Borste
Hej hej
En snabb o enkel fråga (hoppas jag) :) Vad rekommenderar ni att man använder för borste till en alpaca o en lunkarya? Hur ofta borstar ni era långhåriga?

hej! jag har fått hjälp av en sån kunde raser på marsvin så jag har en lunkarya/peruan är hemma o en helt peruan. jag borstar dom dagligen för jag har mina lite ute om dagarna när det är sol o värmt. men jag borstar dom minst en gång om dan. jag har en mjuk borste som jag köpte på en djuraffär o en kam med mellan rum o man får borsta nätt så det inte gör omt o jag klipper bort tuvor om det har kommit några. så gör jag !

hmm tidig förmiddag förlåt för stavfelen men ni kan nog läsa ändå hoppas jag!

hihi, inga probs jag fattar :) du har ingen bild på borsten?
jag gick till djuraffären och frågade, då sa hon att man skulle ha en sån här vanlig, med stålpiggar,men jag funderade på en sån som finns på en kaninsida, en dubbelborste. Ena sidan är mjuka borst och den andra stålpiggar, men inte samma sorts stålpiggar. Ska skicka adressen och visa sen, har inte på den här datan
#4 En sådan med stålpiggar gör jätteont på marsvinen.. Eller i alla fall på de 6 jag har haft… En sådan där dubbel med runda pluppar ute på stålpiggarna är bra. Vi hade en sådan till vår kisse…
Jag har just nu en Sheltie och en Coronet. Jag borstar de med en mjuk borste med korta "plast"-borst och kammar de med en "vanlig" kam.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
nej, det gör inte ont om man kammar pälsen. Jag köpte en sån idag och han gör inte ett ljud. Här är den borste jag egentöigen vill ha: http://www.libraartic.com/index.asp?sida=produkt&category=31 bläddra ner, den näst sista bilden
#6 Okej, men är det en sån "karda" som du menar? För det var det jag menade, som gjorde ont på mina marsvin även om den inte nuddade huden. Men jag hade den för lääänge sen. Till hästar nu ;)
Mvh Felicia
har en karda, det gör inte als ont på renrasiga djur

Tack för alla svaren :)
Karda brukar man använda till teddy/rex. Till "hemmaskötsel" kan man väl använda det man tycker passar bäst, men till utställningsskötsel av långhår finns det inget som sliter så mycket som kardor.

nä tyvärr min kamra har lagt av nu (suck) men jag rekomederar en mjuk borste o INTE den taggiga borsen det gör nog ont på djuren.
men min kille är klippt, och han har inga tovor, jag kammar honom först. Hans päls slits inte och det gör inte ont.
#8 Mina är renrasiga! =P Men jag har 2st långhår…
Mvh Felicia
då ska dom inte vara så ömma
#14 Vadå ska? De är ju framavlade av människor att ha lång päls, inget naturligt, så varför är det konstigt om långhår är hårömma?
Mvh Felicia
Jag andvänder en babyborste från ICA, en vit med mjuka borst till Sune. Men jag brukar inte borsta honom så ofta, det är inget han älskar direkt utan då tjuter han så jag inte har mage att fortsätta.
Borsten finner ni om ni går in på esska.nu och sedan in på borstar.
Kram Hanna
Hanna
#16 Typ så ser min oxå ut :) Fast den är lila och lite grå… ;)
Mvh Felicia
Jag har en massa olika borstar åt mina allt från vanliga "kammar", borstar, pannborstar (för hästar, men dom är så pass mjuk så jag köper sånna till marsvinen också :)), ja, jag har ganska många olika slags borstar :)
marsvin som är hårömma avlar man inte på, därför borde dina inte vara så hårömma.
En pannborste kanske man skulle köpa :)
dom är ju inte så dyra heller.
#19 - Granngården har billiga pannborstar.
#17 - Jo, det är väl kanske vi som sitter med hårömma marsvin som behöver dom ^^
Kram Hanna
Hanna
Man försöker väl att inte avla på hårömma men klart det finns hårömma bland renrasiga också jag har en renrasig peruan som är hårömm.
Jag andvände barbiekam till mina först haha :P Men nu andvänder jag karda men jag behöver inte kamma mina så ofta för jag har klippt dom korthåriga =)
Kan inte ett marsvin bli hårrömt precis som vi? Lixom olika från olika marsvin och person? Min mamma är inte hårröm, inte pappa heller (men han har inte så mycket hår, men men
) men jag är lite hårröm, mycket hårröm i bak på huvvet, så det är ju olika, även om föräldrarna inte är hårröma tror jag :)
#22: Så tror jag också att det är. Hahah det lät lite kul "inte pappa heller (men han har inte så mycket hår)" haha :D
#23. Men han har ju inte det
så jag var ju tvungen att säga det så det inte blev så att jag ljög 
#17 Ja, det är nog så :)
#22 Ja, precis :)
Om man har ett jättefint och rastypiskt marsvin med underbart temperament avlar man nog på de även om de är hårömma…
Mvh Felicia
#25. Ja, det sista du sa lät riktigt rimligt :)
#26 Jo, det borde ju vara så ;)
Värst vad du och jag skriver mycket nu… :)
Mvh Felicia
jag vet inte, jag skulle inte göra det iaf.

jag har ju korthåriga fast jag har en bäbis borste,
Min syrra köpte den till mig för ett tag sne, alltså en mjuk bäbis(människo alltså.) borste brukar jag borsta åt mina