Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2421 ggr
linneakangaas
0

Ljusbrunt bajs...

Nu ser jag att det ligger ljusbrunt bajs i buren. Det är lite gultaktigt, iallafall jätte ljusbrunt! Vad kan det bero på?

_Charlie
4

Dåligt hö, avsaknad av hö, eller att marsvinet inte äter tillräckligt med hö.

linneakangaas
0

#1 Tack för ditt svar! De har fått bytit hö lite nu för att jag fick hö som var över från en tjejs bonde, där hon köper till sina hästar. Det är lite grovt hö eller vad man ska säga. Kan ju vara för att de inte har vant sig vid höet än? De började äta det igår, så jag får se hur det blir om nån dag. De verkar äta det för det tar ju slut iallafall och jag har inte sett att de har spottat ut nåt. Kan köpa nytt nästa vecka! Kan man ge dom lite gräs utifrån ifall dom inte äter tillräckligt? :)

_Charlie
0

Det kan vara så att det är för lite fiber / näringsfattigt hö. Jag skulle komplettera med mycket gräs tills jag kunde köpa ett annat hö. :)

_Charlie
0

Det kan vara så att det är för lite fiber / näringsfattigt hö. Jag skulle komplettera med mycket gräs tills jag kunde köpa ett annat hö. :)

linneakangaas
0

#3 De får fibrer av havregryn varje dag. Om jag ser att det fortfarande ljust imorron kommer jag ge dom färskt gräs istället! :)

lisora
0

Mina har också det, de har ju ätit det "grövre" höet nu ett tag till skillnad från ängshöet som de fick tidigare… Gräs äter dom nästintill varje dag. Kan det vara övergången från de olika hösorterna? 🤔