Istället för pellets
Jag har precis fått hem två marsvinspojkar från marsvinshjälpen och jag har lovat att inte ge de någon annan pellets en Oxbows. Jag kan ej gå tag på det eftersom det inte säljs i närheten av var jag bor. Klarar de sig bra utan någon form av kraftfoder? Jag har läst att det finns annat kraftfoder att ge typ kli och vetegroddar blandat med vatten, stämmer det? Vilken typ av kli ska det i så fall vara? Är det någon som har fler tips på annat kraftfoder, ni som inte ger pellets vad ger ni och hur mycket?

Ifall Oxbows inte finns i närheten så kan du ju inget göra. Du kan dock ringa till marsvinshjälpen och berätta hur det ligger till och fråga ifall du kan ge något annat istället som kli + vetegroddar. Annars rekomenderar jag pelletsen Lottie, jättebra.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Hel havre, kornkross, vetekli (fuktat med vatten), vetegroddar… Det finns massa annat man kan ge som de klarar sig utmärkt på.
Vetekli och vetegroddar hittar man i mataffären undermjälhyllan eller ibland hälsokosthyllan. Havre och korn kan man köpa i en bättre djuraffär eller där de säljer hästfoder. Kanske känner du någon med häst som du kan få köpa lite ifrån.
Lottie är inte bättre för marsvin ur näringssynpunkt än någon annan vanlig pellets…

ok Så om jag köper vetekli och vetegroddar och blandar med vatten så klarar de sig utmärkt. Hur mycket ska de ha då per marsvin

Mina marsvin får kornkross (ca 65%) och havrekross (ca 35%), dräktiga & digivande honor och ungar får även Lottiepellets (orange) samt havregryn.
De flesta av mina marsvin har fri tillgång till detta.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!