Konstig stark doft
Jag har haft marsvin nu i ca 2år. De första marsvinet Gösta skrev jag mycket om här, han var gammal när vi fick honom så han dog tyvärr förra året.
Vi skaffade då två nya marsvin, pojkarna Malte och Tingeling. Även dom var inte så unga.
Aldrig någonsin har jag vart med om att marsvin luktar illa. Vi rensar buren kanske 3-4gånger i veckan, dom är inte i buren hela tiden, utan har en låda som dom får vara i när vi är i vardagsrummet. Lådan är förliten för två stycken egentligen så dom hoppar bara in i den för hö och vatten, eller när dom vill vara med oss, fast för sig själva, annars har dom hela lägenheten att virra runt i när det är golvtid. Vi lägger även ut stora handdukar eller filtar i vardagsrummet, med sittpuffar och grejer till dom. Deras riktiga bur är stor nog för två kan tillläggas. Två våningar och hela köret.
Iallafall, i förrgår kännde jag en väldigt stark lukt, typ som svett kanske. Vet inte hur jag ska beskriva den. Stark var den. Hade rensat buren dagen före, men rensade den igen ändå. När vi rensar så byter vi allt, slänger allt och tvättar vaxduken osv. Doften försvann inte, så vi gick och köpte en ny vaxduk. Det hjälpte inte. Vädrade ut och tänkte att lukten kanke har satt sig i rummet. Hjälpte inte. Tills vi igårkväll kännde att det var Malte och Tingan som stank så vidrigt. Hur kommer det sig? Nu har jag precis gett om varsin morgondusch och använde mig då av min unges schampoo. Hoppas doften försvinner nu.
Men hur kommer det sig att dom luktade illa från första början? Ända ändringen vi gjort denna veckan på dom vad jag kan komma på är att dom fått mer persilja än vanligt då vi köpte ett storpack. Men inte kan det bero på det. Annars har allt vart som vanligt. Kanske finns det ingen förklaring, men jag bara undrar då det verkligen var en vidrig lukt som jag aldrig kännt på marsvin tidigare.
har du hållit efter talgkörtlarna (eller vad det heter) på dem? För de kan lukta lite äckligt om de har massa smuts där. :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Det har jag försökt göra. Har dock inte haft en tanke på att det kan vara det som är "felet". Nybliven virrpanna till mamma är jag så ska ta mig en extra titt och rengöra extra. Tack så mycket =)
Haha det är inte helt lätt när man är nybliven mamma :D kommer doften tillbaka så kolla där. Annars kanske de helt enkelt är lite mer "haniga" av sig just nu, märker att mina hanar doftar olika mycket vid olika tider :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Det ska jag verkligen göra, tack än en gång för svaret. Doften verkar ha försvunnit.. eller så har jag vant mig. Vi får se vad sambon säger när han vaknar. =)
Malte heter ju en av mina pojkar med plus i kanten för de söta namnet.
Gud så söta de är grattis till de nya marsvinen roligt
Jasså vad roligt :) Nu är de dock inte Så nya längre, haft dom i ett år i september :)
Persilja gör att det luktar illa i burarna, gissningsvis av urinet. Talgkörtlarna däremot luktar inget speciellt. Det finns dock en annan doft som hanar utsöndrar när de imponerar på någon hona, ibland kan även hanar som bor med andra hanar göra det. Det brukar dock mest vara när man precis satt ihop dem. Jag gissar på persiljan!
Jaha, så det kan vara så. Då får dom vara utan från och med nu. Vidrigare doft har jag aldrig vart med om.
#7 Åh intressant, nu ringer det en klocka att jag hört det innan, men nu ska jag minsann också komma ihåg det :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Tror att det är olika hur känslig man är och vad man reagerar på. Jag vet att en del aldrig tänkt på det, men för mig är det tydligt, varje gång de fått persilja.
Dom har ju fått persilja ett flertal gånger innan, dock aldrg såhär mycket som denna veckan, som sagt, stor pack och sen försöker jag göra dom glada på oss igen :) Mindre persilja åt piggisarna helt enkelt.
Intressant säger jag med! Storpack persilja här med. Och dessutom ett en nedkissad tunnel i rotting. Högt älskad, men nu stinker den så att den måste slängas! Tänk om man kunde ladda upp lukter här på sidan, så kunde vi jämföra om det är samma stank vi drabbats av, hehe…