Torr hud
Min ena skinny har rätt torr hud. Har bara Idomin salva hemma och det är så tjock och svårt att smeta ut.
Så finns det någon bra och tunn salva man kan använda på torr hud? :)

Det finns ju flera olika man kan använda. Bäst är det väl om det är nån slags doftfri hudkräm eller nått. Men jag vet inte riktigt, mina när de har torra tassar & öron brukar jag smörja med försvarets hudsalva eller Helosan. Men jag har ju inga skinnysar,så jag smörjer ju inte deras kroppar.

Vanlig parfymfri hudkräm, typ ACO på apoteket borde väl fungera
Får se vad jag hittar på apoteket senare då :)
Vanlig matolja borde funka utmärkt :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag testade baby olja för ett tag sen men det lossnade bara massa hudrester och det blev geggigt och äckligt. Antar att det blir lika med matolja :)
Så ska testa ACOs oparfymerade hudkräm :) Dom är mest torra efter dom badat. Eftersom dom är skinny så behöver dom badas lite oftare än marsvin med päls så dom får bort hudavlagringar.
Gammal tråd men istället för att skapa ny fortsätter jag på denna! Man ska alltså bada skinny oftare för att få bort död hud osv? Finns det andra tips på bra återfuktande salvor? Har aco hemma men den perfymfria luktar skunk :p
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#6 Man kan behöva göra det, ja. Det är lite olika hur mycket död hud där blir och hur pass torra de blir. Man märker när det är dags, det blir liksom avlagringar på händerna om man tagit i dem (om man t.ex. är varm om händerna syns det rätt mycket). När jag badar skinny använder jag Barnängens olja och smörjer in dem med först och badar sedan i Barnängens schampo. Efter de torkat smörjer jag hela kroppen med ett tunt lager Nivea lotion (en vit rund burk). Det finns säkert många olika sätt men jag upplever detta som bra och har fått mycket positiva kommentarer om skinnysarnas hud när jag har ställt ut dem.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#7 intressant, ja då är det inte baddags för grisen ännu i alla fall :P Dock kan det nog vara bra att smörja in honom nu tror jag.. tycker det ser ut som lite torra partier här och där.
#8 Ja, det är inte bra att de går med allt för torr hud. Kan dock rekommendera att inte smörja på för mycket eller för ofta - jag antar att deras hud fungerar som våran och att huden kan tappa sin naturliga fukt.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#9 tack tack! :)