Olika raser
Eftersom det snart är dags för mig att flytta hemifrån (eller i alla fall börja planera) så betyder det också att jag snart kan köpa mig fler marsvin! :) med en pälsallergisk syster så får jag för tillfället nöja mig med de två töserna jag redan har, men såfort jag fått ett eget hem så ska jag börja föda upp själv :) Jag ska föda upp någon strävhårig ras (vet inte vilken än) i så roliga färger jag bara kan få fram! Jag undrar nu vad det finns för olika raser som är strävhåriga. Och då menar jag helt strävhåriga, inga virvlar (inte ens i pannan), ingen teddy eller liknande. Någon här inne som föder upp helt släthåriga marsvin? :)
Är det strävhåriga eller släthåriga du är intresserad av, du skriver båda i ditt inlägg.
#1 Oj, dumma mobil som auto rättar! Jag menar släthåriga :)
Släthåriga är self, nonself och crested. Jag är partisk och tycker bäst om crested :D
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#3 Tack så mycket för svaret :D då var det dom raserna jag visste ;) (ville kolla om det fanns någon mer ras som jag inte visste om) Jag älskar nonselfarna, dom kommer i så fräcka färger! :D
#4 Satin och satincrested finns ju också, men de försvinner ur standarden vid årsskiftet så tog inte med dem ;)
Ja nonself är fina, det är ju mycket slump som avgör ifall de är "godkända" eller inte, men feltecknade nonself är nog lättare att sälja till kelhem än enfärgade. Jag är själv i "startgroparna" på mitt uppfödningsprojekt :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
(såg nu i TS att du inte ville ha virvel i pannan, jag är inte så bra på att läsa märker jag ;))
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jaha, det hade jag ingen aning om :o
Jag vill inte ha stor eller seriös uppfödning, och jag kommer antagligen behålla många själv eftersom jag fäster mig vid små grisar så lätt ;) Tycker bara avel är så roligt och det är kul att få fram olika färger :D
Min kompis hade marsvinsuppfödning för något år sedan, och lite då och då fick jag välja ut hona och hane, jättespännande att se vad resultatet blev! :D
Haha, ingen fara ;)
Ja jag håller med dig släthår är finast.😃
Fast det låter inte riktigt som det är en uppfödning du vill ha utan snarare att du bara vill ha några kullar eftersom du funderar på att behålla de flesta själv. Jag hoppas liksom att du inte planerar att ha enorma mängder marsvin hemma, det kanske inte är så lyckat.😉Hur som helst så är det trevligt att folk vill föda upp marsvin för att varje marsvin som föds och inte säljs via en djuraffär är en bra grej. Man måste veta att det följer ett jättestort ansvar med att föda upp djur och man ska tänka på att det är mer med det än att det är spännande att få se hur ungarna kommer att se ut. Risken att honor och ungar dör är ganska stor hos marsvin och man måste veta hur de ska skötas för att minska riskerna och man bör ha god erfarenhet av arten för att se om något är på tok innan det är försent att ingripa. Man måste också se till att alla ungarna får bra hem oavsett om man behåller dem själv eller säljer dem.
Annars är det som sagt trevligt att du vill föda upp men det bör planeras väldigt väl. Att välja avelsdjur och ras/variant är en konst. Man ska välja det som man tycker bäst om och det gäller att hitta rätt. Mitt tips är att plöja igenom alla SMF uppfödarnas hemsidor och kolla vad som finns, kanske hittar du dina drömmarsvin där.🙂Att starta med en liten grupp djur och öka långsamt är också viktigt så du inte plötsligt står där med 40 marsvin du inte lyckas sälja, inte har råd att mata och inte orkar städa åt. Det låter som ett skräcksenario men är väldigt vanligt tyvärr. Så planera väl och ta det lugnt. Lycka till! Jag personligen ser gärna nya släthårsuppfödare på SMFs utställningar.😉
Självklart måste man ha kunskap och att fler saker spelar in än bara färg och ras är ju solklart 🙂
Just inom marsvinsavel är jag nybörjare, men jag har stor kunskap om djur och gick djurskötarutbildning på gymnasienivå. Jag har ägt många marsvin i mitt liv, men som sagt, aldrig fött upp själv. Därför letar jag information 😃 Det är inte aktuellt riktigt än, men såfort jag fått en fast anställning och sparat ett tag så ska jag och min pojkvän flytta ihop 🙂 Min pojkvän gick exakt samma linje på gymnasiet som jag (klassen över mig faktiskt) så han och jag är två djurälskare, därför ska vi hjälpas åt med vårt "framtida projekt".
Självklart ska jag inte behålla alla ungarna själv, det var mest skrivit på skämt 😉 Dock vill jag inte tjäna pengar eller så på det, utan gör det mest som en rolig sak (alltså på hobbynivå), så jag ska inte ställa ut och sådana grejor.
Bra psyke, korrekt fysik mm. kommer självklart spela in otroligt mycket, man vill ju satsa på friska och sunda ungar!
Förresten, nu när vi kom in på det spåret; när man avlar på marsvin, är det som att avla på kor?
Om jag tar ett exempel:
När man avlar på kor så kollar man ju på hondjuret. Om kon har tätt mellan haserna så väljer man en tjur som ger avkommor med brett mellan hasorna, så "jämnas det ut".
Så, låt oss säga att man har en marsvinshona som har svaga höfter. Kan man då välja en hane med starka höfter för att det ska "jämnas ut" på ungarna?
Och en till fråga: Jag har för mig att jag hörde något i skolan om att marsvinens bäckenben växer ihop när dom är 1 år gamla. Alltså att man inte kan avla på dom om dom är över 1 år. Stämmer det eller är jag helt ute och cyklar? 😃
#9 Ja man undviker att sätta ihop två djur med samma svagheter. Vet inte om det handlar om att något ska jämnas ut utan att man inte ska förstärka fel. Det är ju samma oavsett art.
Även uppfödare som ställer ut föder upp på hobbynivå, utställandet ingår i hobbyn.😉
Självklart ska man satsa på att föda upp friska djur. Minsta lilla åkomma bör diskvalificera dem som avelsdjur även en vanlig liten urinvägsinfektion eller att de växer för sakta gör ett marsvin olämplig i avel. När det gäller temperament är det väldigt få marsvin som inte platsar i princip alla marsvin är trevliga. Det är extremt få marsvin som har ett temperament som inte är bra. Att avla på ett marsvin bara för att det är ett trevligt marsvin är inte ett argument som håller eftersom i princip alla marsvin är mer eller mindre perfekta i temperamentet. Ett bra sätt att få tag på friska marsvin till avel är att välja djur med stamtavla för att "få kontroll på släkten". Det är dock inte säkert att alla rasuppfödare säljer ungar för blandisavel, jag gör det inte.
Ja du cyklar ordentligt.😉Att bäckenet växer ihop är myt sprungen ur en felöversättning och att det fortfarande skulle läras ut på en djurskötarutbildning är väl rätt pinsamt kan man tycka. Däremot finns det många andra skäl att inte para marsvinshonor i för mogen ålder första gången. Myten kan nog fylla sitt syfte trots allt då den säkert fått folk att avstå avel som kunde ha tagit död på en marsvinshona.
Själv är jag ingen utställningsfantast. Ställer bara ut min häst, inget annat 😛
Det där med att alla marsvin är trevliga kan jag dock inte hålla med om, har träffat på några som varit riktiga svin (haha, nu var jag rolig!) speciellt hanar. Dock har jag aldrig själv ägt ett marsvin med dåligt temperament, dom jag träffat kanske har haft ont eller dylikt (?)
När jag ska avla ska jag inte ha blandraser utan föda upp renrasiga, och självklart kommer avelsdjuren ha stamtavla. Jag tänkte försöka leta upp några avelsdjur som redan haft en kull där allt gått bra så man vet att dom "håller" för det 🙂
Då vet jag att det inte stämde! Kan lika bra ha varit så att dom sagt att det var en myt i skolan också, men att jag sovit lite under den lektionen 😃