fundering kring bakdelen
Kanske lite konstig rubrik men efter texten så är den kog mindre konstig, haha. Jo jag är lite nyfiken/fundersam kring marsvins bakdelar. Med det menar jag att jag sett bilder på marsvin där vissa har lodrät rytt och rundad bakdel medan vissa har sluttande rygg och det ser ut som att de inte har någon rumpa Det går kanske att jämföra med schäferhunden, brukshunden med raka baken och utställningshunden med de hemska låga bakbenen. Förstår ni vad jag är ute efter? Är det en speciell ras som har denna sluttande bak eller är der något som helt enkelt är individuellt, kan vilket marsvin som helst se ut så? Jag gillar personligen det runda marsvinet, den som är lite bred från huvud till rumpa alltså, jag förknippar slutande rumpa med just hur sönderavlade schäfern är. Nu vet jag ju inte om den sluttande rumpan på ett marsvin är lika so för schäfern men ni kanske förstår hur jag tänker? Länkar bilder i ett jytt inlägg (Kan inte göra det här i första då surfplattan har en tendens att lägga länkarna jättekonstigt när annan text är med..) Bilderna är från SMF så länkarna leder dit men till bilder a direkt (lägger inte upp bilderna pga upphovsrättslagen)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#1 Första bilden är en typisk sötnosbild, andra bilden en typisk utställningsbild. Av någon anledning är det så de flesta vill presentera sina rasmarsvin, medan jag inte håller med, jag tycker inte det är fint. Med andra ord står marsvinen olika på de 2 bilderna, men ingen har fel på bakdelen. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
På de bilderna du länkade handlar det snarare om hur marsvinen är uppställda än hur deras kroppar är byggda. Men det är en intressant och viktig diskussion och visst är det så att olika raser har olika former även inom djurarten marsvin. Det finns de marsvin som är rundare & mer kompakta i kroppsformen och så finns det de som är lite mer avlånga och slankare. Ursprungsmarsvinets kroppsbyggnad skiljer sig rätt mycket från tammarsvinets och dess olika raser. Det är läskigt när aveln blir för hård, absolut. Däremot är ju hundaveln extrem när man ser till vissa rasers utveckling och vilka konsekvenser detta får för hundarna. Det är oerhört viktigt att ha framtiden i åtanke när man sysslar med avel, oavsett djurart.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Då var det som jag trodde, funderade på om det hade med bakbenens placering på marken att göra. Skönt! :) Tack för snabba svar! Håller med dig #1 om att det inte är fint, ser onaturligt ut :( mycket vackrare med en rund naturlig figur
Förresten #2, vilken oemotståndlig blivande avelshane (Filur) du har! :)
Som tidigare nämnts handlar det om hur marsvinet har ställts upp, men det är en "extrem" bild, det är ju bara att jämföra den med de andra bilderna som finns på samma sida för att se att de flesta rasmarsvin inte visas så 🙂
I rasstandarden betecknas kraftigt sluttande bakdel och felaktig benställning som fel. Därför tycker jag inte heller att det finns någon anledning att vilja presentera sitt marsvin så, även om den egentligen inte har sådana defekter. Inte snyggt, nej.
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
#6 ja jag valde den 'värsta' bilden jag ku de hitta för att riktigt få fram det jag undrade men är oerhört glad över att det inte är en deffekt! Men va konstigt att man ställef så när rasstandarden säger att det är fel :o utställningar är väl lite konstiga på sä sätt… (hundhandler så jag har sett en del..) Snyggt uppfödarnmn förresten! :) Har en råttbebis här hemma som heter Saphira :) Och vilket otroligt härligt marsvinsrum!
#7; Jag tror säkert att det finns marsvin med 'naturligt' sluttande bakar och felaktig benställning, men förhoppningsvis används inte de i avel och de skulle ju knappast premieras på utställning. Sunda, välbyggda och friska marsvin vill vi ju ha! :) Jag har (hittills) aldrig sett ett marsvin IRL som presenterats så på utställning, så jag tror inte precis det är vanligt. Tack! :)
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
#8 Då kan jag pusta ut, haha, blev lite orolig att det skulle vara något rastypiskt för någon ras. Det var lige synd att du bodde där du gör, lite väl långt men blev nyfiken på din uppfödning! Är ca 8 timmar med tåg, hehe :P (rätt djur är aldrig För långt bort dock) Ska komma ihåg ditt namn om det skulle bli aktuellt i framtiden!