Fattar inte vad det är med stackarn .. !
Hej!
Fick ju en kull marsvinsungar förut. Fyra små honor. Nu är de ca 3 veckor och minstingen i kullen, som är små mot dom andra, har problem. När hon var liten såg jag att hon inte går normalt, utan mer "hoppar" fram med bakbenen, som en groda nästan. Tänkte att det kanske försvinner då hon växt till sig, men nu har det blivit värre med henne! Hon går inte, utan som sagt typ hoppar fram, ena bakbenet sitter längre fram än det andra, ryggen och baken är böjd åt vänster. Som en "banan" typ, alltså, jätteskumt. Och sen hoppar hon fortfarande fram, hon ser inte ut att må bra utav detta och det verkar bara bli värre för varje vecka som går. Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Är det verkligen värt att låta denna tjej leva? Kanske bäst att åka och låta henne somna in .. ? Usch, aldrig varit med om liknande ..stackarn ..på söndag kommer den familj som ska titta på henne och hennes syster som jag skulle sålt. Men jag tror inte att jag vågar sälja henne om ca 2 veckor då hon blir lev.klar, kaske ska välja att sälja en av ungarna jag tänkt att behålla istället, och att jag låter denna somna in? … hjälp mig .. vet inte vad det är med minstingen ..
#0. Om hon har något fel (som det nu tragiskt låter som) så tycker jag inte att du ska sälja henne. Jag tycker du ska åka till en veterinär och titta igenom henne, tycker veterinären att det är bäst för henne att somna in, ja då är väl det den enda utvägen för henne så att hon ska få må bra och slippa lida så att säga.

#2. Det syntes att hon var böjd ja. Hm, ja, om det är det som krävs för dig att få det lilla pyret att slippa lida (?) så tycker jag att du gör rätt. Inget man vill göra, men ibland så måste man :/

#4 Okej .. jo .. får nog bli så . :/
Jag är ingen veterinär, men det skulle kunna vara så att hennes ben är ur led eller att hon har en fraktur. Har visserligen svårt att tro att hon skulle leva så länge med en fraktur… Oavsett ska du absolut inte sälja henne utan låta veterinären kolla henne för att se om det går att göra något åt, om hon lider av det eller om hon behöver avlivas. Lycka till!
Jag tycker liksom de andra att du skall kontakta veterinär och åka in med den lilla. Kanske kan det vara så att den fötts med någon slags missbildning, det händer ju hos alla djurarter ibland. Frågan är väl bara fall hon lider av det, eller om hon kan leva ett bra marsvinsliv ändå.
Se till att åka till en veterinär som är bra på just marsvin. En del veterinärer tar ju tyvärr avlivning som första alternativ, även fall det finns andra lösningar.
Frågan är väl dock hur mycket pengar du kan lägga ut? Är hon försäkrad? Tänker på fall hon kansle behöver bli röntgad för att få en bättre bild av hur det ser ut. Fall det nu är så att hon har en missbildning med benet, är det ju tyvärr så att det ofta hos djur med missbildningar kan finnas inre fel som inte syns…
Oavsett tycker jag att det skulle vara orättvist mot de nya ägarna att sälja henne - man bör aldrig sälja ett sjukt djur.

Har bestämt att inte sälja henne. Om två veckor åker jag till vett så då får hon somna in. Man ser att hon lider av detta och jag kan inte lägga ut massa pengar på att "fixa" en liten unge, operation skulle möjligen vara ett alternativ men det kostar flera tusen. :/
#8. Du gör rätt som låter henne slippa lida.
Om du ser att hon lider av det så kan du ju inte vänta i 2 hela veckor?

Nä men inte lider kanske, men hon mår inte bra av det, för ryggen är riktigt böjd nu så hon går snett hela tiden .. och hoppar fram, kan bara äta med huvudet snett åt vänster. Stackarn. Missbildad antagligen. ;( Men jo, kanske för länge att vänta, två veckor? Men det är då jag får pengar så innan kan jag inte. :/ Om jag inte försöker låna av ngn ..
#11 varför vänta 2 veckor är det för invänta ev mirakel hon blir frisk? ant har hon en fraktur eller en knick på ryggraden. Skulle jag få sådan unge så skulle jag ta bort den inom ngra få dagar från det den föddes. Djur som ej mår bra lider.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag får mina pengar om ca 2 veckor. Då ska jag åka in med henne ev tidigare om jag får låna. Kostar faktiskt 250:- att avliva.
Och nej, haha, invänta mirakel om hon blir frisk? Huh? Nej, anledningen har jag skrivit antal ggr. Jag VET att hon inte blir frisk, bara värre.

Ja det är svårt att betala för något då man inte har pengar till det.
Jag tycker också att det låter hemskt faktiskt. De pengarna måste man som uppfödare ha sparade om man inte avlivar själv.
#13 våran veterinär här tar 150:-
Ring till veterinären och fråga fall du kan betala på faktura lite senare. Det funkar hos de flesta, även avbetalning brukar fungera fall det kostar lite mer.
Och så en liten tanke, som någon av er kanske vet lite mer om, angående varför hon blev som hon blev. Mina kunskaper om marsvin är nämligen bristfälliga, däremot vet jag mer om andra djur, bl.a katter. En del katter har ett litet "knick" längst ut på svansen, vilket man kan känna om man tar på svansspetsen. En sådan katt mår precis likadant som alla andra katter, däremot är det avelsförbud på dem då avkomman kan få problem med ryggraden och liknande. Kan det kanske vara något sådant hos ditt marsvin, att det alltså är genetiskt? Fråga veterinären, eller någon uppfödare, om det - för såfall kanske man inte vågar avla mer på den honan (eller hanen) som användes… för även fall de flesta ungarna kanske blir friska, finns fortfarande chansen att de föds missbildade, och de andra ungarna kan dessutom bära recessivt på genen och själva också ge sådana ungar…
Bara en tanke som sagt, någon som vet fall det kan ligga något i den?
#15 Jag håller helt med!
Det låter verkligen som om den lilla ungen inte mår bra alls, varken kunna gå eller äta normalt:(
#13 Tycker det är dåligt som uppfödare att man inte har pengar till vetrinär vård! Det ska man alltid ha eftersom man vet aldrig vad som kan hända.
Stackars lilla marsvin säger jag bara… att få sitta och lida i två veckor!! Jag tycker att det är väldigt dåligt!
Personligen så tycker jag inte att man ska ha djur om man inte har lite extra pengar som man bara använder i nödfall. Utan man har bara pengar så att det precis räcker till mat, spån m.m. men inget annat.
#13 Åk till veterinären i Märsta (Din veterinär 08-59114040) ta med mor eller far i o m du är minderårig. Denna veterinär är bra, där kan du få på faktura men i o m du är under 18 år så måste ngn av dina föräldrar stå på fakturan tror jag, ring och kolla. Vill du djurets bästa så åk till denna veterinär och avliva han. Hon har öppet ti - torsdag men ibland har hon öppet må o fredag bara ringa och höra.
Jag anser det vara djurplågeri att inte ta ett djur som ej mår bra till veterinären. Jag står för vad jag tycker. Låna annars pengar av dina föräldrar, du sa till mig då du köpte möss av mig att om du skulle behöva till veterinären så skulle du få de pengarna av dina föräldrar de skulle lägga ut. Var det en lögn du sa?
#17 Skelettmissbildade marsvin är väldigt ovanligt, men visst förekommer det. Det låter antingen som en förlossningsskada eller som en missbildning som då kan vara genetisk. Det är sånt som man måste kunna hantera som uppfödare.

Tack för tipset Mymlan! Ska ringa imorgon och höra hos veterinären i Märsta! Hoppas såklart jag kommer iväg så fort som möjligt. Vill ju inte att stackarn ska behöva lida, och jo, två veckor är nog ganska 'hemskt' att vänta eftersom att hon bara blir mer böjd och blir sämre. Så senast på fredgen hoppas jag på att minstingen fått hamna i marsvinshimlen, just nu försöker jag bara göra det så bra som möjligt för Flora, hon ska få njuta av den sista tiden :) Usch. Kommer börja böla då hon avlivas ;(

#18 Jo, tycker själv att det är dåligt av mig .. har alltid bara behövt fråga mamma om pengar då jag behöver om ngn är sjuk, men tyvärr, tyvärr, har vi blivit lite 'fattigare' efter att ha varit hos den dyra vetten med våran vovve, som kostade många tusen.
Absolut, tycker annars att man alltid ska ha råd med sådant om man har djur alls (!) .., får så himla dåligt samvete, vill ju göra det bästa för djuren. Har själv nu bara pengar till hö, halm, spån o pellets och grönsaker just NU bara.. kanske borde jag inte ha djur men de är mitt liv, skulle inte innas om det inte vore för dom. Jag klarar bara inte av att vara utan djur. Men flera har sagt hur duktig jag sköter djuren, hur jag behandlar dem, allt .. de som varit här .. men kanske är jag en hemsk djur'ägare
#21 Jag hade bölat mer av att se henne lida, dag efter dag…
#22 Okej, men jag tycker det är en väldigt dålig inställning av dig att förlita dig på att dina föräldrar betalar om du inte har råd…. Tänk när du sen är vuxen ska du också komma springande då till dina föräldrar varje gång när ex. dina djur är sjuka/dåliga.
Skaffa dig ett jobb i stället och känna pengar så du kan ta hand om djuren om det skulle vara något.
Visst djur kanske är ditt "liv", men då vill man väl också ge dem bästa möjliga liv, eller?
Inte bara låta dem gå och vara dåliga för att man inte har pengar så att det räcker!
Å att du inte skulle "finnas eller inte klara dig" om du inte hade dina djur, tycker jag bara låter löjligt, du borde nog gå ut och upptäcka att det finns mer i livet!!

#23 Inte jag. Hon ser verkligen egentligen inte ut att lida. Bara ha det jobbigt o nej jag tror inte hon mår bra av att inte kunna gå normalt osv men hon är ju född så. Tror inte hon har ont .. hon äter ju o skuttar runt som tusan med glädjekutt, bara flyger upp i luften. Det kanske låter värre än vad det egentligen är . Men ja, hon ska få somna in så fort som det bara går, ska försöka få tag på vetten Mymlan tipsade om.

#24 När jag är VUXEN kommer jag såklart skaffa jobb och betala allt själv. :)
Tro mig, djuren är mitt LIV . Det kanske låter löjligt för dig, men jag skulle inte leva om jag inte hade mina djur, dom finns alltid där för mig då jag mår dåligt, dom är mitt allt, och visst tyck det är superlöjligt. Men så är det. Du vet inte hur jag har det.
Jag vill mina djurs bästa ja. Men JUST NU kan jag inte hjälpa detta.
Öhh, så bara för att hon är född så, så är det ok att vänta med att avliva henne!?
Måsta man ha ont för att lida? Den lilla stackaren kan ju inte gå eller äta normalt m.m. Det tycker jag är att lida i allafall… Hon mår ju förmodligen inte bra.

#27 Orkar inte förklara hur jag menar .
Varför inte skaffa jobb redan nu? Så att du har råd!!
Tycker absolut inte att du ska förlita dig på dina föräldrar. Jag hade fått dåligt samvete om jag fick gå och tigga pengar så fort det var något…. men du kanske tycker det är helt ok att förlita sig på andra personer… och inte göra något själv för att du inte är vuxen.
Jag tycker inte alls att det är superlöjligt att djur är ditt "liv"…. Men man kan ju inte göra dem till hela sitt liv!! Det finns faktiskt andra viktiga saker här i livet!

okej, förlåt då.
Ok, nä, men djuren kommer i absolut första hand för mig. Tätt intill familjen, bästizen.
#30 varför inte dela ut reklam? när jag delade ut reklam då jag var lite äldre än dig så kunde jag på en hel månad springa in 1500:-, jag delade dock ut åt 3 reklambyråer eller vad de heter.
Man ska alltid ha mycket pengar undanliggande för varje kull man tar, oavsett djurras! När man parar sin hona har man bestämt sig för att ta ansvar för dess avkommor och se till att dem lever ett så bra liv som möjligt.
Två veckor?! Det är ett bra tag.. Men gjort är gjort. Nästan gång bör du iaf lägga undan pengar, eller inte ta någon kull alls!

Om några månader blir det kull. men då har mamma pengar om det skulle hända ngt.
Mymlan jag o min bästis ska ev börja dela ut reklam
#33: Ok. Nu är det ju så att du inte har pengar, inte mycket att göra åt direkt. Förutom att dela ut reklam då =) Se bara till att det inte råkar hända igen!

Nejdå, det ska inte hända igen! Otur att vi just vart inne med Challe hos vetten som kostat många tusen ..

Hon avlivades idag, hagsätra djurklinik
R.I.P Flora
Sa vet. ngt om vad det var för missbildning?

Nej. Han frågade inte ens om hon var sjuk, eller varför hon skulle avlivas. Vi kom dit, han tog sprutan (hemskt), jag fyllde i papper och gick … han sa inte så mkt alls .
#38 Man kan fråga själv oxå. Alla veterinärer frågar inte utan man får helt enkelt fråga själv vad de tror/tycker/anser.
Jaha.. jag trodde du var intresserad av ifall det var genetiskt eller en förlossningsskada. Det skulle jag ha varit.

Tänkte inte på att fråga just då. Inget som låg i släkten iaf .

Och jag hade bara bokat in avlivning. Det skulle kostat massa mer om han skulle undersökt och kolla vad felet var .. för det tror jag inte han kunnat se bara sådär ..
#41 Hur vet du att det inte låg något långt bak i släkten?
Jag hade i allafall tyckte det hade varit bra att veta om det är genetiskt ,så att man i sådana fall kan undvika att avla på det.
Tänker du bara på pengar? Det verkar som det eftersom du inte verkar vilja ta reda på mer…

Annna:
Du jag tycker inte att det värkar vara trevlig mot min kommpi Chipper's!!
sluta med det för hon är den snällaste jag mött innom marsvin världen!!

#43 Kanske frågade uppfödaren till dens föräldrar?
Nej, det gör jag absolut inte.
#44 Normalt att putta upp en så gamal tråd!
Du har nog inte träffat många i marsvinsvärlden….. för det finns massor med jätte trevliga.
Chipper's verkar ju inte vara en så vidare trevlig prick, med tanke på vad hon skrivit i andra trådar. Hon är ju inte så trevlig.
#45 Det var ju jätte länge sedan det skervs. Varför putta upp en gamal tråd?

#46 Jo, det var onödigt att putta upp den..
den var ju inte jag som gjorde det..
Ska se om värden kan radera tråden eftersom att den är så gammal :P
Jasså, jaha, tycker du? Tycker inte du är trevlig alls heller :P
"Chipper's verkar ju inte vara en så vidare trevlig prick, med tanke på vad hon skrivit i andra trådar. Hon är ju inte så trevlig."
Ursäkta? Är det trevligt å säga så där då? Alexandra (Chipper's) e hur snäll som helst, så kom inte med några påhopp! >:(
//Caroline

Eftersom denna tråd har puttats upp så måste jag bara säga att jag tycker att det är fruktansvärt dåligt av en "uppfödare" eller djurägare överhuvudtaget att inte ha pengar till veterinärskostnader! Man kan inte låta ett djur gå runt och må dåligt, isf får man dra ner på antalet djur man har för det är oacceptabelt att inte ge dem den vård de behöver.
Det står att avlivningen kostade 250 kronor, det är verkligen int emycket pengar tycker jag, lite får man ju se till att h aöver för oförutsägbara situationer.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Gissa vrf hon HAR dragit ner på marsvinen nu då för? Så nu KAN hon ge vård till alla sina djur. Hon har lärt sig av sitt misstag helt enkelt.
Mvh Caroline
#50 Man borde kanske tänka efter innan man skaffar så många djur.

Men Anna, har du börjat skriva här igen? :P

Japp, jag har lärt mig av misstaget och ja, jag borde tänkt mig för innan jag skaffade så många marsvin.
#52 Förstår verkligen inte varför du sitter och skriver så.
Det verkar som om du vill att jag blir irriterad. Tycker du det är skoj på något vis?

Nej, men jag tycker det är konstigt att du var så sur igår och verkligen skulle sluta skriva här, sen dagen efter är du här och skriver.. visst du ville försvara dig skrev du ju, men aja.
Nu har inte jag läst alla inlägg men om ungen inte hade ont av skadan så tycker inte jag att hon skulle avlivas. Man kan ju ställa sig samma fråga själv: Skulle jag vilja leva med det? Är svaret Ja, varför låta henne dö då? Tycker det är fel att avliva djur som inte lider av någonting. Jag menar, borde man döda förlamade eller andra handikappade personer??
Hur gick det med ungen?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Var är sajtvärden? tråden borde ta låsas..
Pajkastning kan tas via PM eller GB

Mymlan: Jag har skrivit till Diana61 om att jag vill att tråden ska raderas, men hon har ej svarat…
Tycker detta är historia då det är en gammal tråd, nu har jag inte läst det nya då jag varit utan bredband i några dagar.
Jag var med om något liknande när jag praktiserade i en djuraffär, då stödmatade jag ungen med morots puree och c-vitaminer *på flaska till fåglar och gnagare* och efter jag gjort detta några dagar piggnade hon till och nu går hon normalt ^^
*Blev så fäst vid henne, så jag tog med henne hem ^^*
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#60 Åhh så bra :)
Vill veta hur det gick med ungen?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#61 Hon avlivades…det står tidigare i tråden :)

Hon avlivades ganska snabbt efter att jag skrev tråden.
Men putta inte upp denna gamla tråd nu.
'