lata marsvin
Hej jag har ett problem med att få mina marsvin aktiva. Jag sätter ner dem båda på golvet i mitt rum men det ända dem gör är att titta på mig som att vad hade du tänkt att vi skulle göra här då? Och så sitter dem still på golvet ev. bita på burgallret. Jag har försökt att ge dem grönsaker för uppmuntran men det tycks inte fungera. Uppskattar verkligen tips om hur jag kan få mina marsvin till ett mer aktivt liv så att dem får det dem behöver.
A day without laughter is a day wasted
Har du provat att sätta dem på t.ex. en fleece-filt istället för direkt på golvet? Mina börjar genast undersöka om man sätter dem på en filt, men rör sig inte alls om man sätter dem direkt på golvet.
Sprid ut lite inredning, många marsvin tycker att det kan vara lite läskigt på nya öppna ytor. Fleece på golvet som #1 föreslog är också bra, så de slipper halka runt på golvet.
Tack så mycket för era svar. Ska ta och införskaffa mig en fleece filt och lite mer inredningsprylar så får jag hoppas att de blir mer villiga att röra på sig :) önskar att det ändå kunde vara lika lätt för en själv 😉
Du kan klippa hål i kartonger och använda som de kan gå in i och kanske sätta ihop toarullar som bildar en slags bro eller nåt? finns även billiga saker att köpa på clas ohlson =) lycka till..
mina är också lata trots massa saker när de är ute :p hehe
Tack så mycket för tipset! det är ju ett mycket mer billigare och kreativare alternativ. :)
Kartonger är bra, men jag var tvungen att sluta med det för mina knasgrisar äter dem. Inte så bra för magen kanske.. 😛
Ett annat tips är att hänga upp en filt på kanske 10-15 cm höjd, alltså så den är uppsträckt och "svävar". Som en liten grotta. Mina brukar iaf bli helt galna därunder!
Jag brukar ta ut husen, och tunnlarna och så, på golvet så dom får leka, och om jag har lite stökigt i rummet, så blir dom nästan gladare av de ;) för då finns de mer och utforska, hahha..
Lycka till! :)
~
Får ta och prova filt grejen och se om det blir någon hit ;) men det du sa om att marsvinen gnager på kartongerna, mina har två plasthus som de biter på ingången ibland…det kan väl inte vara så bra va? :S
#8 Nej det är ju inte bra om de får i sig plasten.. det bästa är väl egentligen trähus så de kan gnaga om de vill. Jag hade plast förut men det funkade inte för jag har några stycken som massakerar allting de inte borde bita på.
Men hur är det med hygienen med trähus? Kan det inte bli mögel eller något sånt?
#10 Nej det är större chans att det blir mögel i plasthus faktiskt, luften cirkulerar dåligt i plasthus (iaf om det bara har en öppning). Trähus är luftiga, men de blir ju självklart lättare smutsiga än plasthus. Jag använder mig av gnagarbroar i olika storlekar och tycker de är bäst 🙂De tar lång tid innan de blir äckliga, är gnagarvänliga och de tar inte så mycket plats att förvarar för man kan platta till dem och lägga dem på varandra.
Jaha det hade jag ingen aning om. Jag vet inte hur det ligger till med cirkulationen i mina marsvins plasthus då de inte är riktiga hus utan typ som plast korgar utan handtag som man planterar tulpsner eller lökväxter…eller nått och dem har som små hål i sig som gör att marsvinen kan se ut men man kan inte se in. Vad är gnagarbroar förresten? :)
#12 Finns t.ex här: http://www.gnagarboden.se/gnagarbro-l-p-563-c-201.aspx. Jag har storlekarna L & XL som hus till mina marsvin, och så några i S som man kan använda som små broar mellan tegelstenar och likn. 🙂
#13 har också en sån! en stor, använder de oftast som hus! Men just nu är de ett hus! å har även lagt en ''mjuk säng'' där, eller som många kallar de ''marsvins mys?'' ingen aning, men den är huuuur mjuk som helst, och mitt marsvin sover som en gud på natten! 😃
~
Jaha en sån! Man kanske ska införskaffa en sån. Men kan det inte fassna skit emellan dpringorna? Såg en kanin på en djuraffär en gång som det hade fastnat skit på såbt sätt och fastnat :s fast det kanske är inte lika stor risk med marsvin och ett sånt stort hus :p Vart fick du förresten "sängen" ifrån? :)
Hmm.. Vet inte exakt vad affären heter. Men något med skara häst sport zoo om jag inte minns helt fel. Alltså ligger det i skara ! Den låg något på 60-70 kr tror jag :) men jag är heeelt säker nästan att den finns lite överallt! :) helt klart värt! Mitt marsvin älskar den! :) slänger upp en bild på den! :) å på det kortet när marsvinet är med , kan du också se att jag använder en handduk över, de är för att mitt marsvin brukar bajsa på, å Den blir så fort äcklig, efter bara 1 dag. Så istället för å tvätta fleeera gånger, väljer jag å byta handduk 1 gång per dag :) självklart tvättar jag den pga kiss ;)
~
Jaha en sån! Dem har jag sett lite då och då och funderat på att köpa eftersom att marsvin är såna mysälskare. Tar du en stor handduk då och lindar in eller är det en liten handduk? :)
En liten handuk :) å då lindrar jag in den :)
~
In pappersmatkasse från ex ICA är jätterolig. Ta av handtagen så de inte fastnar, och vik nerkanten en bit för bättre stadga. Den prasslar kul och tål att bitas i och kan kastas sen. Marsvin är ofta rädda för sådant som kommer ovanifrån. Försök göra en "hinderbana" med saker de kan vara under. Papprör för betonggjutning är billiga.