst räcker varje månad och hur mycket du har råd att lägga på marsvinen. Förhasta inget för att det känns tungt i nuläget. Kram & Lycka till, vad du än beslutar!
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Jag vet precis hur det är o ha ekonomi kris, har varit arbetslös ett bra tag, o levt under existens minimum men även att jag haft mellan 15-25 marsvin under hela tiden så har ja alltid sett till att de har det de behöver. Jag är ju iofs väldigt ekonomisk av mig så ja har lyckats klara mig trots alla motgångar på ett eller annat vis trots de varit riktigt kämpigt o de gör de inte bättre nu när jag väntar barn dessutom. Men jag vet hur kämpigt de e när det gäller ekonomi, de gäller o prioritera om man ska lyckas ha djur. Ett alternativ som ja själv valde för några år sen va o ha ut några av dem hos fodervärdar (dock finns de även oseriösa sådana tyvärr) Men även helt fantastiska människor som ställer upp!
Jag kan erkänna att ja har Egentligen inte råd med marsvinen men ja tar mig råd för de är mitt allt i mitt liv, alltid funnits för en sen man va liten och är mina små bebisar. Ja vet inte om ja skulle klara av o va utan marsvin, men de pengarna som går till dem skulle egentligen gå till helt andra saker som man fått dra ner på för o kunna behålla dem. De gäller som sagt o kunna prioritera vilket inte alltid är de enklaste o sen finns de nog även de som inte kan det pga sin livssituation.
Men jag hoppas att du hittar en lösning 🌺
Jag kan inte säga hur du bör göra, men jag anser att just ekonomi är en god anledning att omplacera. Eller om du kan låna ut några till fodervärd. Marsvin kostar inte många kronor, men har man redan innan ont om pengar så är det svårt.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Vart bor du? Om du vill så kanske jag kan hjälpa dig med några av dina marsvin tills du fått ihop ekonomin! Hoppas att det löser sig! :)
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
Jag kämpar på ett tag till… det finns som sagt grönt ute och jag får dra in på annat. Och mocka burarna var en bra idé ;)
#10 okej gör du det! Men om det inte funkar så kan du alltid fråga mig! :)
#10 *lyckospark* 🙂
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#10 det är bra! Hoppas det går bättre snart :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har haft en period då jag hade väldigt dåligt med pengar. Det är så mycket man måste avstå och det är jobbigt. Alla dyra nöjen som bio och resor är liksom bara att glömma. Det betyder att man är tvungen att vara hemma mer och för att vilja vara hemma mǻste det finnas något meningsfullt i ens hem. För mig var det djuren som gav mitt fattiga liv mening. Jag hade inte en hel marsvinsuppfödning då det hade inte gått men precis som du hade jag en grupp marsvin 4-7 och en katt. Det gick bra djuren är inte så dyra och det låter som en klycha antar jag men man får faktiskt lära sig att vända på slantarna. Kläder och nöjen slukar mycket mer pengar än djur. Det jag vill berätta är att jag valde att behålla mina djur och dra in på annat och du kan verkligen inte ana hur glad jag är över det beslutet.
Jag skulle lätt kunna påstå att av allt du äger är dina djur det som är värdefullast och kanske det enda som kräver ett ansvar. Nu kommer jag till den punkten då jag kommer att låta lite elak, hoppas du tar det på rätt sätt.🙂Jag tycker att det är så oerhört kortsiktigt tänkt om man väljer att omplacera smådjur av ekonomiska skäl, hade det varit en häst hade jag förstått det. Det omplaceras på tok för mycket marsvin av på tok för många fjuttanledningar ändå i vår värld. Jag tycker att har man tagit ansvaret för djur borde man ha tänkt innan och har man glömt det får anpassa sig efter sin dumhet. Djur är ett ansvar och inte något man lättvindigt gör sig av med så fort det inte passar. Nu har jag varit hård men det är meningen att fler ska läsa det här, jag passar på att få det sagt i en tråd där det passar det var altså inte endast riktat till dig.🙂
Jag förstår att du är stressad och desperat i din situation, jag vet det jag har ju varit där jag vet hur man desperat kan leta ören. Tänk igen och fundera på varför du tror att omplacera dina marsvin kan hjälpa ekonomiskt. Hoppas du kommer på ett bra svar. Jag hoppas de får stanna hos sin matte.😃
Det är inte för min egen skull jag funderar på att omplacera utan för deras. De har inte valt att bo hos mig, jag har valt dem och kan jag inte tillgodose deras behov är det mitt a svar att se till att de får det bättre. Jag gör nästan ingenting , har även en hund så är hemma mycket. Har redan dragit in på det mesta angående kläder, smink etc. Och ja man ska tänka efter innan man skaffar djur och hade jag vetat att jag skulle få det såhär knapert hade jag givetvis inte skaffat dem. Jag är generellt emot omplaceringar hit och dit så detta är inte ett beslut som kommer tas lätt utan det ligger månader framåt.
#15 vart bor du? Även jag skulle kanske (läs kanske) kunna hjälpa till om du märker att det inte funkar, alltså som tillfälligt hem :) om du bor i närheten. Men detta är i värsta fall, du fixar det här! :) Du vet erat bästa, och du vet vad som funkar och när det inte funkar längre :) Men bara så att du vet så skulle jag kanske kunna vara tillfälligt hem om du bor i närheten :)
Du är väldigt stark som ens har tanken på det, och man vet aldrig vad som kommer att hända i framtiden. Allergi som är den största orsaken går att förebygga, men sådana här situationer är inte så lätta att förutspå. Men hoppas verkligen att du kan behålla alla grisarna!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nog tror jag att du har rad med gronsaker och ho, och sagspan ,finns billiga stallen pa landet att kopa det, jag tror du mar bast av att ha kvar dem pa ditt inlagg, det ar ju dem du ska pysmysa med om du kanner dig nere for att du har en liten ekonomi lixom, hoppas allt gar bra!
// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] 
#17 lever man på existensminimum så är det inte säkert man har det tyvärr. Jag har knappt råd att äta själv. Och jag bor inte på landet och saknar dessutom körkort så jag kan inte åka och köpa hö hos en bonde. #16 bor i Gävle
#18 oj vart lite långt borta, bor nere i Gbg :/ men kan ingen du känner ha marsvinen så länge?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#18 själv så bor jag i Stockholm! Så bara en timme till dig. Så hör av dig om det krisar,så ska jag göra mitt bästa! :)
En av mina 6 veckors bäbisar flyttar idag :( men det var tänkt så från början, fast det känns ändå. De är så små och söta. Och lilla Vilma kan nog bli riktigt tam och mysig.
Du kan ju köpa mest av de grönsaker grisarna älskar typ kål är ju biligt. Jag kommer själv köpa de som grisarna uppskattar och de är kål. kämpa vännen🤗 kan behålla två grisar? och ett förslag är att ha en fleecce filt i hälften av buren och bara tvätta den efter en tid .
Om du har en lokal liten ica eller konsumbutik, så kan du fråga efter lite vissna grönsaker till marsvinen, de har redan säkert märkt att du inte handlar mycket, så tala med chefen till butiken så kanske du kan få tex lite grönsaker till skänks… och det finns jobb, klä dig fint, och gå runt och presentera dig och säg att du kan tänka dig att göra vad som helst.
Då har du en stark chans att hitta ett jobb utan att få ett genom arbetsförmedlingen…själv hade jag för 5 år sedan blivit uppsagd då de skulle göra om organisationen och ta bort en hel avdelning. Men jag ringde till flera företag säkert en 20 st och fick skicka mitt CV till ett par av dem..fick ett arbete innan jag skulle sluta på den tjänsten… så ge dig ut och jobba och visa upp dig. Du kommer med säkerhet att få tag på något bara du visar dig driftig och positiv. ( ta aldrig upp negativa saker på en intervju bara)
En bra idé, det där med affärerna. Jag funderade på om de inte har sånt som de kastar annars, t.ex. blomkålsblast eller morotsblast.
Man kanske kan fråga iallafall?
Det finns många jobb på blocket! Du kan alltid göra nåt i kommunen som att typ klippa gräs och göra snyggt,samla burkar,plocka bär osv. :)
#27 ja! Det beror väl på vilket Jobb antar jag! Men om du är 18 så borde det finnas jobb till dig! :)
Kan rekommendera att börja jobba t.ex. på hamburgerrestauranger, men man måste vara ansvarsfull ifrån början :) de brukar normalt ta in personal rätt ofta, men kan börja som anställd som extra..Man får erfarenhet och lär sig mycket. Bra att spontan ansöka klä dig vårdat och gå dit och presentera dig fråga efter restaurangchefen. Bara du/ ni satsar allt för att göra det som ska göras så kommer det gå bra :)
Nu är fyra grisar kvar och de ska stanna. Bara två i varje bur så håller det sig fräscht längre. Jag tar in gräs och har dragit ner på onyttigt som jag brukar tröstäta, godis och läsk. Ska fråga runt hos folk som odlar själva, ibland slängs ju en del blast och sånt som går att använda.
#30 Låter toppen! 👍
Två av mina flickor flyttade hem till en familj där mamman är helt galen i marsvin , hön föll för en av de äldre fast hon bara skulle ha en bebis först. Det kändes jättebra.