Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1215 ggr
[Kimmiz]
0

Klippa klorna

Hur vet man att det är dags att klippa klorna? Hur ofta ska man göra det? Hur brukar ni hålla dem när ni ska klippa klorna på dem? Får dem någon belöning efteråt? Hur ska man hålla dem om dem sprattlar mycket? Hur mycket ska man klippa?

supernatural
2

Om man hanterar de dagligen så är det bara att kolla när det förra man klippte har växt ut och klippa då, men jag klipper min varannan vecka ungefär.

Jag sätter han i knäet med huvudet åt vänster och rumpan åt höger och sen tar upp framtassen och klipper, samma med baktassen. Sen vänder jag honom och gör samma sak.
Jag brukar inte ge honom någon speciell belöning, ibland när det har varit jobbigt för honom och han har blivit rädd så kan jag ge han lite frukt :)
Man ska klippa lite ovanför pulpan, som är det röda man kan se på ljusa klor. På svarta klor får man vara försiktig och bara ta lite om man inte vet :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Fridaaaa
1

Hur vet man att det är dags att klippa klorna? 
Jag personligen tycker att det syns tydligt men jag är också van. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det men brukar synas när de blir för långa 🙂

**Hur ofta ska man göra det? 
**Jag klipper mina marsvins klor ca 1-2 gånger/månad

**Hur brukar ni hålla dem när ni ska klippa klorna på dem? 
**Sätter dem på ett bord eller i famnen och tar upp en tass i taget och klipper.

**Får dem någon belöning efteråt? 
**Nej får dem inte, ser ingen anledning till det 🙂

**Hur ska man hålla dem om dem sprattlar mycket? 
**Jag brukar låta min sambo hålla upp marsvinet och jag klipper eller tvärtom. Man kan ha en handduk runt om också.

**Hur mycket ska man klippa?
**Svårt att förklara tycker jag. På ljusa klor ser man pulpan och jag brukar klippa relativt nära dem. På svarta klor är det betydligt svårare tycker jag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[NellieLavec]
0

Oj, varannan vecka? :o Mina sliter ner sina själva rejält, så jag klipper deras kanske…. En gång i månaden? Var femte vecka? Något i den stilen. I för sig så går mina ute i princip året om, så det kanske är därför dom sliter själv så bra.

Som sagt ovan så ser man pulpan på de flesta ljusa klor. På mörkare klor så får man ta lite i taget.

[Kimmiz]
0

Tack för svaren :)

Sweetie.se
0

Det brukar ofta synas när det är dags (i alla fall när klorna är ljusa) i alla fall jag brukar titta på "utväxten"

Hur ofta ska man göra det?

Jag klipper klorna regelbundet, varje helg.

Hur brukar ni hålla dem när ni ska klippa klorna på dem?

Min mamma brukar hålla i dem när jag klipper. En hand runt magen och en under rumpan, tryckt mot hennes mage.

Får dem någon belöning efteråt?  

Nja, en klapp brukar de väl få

Hur ska man hålla dem om dem sprattlar mycket?

Man får vara envis och inte ge sig förrän klorna är klippta. Man kan ju precis som #2 sa lägga en handdukt om dem.
Hur mycket ska man klippa?

När det gäller ljusa klor brukar jag klippa så nära pulpan jag kan, och när det gäller svarta klor får man klippa lite, men ofta

Det finns inget så underbart som att ha ett litet djur i knät

Lundqviist
0

Tills jag tycker att dom är en bit utanför den röda ''pulpan'' Stavas de så? haha.. 

Hur ofta ska man göra det?

Ungefär varje helg, Brukar ha ''skönhets stund'' med marsvinen. Där jag tvättar dom, gör rent klona, klipper, borstar, ja allt som ni kan tänka er med ''skönhets stund'' :) 

Hur brukar ni hålla dem när ni ska klippa klorna på dem?

Jag brukar lägga dom på bordet, sedan bara ta upp en tass försiktigt. å klipper :)  Mitt marsvin ''puff'' tycker de är ganska obehagligt och klippa klor, så jag brukar ge en gurka samtidigt så tänker hon inte på att jag klipper dom, då har hon annat i tankarna 😉

Får dem någon belöning efteråt?  

Japp, Läs de översta 😊

Hur ska man hålla dem om dem sprattlar mycket?

Man får helt enkelt va envis, och visa att de är du som bestämmer.. haha :) 
Hur mycket ska man klippa?

Så korta som möjligt försöker jag med, men håller ändå ett litet avstånd från pulpan.

[Kimmiz]
0

Oki tack

Linaapp
0

Du kan klippa dem ganska ofta (varannan, var tredje vecka). Jag tycker man ser på foten när klorna är för långa. Det ska inte vara mer än någon cm från pulpan. Det finns jätte bra videos på youtube där dom visar hur man klipper klorna och lite olika tips på hur man kan göra det lättare. Jätte bra grejer, så kika runt lite där.