Capybara - jättemarsvin (bilder)
Åh, vad de är fina! Jag antar att det inte är rätt att ha en ensam capybara och att det säkert inte är möjligt att ha dem i Sverige. Inte som husdjur iaf. Men jag ska åka till Ystad djurpark i sommar i alla fall och klappa!
http://www.buzzfeed.com/mjs538/after-looking-at-these-photos-you-will-want-a-capybara
Åh, detta är ett av mina favoritdjur. Otroligt söta ! 🙂
jätte söta!😍
animal power <3
Jag vill ha en sån!😊
Fullt lagligt husdjur i Sverige, de är flockdjur precis som våra marsvin.
Vid hållning av kapybara gäller lagarna för djurhållning i djurparker (Föreskrifter om djurhållning i djurparker). Kapybaran ska, om de bor inomhus, ha 100m² att röra sig på. På denna yta skall djuren ha tillgång till en bassäng på minst 20² och 0,5m djup.
Kapybaran är dock inte ett "välanpassat" husdjur. De har enorma tänder och de bits. De säger ifrån, det handlar inte om att de "kan bitas", det gör dem. Det är deras sätt att försvara sig och säga ifrån. Med tanke på hur människor (/allmänheten) gärna definierar djur som onda, aggressiva och sjuka om de säger ifrån genom bett (även om det är ett fullt naturligt beteende) så finns risken att kapybaror skulle kunna få sådana stämplar. I allmänhet hävdar ofta människor som har kapybaror som husdjur (har jag läst på internet vid olika tillfällen) att de är vänliga och lugna. Underligt nog brukar djurparkspersonal ha en annan (ganska mycket motsatsen) syn på kapybarorna…
Jag är absolut inte ett fan av kapybaror som husdjur hos privatpersoner. Jag kan faktiskt inte se en enda anledning till att amatörer skall hantera icke domesticerade djur.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

De är grymt fina! Såg sådana i Helsingborg i somras när jag, mamma och syskonbarnen var i djurparken där. Tyvärr var de rätt slöa (var varmt) när vi var där, men jag stod och tittade på dem rätt länge och fick en del fina bilder på dem. Plockade dessutom gräs till djurparkens marsvin (som man tyvärr kan gå in till…) och de blev grymt glada :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#4 Jag håller med dig absolut. Vilda djur är vilda djur. De är bara så rackarns söta. =)
#5 Va, finns de här i Helsingborg? Tropikariet har vildmarsvin, vet jag, och djurparken har jag inte besökt på ett par år. Djurparken känns lite halvskum.
Jag har älskat kapybaror sedan jag var liten och läste en barnbok som handlade om en, men jag kan tyvärr inte minnas vad boken heter. När jag var på Kolmården (på den tiden jag fortfarande gick på djurparker) upptäckte jag att de hade såna där. Gissa om jag blev glad! :) Otroligt vackra djur.

Jepp, finns på "fågelparken" (kommer inte ihåg vad den heter numera…). Jag har hört negativa saker men blev faktiskt positivt överraskad - även om där (så klart…) fanns en del som inte var helt hundra. Vi ifrågasatte en del, bland annat att några papegojor hölls ensamma.
Ja, just det!
Hade helt glömt bort marsvinen på tropikariet.
Där stod jag en låååång stund när jag och mamma var där med syskonbarnen förra året (eller om det var två år sedan…) :-P
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag fick se en flock capybaror på Kolmården, visst skulle det vara mysigt att ha en liten flock hemma men jag skulle hellre jobba med dem i då jag inte har tillräckligt med erfarenhet eller känner att jag vill ha dem till 100% :)
De är verkligen fina! För några år sedan när vi var utomlands så såg jag en flock på en djurpark. Man vill ju bara ta hem sötnosarna! *o*
Jag tycker de nästan ser lite förhistoriska ut. Som någon urtidsgnagare. Jag är helt fascinerad av dem.
Men ni kan vara lugna, jag ska inte skaffa dem som husdjur. Det räcker med smågrisarna. ;)
Så söta skulle vilja ha ett sådant
#7 Minns den jag med. Hette den inte typ "min vän Capy"?
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Söta bilder och rolig text till:-) dock skämt
#14 vadå skämt?
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#14 Hur menar du med skämt?
#14 Det är ett riktigt djur och folk har dem som husdjur på vissa ställen :) (om det var det du menade)
Trodde inte man kunde ha såna de . :-) ja det var de jag menade:-)
#18 jaha :) jo det kan man i andra länder ^^
Ja vore mysig att ha hem dock får man köpa hund selar till den . och domar ju dyra
#20 Haha!
Jag tycker personligen att det är bra att man ej kan ha dem som husdjur och att det krävs tillstånd att ha dem 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#22 Krävs tillstånd? Berätta mer! Vad är det för tillstånd?
Det har jag inte hört tidigare men det är ju toppen!🙂
#23 Ja det är inget jag tror privatpersoner får, utan är nog för djurparker och bevarandearbete osv 🙂
Bara hört om det 🙂
#7 Oh ja den boken minns jag! Jag blev helt kär i detta för mig helt nya djur och ville så gärna gärna ha en capy själv. Kunde knappt tro att de fanns i verkligheten.
#13 Jag googlade, och "Vår vän Capy" finns det en som heter. Måste ju vara den! Hur många barnböcker handlar om kapybaror, liksom? ;)
#25 Vad kul att vi är flera som har läst den!
Själv gillar jag inte tanken på att ha kapybaror som husdjur, tror de trivs bäst i det vilda, alternativt bra djurparker. 🙂
#24 Tror? Så du gissar bara att det finns ett tillstånd att ansöka om för privatpersoner? I så fall tror jag att du har fel. Det finns inget som tyder på det bland allt jag läst på Jordbruksverkets hemsida. Läs här. Så länge kapybaran är född i fångenskap borde inget stå i vägen för en privatperson att ha dessa (förutom kraven på de stora ytorna och bassängerna). Kapybaran är ju heller inte, än, utrotningshotad så där blir det inte heller några problem. Eventuellt kan tillstånd behövas för vilthägn, det är det enda jag kan se utifrån Jordbruksverkets hemsida som möjligt tillståndskrav.
#27 Jag skrev ingenstanns att privatpersoner kan ansöka om tillstånd. Vart ser du det? Skrev att jag tror att det bara är för djurparker och bevarandearbete. Alltså vet jag inte om enskild kan ansöka, just för bevarandearbetet, alltså om man jobbar med sånt osv förstår du hur jag menar? 🙂 Alltså inget som t.ex du eller jag skulle kunna ansöka om.
#28 Du skrev att det krävs tillstånd att ha dem och tråden handlar till stor del om kapybara som husdjur hos privatpersoner. Således hade jag inte en chans att tolka ditt inlägg på annat sätt än att privatpersoner behöver tillstånd att hålla kapybara som husdjur.
#29 Jag har läst på flera ställen att kapybaraungarna tas från mamman väldigt, väldigt tidigt. Alltså någon/några veckor gamla. Sedan nappas de upp av människor. Känns ovärdigt, tycker jag.
#30 Läser jag huvudinlägget så handlar det om Capybaror överlag,inte enbart för privatpersoner 🙂

Saxat från jordbruksverket:
Vilka djur får man ha som sällskapsdjur?
Det är inte tillåtet att hålla apor, rovdjur eller rovfåglar som sällskapsdjur. Du får heller inte ha korsningr mellan tamkatt och vilda kattdjur eller mellan tamhund och vilda hunddjur. Djuren måste vara födda och uppfödda i fångenskap för att få hållas som sällskapsdjur. Du får inte hålla individer som fångats i det vilda.
Jordbruksverket, Statens Veterinärmedicinska Anstalt och Naturvårdsverket bedömer ofta från fall till fall om en art är lämplig att hålla som sällskapsdjur. Vi tittar bland annat på om den kan bära på olika sjukdomar och om arten eventuellt kan ha en negativ effekt på den svenska faunan.
Om du vill skaffa ett mer ovanligt sällskapsdjur bör du kontakta din länsstyrelse eftersom en del av dessa arter enligt jaktförordningen skall hållas i ett så kallat vilthägn.
Vad gäller för skyddade arter?
Arter som lever vilt i andra EU-länder får man i många fall inte heller hålla som sällskapsdjur i Sverige.
Är du intresserad av att hålla arter som är hotande gäller hårda regler enligt den så kallade CITES-konventionen, som reglerar handeln med hotade arter. Här finns mer information om CITES.
Skynda långsamt så går det fortare.
Det är helt okej att diskutera kapybaror både som sällskapsdjur, zoo-djur och i största allmänhet. Jag ville mest dela med mig av de där supersöta bilderna!
Om man läser jordbruksverkets info så tolkar jag det som att det är okej att ha dem som sällskapsdjur om de är avlade i fångenskap, alltså inte infångade från det vilda samt att länsstyrelsen har utfärdat tillstånd och att man har ett vilthägn anpassat för dem.
Utöver det bör man vara rätt person också. Man ska nog ha ett gediget intresse och förståelse för att de inte är tama keldjur som vanliga marsvin. Det lär vara svårt att omplacera dem på blocket om man tröttnar liksom. ;)

#33 Jag tolkar det inte som att man ska ha tillstånd för då hade det stått. Däremot är det bra att höra med dom om djuret man vill ha har speciella krav.
#33 Nej det är inte tillåtet att ha dem som sällskapsdjur 🙂
HAHAAA jag älskar bild 22 i länken (första inlägget) 😃
"Capybaras can read".
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

#35 ?? Dom är inte rovdjur, ingen apa, ingen rovfågel eller varg/vildkattshybrid. Det är dom enda djur man inte får ha står det klart och tydligt.
#37 Jag har läst en kurs i djurparksdjur 🙂
Och man får inte ha Capybara hur som helst om privatperson som husdjur.
#35 & #38 Nu får du faktiskt visa lite "bevis". Ditt "argument" i #38 håller överhuvudtaget inte. Vi har ju en gång i tiden konstaterat att vi gått samma utbildning, om än på olika skolor, men jag har också läst en sådan kurs. Min dåvarande lärare Ove Sandström klargjorde för oss att det är ett fullt lagligt husdjur. Ditt argument håller verkligen inte, inte heller skulle det hålla om jag använde motsvarande argument men med syftet att visa att det är ett lagligt husdjur.
Jag och flera andra i tråden har visat att enligt Jordbruksverket finns inget som hindrar privatpersoner från att ha kapybara som husdjur. Om det du säger stämmer måste det finnas en paragraf i någon föreskrift som du kan visa upp. Vi är ju som sagt flera som framhävt att det är lagligt i Sverige att hålla kapybara som husdjur, så länge de hålls enligt Jordbruksverkets föreskrift L108.
HÄR är en länk till L108. På sida 41 avhandlas kapybara.
Att hänvisa till "en kurs" håller inte. Det kan lika väl vara din lärare som missuppfattat eller uttryckt en åsikt om att de inte borde vara lagliga. Däremot är jag den första att erkänna att jag har fel fakta samt jubla om du hittar faktiska belägg för att kapybara inte är lagliga som husdjur hos privatpersoner.
Exotiska djur i Fokus har också haft denna diskussion, HÄR är den.
#39 Hur hade du tänkt att jag ska bevisa det? Det är liksom snart 4 år sedan jag läste kursen = inget kursmaterial osv på datorn.
Och den läraren jag hade är väldigt duktig, och vet vad han pratar om.
Du behöver verkligen inte låta otrevlig, för det gör du just nu.
Du kan formulera det på ett betydligt snällare vis anser jag 😮 Du idiotförklarar i princip just nu, på det viset du skriver.
Det var så för 4-4½ år sedan när jag läste kursen i alla fall, det är om de har ändrat det efter det eller liknande.
Vem som helst får inte införskaffa sig capybara, utan är massor av bestämmelser osv som man måste följa och tvivlar på att så många privatpersoner klarar av att följa dem om jag ska vara ärlig.
Jag skriver vad jag har lärt mig, av en lärare som jag vet är väldigt kunnig, inget annat, precis som ni gör just nu, men det verkar vara fel att jag gör det, men inte när ni gör det (får den känslan), trist… 😮
#40 Genom lagtexter, författningssamling, föreskrifter. Som jag ju skriver! Det är inte det minsta svårt.
Vi är flera, som sagt, som har visat att möjligheten finns för privatpersoner att hålla kapybara som husdjur. Ingen av oss som faktiskt har läst på Jordbruksverkets hemsida samt i författningssamlingar har hittat något alls som styrker ditt påstående.
Jag förstår inte varför du slänger ur dig påståenden utan att backa upp dem. Och att påstå att du inte kan bevisa det för att du inte har kursmaterial. Alltså allvarligt. Din skola/kurs bestämmer inte lagarna i Sverige. Jordbruksverket ansvarar för djurhållningslagarna i Sverige och de är att anse bästa källan.
Jag anser inte att min ton är otrevlig. Däremot är min ytterst personliga åsikt att du är den sista att uppmana andra att tänka på sin ton. Om man behöver slänga in smileys jämt och ständigt för att låta trevligt bör man nog omformulera sig.
#41 Jag har inte påstått att de bestämmer lagar osv! Förvräng inte det jag skrivit tack!
Jag hoppar av tråden, tack och hej!
#40 Istället för att fokusera på en ton så vore det ju bara intressant att få tag på informationen. Det är ju det som imoon är ute efter också, ett motbevis och något som hon uppenbarligen hoppas finns! Jag tycker också att det blir klurigt när man argumenterar utan underlag och vill då gärna få "bevis". Du har ju menat på, flera gånger i denna tråd, att privatpersoner inte får hålla kapybara som sällskapsdjur och då är det klart att vi är flera som vill veta vart den informationen finns.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#42 Jag kan berätta för dig att jag har varit så vänlig och hjälpt dig! Nämligen genom något så enkelt som att mejla Jordbruksverket och frågat hur det står till.
Har du rätt blir jag gladare än om jag har rätt. Vilket framgår tydligt ur mina inlägg.
Nej, du har inte skrivit att din skola/kurs bestämmer lagar. Men eftersom det är det enda du verkar kunna hänvisa till blir det lite som att påstå att det är så. Diskuterar man något gällande lagar bör man naturligtvis hänvisa till lagarna, inte något annat. Så nej, jag har inte förvrängt vad du sagt, däremot (och det står jag för) överdrivit din text för att visa på det absurda i den.
#43 Ja precis.
Såatteh… stämningen…!
#42 Fridaakesson verkar ha sin uppfattning klar för sig. Jag tycker tillräckligt med argument har lagts fram för att ifrågasätta om hennes uppfattning stämmer. Mer diskussion är inte nödvändig.
Tills dess kan vi titta lite på den här fantastiska capybarafarmen i Halland där de också har maror! Frågan är om den fortfarande är aktiv. Hemsidan verkar lite dåligt uppdaterad. http://www.capybarasweden.se/

Alltså kolla på detta klippet, såå söt! Titta när han blir kliad under hakan och tar upp huvudet precis som ett marsvin ❤️
http://www.youtube.com/watch?v=1w-zvJNuPgE
Tycker dock inte att privatpersoner borde hålla dem som husdjur, men söta är de :)
Svar från Jordbruksverket angående kapybara som husdjur i Sverige.
"Hej!
Man får hålla kapybara som sällskapsdjur i Sverige, och man ska följa djurparksföreskrifterna som du mycket riktigt påpekar.
Med vänliga hälsningar
Christina Lindgren
Enheten för sällskapsdjur
Jordbruksverket"
Åh men så fina! Vill ha :D
Jag tror jag läste inne på exotiska att de hade lagt ner farmen… Trist isåfall. Jag hade gärna åkt och tittat på både kapybaras och maror…
skulle vilja se sötnosarna levande 🙂
Tycker att det är intressant att man inte får hålla rovdjur men får ha hund, katt, iller…. många av våra sällskapsdjur är ju rovdjur :P
Hade gärna haft en capybara. Fast jag hade nog tröttnat väldigt snabbt när nyhetsfactorn och coolhetsfaktrn lagt sig.. tror inte att de är min typ av husdjur egentligen. Så jag håller mig till häst, hund, katt, kanin.. det är djur jag trivs med i längden :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#49 Ahh, det skulle förklara den bristande uppdateringen. Kan tänka mig att det kan vara svårt att få ekonomi i en sådan ranch.

#51 Jag hittar det inte just nu men man får inte hålla rovdjur förutom hund, katt, iller och grävling (!). Plus ormar..
http://www.expressen.se/nyheter/de-lever-med-varldens-storsta-gnagare-gary/
På Buke konstaterade vi tidigare i somras att man får ha dem precis som imoon skriver.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Gick två kurser hos Kolmården genom skolan där jag fick träffa Kapybarorna, trevliga individer men ingenting jag skulle ha hemmam på gården. Kan titta om jag har några bilder senare att lägga upp :) #53 grävlingar hålls mest i syfte med grythundsträning, kan inte tänka mig att någon skulle ha en grävling lös i huset som sällskaop så farliga som de är :) tror det är så de syftar :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#55 Frågan är väl hur farliga grävlingar är?
Undra hur man kan träna grythundar med levande djur? Är det ens lagligt?
Av de grävlingar jag sett har alla varit aggressiva eftersom de bihåller sitt naturliga beteende. Yes,fullt lagligt dock kan inte vilken privatperson som helst föda upp och träna med utan har för mig att tillstånd krävs. Sedan brukar klubbar hålla i träningar, finns speciella träningsgryt, gränlingen rörs aldrig av hundarna då det är en kontrollerad situation med galler och bur emellan men det är ju en stress för djuret. (Dock brukar de vara avlade så de har lugnt temperament) hunden kan skadas dock om den är för På. Var länge sedan jag följde med till en träning dock så minns inte så mycket, mina hundar hade inget intresse för gryt så fanns ingen mening att åka och titta fler gånger..
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag har sett bilder från sådan träning när jag tänker efter, de har konstgjorda gryt där ena sidan är en glasvägg så att man ser hur hunden beter sig.
Sorry för OT, grymt intressant.
Jag tycker själv att man inte ska ha dom som husdjur.
Inlägget är delvis redigerat då det stred mot Marsvin i Fokus sajtregler.
#59 Jag skulle kunna tänka mig att ha dem, om jag hade tillräckligt med mark för ett hägn (mer än minimimåtten), vattenfrågan löst, t ex dämma upp en bäck, samt naturligtvis efter att ha läst på ordentligt o träffat flera individer o ägare av dessa djur.
Dvs, inte realistiskt.