ridge
Någon som vet om ridge är vanligt eller ovanligt?
Hur det ärvs?
Ja, skriv gärna ner all information om ridge!
Min ena hane har nämligen blivit pappa o det blev tre pojkar i kullen o alla tre har ridge fast ingen av föräldrarna har det. Eller i varje fall så har två ridge, den tredje får jag se när jag träffar honom igen om det är ridge eller inte, det ser ut som det men han har även två rosetter mitt på ryggen så… Men de andra två har helt klart en tydlig ridge.
Så: någon som vet något om detta?
Det är väl inte så speciellt vanligt… skulle jag tro.
Genetiken för ridgeback, är inte känd. Då det dycker upp lite var stanns och man har inte hittat något mönster på hur det nedarvs ihäller
Det som Anna skriver är också det jag har hört, att man inte vet riktigt hur det kommer till.
Hanna
Ja då behöver jag ju inte känna mig dum för att jag inte fattar hur Melvins bebisar kunnat få ridge. *ler* Men om det är så ovanligt så är det ju ändå konstigt att hela kullen fått det. Men kul!!
Ja, att hela kullen skulle fått det förvånade mig väldigt när jag hörde det. Det stämmer inte all med vad jag har läst ;O
Hanna
Fast nu hittade jag en sida, där en tjej faktisk föder upp ridgebacks. Det trodde jag inte funkade :O Tydligen parar hon helt enkelt bara, ridge + ridge. http://www.geocities.com/stinath/ridgeback.html
Hanna
#5 Ok, men om jag inte har fel för mig, så är det så att ridge+ridge ger inte 100% ridge, och inte 50% utan det är olika hela tiden vad det blir.
Och eftersom ingen (hittills) har kunnat bevisa hur det nedärvs, så är genitiken okänd.
#6 - Nä, precis. Och om man kollar på hennes resultat så är dels väldigt många dödfödda (många och många men iaf. en hel del) och många har virvlar, vilket inte är godkänt enligt den rasstandard som finns för Ridgeback. Så helt enkelt är det ju inte. Men å andra sidan så ser det ut som om hon fått fram iaf. ett par tre stycken fina ridgear, genom att para ridge+ridge :O
Hanna

Har en hane med halvridge x'D
Den ena ungen har ju virvlar också. Men de andra två har klar ridge. Min ena cuy har halva ryggen ridge.
Jag visste inte att det var så ovanligt när jag såg att Melvins bebisar hade ridge. Himla kul!
Virvlar är inte önskvärt på Ridge men två är okej och kallas då för Rosettridge.
Vad är föräldrarna för raser och vad finns bakom?
Vad häftigt att det blev ridge på ungarna! Det som är så fint :)
Hur ser det ut?
// Shintaida

Föräldrarna är inte renrasiga. Pappan är korsning rex eller teddy o nåt, mamman ser ut lite som en lunkarya.

Jag har en crested ridgeback här hemma :-)
Aaaah, tack så mycket! Nu fick jag lära mig lite mer!
Tack!
// Shintaida
Okej, inte så himla konstigt att det blev Ridge då :).
Det är vanligt i parningar med Teddy eller Rex + Peruan. Så då borde det bli likadant med Lunkarya och Alpaca då de precis som Peruanen har virvlar bak.
#20 Jaha där ser man. Det hade jag inte en aning om. Men kul att lära sig!!

Så härligt söt han är nu Egon :)
Har aldrig hört talas om ridge innan , men oj vad fräckt :) man blir så sugen på många fler marsvin :D
Ja han har blivit jättefin o mysig Egon. Han är den som är mest framåt. Fast han har blivit minst av de tre. Men alla tre är i bra storlek o lagom hull (de väger mellan 330-370 gram alla tre o blir 5 veckor på söndag.)
Ridgen är verkligen mysig. Alla tre är väl för långhåriga för att vara bra korthår om man säger så, så ridgen spretar verkligen upp. Men den är så härlig ändå! O nu kan man se att Egon fått ridge utefter hela ryggen! När han var mindre var det mest vid skuldrorna i lite neråt. Han är så mysig!

Det är lite oklart hur ridgebackanlaget ärvs. Ridgebackmarsvin kan uppkomma i blandraskullar och i curlykullar (curly= korthårig lunkarya). Jag tror att de som håller på och avlar ridgeback har fått fram stabila linjer där en ridgeback-ridgeback parning faktiskt ger ridgeback. En ridigeback ska helst ha ridge som sträcker sig över hela ryggen och vara korthårig fö. Jag är inte riktigt säker på hur extravirvlar bedöms och var de får sitta. På utställningar visas ridgeback i guidestandard, dvs det finns en standard som säger hur den ska se ut, men det finns inte tillräckligt många ridgar uställda för att den ska räknas som "riktig" ras. Eftersom ett ridgebackmarsvin får ha vilken färg som helst så räknas de som strävhår, sin släthårspäls till trots.
Bebisarna jag har är ju blandraser. Pappan är korsning med teddy eller rex o nåt mer. Mamman ser ut ungefär som en lunkarya fast med bara en virvel.
Här ett foto på Egon, min kille, nästan 4v gammal. Han har dock nu fått ridge över nästan hela ryggen. Men pälsen är väl lite lång för att va bra ridge, men söt är han i varje fall.

Alltså egentligen är och borde nog ridgeback "anlaget" bara vara ett vanligt pälsriktningsfel..
jag har ställt ut en ridge i pet förr … hade en sätte fin kam på ryggen .. men försvann för jag inte va kvar hos uppfödaren längre :/
många som ville ha honom ..
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower