Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2111 ggr
ellzh
0

Annat än spån?

Jag undrar om man kan använda något annat än vanligt spån till buren? Jag bor i lägenget och spånet är i stort sett överallt, (Måste städa varje  dag). Och sen är det så att ena mitt marsvin nyser väldigt mycket när hon är i buren. Men sen när jag tar ut henne på golvet nyser hon knappt inget alls.. Tänkte att det kanske kunde bero på spånet?

Sälv kan jag inte komma på något man kan ha istället för spån? Har bara haft mina godingar i 5 månader, så är inte expert när det gäller marsvin..

HjäälpHjäälp!!

Royalz
1

Det jag kommer på nu är toalätt & stl-strö :)

Ellajz
0

endel marsvin gillar inte halm så det kan funka men annars kan du ju använda kattsand sånt där pellets då,det finns även kattsand som är sand men de är alldeles för dammigt och dom mår inte så bra av de

Yeay
0

Det finns ju även fleece som man kan ha i botten, det har jag och jag tycker det funkar jättebra :)

sollyckan
0

Jag har först ett lager tidningar (behövs egentligen inte), sen ett dubbelt badlakan, efter det har jag plastad frotté och överst har jag fleecefilt. Där jag har hö (de har som en del av buren där de har hö) där ligger det extra handdukar ovanpå fleecefilten med för det är så lätt att bara lyfta ur handduken och skaka av gammalt hö och pluttar. Byter oftare i "hölådan" än i den andra delen då de oftast kissar där de äter. Byter 2 ggr i veckan vid höt och 1 g i veckan i resten så det är supersmidigt. Nu har vi bara två marsvin i två Dillingbackar (tror jag de heter, sänglådorna från Ikea) så man bör kanske göra rent oftare om man har fler marsvin. Men spån ska jag aldrig mer ha när jag upptäckt hur smidigt det här är:D

supernatural
0

#4 Låter supersmart! Har lust att testa, för hur skönt vore det inte om man själv var ett marsvin att springa runt på filt? 😃

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Zakaraa
0

Det finns olika sorters spån men jag gissar på att du syftar på Kutterspån? Det är ett enormt dammigt spån (vissa märken är bättee andra är det skottpengar på :p) Det finns alspån (helt okej men lite dyrt för städning ofta) aspspån (väldigt bra men dyrt) toa-lätt (dock hårt för tassarnamen halva buren fleece och halva toa-lätt funkar) stl-strö (strimlat pappersförpackningar) Har själv precis införskaffat Lättströ, köpt på lantmännen och det ska vara mindre dammigt har någon här inne sagtmså får se vad jag tycker sedan. Ang fleece/tyg så var det någon som påpekade här inne att man måste ha halva buren medmspån för att det ska vara Lagligt, vet dock ingenting om det utan bara något jag läst här men värt att kolla upp för den som använder eller vill använda fleece.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

linneakangaas
1

Hen har säkert för länge sen redan kommit på vad hen ska ha som burbåtten.

Zakaraa
1

#7 ja så går det när man bara kollar på tråden i senast besvarad och inte datum, heh.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning