Tömma varböld
Att tömma en varböld bör ju göra ganska ont. Så en vän till mig föreslog att man kanske skulle kunna stryka på bedövningssalva innan. Kan det vara farligt på något sätt för marsvin? Bara en tanke, för att underlätta när det väl ska ske. Särskilt med tanke på att man kanske kommer att behöva hålla på och tömma den upprepande gånger.
Anledningen till att jag frågar är den att Love har fått - vad vi än så länge tror är en varböld. Vi ska till veterinären ikväll och kolla om det är det, och i så fall tömma den där.
emla salva (om de nu stavas så) borde kanske fungera?
Jag hade pratat med en veterinär först, för det finns ju risk för infektioner mm
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Risken är nog störst med doseringen. Det smärtstillande medlet går ju in i huden och sen in i marsvinet. Risken finns för överdosering, det är samma smärtstillande som man får hos ex tandläkaren. Endel människor kan vara överkänsliga mot det ämnet. Hur det är med marsvin vet jag inte.

Xylocainsalva är mildare än Emlasalva, har jag använt när jag tömt bölder på mina grisar.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
aha, toppen :)
Då vet jag inte om jag vågar mig på det :P Det låter som att det kan gå riktigt illa om man gör fel.

Har vid två tillfällen varit till veterinären och tömt varbölder, och båda gånger har dom inte bedövat innan. Det gör troligtvis ondare att ge en spruta än att snitta snabbt med en skalpell. Och jag har inte upplevt att marsvinet känt ett dugg när just snittet kommit. Däremot när jag har snittat själv, hemma har jag smörjt på lite Xylocain först, och då har det gått bra.
Vad man måste tänka på när man tömmer är att man klämmer länge! Ända tills det börjar komma blod, då är bölden tom, och sen spruta in Natriumklorid. Jag köpte små förpackningar på Apoteket, med en liten "pip" på, så man kunde stoppa in pipen i öppningen och skölja skölja skölja tills det ser rent ut. Sen är det viktigt att bölden får läka inifrån och ut, så att det inte blir någon infektion. Därför ska man pilla bort ev sårskorpa och tömma tills det efter några dagar inte kommer någonting.
Men en kur med antibiotika är inte helt fel…

Emla kan du inte överdosera. Är ju en salva som du sätter på stället du vill bedöva. Huden blir bedöva mer är det inte. Har aldrig vait med om att någon reagerat negativt på emla men någon ska väl vara den första. Men emla e ju inte receptbelagt så det är ju ingen farlig salva. Sätter man ju på spädbarn så så farlig är den ju inte. Absolut inget du sprutar intermuskulärt eller likn. utan en salva!

skillnade mellan Emla och Xylocain är att Emla tar rätt lång tid innan det börjar värka, Xylocain bedövar efter bara nån minut. Sen är Emla betydligt dyrare än Xylocain.

Stämmer men emlan tar djupare. Är ju i stort sett bara emla som används på sjukhus när det gäller sprutor etc.
Jag vet bara hur det är för människor. Xylocain verkar väldigt ytligt och räcker inte för att bedöva intakt hud på människa. Däremot kan man lägga det på skrapsår som behöver skrubbas och då fungerar det bra. Det är svårt att bedöva inflammerad hud och brukar vara svårt och göra ont när man ska bedöva ens med spruta kring bölder. Lokalbedövning är farligt i stora mängder och man kan absolut överdosera EMLA. Marsvin väger ju bara 1/70 av en människa, så mängden borde reduceras. Receptbelagd medicin är långt ifrån ofarlig! Det är viktigt att man följer råden som medföljer.
#11 Gammal tråd 🙂
#12 Förstår inte varför det spelar någon roll om det är en gammal tråd om ämnet är intressant? Det är väl bara trevligt att väcka upp gamla trådar och den här har ett matnyttigigt innehåll dessutom. Onödigt att kommentera det tycker jag.
Intressant tråd putt på den.
#12 Trodde personen riktade sig till TS och allting har ju redan förmodligen ordnat sig osv 🙂 Var mest så jag tänkte 🙂
Ja jag tycker inte det i alla fall, alla har vi olika åsikter🙂
För finns dem som puttar upp massa trådar, som inte ens är relevanta, som det t.ex finns nya uppdaterade trådar om osv, så är bra att ha i tankarna, att kolla datumen och sedan vad tråden handlar om, om det är relevant att putta upp eller inte. Men så resonerar jag i alla fall 🙂
#14 Folk kan nog ha olika åsikter om vad som är relevant tror jag.😉Vill man putta tycker man väl att det är en menig med det. Alla tycker inte lika om allt och man måste få låta folk göra som de vill så blir det trevligare tycker jag.