Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 531 ggr
[Kimmiz]
0

Hur gör jag sen?

Nu har jag kommit så långt med att göra mina marsvin tama att dem springer fram till mig när jag har dem i min säng och jag sätter mig i sängen dem letar såklart efter godis :P jag kan klappa dem när dem äter utan att dem springer iväg elr blir rädda, om jag inte har något godis springer dem runt och nosar på hela mig. Men dem vägrar att ens komma fram när dem är i buren dem har ju ett nytt hus att utforska då är ju inte jag intressant :p men som sagt dem äter ju ur min hand utan problem i sängen, men hur kommer jag vidare jag vill ju att dem ska vilja komma till mig i buren oxå.

Ellociraptor
1

Bara fortsätt! Mina marsvin har plötsligt blivit så mycket tamare än för bara en månad sedan (har haft dem i tre). Man kan gå fram till dem i buren och klappa dem och medan man klappar är det lätt att plocka upp dem. Den ena (Nori) kan man plocka upp på en gång, men Bofur måste man klappa så han inte springer iväg när man försöker ta upp honom. Roligt nog så var Nori SKITSKRAJ i början och gömde sig om jag ens tittade på buren, men han har blivit mycket tamare nu.

Och tar jag upp dem för att gosa med dem så sitter Bofur kvar på min mage eller lägger sig till rätta mellan mina bröst och blir klappad (i början satt han kvar en stund, men sedan sprang han iväg och gömde sig under en kudde eller så), och Nori alternerar mellan att vara nackkudde och hoppa ner på min mage för att bli klappad. Jämfört med marsvinen som i början av sommaren direkt klättrade ner och skulle försöka hitta tillbaka till buren om man försökte gosa med dem är det ju mycket mysigare. ^^

Och jag har kört typ samma rutin sen jag fick dem: de får en timmes golvtid varje dag och sen får de gosa en kvart-tjugo minuter var senare på kvällen (när jag glor på TV eller läser en bok eller så). Dock har jag inte gett dem så mycket golvtid den senaste månaden för vi har flyttat hem till mina föräldrar för att jag ska kunna sommarjobba och där har jag inget bra ställe att släppa ut dem på. :/ Men tama har de iaf blivit!