Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1357 ggr
Botzhawa
0

Honor "parar sig"

Hej!

Har två st honor här hemma och under vissa perioder så försöker dom liksom para sig med varandra. Den ena hoppa upp på den andra bakifrån som om dom skulle para sig. Och det undre marsvinet springer snabbt iväg. och så här kom det hålla på en stund.

Trodde först att det handlade om dominans för det har bara varit den som bestämmer som har hållt på. men på senare tid har även det andra marsvinet börjat våldföra sig på den som bestämmer.  Några tankar och idéer  vad det kan handla om?

emmaaslund
1

Hur gamla är dem?

Den underlägsna honan kanske brunstar när hon blir sådan och får då lite extra mod att mopsa upp sig mot sin burkompis. Det är inte alltid den som är högst i rang som påminner de ranglägre, ibland vill även de försöka ta sig an ledarrollen. Fullt normalt.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Botzhawa
0

Den ena är ca 1 år och den andra är några månader yngre. Jag har ju sett dom när dom "bråkar" och hugger lite mot varandra. Men det här ser ut som något annat. Som om dom vill para sig med varandra.

[rumelle]
0

Går de runt och säger brrrrrrrrr och vickar på rumpan också? Isåfall låter det som normalt brunstbeteende. :)

kodex
0

Ja, mina här hemma sätter på varandra när de brunstar :) Beroende på vilken som vill para sig och vem den vill para sig med, kan båda vara helt villiga!

Botzhawa
0

Hehe, även fast det är två tjejer? Och, ja, dom vickar väldigt på rumpan och låter som en bil :)

emmaaslund
0

#5 Japp, även fast det är honor!

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Peterlina
0

#5 Japp. Även honor. Mina två honor gjorde samma sak. Så jag skaffade en kastrerad hane till dem och ja, sen dess gör de inte så längre. De får sitt på annat håll helt enkelt. ;D