Marsvin + allergiker
Nu är det så att jag har en pojkvän som är allergisk, inte superallergisk utan snarare tvärtom, om jag har grisarna i rummet och han tar ett allergipiller klarar han typ en hel dag.
Jag tänkte bara höra med er hur man ska få det mer allergivänligt. Jag har just nu en nonself-pet hane och en sheltie som kommer snart och det går ju bra så länge jag bor hemma, han är i min systers rum när pojkvännen hälsar på (när det inte är grönbete) utan tänkte mer framöver.
Vilken är det mest allergivänliga marsvinsrasen? Hjälper det om man tvättar de oftare?
Har också funderat på om man har skinnys och badar dem och smörjer in dem oftare med hudkräm så kanske de släpper mindre hudavlagringar?
❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta
Hej supernatural!
Allergi är lite risky… finns alltid risken att den förvärras tyvärr. Jag tror inte de blir ett dugg bättre av att bada svinen, snarare motsatsen - om de e rena i pälsen är tendensen större att små partiklar far omkring. Däremot finns ett medel som heter Allerpet eller Petal Cleance som är som ett slags balsam som man stryker i pälsen. Jag har hört från flera att de har haft stor hjälp av de. Testa!
Hoppas de går bra!
Det fungerar hur bra som helst om djuren är i ett annat rum, men kan vara bra att vara försiktig ändå så det inte blir värre :)
Tack, ska testa balsamet någon gång!
Dyrt tips kanske, men luftrenare kan hjälpa mycket!
Mad allergi är det viktigt att inte sova i samma rum som djur. Min make t. ex tål inte pälsdjur eller hö. Men han klarar av marsvinen eftersom han får "vila" varje natt. Han märker inte av det på dagen heller i stor utstäckning, jag tror hans allergi blivit lindrigare. Han kan till och med ge hö och gosa med dem utan att känna av det.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Jag har en allergisk sambo så jag kan tala för hur det fungerar hos oss. Vi vet inte riktigt om det är höet eller marsvinen han inte tål, eller om det är både och. Han äter allergitabletter när han känner av det annars brukar det inte vara några större problem. Hos oss bor marsvinen i ett eget rum och dörren dit försöker vi hålla stängd. Sambon springer däremot in till marsvinen nästan lika ofta som jag gör, för att säga hej eller ge dem något gott. Jag har sagt åt honom att han inte behöver ränna där inne eftersom jag är rädd att allergin ska bli värre men i vissa fall kan den ju också bli mildare.
Jag tror inte att det finns någon ras som är mer allergivänlig. Vet faktiskt inte om det skulle fungera att tvätta dem oftare men däremot tycker jag nog inte att det är en så bra lösning. Det skadar ju marsvinen i längden att bada ofta, deras naturliga fukt i huden och pälsen kommer säkert inte må så bra av det.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#4 #5 Tack så mycket! Just nu bor jag hemma med familjen (är ju bara 16 än 😉) så min syster brukar vilja ha dem i sitt rum 😃
Så bra att det inte är problem för er! Kommer nog gå bra för oss också då ^^