MARSVINET HAR RYMT!
Hjälp! Vad gör jag?
Mitt marsvin har rymt, finns det nåt sätt att locka fram henne eller så?
Jag får panik.
// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] 
Var är hon? Ute eller inne?
Vart sitter hon? :o
Jag vet inte hon har ju rymt, min bror kröp under där hon hade sprungit under, en stuga på gården men hon hittades inte. 😕
#3 Hon kommer säkert fram! Marsvin brukar inte vara sånna djur som springer iväg och aldrig kommer tillbaka, om de är tama, spelar nog ingen roll. När jag släpper ut mina på golvet brukar de bara befinna sig på ställen där de varit förr, och ibland kan de utforska lite mer.
Har du bara ett marsvin? Om du har ett till kanske du kan ta ut det så hon kommer fram till sin kompis? :)
Hälsningar Jossan
Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se
#3 Lägg ut grönsaker som hon tycker om på de ställen där du tror hon kan gömma sig. Jag har ingen erfarenhet av förrymda grisar så jag vet inte vad det bästa tipset är för att få fram henne.
Jag har fångat in några rymmare, en av dem satt under bon ute i två dygn innan jag fick tag på honom. Sätt ut marsvinskompisen/arna i hage elr bur. Håll dig på avstånd och håll utkik efter rörelse. Det kan ta ett tag innan rymlingen törs ta sig fram. När du vet var hon är, spärra av med galler elr nät och stängsla in. Ställ ut en transportbur med hö och grönsaker, fäst ett långt snöre i luckan så du kan stänga utan att gå fram. Tålamod, tid och envishet är vad som gäller. :-)
Marsvin som rymmer ute blir lite extra försiktiga och rädda, de är svåra att locka fram så räkna inte med att kunna plocka upp henne med händerna.
Min erfarenhet är att marsvin inte springer långt bort, de springer till närmaste gömställe och ligger där och trycker. När mitt marsvin "rymde" (= blev utsläppt av småbarn) sprang bara några meter till en buske. Men det var då ingen lätt match att få tag i henne… de är snabba de små liven och de kan ju krypa in i små utrymmen..
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Lägg ut hennes hus där du tror att hon försvann? kolla i buskarna till grannarnas trädgård om det finns några. Kan ni kolla med ficklampa under stugan?
Jag har två, som jag hämtade igår. Känner dem alltså inte, vet inte vilka grönsaker de tycker om och sådär =(
Nu kryper jag under själv…
Men marsvinen känner väl varandra? Tar man ut det ena borde det andra komma fram? :)
Hälsningar Jossan
Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

Dom är snabba som tusan, vi hade tre på rymmen för nåt år sen, inte lätt att fånga in dom men det gick till slut.
.
.
.
Vilken ras hade ni andra som rymde?
Men jag tror hon är borta redan.. Hon känner inte mig och vi har letat.
Ska nog börja leta nytt marsvin ändå.. Men hoppas hon kmr tillbaks ändå, känner mig faktiskt ledsen..
Någon nära Borlänge`?
Hon som rymde på bilden, en riktigt fin aby..
#18 Jag hade inte gett upp så snabbt, utan gett det 1-2 dagar.
Hon kan ju dyka upp, man vet ju aldrig.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har inte gett upp, men jag tror inte hon kommer tillbaks, men gör hon det så blir jag jätteglad.:(
Tips håll marsvinen inne tills de har lärt känna er speciellt ungar då de är så små, så är det lite lättare om nu olyckan skulle vara framme. Marsvin är jättesnabba. Som de andra säger, ställ ut det andra marsvinet det kan locka fram henne med ett annat marsvin även om de inte är bästa kompisar sedan innan.
Innan jag kom till hade min mamma en liten flock marsvin där en helvit liten långhårig virveltjej försvann/smet. Detta var i början på sommaren, juni ngn gång. Det letades och letades men hon hittades inte vilket var väldigt ledsamt.
Tiden gick och plötsligt en dag i september kom en granne på gatan (flera hus emellan) och knackade på. De hade sett ett konstigt litet vitt djur springa runt, in och ut i deras komposthög i en kortare tid. De visste att min mamma hade ngra "smådjur" och ville höra om ngn fattades.
Mkt riktigt var det lilla Blomma. Hon fångades in och fick komma hem efter att ha varit på rymmen i nästan tre månader, och tycktes ha klarat sig bra och levde vidare hemma efter det…
En liten historia som kanske kan inge hopp…
Men ställ ut inneburen då och täck över? Det andra marsvinet har ju inte gått upp i rök bara för att du inte hittar henne direkt. Hon har inte gått långt och är dessutom svart, din bästa chans är att locka fram henne.
#23 Vilken underbar solskenshistoria!
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
Tycker inte att du ska ha så bråttom.
''Ska nog börja leta nytt marsvin ändå''
ge det lite tid.. tänk att de är ett marsvin som just nu ligger kanske i ett litet hörn å är rädd. Leta.. Hade mitt marsvin rymt, jag hade nog seriöst letat som en galning..
Hoppas allt löser sig.. men snälla ge det lite tid.
~
Tänker inte låta Marsvinet vara ensammarsvin för att det andra rymt dock..
Om det kommer tbx eller vi hittar det så har jag tre, big deal? Jag klarar nog att ha tre!
Har du sett henne än, eller spår runt maten du lagt ut? Tomt i transportlådan eller har hon varit in där?
Lägger ut gurka i transportburen vid stugan hon sprang under nu..
Eulwen vad gör jag om hon springer in där?
Lägg in massor av god mat och hö i transportburen så kanske det känns såpass tryggt och bra att hon stannar kvar där om hon hittar dit.
#29 Fäst ett långt snöre i luckan så att du kan stänga den utan att gå fram (för då kanske hon kutar ut igen). Ställ transportburen så att du kan se på avstånd om hon sitter i den eller inte. Min gissning är att hon smyger sig in och lägger sig där inatt och sitter kvar i morgon, med spån, hö och grönsaker i så är det nog det ställe hon upplever som tryggast. Så fångade jag själv in min. :)
Lycka till!!!!
Jag skulle satt ut en massa hus och en bur! Min bur till marsvinen har en liten öppning på sidan av buren så att marsvinen lätt kan gå in och ut om man tar av bottnen. Du kan också sätta ut kartonghus lite här och var (med sten på så att de inte flyger iväg) och fylla med godsaker och hö! :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Hon har varit vid gurkan och ätit! Okej jag gör så Eulwen, men mitt spån är slut efter att fyllt på min megabur.
Hon är tillbaks =D
Sprang fram till gurkan, låg under en bräda sen, så jag fick tag på na, hon verkade svag för hon gjorde inget motstånd nästan, nu är on tillbaks iallafall <3
#34 Åh så härligt ! Vilken lycka ❤️
#34 Vad skönt!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Åh vad härligt, bra jobbat!! 😃
#34 Yey! 🥳
Checka in @gnagarboden på instagram 
Ja jätteskönt, såg en svart päls ligga under brädan när jag lyfte på den, jag ba "HUH" och lyfte fram henne, men det är ett problem, min andra har blivit jätteelak mot henne nu och låter henne inte gå in i huset, typ biter henne (Tror jag, för hon skriker och springer därifrån när de är tsm)
#39 Du kan bada rymlingen, det luktar säkert massor konstigt om henne nu när hon varit på rymmen som skrämmer burkompisen 🙂
Du kanske ska bada henne? Nu luktar hon antagligen lite annorlunda, och du kan ju låta henne va en stund i buren själv innan du sätter ner det "sura" marsvinet. :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Åh vad härligt att hon är tillbaka! :D
Sätt in ett extra hus också. Det räcker bra med en kartong.
Slulle bli jätte ledsen om något av mina marsvin försvann. Tur att hon kom tillbaka ;)
Vad skönt att hon hittade hem! :D
Vad bra att du hittade henne, som de andra säger, bada BÅDA marsvinen, sätt in extra hus, flera hö högar så ordnar det säkert upp sig, får hon ingen ro när hon är så mager kanske hon mår bättre av en egen bur/ kartong ett par dagar så hon får igen krafterna.