Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettlekar
Läst 3978 ggr
Emmetem
4

Varulvsleken 3.1

Tänk på:
Om du inte är deltagare i leken så får du inte skriva något i tråden om vad du tror. Men du får gärna läsa.

Röstningen sker genom att man skriver "Jag röstar på Emmetem" i fetstil så jag lätt kan hålla koll på rösterna. Vill du ändra din röst skriver du "Jag ändrar till Emmetem" och även det i fetstil.
Röstar du via mobil skriver du ***Jag röstar på Emmetem***

Rollerna:
_ Varulvsdemonen (ond roll);_ en varulv som de andra och deltar i leken på samma villkor.
 Skillnaden är att när demonen dör så meddelar denne, i PM till lekledaren, vem av byborna denna vill förbanna så att den förvandlas till en varulv. 
Demonen vet vem den är, de övriga varulvarna vet dock inte och demonen får inte avslöja det i de personliga konversationerna, det är fritt fram att göra det öppet i lektråden men då får det inte ske via kod eller liknande.
Demonen och varulvarna får lov att i PM diskutera vem de tycker skulle vara lämplig att förbanna när/om demonen dör - det är dock helt upp till demonen att bestämma vem det blir.

Varulvarna (ond roll); har kontakt med varandra via PM, e-mail eller liknande där de tillsammans väljer ut vem som blir nattens varulvsoffer och meddelar lekledaren via PM innan nattens deadline. 
Varulvarna får också utarbeta en taktik i röstande etc via PM.

Ängeln(god roll); väljer innan utgången av nattens deadline namnet på en deltagare (som får beskydd och därmed inte kan skadas av varulvarna vid en eventuell attack) och meddelar lekledaren via PM. 
Får lov att skydda sig själv och får lov att skydda samma deltagare varje natt, även om inte ulvarna har gett sig på denne. 
En gång under lekens gång kan ängeln välja att skydda hela byn, det innebär dock att alla ängelns krafter tar slut och under följande natt kan ingen få beskydd. Immun mot demonen.

Prästen (god roll): Får två gånger under spelets gång sia någon. Har kontakt med ängeln och får berätta för ängeln om siorna. Immun mot demonen.

Siaren(god roll); väljer innan utgången av nattens deadline en deltagare som denne vill veta rollidentitet på och meddelar lekledaren via PM och får efter uppdateringen ett svar via PM. Immun mot demonen.

Byborna(god roll); har inga speciella egenskaper utan ska enbart delta i röstningarna inför lynchningarna och försöka att avslöja varulvarna.
 **
Deltagare:**
LEKLEDARE: Emmetem

1. Mirinda

1. Lurvas11
 3. Alvirpo
    1. MelvinMimmiLufsen
      1. Minerad
        1. Niinis
          1. Storkebodas
            1. Klara.b
              1. Ninor 
 10. Jalaxa

Roller:

Ulvar

Demon

Ängel
 Präst

Siare

Bybor

Det är NATT, dl 20.00 på tisdag (29/5)

Vi väntar på:

* Att rollerna ska delas ut.
* Att siaren ska sia någon.
* Att änglen ska skydda någon.
* Att ulvarna ska välja sitt offer.
* Allt kommer att ske via PM.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Emmetem
0

Nu har alla fått sina roller.

Efter en eftermiddags ståhej i form av en fisketävling i det lilla tjärn som ligger i utkanten av byn så är byborna mycket trötta och håller på att förbereda sig för att lägga sig i sina sängar och sova. Men allt är inte riktigt som det ska.. Vissa av deltagarna verkar inte vara trötta riktigt än. De har något annat att uträtta först innan de kan vila.. Eller är det bara inbillning?

Frida B
0

Vilken dag det varit va! Helt slut. Grattis till vinnaren idag, själv var jag inte med och tävlade, stod bara och kollade på. Men det var verkligen kul ändå!

Nu blir det middag snart, och sedan sova. Ska bli skönt, att få sova ut…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Storkebodas
0

Jag lyckades fånga en riktigt stor gös under fisketävlingen, så det blir fisk med gräddsås till middag ikväll. En av mina favoriträtter! :) Undra om det finns någon fisk kvar i tjärnen nu, vissa fick ju upp riktigt stora mängder. Men kul var det verkligen!

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Minerad
0

Jag fick bara en ynklig liten mört… fattar inte hur ni bär er åt. =(

Alvirpo
0

Ähh, Fiske är inte min grej. Men det var trevligt att se på er andra som fick fisk iallafall. Men nu *gääääsp* är det dags att sova😴

Niinis
0

Jag har aldrig riktigt förstått det här med att fiska, kan väl iofs vara pga att jag inte är så överförtjust i fisk heller!

Men jisses vad jag blev trött även om jag bara stod brevid och tittade på! Vissa kämpade ju på riktigt ordentligt så man blev ju alldeles matt själv i kroppen! Så nu blir det sova för min del så man orkar upp imorgon… 😴

Lurvas11
2

Yes! Jag vann tävlingen! 2 stora regnbågar blev det :) godnatt

Hälsningar Lurvas11Glad

ninor
0

Provade lyckan idag med att fiska och blev lycklig när jag lyckades fånga min allra första lax - någonsin. Dock slank den rackarn mig ur händerna och jag tyckte mig se ett hånflin när laxen simmade bort. Nåja, potatis och grönsaker funkar också som middag, är ändå inte speciellt förtjust i fisk…

Frida B
0

Kan inte sova. Är jättetrött, men ändå vill inte john blund hälsa på. Ligger och grubblar alldeles för mycket just nu, och letar samtidigt bur till mina pälsklingar. Det tomma hålet hunden lämnade efter sig för ett tag sedan värker än, och såg nyss en bild av henne, mitt hjärta. Någon mer bybo än jag som är uppe?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mirinda
0

#9 Jomen, visst är jag vaken. Sitter här och äter knäckemackor med nyrökt abborre på.

Jag klurar på var gammelgäddan höll hus idag. Inte skulle den fulingen vara god att äta, men det vore härligt att äntligen fånga det gamla sjömonstret. Fler än jag har haft den rackaren på kroken och tappat den.

Den listiga gäddan var säkert smart nog att hålla sig i nån djuphåla, när den såg alla dragen fara kring i sjön idag. Den har överlevt många fisketävlingar.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Minerad
0

Tycker det här med fisketävling är en dum idé! En jättetråkig idé faktiskt! Jag vill nog inte vara med nästa gång. Jag menar, vem behöver fiska själv när det finns fiskpinnar i affären? Jag tycker det hela är väldigt… -larvigt! Så det så!

*mummel* …bara för att ni fick så mycket fisk *mummel*…det är inte rättvist. *mummel*

Storkebodas
0

Ni som inte fick någon fisk under tävlingen får väl trösta er med att om man har otur i spel så har man tur i kärlek. ;)

Kram Elsa

Mirinda
0

Spelar gärna poker, som ni vet. Det börjar väl bli dags för en kort-oxe-träff igen? Lite gott sällskap och en härlig nattsuddar-poker. Min tur sviker mig sällan.

Och kärlek? Nä tack! Karlar har jag fått nog av. De rör bara till det för en. Det enda man kan ha dem till är att spela av dem skjortan och insatserna.😃

Storkebodas
0

#13 Ja, varför inte Mirinda. Jag har svårt att sova, vaknar upp hela tiden. Känns tryggare att inte vara ensam. Men bara vi inte spelar om pengar, har en känsla av att jag isåfall kommer vara pank när morgonen kommer. ;)

Kram Elsa

Mirinda
0

I det närmaste pank är jag redan. Vi kan spela om äran eller bara för sällskaps skull. Det är inget vidare med pengaspel om stora summor. Det blir bara sura miner då.

Ibland har vi haft en sorts småkakor eller karameller var med till dampokeraftnarna. Då satsar man gottis istället för pengar. Vi kan ju höra oss för om nån annan vill komma med. En fyra fem stycken vore kul om vi blev.

Storkebodas
0

#15 Låter bra att spela om kakor. Jag har lite lingonrutor att ta med, det vore nästan bara nyttigt för magen att spela bort dem, hehe. ;)

Kram Elsa

Frida B
0

Kakpoker låter roligt, jag är gärna med om det är ok! Det var länge sedan nu, men nog kommer jag ihåg alltid.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Niinis
0

Vad är det jag hör?! Poker? Jag är gärna med jag också, kan vara kul att samlas några stycken och bara umgås och ha kul! 🙂

Jag har massor av småkakor då jag älskar att baka så kan ta med lite smått och gott att äta jag med! 😉

Jalaxa
0

Fisketävlingen var jätterolig :D fick en stor aborre och några små fiskar. Det är kul att fiska men jag är vegetarian, så är det ngn som vill ha fisk så delar jag gärna med mig :D

HjärtaJalax & ZeroHjärta

Jalaxa
0

Jag vill gärna komma och spela poker! :D jag kan ta med mig lite fisk ;) närå, kan baka chokladbollar lite snabbt :D

HjärtaJalax & ZeroHjärta

Mirinda
0

#17 Ha ha ha… Såklart att du minns. Du tog ju hem storpotten så att vi andra fick sitta med bara smulorna kvar. Fast vad gjorde det? Vi hade ju redan smort kråset allihop, så vi höll på att spricka.🙂

Jag har massor av chokladdrömmar i kakburken. Är fullkomligt såld på allt med choklad i. #20 Så chokladbollar blir toppen.

Kan det passa vid 19-tiden? Jag ger mig iväg och handlar nu. Massor med gott kaffe och affärns goda lösthé. Var ska vi ses?

Alvirpo
0

Ja men varför sa ni ingenting? Poker! Självklart jag är med! Jag har kolakakor i burken, och håller på med en chokladsockerkaka nu! Den står i ugnen. Och så är jag snart igång med att göra lite chokladcupcake. Håller med dig där Mirinda, choklad är liksom meningen med livet!❤️ Sen drar jag ner till torget och tänkte mig in på Bageriet och köpa hem att lager att spela för!

Vem ska vi va hos? Kanske hos dig Mirinda? Du hade väl ett stort bort i din matsal med många stolar va? Vet inte om jag miss rätt, menett stort bord för alla kakorna att stå på kan va bra🙂

Minerad
0

Poker om kakor…? Alltså, jag köpte några av skolungdomar som kom förbi. De sparade ihop till klassresa. Kakorna smakar typ bara mjöl. Är det ok om jag är med ändå? I alla fall en omgång innan jag måste sova.

Haha, som om det skulle vara tänkbart med fler omgångar! Jag kommer bara vara med en omgång, sen har jag förlorat mina kakor. 😉

Jalaxa
1

19 tiden funkar bra för mig :) chokladbollarna är klara nu….måste ju bara smaka en 😃

HjärtaJalax & ZeroHjärta

Klara.b
0

Jag spelar gjärna lite poker :) Har lite choklad muffins hemma, höhö

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Frida B
0

Sa någon chokladbollar!? 😍 Älskar dom! Mohaha! 

Jalaxa jag kommer över och hjälper dig smaka… Så att dom inte är giftiga menar jag 😃 😊

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Storkebodas
0

*Går hem till Mirinda i mörkret* Knack, knack, är det någon hemma? :)

Kram Elsa

Mirinda
0

🙂Välkomna! 👋

Jag brände en plåt drömmar för en stund sen. Men bry er inte om stanken. Jag var på baksidan en stund och slängde de sotsvarta kakorna i soptunnan. Hoppas ni slapp vänta länge på verandan? Jag hör lite illa när jag står och skramlar med plåtlocken till mina tunnorl

Nu är kaffet klart. Slå er ner runt bordet! Kakorna kan ni lägga på faten där borta.

Nu ska vi se….. alla har fått en plats ser jag.

Vill du dela ut korten, Storkebodas?

Alvirpo
0

Jag tar den där stolen i hörnet! Ingen får ta den, den är min! *ställer ner kakorna, cupcakesen och sockerkakan på bordet och sätter mig* 

Yes! Jag fick den, den bästa stolen av dem alla!

Klara.b
0

Åh nej! Jag ville ju ha den stolen! Jag sätter mig bredvid Alvirpo istället och ger henne en chokladmuffins.

Alvirpo
0

Nämen Klara då! Du skulle vart snabbare! Men en muffins är det då inge fel att få *mums* Men choklad i, helt uuuunderbaaaaart!<3<3

ninor
0

Oj oj vad livat det är här! Själv har jag vilat större delen av dagen och sedan storstädat i stugan. Har tydligen missat en pokerturnering också… Kanske ska ställa mig och baka kakor så jag kan vara med nästa gång istället!

Emmetem
0

Flera timmar går och snart är det mitt i natten. Kanske dags för byborna att ta och sova om de ska orka med dagen imorgon..

Mirinda
0

Oj så många vi blev! Kul! Kivas inte om stolarna tjejer… Det finns mumsiga kakor och stolar så det räcker åt alla. Men kortleken räcker inget vidare. Vi får dela upp oss vid två bord. Vi frossar lite först bara.

*Mosar in en hel chokladboll i munnen och sluter ögonen njutningsfullt*
Ahhh! De är underbara, Jalaxa *smaskar i mig en till* fullkomligt perfekta!👍

Alvirpo
0

Jaa! Vi frossar i choklad och onyttigt! *mums mums* Choklad, det är meningen med livet det! MUMS! Jalaxa, helt klart bästa chokladbollarna ever!❤️ Jag är såld!❤️

Storkebodas
0

Jag delar gärna ut korten, detta blir roligt. Har inte spelat kort på länge nu.

Kram Elsa

Storkebodas
0

#33 Så DL är imorgon? Det står tisdag (29/5) i huvudinlägget. ;)

Kram Elsa

Jalaxa
0

hihi, tack ska ni ha Alvirpo och Mirinda! 😃 *tar en chokladboll* mmm choklad…. 😃 det var längesen jag spelade poker, kan ngn förklara för mig hur man gör? 🤔

HjärtaJalax & ZeroHjärta

Frida B
0

*roffar åt mig den största chokladbollen jag kan hitta*

ah, mitt liv är fullbordat… Vad skulle man göra utan chokladbollar? 

Var länge sedan här med… Men jag tror jag kommer ihåg! Får se hur det går, så svårt borde det inte vara.. Eller kanske… Det kanske var lite längre än jag trodde 😃 Men men, man spelar ju för att ha kul! Och att äta choklad 😍

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mirinda
0

Ok! Har alla fått fem kort var (häng med nu Jalaxa!) Kan du MelvinMimmiLufsen visa Jalaxa lite hur hon ska göra när hon byter kort i den här provomgången?

Det är lika bra att vi testar en gång först. *vänder mig till Jalaxa* Du slänger de kort du inte vill ha upp och ner på bordet i slänghögen. Sen säger du till den som ger hur många nya kort du behöver. Du ska ha fem, alltså. Det vanligaste du kan få är ett par. Två ess är bra. Sen gör vi våra insatser. Satsa kakor nu, kära grannar! 

*lägger två chokladdrömmar på stora fatet mitt på bordet*

Sen spelar vi om vem som får sista sticket. Alla lägger det kort de spelar i en egen hög framför sig. Sen ska vi se vem som hade bäst kort. Då visar vi våra fem kort för varandra. Man får poäng för olika saker; ett par t ex ger 1 poäng. Två par ger 2 poäng o s v. Har du fem ruter på hand eller alla fem kort i någon annan färg, så kallas det helt enkelt för "färg" och det ger fem poäng. Sista sticket heter "spelet" och ger 1 poäng.

Den som har högst poäng när spelomgången är slut vinner och får kakhögen på fatet där vi satsat.

Nu kommer du väl ihåg, Jalaxa? Det ger sig av sig självt om en stund.

Minerad
0

Ha! Jag fick ett par! …eller det skulle man kanske itne berätta? Hur var reglerna egentligen? Och hur mycket är klockan?

Jalaxa
0

Jusste! nu kommer jag ihåg! 😃 tack Mirinda! 😃

HjärtaJalax & ZeroHjärta

Frida B
0

#40 lite svårt, då jag uppenbarligen glömt av det mesta… Haha! Det var tydligen så länge sedan jag spelade!

#41 tror inte man ska berätta det, men bra att du sa det! Eller ja.. Bra för oss 😃

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Niinis
0

Åh vad roligt detta är! Och så mysigt att så många ville vara med och dela kakor 😉

Jag satsar en stor bit kärleksmums 😃 *mums mums*

Mirinda
0

Tur att det bara är en provomgång! Jag bytte alldeles tokigt. Har absolut ingenting. Strunt samma! Nu smaskar vi i oss provpotten där på fatet. Snälla! Kan jag få en bit av kärleksmumsen? Den går ju att dela om nån mer är sugen. Det är min favorit av mjuka kakor…

Påtår någon?

Vi hinner några riktiga omgångar innan det är dags att sova. Nu ska vi se om det inte går att få riktigt bra kort. Det är din tur att ge, Minerad.

Mirinda
0

*vaknar mitt i natten*

Aj aj, vad jag har ont i magen…😕Varför åt jag så många chokladbollar? Och Minerads kakor slank ju också ner bland allt annat smaskens. Det är priset man får betala om man sopar hem storpotten. Får väl skylla mig själv…

FNISS… Första gången i mitt liv jag lider av "kak-baksmälla".😉

Lite magknip var det värt ändå… Riktigt skoj hade vi ju. *hasar ut i badrummet och blir sittande lääänge.*

Storkebodas
0

Ja efter kakpokern slocknade jag direkt. Lyckades inte vinna speciellt många kakor, men vad gjorde väl det. Trevligt var det, roligt med sånna här spontanträffar, mitt i natten dessutom. :) Men nu när gryningen börjar närma sig vaknade jag igen, och nu mår jag inte riktigt bra. Antar att det är att magen är ovan vid att få sötsaker vid denna tiden, för någon enstaka kaka slank ju trots allt ner. Fast hunden verkar också lite konstig, orolig liksom. Hm, är det något som är fel?.. Aja, jag får väl försöka sova någon timme till, det är lite svårt att tänka klart vid denna tiden på dyngnet.

Kram Elsa

Klara.b
0

Ja kakorna slank ner, ajajaj, min mage!

Minerad
0

Tja, det var väl "tur" att jag frölorade alla kakor då. Om man ska se det positiva i det!

Emmetem
0

Efter en hel dag av skoj går hela den lilla byn och lägger sig i sina sängar. Men för somliga är inte dagen slut riktigt än.. En liten orolig själ sitter framför brasan i sitt lilla hus och kan inte somna. Det känns som om någonting är på gång, men han vet inte riktigt vad det är. Helt plötsligt ser han illröda ögon lysa upp utanför fönstret i den lilla stugan. Stel av skräck så sitter han där i vardagsrummet och bara stirrar, stirrar ut genom fönstret där de röda ögonen nyss iakttagit honom. Någonting krafsar på ytterdörren. Mannen ställer sig upp och går genast till fönstret och drar för gardinerna. Krafsandet fortsätter. Vad kan det vara? Är det en björn? Är det en varg? Nej, de har inte röda ögon. Mannen hämtar snabbt sitt gevär och går mot ytterdörren.

Mannen öppnar dörren på glänt med geväret i högsta hugg. Men inte en enda varelse syns till. Mannen kliver ner för trappan och ropar: "Hallå? Är det någon där?!". Men det enda svaret han får är ljudet från hans egna röst som studsar mot bergväggarna. Han tar ett varv runt huset och letar - men ingen syns till. Mannen rycker då på axlarna och bestämmer sig för att gå tillbaka in. När han kliver upp på trappen och går in i huset igen så möts han av ett fasansfullt ljud bakom sig. Skogshuggare Johan Gran hinner inte ens vända sig om förrän han blir sliten i stycken av odjurens sylvassa tänder. Det enda som blir kvar på platsen är ben, pälstussar och ett gevär.

Det är DAG, dl 23:00 på fredag (31/5)

ninor
0

Vaknar av ett fruktansvärt vrål. Drömde jag? Jag är alldeles kallsvettig och tittar mig nervöst omkring i min lilla stuga. Vänta…där hörde jag något skrik igen?! Slänger benen över sängkanten och rusar ut ur stugan och möts av kaos. Johan Gran, död?! Och bara benhögar? Vilket odjur kan ha gjort någonting sånt här?!

Alvirpo
0

Jag vaknade med ett ryck och satte mig upp. Vad var det jag vaknade av? Där! Där var ljudet igen! Men, det låter som ett skrik? 

*Jag rusar upp och tittar ut genom fönstret och ser att Ninor precis sprang iväg från sitt hus, jag går ut och följer efter*

Sedan står jag bara där bredvid Ninor och bara gapar förskräckt, vad kan ha hänt här? Bara pälstussar, lite ben och ett gevär? Och våran kära Skogshuggare, Johan gran, är död!?

Storkebodas
0

Jag som ändå lyckades få några timmars sömn så här på morgonsidan vaknar… Och får höra det här! Johan Gran, död!? Av ett pälsbeklätt monster? Vad är det som händer? Jag kände inte Johan speciellt bra, men ingen förtjänar att få ett sånt här slut till mötes. Och tänk om det händer igen! Vi måste sätta dit den skyldige!

Kram Elsa

Frida B
0

Vad är det som händer? *går ut genom dörren*

varför står alla byborna där? Varför ser ni så förtvivlade ut? Kan någon förklara va…

*ser vad som har hänt*

Nej! Va!? Vad har hänt honom? Jag hör folk prata om vargar… Pälsbeklädda monster… Vad är det ni säger? 

Våran kära granne finns inte längre med oss, må han vila i frid…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ninor
0

Eftersom jag åker bort ett par dagar så röstar jag redan nu;

Vem kan ha gjort någonting sånt här? Vem kan ha släppt in odjuret till byn? Vill inte tro något ont om mina grannar, men väljer ändå att lägga min röst på Storkebodas. Enbart för att rösta på någon, tycker inte att någon av mina grannar här i byn har stuckit ut på något sätt….än.

Niinis
0

*yrvaket* Vad är det som händer? Men vad säger ni, är Johan Gran död?! Jag kände honom inte men jag visste vem han var. Hälsade på honom några gånger men fick aldrig chansen att riktigt prata med honom 😕

Men… *gnuggar mig i ögonen fortfarande yrvaken* Monster? Finns det sånna? Jag trodde de bara fanns i böcker!

Mirinda
0

Är Johan död?😕 Men vad i hela friden är det ni säger att han dog av?

Jag kan inte tro det! Johan Gran vistades ju jämt i skogen. Skulle han inte haft vett att hålla sig undan björn och järv? Han som lärt mig det mesta jag vet om skogens djur. Vi såg varandra i skogen ibland, när jag gick mina långa promenader. Han vinkade alltid. Det hände att jag bjöd honom på en kåsa kaffe ur min termos. Då kom han ibland igång och berättade om vildmarkens djur. Det var de enda gångerna Johan blev känslosam.

Vi kunde sitta tysta långa stunder och bara lyssna på skogens ljud. Vi bytte några ord och leenden då och då. Men vi höll oss var och en på sin kant. Så vem han egentligen var, vet inte jag heller.

Jag gillade den kluriga karln, med sitt väderbitna ansikte och sin fåordiga humor. Han hade vett att inte skrävla, som andra karlar.

Har någon ringt polisen? Eller kanske viltvårdarkontoret?

Storkebodas
0

Jaha, då har jag fått en röst nu då. :/

Kram Elsa

Klara.b
0

Men herregud?! Vad kan ha hänt vår käre Johan?

Vargar? Björnar? Rävar? Leoparder? Nää, leoparder kan ju inte finnas här, jag måste nog fundera ut något bra!

Alvirpo
0

Jag gör som Ninor, röstar på nån. Och valet faller nog på ***storkebodas*** eftersom jon var den första som påstod att det var ett pälsbeklätt monster och inte någon vanlig räv eller björn som gjort detta. Jag är ledsen att det måste bli såhär, men nån måste bli röstad på och så är det bara!

Lurvas11
0

Nej fy vad tråkigt :/  Jag håller med Alvirpo i det hon skriver, så jag lägger också min röst på ***Storkebodas****

Hälsningar Lurvas11Glad

Mirinda
0

Jag tror att jag tänker trögt…🤔

Kan inte förstå hur det kommer sig att flera följer Ninor, när hon har sagt att hon bara chansar. Och du Storkebodas verkar inte vilja försvara dig. Här blir du anklagad för mord och så sitter du bara där Vad är det jag har missat?

Min mage har hämtat sig, men jag tror att jag behöver sova middag. För jag har inte hunnit smälta det som hänt än. Vill kunna tänka klart.

Storkebodas
0

#62 Hm, ja jag vet inte riktigt varför jag inte försvarade mig, det känns som man blir beskylld för att vara ulv vad man än säger. Men jag hoppas att ni kan lita på mitt ord när jag säger att jag är en helt vanlig bybo. För det är jag! Jag håller med lite att det känns som att man har missat något. Och alvirpo - jag sa att det var ett pälsbeklätt monster för att spelet handlar om varulvar. Jag tycker att det känns som en ganska konstig anledning till att jag blir misstänkt. Och visst är det så som du säger att någon måste röstas på - men för att byn ska överleva måste det vara en varulv, inte oskyldiga bybor! Det känns som att ni följer strömmen lite väl mycket, ni får gärna ge mig en tydligare motivation.

Kram Elsa

Minerad
0

Mirinda, jag håller med! Det här är mycket märkligt! Hur kan man bara peka ut någon sådär? Om man inte själv har något att dölja…?

Jag tror Lurvas11 eller Alvirpo försöker dra bort misstankarna från sig själva genom att snabbt ställa sig bakom första bästa anklagelse.

Jag röstar på Lurvas11!

Mirinda
0

Något konstigt är det. Vet inte än om jag vill tro på varulvar. Om inte annat så känns det konstigt att skicka anklagelser på någon utan skäl.

Men Johan Gran är död och det gick våldsamt till. Någon ville honom illa och jag tvivlar på att det var Storkebodas. Lurvas är en granne som brukar vara klok och kunna tänka själv. Varför sluter hon upp bakom Ninor och Alvirpo, utan att diskutera saken först?

Ninor kommer inte att vara här, så henne kan vi inte fråga. Men Alvirpo och Lurvas får gärna återkomma senare så vi andra kan få en chans att höra om ni har fler argument för att Storkebodas skulle vara skyldig till Johan Grans död.

Alvirpo
0

Okej, kanske var ett rätt dåligt argument så jag ändrar min röst i #60 till ingen okej? Men jag kunde ju inte veta att det fanns varulvar i byn, trodde inte sånt fanns, men om det nuär ulvar så tyckte jag det kändes som om Storkebodas var lite snabbt fram med att veta att det var ulvar!

Mirinda
0

OK! vi är ju skärrade allihop. Inte lätt att fatta genomtänkta beslut då.

Storkebodas
0

Det känns ju bra att jag har en röst mindre nu iaf. Själv kommer jag att vänta till kvällen med att rösta tror jag, det är svårt nu vid första lynchningen att hitta någon ulv för man har inte så mycket att peka på.

Kram Elsa

Niinis
0

Är fortfarande skärrad sen man fick veta att Johan Gran hittats död! Detta är så svårt, tycker alla verkar oskyldiga :( jag vill verkligen inte peka ut någon oskyldig heller men jag har fått för mig att Minerad är en klok människa och därför går jag på dennes spår och röstar på Lurvas11! ***jag röstar på Lurvas11***

Jalaxa
0

Jag röstar på ***lurvas11***

HjärtaJalax & ZeroHjärta

Klara.b
0

Efterssom Lurvas11, bara följer Ninor, utan varken argument eller anledning, och Ninor bara chansade, så röstar jag tyvärr på Lurvas11, ikväll.

Jag hoppas jag inte röstar fel nu!

Alvirpo
0

NU gör jag kanske fel igen, men jag följer nog strömmen och röstar på lurvas11 av samma anledning som flera ovan redan sagt, att hon bara följde Ninor, utan varken argument eller anledning, och Ninor bara chansade! 

Hoppas det var rätt nu!

Frida B
0

Jag röstar på Storkebodas. För ärligt talat, vem skulle inte gjort som lurvas? Nu gör ni exakt samma sak som lurvas gjorde, ni följde strömmen i rädsla och chock. Jag röstar på storkebodas just för att denne person försvarade sig något enormt med argumentet "det känns som man är beskylld för att vara varulv vad man än säger". EN sak, och det kommer. Jag anar ugglor i mossen, eller är det kanske ulvar i mossen hos Storkebodas?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Storkebodas
0

#73 Det jag menade med det var att jag visste inte vad jag skulle säga för att det känns som om allting verkar vara ulvigt att säga. Jag kanske formulerade mig fel och skulle skrivit "det känns som man KOMMER bli beskylld för att vara varulv vad man än säger", för det var hur som helst vad jag menade. Och precis som jag anade var väl det någon som skulle tycka att det var "ulvigt". Ja, jag vet inte vad jag ska göra, först försvarade jag mig inte och då var det konstigt, och sen försvarade jag mig och då var det ulvigt istället. :/

Kram Elsa

Frida B
0

#74 klart det känns ulvigt om man är ulv? Låter lite hårt, men ta det mjukt. Jag är rent av förtvivlad, vet inte vad jag ska göra. Men man får använda hjärnan och inte hjärtat, och faktiskt försöka se klart. Jag misstänker dig lite men eftersom man måste rösta så blir det på dig då jag inte har lika "starka" misstankar om de andra utan bara aningar.

Iof börjar jag också misstänka Lurvas lite.. Dock inte av samma anledning som de flesta här. Men nej, min röst kvarstår. Ta till förnuftet nu bybor!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mirinda
0

Märkligt så vinden har vänt här! Kan instämma med Melvin MimmiLufsen lite grann. Jag har inga direkta misstankar mot Lurvas. Jag tänker i alla fall inte rösta på Storkebodas. Hon reagerar inte som en ulv skulle ha gjort, inte vad jag tror i a f.

Mina tankar går åt ett annat håll. Men det är inte lätt att hitta några tydliga tecken på misstänkt beteende hos någon.

Jag tror inte att jag kommer att rösta på någon av dem som fått röster hittills. Ska fundera en stund.

Mirinda
0

Jag lägger min röst på Ninor. Hon lade den första rösten utan motivering. Så det har inget med personerna Storkebodas eller Ninor att Lurvas att göra, utan med sättet att raskt välja någon.

Mirinda
0

Oops så jag skriver! Var lite stressad där. Vi tar om det igen:

Så det har inget med personerna Storkebodas, Ninor eller Lurvas att göra, utan det är sättet i sig att raskt välja någon utan att ge en begriplig motivering. Och Ninor var helt enkelt först med att göra det. Därför får hon min röst.

Storkebodas
0

Sjutton också! Jag missade röstningen, *somnade framför tv:n igår*. Nu väntar jag spänt på uppdatering så att vi får se om lurvas11 var den ulv som ni trodde hen var.

Kram Elsa

Emmetem
0

Byn samlas med gevär och högafflar. De diskuterar länge och väl vem den eventuella mördaren är - och kommer fram till ett beslut.

De stormar in i trädgården där den, enligt byborna, skyldige befinner sig. Ingen av byborna vill egentligen inte göra det här då det är deras granne det handlar om. Men en mördare måste stoppas.

De drar med sig den skyldige ut på ett fält vid utkanten av skogen. "Några sista ord, din mördare?!" säger en av byborna och håller upp sitt gevär och siktar mot henne. Lurvas11 försöker förgäves att försvara sig, men misslyckas.

Då kroppen faller mot marken och ligger helt lealös i gräset så håller byborna tummarna för att morden nu ska upphöra. Men tyvärr har de tagit fel person - de har dödat en bybo.

Det är DAG, dl måndag 23:00 (3/6)

Vi väntar på:

* Att siaren ska sia någon.

* Att änglen ska skydda någon.

* Att ulvarna ska välja sitt offer.

Allt kommer att ske via PM.

Mirinda
0

Lurvas min vän… Jag försökte säga något för att stoppa grannarna från att bilda ett drev och ge sig på någon, utan föregående dialog. Storkebodas klarade sig från att bli mobbens offer. Men jag kom för sent för att rädda dig min gamla vän.

Byn blir sig aldrig lik utan dig. Jag vet att ditt hjärta var hos oss, dina vänner och grannar, alltid…

Du fattas mig.😢

Klara.b
0

Åh nej! Vad har hänt? Hur kunde vi? 

Jag är så ledsen Lurvas, hur kunde jag?😭

Ulvarna har lurat oss!

Storkebodas
0

Åh nej! Nu av vi dödat en av oss goda! Nästa gång får inte vi bybor bara följa strömmen, det är då sånt här händer. Precis som Mirinda säger måste vi tala med varandra lugnt och tänka smart, så att vi kan välja en person som inte är oskyldig. Det känns hemskt att du fick sätta livet till när jag klarade mig. Nästa gång ska jag rösta rätt, så att det här aldrig händer igen. Jag tror redan jag vet vem jag ska rösta på till nästa gång. Det är någon som har lite väl genomtänka inlägg, och som syns precis lagom mycket. Jag har sett hur denne brukar bete sig, men det liknar inte hur hen är nu.

Kram Elsa

Lurvas11
0

👻Lycka till nu med att få ut varulvarna ur byn! 👻

Hälsningar Lurvas11Glad

Frida B
0

Jag visste det! Stackars Lurvas, en sådan god själ. Att du inte var någonting annat än vad du uppgav dig att vara visste vi nog alla längst inne, men i ren chock hände detta. Vila i frid..

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mirinda
0

Tänk så galet det kan bli när människor är rädda och arga! Ropar någon varg, så ser en hyfsat stor jycke ut som en varg för den som är uppjagad nog. Vi blir så påverkade av sånt som finns på ytan och det andra säger.

Tänk bara under kakpokern; hur vi kunde finta de andra när vi höll masken tillräckligt bra. Sen ska man förstås ha tur också. Det hade inte Lurvas igår. Om vi bara hade haft lite mer tid och om vi bara hade sansat oss lite. Nog brukar vi kunna ha fötterna på jorden här i byn.

Jag vill helst inte tänka att det kanske ligger något i pratet om onaturliga vilddjur. Men hur ska man annars kunna förklara det som ser oförklarligt ut?

#85 Har du samma tankar kring Storkebodas nu, som när du röstade på h*n? Eller börjar du på en ny kula i dina funderingar?

Emmetem
0

Lurvas11 tar över rollen efter Storkebodas som av olika anledningar inte kunde delta längre i leken.

Frida B
0

#86 ja jag har mina funderingar… Minerad startade ju "trenden" mot våran bybo…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mirinda
0

Halloj lekledaren! 👋

🌛Det är väl natt nu? (Det står dag i senaste uppdateringen #80)

#88 Det stämmer. Hon har varit ovanligt tyst ett tag nu. Men det betyder inte automatiskt att hon tiger för att hon döljer något. Dock är Minerad en av dem jag tänker på här i nattlampans sken.

Det finns några till som inte direkt gjort något väsen av sig. Jalaxa har inte visat sig och den livliga Alvirpo drog sig snabbt tillbaka, efter att ha sadlat om i röstningen. Ninis röstade tidigt på Lurvas och har legat lågt sen dess.

Än är det för tidigt att dra några slutsatser. Men det ska bli intressant att höra vad Ninor tycker om hur det snabbt svängde i röstningen, när hon återvänder till byn. Storkebodas kan vara ett slumpmässigt val, precis som Ninor sa.  Men om Ninor har skäl att misstänka Storkebodas (som nu bytt namn till Lurvas), har hon kanske mer att bygga sina misstankar på i morgon. Då får jag hoppas att Ninor förlåter mig min röst på henne.

Om det inte var en slump med den där första rösten, så kan vi se fram emot en mycket intressant diskussion när det blir dag igen.

Niinis
0

Nej nej nej!! Stackars Lurvas11! 😕 Det är så otroligt svårt att peka ut någon ulv och mitt i all stress att lyncha en ulv tog vi en av våra egna!

Mirinda, jag trodde deadlinen var 20 och slängde därför iväg rösten vid 18 då jag jobbade. Hade jag tänkt till att deadlinen var 23 hade jag nog funderat lite mer på vem rösten skulle landa på istället för att lita på en granne!

Jag måste lägga mig ner och verkligen försöka tänka och fundera på vem/vilka som ljuger för oss! 😕

Lurvas11
0

Nej vad tråkigt att vi dödade en bybo :( Förlåt :(

Hälsningar Lurvas11Glad

Mirinda
0

#90 Jag ska också ta det lugnt och sova på saken. Att jaga upp sig hjälper inte. Kan vi hålla ihop utan att rusa åstad, så behöver ingen få dåligt samvete. Natten är ännu ung här i byn. Kanske kan våra tankar klarna när gryningen närmar sig.

Natti natti 😴

Niinis
0

Ja jo, men jag var ändå med och dödade en oskyldig granne! Är nog lite väl övertrött och jagar upp mig mer än jag borde just nu, var inte meningen att verka sur mot dig Mirinda!

Nattmössan är på och nu blir det sova och hoppas på att man är lite klarare i huvudet när man vaknar! Natti natti gott folk!

Emmetem
0

Miss av mig! Det är NATT, dl måndag 23:00 (3/6)

ninor
0

Efter ett par dagars besök i en by långt borta är jag nu tillbaka, men stämningen verkar annorlunda i byn. Inte nog med att Johan Gran är död, utan även Lurvas11 har lämnat oss! Vet inte vad jag ska tycka eller tro…Som sagt var min röst vid första lynchningen enbart en vild chansning, och jag röstade så tidigt i och med att jag skulle resa bort. Känns skönt att jag inte medverkade i mordet på Lurvas11, men kan man nu lita på någon av de som faktiskt var med och bidrog till detta hemska??

Minerad
0

(Sorry för allmän frånvaro! Jag har paddlat kajak och är nu hemma igen vid dator!)

Neeej! Lurvas11, vad har jag gjort?? Jag tänkte bara att du var så snabb att haka på. En ulv hade gjort så… Hur många ulvar följde inte mig nu då, när jag pekade ut en oskyldig??? hur kan jag förlåta mig själv?

Se, det är därför jag aldrig spelar spel! Jag bara drar nitlotterna… 😢

(Och välkommen levande Lurvas11 i leken igen!)

Klara.b
0

(Vad skönt att alla är hemma!) 

Jag kan fortfarande inte förstå detta! Att vi har dödat, en oskyldig, god, bybo! Det här hemskt. Nästa gång vid Dl måste vi bestämma själva vad vi ska tro på, inte lita på någon annan. Vi måste lita på oss själva. Vi har inte råd med misstag, vi kan inte offra en mer oskyldig bybos liv. Det här tufft, jobbigt, och inte bra för någon. Jag som trodde att ingen i denna lilla by har hjärta att göra såhär (Döda Johan Gran).

Mirinda
0

😴*går upp och brer en nattmacka*
Fasen att man alltid ska bli hungrig mitt i natten! Nu är det lika bra att koka lite thé också, för jag kommer ändå att vara klarvaken om en stund.

#95 Jag vet vad jag gjorde - röstade på dig. Men som du säkert ser så var du inte i farozonen. Ville mest göra en markering; att så lätt får ingen mig att följa strömmen (vare sig mot Storkebodas eller Lurvas) i röstningen. Du har rätt i att man undrar om det går att lita på de två som snabbt bestämde sig för att rösta på någon som en annan pekade ut.

Få se nu:

Lurvas lynchades - oskyldig

Alvirpo backade ur  drevet snabbt - tror henne inte om ont.

Minerad - Hon har lite att svettas över, men höll med mig när jag ifrågasatte att två raskt lade röster på Storkebodas. Ja, inte är det lätt att ha lagt första rösten på en oskyldig. Vet hur det känns, Minerad.

Ninis - misstänker jag inte

MelvinMimmiLufsen - pekade på samma problem som jag; att folk så lätt springer bakom nån som pekar ut en annan med viss kraft. MML tänker fritt. Såna tuffa bybor behöver vi.

Ninor - misstänker jag inte

#95 Du har ju varit borta ett tag, Ninor och kan se med friska ögon på bybornas diskussioner. Är det någon du litar på? Och finns det någon eller något du lägger märke till, som vi andra kanske missade i upphetsningen när vi röstade?

Minerad
0

🌛 Det kommer vara så svårt att sova inatt tror jag. Jag skulle vilja hålla med Mirinda. Hon pekar på de hon tror är oskyldiga. Och på mig. Klart jag är skyldig, men inte till Johan Grans död och itne till att vara något monster! Men en bybo är på mitt samvete och mardrömmarna kommer säkert att hemsöka mig inatt. Och om jag överlever natten, vad kommer ni säga då??? Åh, mardrömmen kommer inte ta slut när jag vaknar! Jag kommer i alla fall inte att peka ut någon igen bara sådär!

…men jag kommer hålla mig undan er som följde som blodhundar i mitt spår!

Alvirpo
0

(Ledsen för att jag inte vart inne, men har vart på klassresa nu i helgen och har inte haft tillgång till internet förrns nu när jag kom hem. Och jag glömde meddela innan att jag inte skulle kunna va inne!)

Mirinda
0

#99 Minerad! Om inte du och jag hade lagt oss i när röstningen nyss startat, så hade Ninor suttit i den situation du är i nu. Har du tänkt på det?

Vet inte om du känner dig anklagad (?). Du säger att jag pekar på dig. Jag konstaterar bara det uppenbara faktum att du var den som styrde röstarna mot Lurvas. Dessutom har du min empati, eftersom jag  själv har suttit där du är nu. Tuffa Tanter behövs!😉 

Och bli nu inte förolämpade, ni som börjar närma er den känsliga period (vet baske mig inte när den inträder), då vissa tar det som ett skällsord när jag använder det exklusiva ordet Tant. Till tant duger bara somliga damer med fötterna på jorden.😎 Vi är inte rädda att sticka ut hakan och rensa bort struntpratet i skvallerträsket heller.😃

So take it or leave it, ni som i alla fall med råge passerat 29 ½. Jag anser ju att med kvinnor är det som med ett gott vin. Vi blir bara bättre med åren.Skämtar Men för alll del; ung, vacker och fri från tantiga förutfattade meningar är inte heller fel att vara.🙂

Kom igen nu, tanter och hela tjejligan! 👍 Nu ska vi inte sitta hemma och vara rädda. Det gillar ulvar. Alla nattugglor i byn kan skicka en signal i denna tråden om ni kommer på något.

Huka er ludna bestar!😡 Vi ska hämnas Lurvas.💣

Jalaxa
0

(sorry, har också varit på klassresa , med alvirpo, sorry att jag inte berättat i förväg)

HjärtaJalax & ZeroHjärta

Mirinda
0

#102 Jag hoppas att du hade kul på din resa. Det är så bra när någon varit borta och kan se på vår läskiga situation med friska ögon. Det är lätt att hetsa upp sig när man är rädd eller arg.

Om du tar dig en funderare på hur det varit i byn och vad olika bybor sagt och gjort, så kanske du kan kläcka nån bra idé om hur vi ska skydda oss.

Är det överhuvud taget någon som är vaken i byn?

Kanske sitter ni som jag, bakom dubbla lås och spejar ut i mörkret. Jag vågar inte sova nu när natten är som mörkast.🌛 Jag har gillrat en vargfälla. Min farfar var jägare och sade att de gjort så förr, när man fick jaga varg. Den borde funka på varulvar också.

Det lyser där ute. Ett flackande sken…. Kan det vara någon som är ute och går med en ficklampa?

Frida B
0

#103 det är jag, tyckte jag såg räven smyga omkring. Vill inte veta av besten, har försökt ta sig in i sommarburen som marsvinen har ute på dagarna. Måste vara en ganska dum räv som är ute på dagen, men nu såg jag den på natten. Förlåt om jag råkade störa dig!

Har inte sovit en blund. Känns alldeles för tyst, mörkt och ensamt. 
*Knackar på hos Mirinda* Har du lust att öppna för lilla mig? Vill inte vara ensam längre, mörkret kryper allt närmare…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Alvirpo
0

Och själv sitter jag här och huttrar i mörkret medans jag försöker komma på vem som kan vara ulv. Men jag är så trött! Vill bara sova, men jag fryser så och sängen är kall. Det är så att håren reser sig, och det beror nog inte bara på kylan, för de finns mer som smyger omkring i mörkret… 😴

Mirinda
0

#104 Inte stör du mig. Varulvarna stör mig. Vad skönt att du kom! Det känns inget vidare att sitta ensam på helspänn. Vi vaktar bättre om vi är två.

Oss emellan, MelvinMimmiLufsen, är jag väldigt rädd ibland. Men jag visar det inte för de andra. Rädsla är smittsamt och dessutom är den farlig om man tappar vettet och rusar ut och pekar finger mot fel person. Vi såg ju alla hur galet det blev när vår vän Lurvas blev dräpt.

Vi bybor var stressade och rädslan fick några av oss att kasta sig över vår rara granne. Fast du och jag försökte hejda dem, så gick det galet. Inte för att jag hade en aning om vem som dödade Johan Gran, men att han mördats gav oss inte rätt att dräpa en oskyldig.

Jag ska koka lite thé och så kan vi bädda åt dig här i storstugan. För du ska väl inte gå hem ensam i mörkret?

Kanske kan vi få en liten blund i ögonen bäda två om vi sover i samma stuga? När dagen gryr kommer vi att tänka bättre om vi sover på saken.

Emmetem
0

Natten smyger sig på, och flera stora lurviga bestar samlar ihop sig för ytterligare en attack. De smyger sig sakta och ljudlöst in i den lilla stugan. Då de kommer innanför dörren smyger de runt i de små rummen då de tillslut hittar ett rum där det står två sängar. I en av sängarna ligger en oskyldig människa. Med sina röda ögon tittar de  på varandra innan ledaren nickar åt de andra som en signal. De stora bestarna attackerar snabbt och ljudlöst. Då deras byte är dött drar de ut henne ur stugan och äter upp hennes livlösa kropp. På golvet finner de päls och blod. Och några meter in i skogen finns endast några ben kvar efter byns älskade kamrat.

MelvinMimmiLufsen är död, varulvarna har tagit byns siare.

Det är DAG, dl 23:00 torsdag (6/6).

Vi väntar på att:

* Byns invånare ska välja ut en skyldig.

Mirinda
0

Neeeej!😮Inte min bästa vän, inte du…😭

Varför lyssnade du inte på mig?

Jag bönade och bad att du skulle stanna hos mig och ändå gick du. Bara för att du glömt kolla om marsvinens vattenflaska satt på plats. Du vsste ju att ingen går säker ute på natten längre. Och du vägrade att låta marsvinen törsta - allt gjorde du för dina djur.

Och det sista du gjorde i livet var att lugna mig; "Upp med hakan, Mirinda! Vi ses ju i morgon". Där stod jag, min förbannade fegis och vågade inte följa dig hem till marsvinen; vågade inte gå ut i det hotfulla mörkret. Ensam mötte du din hemska död.

Jag ska gå hem till dig och ta hand om dina stackars små marsvin. De får flytta hem till mig sen. Men vad ska jag säga till din mamma? Hur ska jag kunna berätta det här för henne?

Minerad
0

Neej! Fina MML! Och Mirinda, jag trodde hon skulle vara hos dig hela natten? Du skulle inte låtit henne gå hem ju… =(

Mirinda
0

Jag försökte stoppa henne, Minerad. Men hennes beskyddarinstinkt var så stark. Hon var ju redan ute och gick ensam och lyste runt med sin ficklampa för att kolla att inte räven var i faggorna. Vi pratade länge över en kanna thé. Hon hade en hel del att berätta.

Jag hade lovat att inte säga något om hennes siargåva. Hon var rädd att ni andra skulle skratta åt henne. Men nu vet ni ju att hon såg saker som vi andra inte kan se.

Men just nu orkar jag inte prata mer. Jag ska gå hem till MelvinMimmiLufsens mamma. Vi får försöka trösta varandra.

ninor
0

Åh nej, inte MelvinMimmiLufsen! Jag hade ingen aning om att hon var siare. Om vi hade vetat det innan kanske hon hade kunnat hjälpa oss att besegra de lurviga bestarna. Kanske hade vi fått ha kvar MelvinMimmiLufsen om hon stannat hos dig Mirinda, eller också hade ni båda fallit offer…usch!

Klara.b
0

MML! Hur kunde de? Det är någon av oss som har gjort det här, hur har någon ens kunnat tänka tanken? Vår enda siare, har fallit till döds. 

Kommer alltid att sakna den grannen, jag har bott mitt i mot med, enda sen vi var små. * tittar igenom ett fotoalbum* Jag kan inte förstå, att den jag ägnat alla somrar med, inte finns längre. Och att den jag skulle på husvagns-semester i sommar, inte finns längre. 

Kommer alltid att sakna dig, Vila i frid MelvinMimmiLufsen ❤️

Minerad
0

☀️Solen ligger tungt och tryckande på stämningen.

Det är något lurt på gång här… jag får inte ihop det. Var MML bara en chansning eller förstod ulvarna att hon var siare? Var hon någon på spåret? Hon röstade på Storkebodas (numera Lurvas11) , men Storkebodas röstade ju inte ens på någon! Jag tror inte MML visste något om Storkebodas egentligen. Däremot tror jag hon visste något gott om Mirinda. Hon tydde sig till henne och gick med henne hem till igår natt. Ett sådant förtroende visar man inte för någon man inte är säker på!

Jag röstade på Lurvas11 för att hon gjorde vad jag trodde en ulv skulle göra. Låta någon annan ta ansvaret att peka ut och sedan bekvämt glida med i uppbådet. Det var bara en slump att det blev Lurvas11 och inte Alvirpo som gjorde exakt samma sak! Jag borde ha anat något när både Alvirpo och så många andra plötsligt slöt upp bakom mig, men hann aldrig ändra mig.

Så bekvämt det måste ha varit! Som en krattad gång! Stackars Lurvas11 och stackars MML…

Alvirpo
0

Neej! Inte MelvinMimmiLufsen! Och byns ende siare också! Hur kunde detta hända!? Och nu måste ännu en lynchas! Någon som har en aning om vem som kan tänkas vara ulv?Själv är jag bara en enkel bybosom ingenting vet😕 Så jag har ingen som helst aning om vem som kan tänkas vara ulv..

Niinis
0

*gnuggar mig i ögonen*

VA?! Är MelvinMimmiLufsen död? Men.. Men… Mirinda, jag trodde hon låg säkert i sängen hemma hos dig? Gick hon hem ändå mitt i natten?! Och siare också, då kan man ju hoppas på att hon fick ut någon värdefull information om vem som kan ligga bakom detta för någons fel är det ju! Inte har vi väl sånna hemska djur i skogen.. eller?

Åh, vad är det som händer vår by? Jag börjar bli ordentligt rädd, ska man inte ens kunna gå till en granne i natten utan att det händer nått 😕

Mirinda
0

Jag och MelvinMimmiLufsens mamma har gråtit och det blev mer hon som tröstade mig än tvärtom. Hon skakade på huvudet när jag berättade vad MML sade om sin siarförmåga och vad hon tyckte var så viktigt att hon riskerade livet för att gå hem till mig och berätta mitt i natten.

"Min stackars dotter", sade hon. "Jag är också synsk. Men jag hade hoppast att MelvinMimmiLufsen skulle slippa bära den bördan genom livet". 

När vi suttit där i flera timmar i delad chock och sorg, så bar vi MML´s marsvinsburar till min stuga. Så nu får de mat och mycket gos. Visst saknar de sin matte. Men de har sällskap i buren bredvid, där mina pigga marsvinspojkar studsar omkring och är jättenyfikna på sina nya burgrannar. Tack och lov att djuren inte kan grubbla! Det gör jag desto mer.

Om vad vår siare sade till mig, under vårt nattliga samtal, tiger jag som muren tills vidare. Det känns inte riktigt hälsosamt att vara för öppen med siarens vetskap om byborna. Det finns ludna öron i byn.

#113 Minerad! Jag är mycket intresserad av vad du tror, nu när vi fått lugna oss lite.

Minerad
0

Klamrar ihop sig till en liten boll på marken med armarna om knäna.

Nej, jag vill inte säga något mer!!! Jag vill inte! Det blir bara fel!

Fattar ni inte?!! Om jag säger något och det är ytterligare en oskyldig så kommer ulvarna att hugga direkt! Jag vägrar kratta gången för dem en gång till! Och pekar jag ut en ulv så kommer den genast att gå till motangrepp och peka ut mig istället!

Det går inte! Fattar ni inte?! Låt mig vara allihop!!

Klara.b
0

( Åker bort någon dag, men jag ska försöka skriva här)

Det här börjar bara bli läskigare och läskigare. Jag tyckte jag såg MML gå in genom sin stuga igår natt, men är det inte sant? Ser jag bara i syne? 

#117 Men lilla Minerad, *hukar sig ner*, alla gör vi misstag ibland, och det var inte bara du som röstade på Lurvas11, de flesta i byn gjorde det, det är inte bara din skuld! Ta inte på dig den skulden!

(Röstar nu för att jag kanske inte har tillgång till Internet) Jag röstar på Storkebodas/Lurvas11, eftersom byns enda siare röstade så, och hon kanske visste något mer? (Har i övrigt inte mycket misstankar, siaren var det jag gick på inatt)

Mirinda
0

#117 Som man sår får man skörda.

Just nu skulle jag inte vinna en "bästa bybo-omröstning" i varulvslyan. Möjligen skulle de passa sig för att sticka ut nosen för långt, nu i dagsljus.

Jag menar vad jag säger, Minerad. Dina tankegångar är värdefulla. Om du är en hederlig bybo, så behöver vi dig nu. Att kratta gången åt varulvarna kan ju också vara att göra vad många av oss vill; springa och gömma oss en och en. 

Jag är också rädd ibland. Men jag är mer rädd för att sammanhållningen i byn går sönder än för varulvarna. Då är det fritt fram för ulvarna att leda byborna vilse.

Gissa och diskutera situationen i byn kan vi alla göra. Tiger vi så talar några andra. Är du säker på att du inte vill delta i bybornas gemensamma kamp mot de onda krafter som drabbat vår by?

Jalaxa
0

Hej allihopa! Min semester på Gotland har varit jättehärlig! :D Men…vad är det som har hänt här?? Stämningen är så..så dyster… Är det ngt som har hänt??? :O

HjärtaJalax & ZeroHjärta

Jalaxa
0

Ngn som vet vart MML är? Vi skulle ut och rida idag :)

HjärtaJalax & ZeroHjärta

Alvirpo
0

(Jag kommer , om en kvart, att åka bort på familje-läger så jag  är tyvärr inte tillbaks förrns söndag kväll!)

Alltså, jag har ingen aning om vem man ska rösta på! Någon annan som har några misstankar för någon? För jag vill fortfarande bara tro att alla är goa grannar, fast samtidigt vet jag ju att det inte är så!

ninor
0

Jag är också alldeles förvirrad. Vill inte tro ont om någon, men nu har ju faktiskt flera stycken i byn dött.

Jag tror att Mirinda är god, så henne röstar jag inte på. Men jag är tveksam över alla andra. Jag tycker inte att någon sticker ut..Men kanske ska jag följa magkänslan, som ändå viskar att en viss person verkar lite lurig….?

Mirinda
0

#123 Hej Ninor! Äntligen får jag kontakt med dig.🙂 Två gånger har jag frågat efter vad du tror och inte fått svar. Tack för att du inte misstror mig! Jag röstade ju på dig sist. Men det var ju en markeringsröst, precis som jag tidigare sade. Jag trodde inte att du är ond.

Vår siare hann ju bara sia en person i byn innan hon dog. Jag tror att Klara.b har fel. MML valde inte att sia Storkebodas (som nu heter Lurvas). Jag är säker på att hon såg i sin kristallkula vad någon annan gömmer i sin själ. Hon lät väldigt säker på sin sak i röstningen och när hon var hos mig på natten och drack thé. Visst röstade hon på Storkebodas, men hon ville visa att hon vägrade att följa Minerad och de övriga, när vinden vände och Lurvas blev misstänkt.

Så ska man lägga ihop det reagerade jag först, Minerad som nr två och vår siare MML som nr tre på samma sak; att några stack upp fingret i luften och kände vart vinden blåste. Alla vi tre reagerade starkt på att några röstade mot Storkebodas och sen mot Lurvas, utan att kunna motivera det utifrån sina egna tankar.

Jag tror att siaren MML siade mig. Det var därför hon litade på mig. Det enda alternativet jag kan se är att siaren siat Minerad. Och i så fall är inte Minerad vad jag vill tro; en engagerad, klok och mycket rädd bybo.

ninor
0

#124 Hmm.. Ja det är förstås en tanke. Jag är inte lika analyserande som du är, Mirinda. Själv är jag misstänksam mot Alvirpo som verkligen betonat att hon är en enkel bybo som ingenting vet. Det kan förstås vara sant, men det fick mig att reagera. Vad skulle en ulv försöka göra? Förmodligen försöka övertala alla om precis samma sak..

Men jag vill verkligen inte rösta fel, så det tål att tänkas på några timmar till. Kanske har någon annan några synpunkter och kloka tankar?

Mirinda
0

Alvirpo…. hm. 🤔Tål att tänkas på Ninor. Hon ändrade sin röst illa kvickt när jag protesterade mot den röst hon lagt på Storkebodas. Men hon ändrade rösten till "ingen". Vad kan det betyda?

Jag såg ju att både Alvirpo och Lurvas följde dig så snabbt. Och Alvirpo var faktiskt först. Minerad har sagt att hon inte tänker lita på dem som följde henne.

Men vänta nu!

Alvirpo har inget bra skäl till att rösta på Lurvas heller. Hon lånar mitt och Minerads argument. Då fördömer hon sitt eget handlande (sin snabba röst på Storkebodas.)

Allt det där låter sammantaget så pass oigenomtänkt att jag har svårt att tro att det ligger ulvtaktik bakom. Alvirpo är livlig och spontan. Men är hon en tuff bybo eller en velande ulv?

Lurvas11
0

Jag har läst igen de ni skrivit och jag håller med många av er. Alvirpo trodde jag ibörjan att jag kunde lita på, men nu är jag inte så säker längre. Jag röstar därför på **Alvirpo*** tills någon kommer med ett troligt och tänkvärt argument emot det.

Hälsningar Lurvas11Glad

ninor
0

Hmm vet inte om andra har samma tankar som mig eller om de bara hakar på vad jag tycker och tänker. Läskigt om andra bara hakar på, sån makt vill jag inte ha. Funderar någon timme till innan jag lägger min röst

Mirinda
0

#127 och #128 Ja, inte är jag säker. Men som sagt; det ser ogenomtänkt ut att ändra sig så där. Det skulle kunna vara ett argument emot. Men det är ju Klara.b som har röstat först. Så jag tror inte du behöver oroa dig, Ninor.

Jag undrar var de andra håller hus. Minerad har varit mycket tyst. Det är så konstigt med denna plötsliga tystnad och att hon blev rent ynklig. Jag förstår så väl att hon blir rädd för att bli lynchad när hon lade första rösten på (nu döda) Lurvas. Men varför denna häftiga förändring, från att tufft gå på dem som röstade på Storkebodas efter Ninors slumpade röst till att kura ihop sig och gömma sig?

Minerad borde väl vara här och kompensera för sitt misstag? Det vore mer likt henne. Så farligt är det väl inte? Alla har vi gjort misstag och då ska man väl i alla fall visa sin goda vilja att rätta till dem så gott det går. Förstår inte Minerad att hon utsätter sig för risken att bli än mer misstänkliggjord om hon bara gömmer sig och tiger?

Det gäller även Ninis, som varit mycket tyst länge nu.

Jalaxa är någon som inte sagt så mycket, men det är ganska typiskt henne. Hon har aldrig varit så pratsam. Lurvas (f d Storkebodas) har legat lågt hela denna långa dag, tills hon nu till kvällen dyker upp och röstar på Alvirpo.

Vad ska man tro? Det är inte lätt. Jag saknar MelvinMimmiLufsen så.Ledsen Hon hade vetat vad vi skulle göra.
Minerad, kom och hjälp till! Du brukar väl inte svika när det verkligen gäller!

Alvirpo
0

( jag fick tag på lite internet!) Jahapp, här blev man visst röstad på.. Men det förstås, nån måste ju röstas på och så är det. Men jag kan lova, dyrt och heligt, att jag inte är någon ulv! Jag förstår ju pckså att ingen kommer tro mig, men det är den nakna sanningen helt enkelt Men jag väljer att inte rösta på någon, precis av den anledningen att jag faktiskt inte har någon aning om vem som kan vara ulv. Och jag tänker bara säga, att visst, lyncha mig. Men det kommer inte löna sig i kampen mot ulvarna, bara förvärra lähet genom att ännu en god bybo skulle försvinna från byn. Men jag kan inte styra era tankar, och jag vet att ingen kommer tro mig. Mensnälla, för eran skull, så jag är oskyldig!

Lurvas11
0

Nu blir jag förvirrad. Är Alvirpo en varulv eller inte? Ska man tro på det hon säger eller ska man tro att det är varulvsknep?

Hälsningar Lurvas11Glad

ninor
0

Nej det är verkligen inte lätt den här gången, och om 45 minuter ska beslutet vara fattat. Tycker också det är ovanligt tyst den här kvällen, väntar folk på att andra ska fatta de jobbiga besluten åt dem? Ligger de i varglyan och kurar ihop sig? Gömmer sig i sina hus? Vi måste hjälpas åt för att komma fram till rätt beslut!

Niinis
0

(Förlåt för att jag varit lite frånvarande, har suttit på ett tåg med hund halva dagen och sedan varit i stallet) Usch, jag tycker verkligen inte om dessa röstningar, just pga att det är så svårt att peka ut en best :( vi måste ju verkligen ha tag på en nu också, vi har ju verkligen inte råd att förlora en god granne till! Måste klura lite till vem jag ska rösta på, vill ju verkligen inte rösta på fel igen!

Klara.b
0

*** Jag ändrar min röst till Alvirpo *** kommer förklaring när jag kommer hem, mitt nät är jätte segt!

Mirinda
0

Jag röstar på Minerad. Skälen till det har jag redan skrivit.
Dessutom har jag kommit att fundera på om det var Minerad som siaren MML siade. Då var det därför hon gick så hårt mot Minerad och de som följde henne. Det är definitivt misstänkt att Minerad tiger nu.

Så jag röstar som jag tror. Den enkla förklaringen är att hon lade den första rösten på Lurvas.

Alvirpo och Lurvas är i alla fall här. Er vill jag inte rösta på. Än är tid att ändra sig. Annars blir det lottning.

Minerad
0

Det blir för mycket ibland… jag hoppades att någon skulle säga något som skulle kunna vägleda mig. Men varför röstar inte Alvirpo på någon? Inte ens i försvar? Jag förstår ingenting längre. jag ar aldrig varit så villrådig.

Mirinda
0

Jag kan ta tillbaka min röst, men vågar baske mig inte rösta på Alvirpo. Hon har inte varit tillräckligt konsekvent att jag anar varulvstaktik. Men jag kan ha fel och jag vill inte missta dig Minerad, om du är oskyldig.

Du försvarar dig ju inte heller - Vem är varulv av er som är i tråden?

Alla verkar lika förvirrade.

Mitt internet är så vidrigt segt. Inläggen tar fem minuter på sig innan jag ser denm i tråden.

Minerad
0

Nej, Mirinda, du har fel! Det är inte alls som du tror! Jag har inte försökt göra annat än rätt. Sen har jag legat lågt för att just inte göra något dumt så ni börjar misstänka mig istället för en varulv! Och så gör du det ändå!

Jag börjar tro att MML inte alls siade dig. Det är bara som du försöker vinna allas förtroende! Så himla DUKTIGT av dig då!

Vet du vad! Jag tror inte på dig längre. Du anklagar en oskyldig.

Jag röstar på

Mirinda!

Minerad
0

(haha, mitt när är också segt! Det blir helt konstigt i konversationerna. Jag missade din sista kommentar innan jag postade Mirinda)

ninor
0

Nä jag följer nog magkänslan denna gång och hoppas innerligt att den har rätt och att det inte är den där fisken som ligger och sprattlar i magen och ställer till det. 

Men jag röstar på Alvirpo av skälen jag skrev ovan..

Mirinda
0

#138 Jag trodde att du skulle försvara dig. Ja, det kan man kanske säga att du gör. Anfall är bästa försvar är ju en metod.

Jag förstår inte. Är du tuff, engagerad och framåt? Är du den kloka och fritt tänkande Minerad du verkade vara i samband med förra röstningen? Varför har du inte hjälpt till i diskussionerna den här gången i så fall? Du hade allt att vinna.

Eller försöker du dupera oss? Du går på hårt igen nu. Sist du hörde av dig kurade du ihop dig och lät liten och svag. Jag kan ha fel, men här är det en hund begraven.

Jag vet inte mer än att du hoppar på mig, Minerad. Inte tar jag tillbaka min röst när du gör så. Du reagerar jättestarkt, fastän du sitter säkert, eftersom du kan se att Alvirpo har fått två röster.

Minerads röst på mig är inte fetstilad eller markerad med *** . Alltså är rösten ogiltig.

Mirinda
0

Nähä…. nu är rösten är fixad och giltig. sabla internet!

Ja du, Minerad. Om vi båda är goda så vet jag ju att i ulvlyan skrattar de så att det rungar i väggarna åt oss nu. Ulvar vill så split mellan starka bybor. Vissa av oss aktar oss för andra som visar vägen. Jag ger förklaringar till hur jag tänker. Det brukar du också göra. Men den röst du lade på mig nu, lade du väldigt upprört.

Börjar vi bråka i byn nu, så är det bara varulvarna som tjänar på det.

Visa mig att du är god, Minerad, så ska jag tro på dig igen!

Minerad
0

(ja, fetstilen hängde inte riktigt med när jag postade först, men den var redan editerad när du uppmärksammade det. Och nu är vi på övertid, så nu får det ju vara som det blev!)

Förlåt, men jag hanterar inte stress så väldigt bra ibland. Så länge jag är lugn kan jag tänka lugnt och prata lugnt. Men nu… du förstår väl att jag är rädd för mitt liv???! Du är ju inte det minsta rädd eller orolig! Jag ville bara att du skulle förstå hur det KÄNNS att bli utpekad!!

ninor
0

Ja nu har deadline varit så jag antar att vi alla får vänta och se hur detta gick. Hoppas vi fick tag i en av de skyldiga!

Mirinda
0

Minerad! Här går det inte att föra en dialog. Jag såg inte ditt inlägg #139 i tid heller, Minerad. Jag hann skriva #141 innan jag läste det. Jag kan inte ens rulla tråden upp och ner som vanligt. Det går i slow motion.

Nu hoppas jag verkligen att ni som röstat på Alvirpo har rätt. För mig kändes det bara fel.

Egentligen hade jag inte tillräckligt starka misstankar mot någon för att vara säker. Men när jag satt och funderade på att ta tillbaka min röst, så kom Minerads inlägg med rösten på mig.

Ska man skratta Skrattar eller gråta?😭

Men rösta måste man ändå, fast det blir osäkert och virrigt. Och då vore det ju kul om vi hann läsa vad de andra skrivit nyss.

Mirinda
0

#143 Jag är inte heller nåt vidare på att ha is i magen när jag blir stressad. Jag förstår så väl din reaktion. Jag röstade ju på dig först. Ingenting stressar mig så mycket, som när den här förbaskade datorn krånglar. Kan det vara iFokus som krånglar?

ninor
0

#146 Tror det är erat internet? Mitt har funkat felfritt, både från datorn och telefonen. 

Emmetem
0

Alla byns invånare samlas åter igen på kvällen. Hela dagen har byborna haft möte om vem den skyldige kan vara. Sedan förra lynchningen så trodde och hoppades de alla på att denna tyranni skulle ta slut. Men då byns siare fått sätta livet till inatt så vill de få ett stopp på detta. Alla bybor samlades åter igen med högafflar och gevär. De går till centrum av den lilla byn, drar med sig den de tror är skyldig. När de går ut vid sidan av byn då stället de upp sig på led. De höjer sina gevär och frågar: "Några sista ord, varulv?". Medan Alvirpo förgäves försöker förklara sig så faller hon inom kort död mot marken då de uppställda byborna avfyrar sina skott. Ner mot marken faller en bybo.

Det är NATT, dl 23:00 söndag (9/6)

Klara.b
0

Åh nej! Vad har jag gjort?! Jag fattar inte, det här är mitt fel, allt är mitt fel! Jag trodde du var en varulv, för att du förklarade dig så mycket, men du talade sanning. Varför kan jag aldrig tänka rätt?!

Mirinda
0

Som jag sade i #146 "För mig kändes det bara fel".

Stackars Alvirpo!😢

Lilla Alvirpo var spontan och känslosam. Jag försökte säga i diskussionen att hennes agerande var för ogenomtänkt för att det skulle ligga varulvstaktik bakom. Men här fick jag vara kärringen mot strömmen för andra gången, när vi röstade. Ja, förutom Minerad då, som helt enkelt passade tillbaka den röst jag till slut lade på henne.

Så det är väl kvittat nu, Minerad?

Jag är så ledsen för att detta elände hänt igen. Om vi inte träffas i lugn och ro och pratar igenom situationen så blir det lätt så där. Paniken kommer och så kastar man iväg en röst. Jag kände mig attans pressad själv. Så min röst på Minerad var mest på känsla, mer än utifrån tankar som fötts i en diskussion. De som hjälps åt att hitta ulvar röstar knappast på varandra.

Kunde bara inte begripa varför Minerad inte ville delta i diskussionen alls. Och Minerad var inte den enda som låg lågt ända fram till röstningen. Kan fortfarande fundera på varför vissa är så otroligt ovilliga/rädda/taktiska (stryk det som inte passar) att de inte deltar i diskussionen, innan vi pekar ut vem vi tror är varulv. I min bok får man inga poäng för det.

ninor
0

Åh nej, inte en till!

Magkänslan hade tydligen helt fel den här gången och Alvirpo fick sätta livet till. Tycker röstningarna är så svåra nu när det är så tyst i byn. Man får ingenting att gå efter och det blir lätt att man ropar varulv efter varandra.. Funderar, liksom dig Mirinda, varför alla andra är så tysta.

Klara.b
0

Vi måste lugna ner oss, allihopa, detta får inte hända igen! 😢

"Eko, eko! Jalaxa, Niinis? Någon där?"

Minerad
0

Men ååhh, Alvirpo! Du var ju helt chanslös… du försvarade dig inte ens..

Ja, Mirinda, vi är väl kvitt för inatt. Men jag tänker hålla mig undan från dig ändå! Och från er andra! Hur ska jag alls kunna veta vem som är vän och vem som är fiende idag? Ni måste alla vara fiender!

Du, Klara B, du har lynchat två bybor nu! Ninor, Niinis vad är ni för ena egentligen? Och Jalaxa, var gömmer du dig?? I mitt hus i väntan på natten kanske!?

Jag tänker gå hem nu! Låsa dörren om mig. Nåde den som försöker komma nära mitt hus! Ni är hemska, ondskefulla varelser allihop!

Jalaxa
0

Neeej!! Alvirpo, vad har vi gjort?? :'( vi ska hämnas!… HÄMNAS!!

HjärtaJalax & ZeroHjärta

Mirinda
0

#154 Hej Jalaxa! Har du sett eller hört något igår eller under natten som gick. Dela dina funderingar med oss andra! Vi var så få som pratade innan förra röstningen. Alvirpo var som hon var; livlig och spontan. Inte var hon någon ulv. Hur ska det gå nästa gång om inte alla är med och hjälps åt att hitta de listiga ludna bestarna?

Varulvarna vinner om byns sammanhållning försvinner. Vi kan ta dem om vi håller ihop. Ulvarna kommer att ta oss en efter en om vi sitter och kurar i våra hus och är misstänksamma mot varandra.

#153 Samla ihop dig Minerad! Har du någon du kan prata med som du litar på? Det låter som om du behöver lugna ner dig. Du kallar ju dina gamla vänner och grannar för ondskefulla.😕Rädda är vi allihop. Det är därför vi behöver varandra.

Klara.b
0

Lurvas11, ska vi gå ut en stund med kaninerna? Musse behöver sträcka på sig och jag behöver någon att bolla idéer med, för jag kommer inte fram till något vettigt hur jag än funderar…

Niinis
0

Jag är iväg på kryssning till imorgon så jag kommer inte att vara aktiv förrän jag kommer tillbaka till fastlandet igen! Tänkte så alla vet varför jag är lite off just nu :)

Mirinda
0

Så Ninis gav sig iväg på böljan blå. Det låter härligt. Men hon sade inget om vad hon tror om situationen i byn, innan hon for.

Jag har suttit här och gått igenom minnesarkivet. Om man går tillbaka några dagar och nätter i tiden, så är det lättare att se vem som är en lojal och ärlig bybo och vem som verkar vingla hit och dit, beroende på från vilket håll vinden blåser.🤔

#152 Måste rätta ett faktafel; Alvirpo försvarade sig visst. Hon sade mycket tydligt och klart att hon var bybo. Det hade du visst glömt, Minerad? Vi är inte ondskefulla och hemska ulvar allihop, kära granne. Som du gör nu, tigger du ju om att bli varulvskäk.

Minerad vill inte att vi ska komma nära henne. Om ulvarna är hungriga i natt, så vet de att hon är ensam.

I många av stugorna i byn finns det goda krafter. De ludna vill väldigt gärna hitta en av oss ensam och oförberedd. Jag vet att se om mitt hus och om jag får lite hjälp så ska vi nog hitta en varulv när morgonen gryr.👍

#154 Du Jalaxa, verkar inte rädd av dig. Bra! Litar du på mig och fortfarande vill hämnas, så kan vi nog mobilisera motståndet.

🌛Men nu är det natt och jag drar mig tillbaka. Fast man kanske ska undvika att sova i sin säng? De fega ulvarna högg vår siare MelvinMimmiLufsen i sömnen. Jag ska hitta ett bra gömställe och invänta soluppgången där.

Lurvas11
0

#156 Absolut! kan vi ses vid den gamla stenmuren om 10 minuter? Jag tar mee mina kaniner

Hälsningar Lurvas11Glad

Klara.b
0

#159 *Tittar på klockan* - Gud det har ju gått över 30 min! *slänger på sig jackan och springer ut till kaninerna, tar ut Musse och springer till stenmuren.*

-Hej Lurvas, jag är ledsen att jag kom så sent!

Lurvas11
0

#160 det är okey :) Ska vi gå bort till skogen och hoppa några hinder? Men vi får vara försiktiga och inte vara ute för länge inatten. Sedan måste jag sova :)

Hälsningar Lurvas11Glad

Klara.b
0

#162 Det kan vi göra :)

Ja, det får vi, jag måste också sova snart ;)

Jalaxa
0

(har varit på westerntävling nu i helgen((utan teckning!!!!!)) så nu är jag aktiv igen)

HjärtaJalax & ZeroHjärta

Mirinda
0

Men vad gör de?!! Är de inte medvetna om vilka risker de tar? Hur i fridens dagar vågar de ta ut kaninerna mitt i natten? 😮

*Smyger ut ur mitt gömställe och ropar till Lurvas och Klara.b*

Tjejer! Det kanske är bäst att ni går in nu. Det är farligt ute på nätterna. Ni vet ju vad som hände våra grannar.

*Springer snabbt tillbaka till mitt gömställe*

Vad konstigt att de två vågar vara ute.🤔Kan det vara så att…

Nej, aldrig i livet! Varulvar har inte kaniner som husdjur. Kaninerna skulle inte känna sig trygga då. De har instinkter.

Flickorna tänkte sig inte för. De fick, tack och lov, väldigt bråttom in med sina keldjur när jag ropade. Då så….

Nu orkar jag inte vaka längre. 😴Måste försöka sova lite. Men då måste jag våga mig hem och vara ensam i min stuga resten av natten. Måste sova, så att tankarna klarnar. Här i mitt lilla gömsle är det så kallt att man knappt kan tro att sommaren står för dörren.Fryser

*Småspringer den korta biten till min stuga, kastar blickar över axeln, och lyckas låsa upp dörren fast fingrarna är stela och pulsen rusar.*

Puh! Pustar Jag klarade det. *Sveper in mig i en stor yllepläd*

Nu ska jag bara barrikadera dörren och gillra min ulvfälla, så att jag vaknar om någon försöker ta sig in.

Mirinda
0

Tuppen gal där ute. ⏰ Visst är det väl morgon nu?

Lever alla i byn? Tre goda bybor har fått sätta livet till. Först tog de lilla Lurvas. De lömska ulvarna lurade oss att lyncha henne. Natten efter kom vår siare till mig och visade hela byn att hon litar på mig. För det blev hon dödad. Sen kastade ulvarna skulden på ivriga och alltid lika modiga Alvirpo, som inget gjort.

Hur länge ska det få pågå?

Vi är 4 goda kvar. 3 onda ulvar döljer sin rätta identitet här i byn.

Jag tror så här om de 7 byborna:

Lurvas - är god (Storkebodas som hade rollen först var oskyldig)

Minerad - misstänker jag starkt (troligen demon om hon är ond) Hon tänker mest på sin egen säkerhet och kallar oss andra för hemska och ondskefulla

Niinis - osäkert för hon är extremt passiv - Om hon inte visar färg idag hamnar hon bland misstänkta.

Klara.b - troligen god om jag går på hur hon låter är nog en duperad bybo med skuldkänslor. Visar så mycket omsorg om sina grannar, fast hon själv är rädd.

Ninor - lutar åt att hon är god. Hennes vilja att delta i att skydda byn från varulvarna känns äkta.

Jalaxa - samma som Ninis - vill hon hämnas de oskyldiga som dött (hon skriver det) så är det dags att visa det konkret nu.

Jag själv - vet att jag är god. - Har inte röstat på de oskyldiga lynchoffren. Siaren litade på mig. Hon dog för att hon visade för tydligt att hon var den hon var.

Vi har en god ängel, en god präst och två goda bybor.

Men 3 av de namn som står ovanför är varulvar.

Ängeln! Vad fick dig att skydda fel bybo två gånger? tänk efter så du kan komma på om varulvarna lyckades påverka dina val hittills!

Prästen! - kom ut ur kyrkan och kavla upp ärmarna! Du har ju möjlighet att sia två gånger. Vet du något, så kläm fram med det! Vår siare är död, så nu behövs du.

Emmetem
0

Tiden går och dagen närmar sig sitt slut. Åter igen samlas varulvarna för ytterligare en attack. De alla är hungriga och mycket måna om att fälla ett byte inatt. De ger sig gemensamt iväg ut i skogen. När de vandrar tillsammans i flock så får de syn på en kanin. De hukar sig alla ner och ser framför sig att Klara.b vandrar runt i skogen. Hon är på väg hem efter att hon varit ute och hoppat hinder med sin kanin. Helt ovetandes så blir hon attackerad av de stora bestarna. De kastar sig över henne och sliter henne i stycken. De har dödat byns ängel.

Det är DAG, dl 23:00 onsdag (12/6)

ninor
0

NEJ! Inte Klara! Hon var alltid tillmötesgående och ville alla väl, verkligen byns egna ängel. Jag…jag förstår det verkligen inte. 

Men…Mirinda, du ropade väl åt dem att gå hem? Klara måste ha blivit mördad strax efter det, och du var den sista som såg henne i livet. Jag vill verkligen inte börja anklaga folk redan nu, men du förstår säkert att jag blir fundersam?

Och förresten Mirinda. Jag tror att du och jag står på samma sida och vill byn gott, men du har verkligen ansträngt dig för att visa din godhet och att du vill alla väl. Om du nu är så god, varför har inte varulvarna gått efter dig än? Bara en simpel fundering jag har, och någonting jag gärna skulle vilja höra din teori om..

Mirinda
0

Neeeej!😭

Nu har ni gått för långt varulvar!Arg

Klara - jag sade ju alldeles nyss att du visar omsorg om dina grannar fast du själv var så rädd. Nu har du dött på din post. Varför skyddade du inte dig själv, du underbara osjälviska ängel. Hör du oss där uppe i himlen?

Nu måste jag sörja ännu en liten fin bybo. Kanske dog du för att du skyddade mig? Jag tänker jaga upp ulvarna för att hedra ditt minne.

Skulle någon vilja lyncha mig nu, så ser ni som är goda vilka de grymma bestarna är. Så fegt att ge sig på lilla Klara!

Mirinda
0

#167 Vad ska jag svara, Ninor? Varför varulvarna inte gått på mig? Ja, det undrar jag också. Kanske för att det lär bli min tur nästa natt.

Ängeln lade helt säkert sitt skydd på den som så aktivt drev på varulvsjakten i diskussionerna, natt som dag.

Du högg inte efter mig, när jag lade min röst på dig i första lynchningsröstningen. Det gör att jag tror rätt mycket på dig.

När nu varulvarna inte försökt ta mig, så har de så klart ett syfte med det. Vänta ska du få se, Ninor! Naturligtvis kommer de att försöka lägga skulden på mig.

Att du tar upp att jag var den sista som såg Klara.b och Lurvas i livet gör att jag undrar var jag har dig. Det är så det brukar börja. Kan tänkas att du är en försiktig, men smart ulv? Det vill jag inte tro.

Men den som lägger en röst på mig har tagit av sig sin goda mask.

Tro vad ni vill, kära grannar! Finns det någon av er som tror på mig så säg det i tråden. Vi kan vinna om vi håller ihop. Jag väntar på den första rösten på mig. Den kommer att komma från en varulv.

Så sant jag heter Mirinda och tänker kämpa emot ondskan tills varulvarna är avslöjade.

Läs vad alla sagt! Se vem som styrde rösterna mot oskyldiga bybor!

Tänk på vilka som var tysta på nätterna (då PM:ar varulvar) men styrande inför alla röstningar!

Jag vet att Lurvas är god. Fundera på hur jag kan veta det!

Mirinda
0

Ur rollen en stund:

_Ninor! Mitt internet är fortfarande jätteseeegt.😕Det gjorde att jag inte fick in ditt inlägg #167 och kunde läsa förrän nyss. Jag skrev #168 innan jag läst annat än uppdateringen. Annars hade du fått det svar du får i #169 för ett par timmar sen.
_

ninor
0

#169 Som sagt var den bara tankar jag fått kära Mirinda. Jag vill inte tro något ont om dig, men det är svårt att veta vart vi har varandra i byn och jag frågar hellre än vän när jag har chansen än att vid ett senare skede önskat att jag hade gjort det…

Ja, jag tror som sagt att du också är god och vill väl. Frågan är vilka som kan vara de skyldiga? Det är så många här i byn som är tysta så det är svårt att veta vart de står i frågan.

Mirinda
0

Vi är som tre musketörer. En för alla och alla för en.😓👍 
Läs de fyra sista raderna i mitt förra inlägg! Ta sen en funderare.

Den som vill ont hugger (röstar eller argumenterar för att rösta) på en av oss. Så den som röstar på Lurvas är varulv i min bok. Likaså den som röstar på mig. Mitt enda problem är att jag är för öppen och ärlig. Varulvarna fegar på tre. Så de är svåra att upptäcka.

Men se hur alla röstat om ni inte orkar läsa igenom allt som sagts!

Om samma deltagare röstat på både Lurvas och Alvirpo i röstning ett respektive röstning två, så är de misstänkta.

Vår siare gick åt för att hon visade sitt förtroende för mig. Annars hade vi bybor inte varit så få nu. Var inte rädda ni andra goda! Vad har vi att förlora?

Jalaxa, Ninis och Minerad är tysta.

Om någon av er är god må ni tala mycket snart! För de som inte träder fram i ljuset kommer att börja planera hur tre onda röster ska kunna läggas utan hållbar motivering.

Tiden verkar för oss goda grannar och byns skyddsängel svävar över oss. Klara har sällskap med de goda andarna MelvinMimmiLufsen Lurvas (i rollen som vår första lynchade bybo) och Alvirpo.

Jag tänker sätta mig i säkerhet i byns kyrka. Kanske kan man träffa prästen där? Om h*n nu inte förbereder ännu en begravning.

Lurvas11
0

Jag såg bästen! Vi skulle precis avrunda hoppningen i skogen när vi plötsligt hörde att det prasslade i buskarna. Plötsligt hoppade en hårig, stor varelse fram ur buskarna. Jag har aldrig sett något liknande. Jag sprang och sprang och hann komma in i min stuga. Men Klara.b kom aldrig tillbaka. Tidigt imorse hörde jag något gräva ute på verandan. Jag öpnnade försiktigt, då jag anade att det var en varulv som skulle ta mig också. Men det var Klara.b lilla kanin. Jag såg mig om innan jag raskt tog in honom och låste dörren. Nu måste vi få bort dessa odjur!!!

Hälsningar Lurvas11Glad

Mirinda
0

Vad skönt att du är här,  Lurvas! Kom in i svalkan i vår gamla bykyrka.

Stackars du; har du hämtat dig från chocken än? Du måste ha blivit fullkomligt vettskrämd. Klara var inte så snabb att springa som du. Jag hoppas att hon inte hann lida.😢

*håller om den darrande och ledsna Lurvas*

Jag tror att de ondskefulla varulvarna får svårt att gå in i kyrkan utan att de får ont i magen…. eller i samvetet. Jag vet inte om varulvar har en god sida och en ond. Kanske kan deras hjärtan plågas så här i dagsljuset när de ser ut som vi andra?

Var är nu bibeln? Måste finnas i en kyrka. Och så behöver vi ett silverkors. Men vapen får vi inte ta in här. Så vi får hålla utkik efter om någon kommer. Vi väntar på en till. Sen kan vi be för byn.

Är du med oss så kom hit!

Lurvas! Tror du Gud vill ha varulvarnas själar? Tror du de fattar att de kan bli förlåtna? Var är nu den ende som kan svara på det?

Lurvas11
0

*Sitter i kyrkan tillsammans med Mirinda. Sitter på en av bänkarna och pratar med om det fruktansvärda som hänt. Hon pratar om vad Gud och varulvarna tänker. När hon frågar mig saker är det som att jag inte riktigt förstår och uppfattar. Mirinda verkar fundersam över att jag verkar så frånvarande.

Hälsningar Lurvas11Glad

ninor
0

Men är det här i kyrkan ni två gömmer er? Finns det plats för en till? Jag har alltid känt mig märkligt lugn i kyrkor så jag tänkte att jag skulle gå hit och ta mig en funderare. Tog med mig lite varmt te och bullar också, det räcker till er två också om ni vill ha ?

Mirinda
0

#176 Tack Ninor! Vi behöver all tröst vi kan få nu. Vi har lite filtar och kuddar här inne i sakristian. Så vi kan nog stanna ett tag. För du har visst gott om bullar.

Vet ni hur man avslöjar en varulv?

Alvirpo
0

(ja, jag vet att jag är lynchad, men tänkte bara meddela att Jalaxa har mycket att göra IRL då hon har flera hästar och är och tränar och tävlar för det mesta, vilket gör att hon inte kan vara lika aktiv här i leken som vissa andra.Hon brukar alltid va i stallet hela eftermiddagarna och sedan inte vara hemma förrns på kvällen, så hon kan bara var aktiv då!)

ninor
0

#177 Varsågod Mirinda, det är bara att ta för dig av bullarna. Du med, Lurvas! 

Nej, jag vet inte hur man avslöjar varulvar. Hade vi vetat det hade vi förhoppningsvis kunnat ha satt stopp för dessa blodbad för länge sedan. Eller vet du någonting Mirinda som du vill dela med dig av? Någonting som kan hjälpa oss?

Niinis
0

*Pust* Nu är jag äntligen hemma igen! Vilken skön resa det varit, känner mig som en ny människa igen! :)

Men vad är det jag hör? Är Klara.b död, vår älskade ängel?! 😭 Kan någon snälla upplysa mig om vad som händer här i byn? Är detta verkligen sant!?  *ryser*

Finns det plats för en till i kyrkan möjligen? *snyftar* Vill gärna sörja våra fina grannar som bara försvunnit en efter en och jag vet inte om jag vill vara ensam heller.. Detta känns så overkligt på något sätt, så hemskt! 😕

Mirinda
0

#177 Här kommer mitt svar till Alvirpos ande (jag sa ju att de är med oss 🙂) apropå Jalaxa:

#178 Välkommen du goda ande! I mina funderingar har jag tagit hänsyn till att Jalaxa varit tystlåten av sig så långt jag kan minnas. Hon har rykte om sig att vara mycket skicklig med hästar och det behöver man inte prata så mycket för att vara. Kan du förmedla budskapet till Jalaxa att hon behövs här i byn?

Bara för att Ninor kom först så är jag inte övertygad om att hon är den saknade goda bybon. H*n kan nog be böner bättre än andra.

I den här kyrkan känner jag mig trygg. Ängeln vakar över oss, men kan inte slåss för oss.

Ninor! Jag tror på dig; tänker inte låta mig ruckas. Men som jag sade tidigare; den som lägger en röst på mig eller Lurvas har bevisat att den är varulv.

Så om du som vet att du är god bara kan vara dig själv, så kommer inget ont drabba dig.

Och du som är varulv: du är drabbad av en förbannelse. Kanske vi kan få bukt med den om du kommer hit till kyrkan. Syndernas förlåtelse vet jag vad det är. De dödas uppståndelse väntar vi alla på.😇

Alvirpo
0

(#181 Jag ska förmedla ditt budskap! Haha, men jag ska säga till henne att försöka va inne under dagarna från tex. mobilen;) Hon funderar även på att hoppa av och låta någon annan få hennes roll, men är ej säkert)

Mirinda
0

Alvirpos ande talar med väldigt små bokstäver, i alla fall på min krassliga dator.

Nu ska vi se. Vi är fyra nu. Det innebär att en av oss är ulv och en av oss är präst.

Men om det kommit två ulvar hit till mig och Lurvas (rent hypotetiskt - en lek med tanken alltså) så kan prästen fortfarande vara bortsprungen.

Nåja, Gud skapade världen utan präster. Så han kan nog hjälpa oss ändå. Är det någon som sett till Minerad?

Är hon demon, som jag misstänker, så lär det märkas om och när hon kliver in i kyrkan.

Nu ska jag kontemplera över det som hänt och be en bön för vår by.

IRL ska jag på årsmöte i sportklubben och ni får klara er själva några timmar. Men ängeln och de andra goda andarna vakar över er.

Pax! (fred/frid)

ninor
0

Jag tänker att prästen redan finns i bland oss Mirinda. En präst borde ju vara en av de första att springa till kyrkan, eller hur? Men det är en olustig känsla att veta att vi just nu är fyra stycken i kyrkan, och det finns helt enkelt inte fyra goda bybor kvar….

Niinis
0

Åh vad hemsk detta kändes! Jag vill inte sitta bland ulvar 😕 Kan ulvarna vara snälla och lämna kyrkan så kan vi vanliga hedliga människor få lite andrum och lugn!? Inte nog med att ni dödar våra grannar så kan man inte ens få lite lugn och ro i kyrkan!

Mirinda
0

Gud ser allt och prästen är den som kan förmedla Guds ord så det blir begripligt för alla. Men prästens jobb är framför allt att i handling omsätta Guds ord och Hans allomfattande kärlek i praktiken.

Så skulle man kunna uttrycka det i kristna termer.

Att vara en god medmänniska är det enkla sättet att säga hur en präst och vi andra människor här i byn och i världen bör vara. Och Gud förlåter alla ångerfulla syndare. Det är väl kristendomens idé.

Jag tror inte att prästen svikit oss. Min tanke är att eftersom alla vet att prästen får sia två gånger under sin tid i byn, så är prästen rätt diskret med sitt yrke. Varulvar gillar inte när siare och präster kan avslöja för oss andra vilka de är. Jag tror prästen vill undvika att serveras som supé i varulvslyan nästa natt.

Mirinda
0

*Går och vankar oroligt i kyrkan*

Inte kan jag koppla av när jag vet att här är en förrädare bland oss. Ninor räknar rätt. En eller två av oss fyra är ond. Det är inte Lurvas och det är inte jag. Men det kommer att visa sig.

Ändå är jag mest bekymrad över de två som inte är här; Jalaxa och Minerad.

Rent matematiskt och logiskt skulle en av dem kunna vara god. I så fall vet jag vilka ulvar som bär fårakläder i kyrkan. Men så enkelt är det inte. Och jag dömer ingen ohörd.

Emmetem
0

Alvirpo har tagit över Jalaxas roll.

Alvirpo
0

I'm Back! :)

Hej Igen, hur har det gått för er? Varför sitter ni här och ugglar i kyrkan?

*sätter mig bredvid de på kyrkbänken*

ninor
0

Alvirpo, vad trevligt att se dig igen! Ja, jag tänkte att kyrkan skulle vara en säker plats. Lugn, rofylld. Men nu har ju nästan alla samlats här istället och jag vet inte direkt om det är en säker plats längre..

Mirinda
0

Vi borde vara fredade här, Ninor. Det finns en fördel i att alla är på samma plats, oavsett var. Alla kan ju hålla ett vakande öga på alla.

#189 Hej Alvirpo! Vad bra att du är tillbaka i byn. Ledsamt bara att du inte garanterat är den du var sist. Du får ju axla Jalaxas bördor. Men huvudsaken är att vi kan enas om något som skyddar vår by.

För att slippa tjata på andra, som väljer att inte säga något i diskussionerna, så kan man ju använda sig av det gamla hederliga; Den som tiger, samtycker. Fast bäst är givetvis att alla säger vad de tror/tänker/vill. För vi kommer att känna oss tryggare om vi bybor vet var vi har varandra.

Niinis
0

Mirinda; det är inte lätt att veta vad man ska tro när alla sitter här i kyrkan och säger att de är goda när minst 1-2 måste ljuga.. Jag bad de som var ulvar att genast lämna kyrkan men jag har inte sett någon lämna! Ingen som vill berätta sanningen istället för att fortsätta ljuga? 

Jag vill gärna tro gott om er alla men det går inte.. Istället misstänker jag alla.. Det är så svårt att lista ut ulvarna för det är ju inte direkt någon som sticker ut heller!

Om det bara fanns ett sätt att ta reda på ulvarna, då hade man kanske sluppit vara så rädd!

Mirinda
0

#192 Ninis - du låter lite som Minerad, när du säger att du misstänker alla. Hon är inte här, men har gjort väldigt klart för oss andra vad hon tänker om oss. Varför hon vill sitta ensam och kalla oss andra (även dig då förstås) för ondskefulla och hemska, förstår då inte jag.

Jag kan sträcka ut handen mot någon flera gånger, men var och en gör sina egna val i att ta emot den. Jag är förstående och ganska snäll, men knappast mesig.

Det är bara en sak som jag fortsätter att säga, gång på gång; Ulvarna vill att vi gör just som Minerad allihop. De är tre ludna och listiga, som håller ihop. Det är klart att de vill splittra oss. De har tyvärr lyckats alldeles utmärkt med det hittills. Så tänk dig för;Ninis!

Och du, inte trodde du väl på allvar att någon eller några skulle resa sig upp frivilligt och lämna kyrkan?

Niinis
0

Ne, jag trodde väl inte att någon skulle resa på sig men man hade ju kunnat hoppats iaf! Hoppet är väl det sista som överger en, är det inte så man säger?

Jag vill ju liksom inte tro något ont om någon här! Alla är vi ju grannar men det finns ju uppenbarligen några som inte talar sanning om vilka de är! Jag kan liksom inte peka ut någon speciell som kan vara ulv och då blir det ju svårt att peka ut någon/några, därför är det ju lättare att säga att alla är lika misstänkta. Jag säger inte att ni alla är ulvar och att alla ska dö och är negativ, men jag kan ju inte direkt gå runt och säga att alla är snälla och rara och ska få leva när jag vet att det finns ulvar bland oss! Jag menade inte att låta så negativ men det är så svårt att få fram hur man tänker så att andra ska förstå..

Jag undrar då också varför Minerad väljer att sitta själv och inte säga ett ord? Smider hon ondskefulla planer eller vad gör hon? Är hon bara rädd kanske och behöver en vänlig kram?

Alvirpo
0

#191 Ja,det är skönt att vara tillbaka! Är ju inte samma sak att titta på uppifrån himlen! Och jag kan bara säga, att jag faktiskt fortfarande är en bybo även nu i mitt andra liv! De är ett rätt behagligt liv om jag säger så, för då har man ingen natt-DL! Men nackdelen är ju förstås att man inte har någon aning om vem som kan tänkas vara ulv!

Men det kanske jag kan lista ut tids nog. Förhoppningsvis i alla fall! :)

Minerad
0

Minerad kliver in i kyrkan

Här vågar man ju knappt gå in! Ni säger att det är ulvar i kyrkan men samtidigt är det misstänksamt att jag inte vill gå in? Hur ska ni ha det? Jag är ulv för att jag pekar ut en oskyldig och jag är ulv för att jag inte pekar ut någon alls!

Eller just det ja, jag pekade ju faktiskt ut någon… eller hur? Jag pekade ut dig, Mirinda! Och efter det blev du fullständigt emot mig! Rädd för att jag ska få med mig alla andra, va? Jag står fast vid mitt omdöme! Jag tänker vänta utanför kyrkan ikväll. Innan solen går ner vill jag lyncha:

**Mirinda!

**(Off: jag kommer inte ha tillgång till dator mer ikväll! Lycka till allihop! Må vi grilla en ulv ikväll!)

ninor
0

Det har varit väldigt svårt att få grepp om Jalaxa då hon varit så frånvarande. Jag vet inte vad jag ska tro om de andra som samlats i kyrkan. Men av anledningen att jag inte fått något grepp om Jalaxa så röstar jag nu på Alvirpo som tagit över rollen.

Lurvas11
0

Jag vet inte riktigt vem jag ska rösta på… Jag är fortfarande lite skakig efter choken…

Hälsningar Lurvas11Glad

Lurvas11
0

Eftersom att jag är tvungen att rösta bort någon väljer jag att lägga min röst på ***Alvirpo***.
 Mirinda har varit så otroigt snäll mot mig sedan min total-chock, så henne skulle jag aldrig ha hjärta att rösta på. Minerad är jag osäker på, er andra också. Så därför hamnar min röst på Alvirpo.

Hälsningar Lurvas11Glad

Niinis
0

Åh, ute i sista minuten nu.. Jag röstar på Alvirpo.. hinner inte skriva någon motivering nu!

Mirinda
0

Jag somnade väldigt tidigt och har lyckats sova förbi deadline.

#199 Du är lurad, Lurvas. Ledsen att jag somnade ifrån. Var helt slut.

#194 Kanske har du rätt, Ninis, när du säger att Minerad behöver en kram. Att hon är rädd är uppenbart. Även onda har ont. Jag tror ju att en varulv kan bli förlåten, för de goda sidorna finns där, långt inne i alla.

#196 Minerad. Du är skicklig på att vända på stekar. Jag röstade på dig först (i andra röstningen då Alvirpo, som var god bybo blev lynchad) och sen röstade du på mig. Alltså var det inte du som pekade ut mig först. Det var tvärtom. Och för er som orkar backa tillbaka till den röstningen så kan ni läsa Minerads hårda reaktion. bl a "så DUKTIG du är då." Sen backade vi ut båda två. Men skulle tro att ingen glömde.

Jag vet vad som hänt. Vi har lynchat goda bybor hela tiden. Men som jag sade tidigare: Gå tillbaka och se på röstningarna! Inte en enda gång har jag röstat på den goda bybo som vi sen lynchat. Jag har gått mot strömmen. Minerad har sen den andra röstningen hållit sig undan och inte  deltagit aktivt i vår kamp för byn. Hon dyker upp strax före röstningen och nu röstar hon på mig igen.

Visst är Minerad rädd. Hon är rädd att bli avslöjad.

Men hallå! Ängeln är död. Jag vet vad som väntar mig i natt. Tre varulvar och tre goda bybor. Nu är röstningen redan gjord. Vi får se vad Alvirpo (f d Jalaxa) är för sort. För det är hon som kommer att dö.

Är hon god, vilket jag befarar att hon är, så är det ute med oss.

Jag kommer att dö nästa natt. Varulvarna kan inte få mig lynchad. Men de kan äta mig. De kan välja att ta Lurvas istället, för att Minerad ska kunna rösta på mig en gång till. Och då kommer det inte vara någon god bybo kvar, som kan rösta med mig.

Två goda bybor kan inte besegra tre varulvar.

Mirinda
0

Ett sista budskap till Minerad:

Skulle du vara god, så har du just lagt en röst på den som kan hjälpa dig. Och är du ond, så är jag ändå den som kan hjälpa dig att finna frid.

Emmetem
0

Efter att alla bybor har suttit och diskuterat i kyrkan om den som mördat alla dessa oskyldiga bybor så reser de sig alla upp.
"Det måste var Alvirpo!" utbrister Ninor. Alvirpo blir helt förskräckt. "Jag?! Var har du dina bevis? Jag som trodde vi var vänner!" säger Alvirpo och tittar argt på Ninor. "Jag tycker också att Alvirpo verkar lite skum.." säger då Lurvas11 lite lågt för sig själv. Även Niinis stämmer in och nu är Mirinda den enda som inte pekat ut Alvirpo som skyldig. Men det står tre mot en och de beslutar sig alla om vem som är skyldig till morden i byn. Vid kvällens lynchning är det Alvirpo som faller offer. Men varulvarna har varit listiga. De har lurat sig genom hela processen genom att verka oskyldiga. De lurviga bestarna är sluga. De har nyss sett till att få byns sista bybo lynchad. Den enda som återstår nu på de godas sida är Mirinda.

Varulvarna vinner Varulvsleken omgång 3.1.

* Återstående deltagare: *

Onda:

Minerad  - Varulv
Niinis - Varulv

Lurvas11 (fd. Storkebodas) - Varulv
Ninor  - Varulv

Goda:

Mirinda  - Präst

**Döda:
**
Lurvas11 - Bybo
 Alvirpo - Bybo
MelvinMimmiLufsen - Siare
Klara.b - Ängel
Alvirpo (fd. Jalaxa) - Bybo

ninor
0

Mohahahaha… Nu är i alla fall jag proppmätt. 😂 

Lite lätt illamående efter att ha befunnit mig så pass länge i en kyrka dessutom, det är inte riktigt rätt plats för onda demoner… ;-)

Klara.b
0

Vi visste det hela tiden. Men jag hann inte få med resten att rösta på er.

ninor
0

#205 Ja när man är så här få i en omgång blir det ju väldigt lätt att lista ut vilka roller de andra har. :-)

Lurvas11
0

Fick en riktig buffé middag som varulv 😉

Hälsningar Lurvas11Glad

Alvirpo
0

Att ni aldrig kunde inse att jag faktiskt bara var en oskyldig bybo! Båda gångerna! 😡 Men nu är det ju bara en lek, som tur var! Ni var duktiga ulvar! 😊

ninor
0

#208 Fast tja…ska man vara helt ärlig, så insåg vi (i alla fall andra gången) att du var bybo och Mirinda präst. :-D 

Men tja..jag tror inte att prästkött skulle trivas i min demon-mage. ;-)

Emmetem
2

Tja, jag som spelledare tyckte att Mirinda var rätt så uppenbar som präst faktiskt då hon började ge lite ledtrådar.. 😉

Frida B
0

Men blaha! Hoppas nästa omgång kommer igång snart, för denna blev väldigt kort… (för mig, som uppenbarligen var alldeles för uppenbar med att försöka visa att jag siat en vaarulv…)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lurvas11
0

Mirinda: trodde inte du att jag var varulv? :)

Hälsningar Lurvas11Glad

Mirinda
0

"Fader förlåt dem för de vet inte vad de gör", sa min mentor, han Jesus ni vet. Men det visste ni varulvar visst.👍 

GRATTIS TILL EN JORDSKREDSSEGER! och som prästen i byn sade; Gud förlåter säkert varulvar också. De kan ju inte hjälpa att de är hungriga jämt.

Men som kära Ängeln sade; nog visste vi. Minerad var avslöjad väldigt tidigt. Det hade varit kul om vi kunnat driva lite godmodigt med varandra i tråden. Humor min bästa trätosyster, är numera ett underskattat hjälpmedel i denna lek. Pokerspelet var kul. De mjöliga kakorna gav mig ett attans magknip.😉

Ninor; jag såg allt hur du styrde röstningarna. Men tack för att du gjorde mig sällskap i diskussionen. Hade inte ❤️att försöka få dig lynchad. Du gjorde det bra, så det tog ett tag innan jag genomskådade dig. Gillar inte när lektråden riskerar att bli Mirindas monolog-tråd.

Får präster ljuga, förresten? Om inte, har jag allt ett ganska rejält lager med synder att bekänna och få förlåtna av högsta ledningen…. Ja, mentorns chef alltså.

Jag vill helst inte att prästen är med i leken. För det blir mer livat i tråden om man inte kan sitta och kura med ängeln i PM. Visst var det roligt för oss två att ha någon att bolla med. Men det är mer av en utmaning för byborna att försöka hitta varandra (särskilt siaren och ängeln) i lektråden. Livet blir lite lättare för ulvarna också. De kan ju spana efter spår av samarbete mellan ängeln och siaren. Dessutom kan demonen förvandla vem den vill när den dör i MiF´s gamla inkörda variant av varulvsleken.

Matematik är inte min starka sida, direkt. Men var det verkligen fyra varulvar (varav en demon)? Det innebär ju i praktiken att varulvarna är fem (det blir ju en till om och när demonen dör) Vi var ju bara 10 deltagare. En fjärdedel ska vara varulvar och man avrundar antalet neråt. Det bör bli 3 varulvar om det är mellan 9 och 12 deltagare i leken. Sen påverkas förstås jämvikten av om det finns extra specialroller eller starka egenskaper (immunitet mot förvandling i denna omgång) på endera sidan. Allt sånt har jag inte kläm på. Det är Sandra-B som är lekledarexpert och mest erfaren på att räkna ut sånt där.

Tack alla för denna omgång av varulvsleken!

Niinis
0

Mirinda; ja vi blev en för mycket därav fick Johan Gran sätta livet till i första natten! Då fick ju ni bybor en chans att ta en ulv innan vi tog en av er nästkommande natt men vi var nog inte lätta att hitta misstänker jag ;) Eller ja, förutom Minerad då som ni tydligen visste.. Var det därför du var så anti henne i slutet? :P

Denna omgång var faktiskt väldigt rolig och som vi ulvar pratat och diskuterat om er alla 😉 Förra omgången (som var min första) var jag ju bara en hedlig bybo så det var kul att få testa på att vara ulv! 

Men jag undrar lite samma som Lurvas.. Mirinda, hur kom det sig att du var så säker på att lurvas var god?

Storkebodas
0

Det har varit jättekul att följa den sista delen av leken utifrån. Snyggt jobbat kära ulvar. ;) MML - jag tyckte att du gjorde ett bra jobb som siare, det är verkligen inte ett lätt jobb. Jag började misstänka det lite när du hade så bra formuleringar - tex som jag anar ugglor i mossen, eller är det ulvar i mossen? Dessutom var det ju en ulv du misstänkte. ;) Men sedan var det mina modiga ulvkollegor som vågade chansa på att äta upp dig - risken var ju att du var skyddad av ängeln. Mirinda och Klara.b, vi anade att ni samarbetade bakom kulisserna då ni inte nämnde varann över huvud taget i tråden. Mirinda, du skrev ju lite om vad du trodde om alla, men om Klara.b skrev du inget. Därför så chansade vi på att ta Klara.b, för du var ju säkert skyddad av henne. :) Det var tur att du Mirinda trodde på min/lurvas karaktär, annars hade jag nog rykt tidigt.. Men jag undrar också varför du gjorde det? =)

Kram Elsa

ninor
0

Mirinda, kan inte direkt påstå att jag styrde röstningarna :-) Vid första röstningen råkade jag ju till och med rösta på min varulvspolare 🤪

Andra gångerna, tja… Jag chansade mest. Visste inte riktigt vem jag skulle rösta på. Men men, slutet gott allting gott, och nu har vi varulvar en hel by för oss själva. ;)

Minerad
0

Det stämmer att vi var fyra ulvar. Vem var demonen egentligen? Vi insåg också vi var för många och åt upp en statist första kvällen. Vi hade aldrig någon plan på vem demonen skulle besätta och hade demonen blivit lynchad hade vi kanske valt att skapa en inte skapa ny ulv. Vi försökte parera så det skulle bli jämnare utan att behöva lotta om rollerna. Tyvärr fick inte byborna ihop sin mobilisering, trots mina försök att vara uppenbart ulvig! 😃

ninor
0

#217 Jag var demonen :-) 

Mirinda; kanske var det så att du trodde att lurvas var god för att du siat mig? Och då antog att lurvas var god, eftersom jag röstade på storkebodas/lurvas redan i första lynchningen?

Mirinda
0

Jag förstår att ni undrar. Låt mig säga så här: Någon gjorde ett misstag. Det har ingen betydelse vem. Jag överlevde ju i alla fall. Är inte riktigt nöjd med att Klara.b gick åt. Missen jag gjorde var att inte räkna efter hur många turer som var kvar. Vi hade ingen deltagar- och rollista som uppdaterades kontinuerligt. Inte heller fick vi veta hur många varulvar som fanns från början. Då blir det svårare (så gott som omöjligt) att veta och räkna ner hur många omgångar som kan vara kvar. Hur som helst; jag väntade för länge med att utnyttja mina siningar.

Jag slet som ett djur för att få kontakt med de andra goda byborna. Men ni varulvar fick dem med er vad man än gjorde. Vad kul vi kunnat ha, Minerad, om du varit mer aktiv mellan röstningarna. Men du har kanske varit upptagen under lekperioden?

En av de roligaste omgångarna innan årsskiftet var den då Sandra-B var demon, som spelade god varulvsjägare med bravur. Jag var en simpel bybo utan extra krafter och en tjej, som heter Binajis här på MiF, var varulv. Det var vi tre som var mest aktiva. Jag och Binajis drev med varandra och jag och Sandra (som låtsades jättebra) försökte leta varulvar. Hon anklagade bl a Binajis, som försvarade sig lite lagom (taktiskt upplägg i ulvlyan). Jag blev grundlurad. För jag trodde att en av dessa tjejer var god.

Tänk vad vi skrattade åt alla turer i lektråden efteråt!🙂

Storkebodas
0

Ska det starta någon ny omgång snart? :)

Kram Elsa

Candy123
0

Undrar samma sak som #220. :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Emmetem
0

http://marsvin.ifokus.se/discussions/52151f8fce12c458a5000e90-varulvsleken-4-fragor-och-anmalningar

Startade en anmälningstråd åt er, även om jag inte ska vara med denna omgång :)

Mirinda
0

#220 och #221 Kul att ni tar upp frågan!🙂

Vi har inte hunnit prata om saken än. Det har varit sommar och semestrar, så det tar ett tag innan man kommit igång i de rutiner man har. Själv kom jag hem från min sista semestertripp i helgen som gick och jag tror att många yngre medlemmar just börjat skolan igen.

Vi skulle ju kunna starta en intresseanmälans-tråd, bara för att se om vi kan få ihop ett tillräckligt stort gäng leksugna.

Finns det ett tillräckligt stort intresse att leka, så kan jag ta upp det med sajtledningen. Det kan vara så att regler och upplägg behöver ses över, innan vi börjar förbereda en ny omgång.

Mirinda
0

#222 Vi skrev våra inlägg samtidigt. Hann inte läsa ditt innan jag publicerade mitt. Min dator går i ultrarapid.

Tråden du länkar till blir ju i o f s en intresseanmälan. Det var bra trögt att hitta tillräckligt många deltagare till sista omgången innan sommaren. Vill för all del inte att de som skriver upp sig först ska behöva vänta lika länge som vi fick göra då. Det var därför jag tänkte att det är bäst att pejla intresset för leken först.

Att vi fick brist på såväl deltagare som lekledare berodde bl a på att leken lektes samtidigt på tre olika iFokussajter.

Lekledarjobbet kan bli ett krux. Det är inte så många som kan leda. Bästa sättet att lära sig lekledning är att först delta i några omgångar och sen ha någon att fråga, vid behov, första gången man leder.

Jag återkommer när jag hört mig för med Sandra-B, som vet allt som är värt att veta om Varulvsleken. Det var ju hon som startade den på MiF för flera år sedan.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.