"Nums" Sommarkullar
Just nu har jag 3 kullar på jäsning, eventuellt 4, och eftersom jag känner mig själv väl och min glädje av att skrika ut bebislyckan i trådar hit och dit, tänkte jag ge mina sommarkullar en gemensam tråd. Så kan den som femtio öre ha få följa med på färden.
Halvtid på första kullen har passerats, så nu går det undan. Snart är första bebblorna här! :D
Jag presenterar alla kärleksparen här under.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Första kullen ut är kull nummer 9.
Haiya, nonselfpet med en taskig black harlequinteckning är parad med "Nums" Chifu, min egenuppfödda nonself cinnamonagouti. Chifu har en stor fanbase på mif då han föddes för tidigt ihop med 4 syskon och fick handmatas från föädslen. Chifu vägde som minst 36 gram och många var det som följde hans resa. Hans syskon avled en efter en efter en vecka, men den lille tea cup grisen alla trodde skulle dö överlevde. Chifu betyder hövding, och det klär honom. Han är pga sin start i livet liten till växten, han är dock inte färdigvuxen än så jag hoppas han blir större, och inte ger alldeles för små bebisar.
Chifu har en mycket vacker, stabil, maffig och muskulös kropp, storleken till trots. Ett brett huvud, stora ögon, hela han är vacker. Förutom hans katastroföron som trasades sönder pga vad jag tror var brist på något.
Jag tror att de kompletterar varandra bra, och jag är spän på vilka attribut som slår igenom hos ungarna.
De bakade bebis den 10 maj, samma datum de flyttade ihop.
Tidigast beräknad bebbning, dag 68, hamnar därför på den 17 juli.
Näste kull på jäsning, kull 10, består av Isoldes Ubangi, en tricolor nonself i färgerna white/grey/golden. Hon har även hon bakat barn med Chifu.
Ubangi har inte fått ungar hos mig innan, men 2 kullar innan hon hamnade hos mig. Ubangi är en bastant dam utan att vara fet. Hon ligger odräktig på omkring 900 gram, och är alldeles lagom i hull och muskler. Hon ser alltid sur ut, pga sin hängläpp, men hon är trots det något av det vackraste marsvinet jag ägt - och sett.
Tillsammans bakar de nonselfar med eller utan rexgen som är mycket långt ifrån mina magpierexar, men trots det en kull jag ser mycket fram emot.
Jag hoppas att chokladen vill slå igenom med dunder och brak. Jag saknar choklad här. ;)
Ubangi och Chefen bakade barn den 16 maj, så hon ligger bara 6 dagar efter Haiya i sin dräktighet. Beräknad tidigast födsel dag 68 landar därför på den 23 juli.
Tredje kullen på jäsning. Eller jäsning och jäsning, jag vet inte om det börjat jäsa ännu. Jag har nämligen inte fått bevittna någon parning mellan detta paret. De har gått ihop i endast 8 dagar än, så kanske har den inte ägt rum ännu, eller har de smygit när jag inte varit hemma. Det får vi se.
Föräldrarna är än en gång min fina Chefen, och "Nums" Baltimore som är född hos mig förra året. Tillsammans utgör dom mitt allra första egenuppfödda avelspar, och ungarna blir alltså helt igenom Numsgeneration 2. Det är spännande!
Här blir det, precis som i första kullen, 25% chans på self black, något jag helst avstår från men såklart välkomnar lika mycket som de efterlängtade magpiesarna jag egentligen vill ha ut av första och tredje kullen.
Så länge alla mår bra, mödrar och barn, får färgerna bli som de vill, men lite måste man önska också. ;)
Här har jag som sagt inte ett parningsdatum, så ett exakt beräknad födseldatum kan jag ännu inte ge, men som tidigast kommer de den 17/8, men kan likväl dra över på september beroende på om hon är parad eller behöver vänta lite till. Oavsett så blir det hemskt kul att se ungarna, frukten av arbetet kan man säga. :)
Ska bli så spännande! :D
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
Följer nyfiket och ivrigt.🙂
Åh bebisar ❤️
Spännande med bebisar! ^^
Enjoy life and live the adventure!
Idag har även sommarkull nummer 2 gått halvtid! Båda första damerna har runda fina dräktighetsmagar, men än är de små. Inte lång tid kvar tills första livstecknena från där inne väntas. 🙂
Åh, spännande! Här väntar vi oxå 4 st sommarkullar :)
Söta Baltimore! Så fint hon har vuxit på sig 😍
Detta följs nyfiket! 🙂
Spännande att följa :D Måste säga att jag gillar ditt uppfödarnamn, hur kom du pådet?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Idag är det 22 dagar kvar till Haiya har gått 68 dagar och får lov att bebbla. :) Igår fick jag första pickningarna från ungarna. En känsla jag saknat så länge då jag aldrig vågade röra mina 2 sista dräktiga honor.
Buff… "Va, vänta, var det… nääää" Buffbuff! "Jo men vänta, ahh, jag vet inte, njaaa" BUFF BUFF BUFF!! "JAAAAAA beeeebisaaaar!" 😃
Baltimore tror jag ännu inte har släppt till för Chifu är på henne konstant sedan några dagar tillbaka. Jag tror det är tredje eller fjärde dagen han jagar runt henne med sin uppvaktning nu, och jag förstår inte riktigt varför. Det brukar vara en dag som hanen förstår att det är okej att uppvakta, och när den dagen är slut är också uppvaktningen slut. Men här fortsätter den, och jag tror inte hon låtit honom para henne ännu. Blir nog en septemberkull det där om det ska fortsätta så. ;)
#13 Nums var den goaste grisen jag haft, du kan läsa om honom här om du vill. :) http://marsvin.ifokus.se/discussions/51c17f9b8e0e7424840022a9-grattis-alskade-nums?discussions-1
Jamenäääntligen! Vilken tiiiid! Nu har det lattjats mellan Baltimore och Chifu, det var väl på tiden så där 14 dagar efter ihopsättning. Jag måste missat brunsten med bara timmar när jag satte ihop dom. Kladdiga och dana är de nu båda två och sitter och tvättar sig så rena att de slitit bort päls. Renliga grisar. Bort med allt klet. ;)
Och vilken tur. Igår flyttade jag om bland marsvinen så Haiya och Ubangi hamnade i burarna de ska föda i, separerade från varandra och med varsin kompis. Jag velade om jag skulle sätta Baltimore i en bur också men bestämde mig för att låta henne gå med Chifu lite till. Tur-tur! =)
#15 Härliga tider! 🙂
Chifu är ju hur fin som helst! Nu har jag tre unga, friska marsvin som ska få bo hos oss så länge de vill och vi ska inte ha fler. Men, när det blir dags är ett marsvin som Chifu min dröm! Cinnamonagouti eller silveragouti spelar inte så stor roll. Honorna var väldigt fina de med. Hoppas det går riktigt bra med alla dina kullar!
Va spännande! Längtar tills ungarna ''ploppar'' ut så man får se bilder på sötisarna:)
Idag är det 17 dagar och lite drygt 1 timme tills första kullen får lov att ploppa ut. ;) Haiya har alltså passerat 7 veckor, och Ubangi ligger tätt efter med 6 dagar.
I Haiyas mage finns det stora bebisar som gärna övar karate mot mina händer, det fick jag känna igår kväll. Oj vad livat, och så starka redan. Stora små fighters, det är jag säker på. :)
I Ubangis mage finns det också fighters. Små små fighters. Pick pick pick. Men de växer sig snart större också. :)
Baltimore och Chifu lallar vidare, efter att ha parat sig säkerligen 50 gånger. Jag trodde aldrig de skulle sluta. ;) Snart får Balt flytta in i sin bur igen, och Chifu ska få en ny kamrat att dela bur med, nu när hans snusk-period är över för denna gången. ;)
Här kommer Ubangi, som glatt lät mig mysa med bebismagen i utbyte mot några vindruvor framför fredagsfilmen igår kväll. ;)
Det känns i magen att det börjar närma sig bebbling.. *Iiiiiiiih* susar genom magen lite då och då när jag tänker på det. Nästa vecka har vi bebbluttar! 🙂
# 20 Inga söta bebisar än _Charlie🤔
#21 Nää än är de inte välkomna ut. ;) De får hålla sig inne några dagar till så vi slipper förlora prematurer.
Ska bli spännande att se vad det döljer sig för godingar 😃 Men än får se stanna i magarna 🙂
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Längtar så mycket tills ungarna kommer. Ska bli så spännande, speciellt med alla olika färger. Hoppas att det blir många friska ungar. :D
Åh vad spännande!!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Om någon liksom… vill räkna minuter med mig. 😃
#26 jag vill!! :D
#26; Haha, jasså du hänger på räkna-ner-alla-sekunder-och-minuter-trenden 😃
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
#28 Jajamensan, dom har jag stulat från dig för länge sen. *muhaha* 😛😊
#27 Perfekt, 5 dagar, 11 timmar och 51 minuter till dag 68 för Haiya! 😃
Jag kan också räkna ned med dig 😃 otroligt spännande detta!
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida