Visste ni att....
…. en gammal bur är värd mer än ett levande liv…?
Jag visste inte det. Men efter en stund på blocket och andra annonstorg har jag förstått att så är det.
"Kanin bortskänkes pga tidsbrist, bur kan köpas till för 500 kr!"
"Kanin skänkes, buren 400 kr."
"Marsvin skänkes, marsvinsbur 350 kr."
Varför poängtera i sin annons att man värderar djurets liv lägre än den massproducerade plastbiten det bor i?
Varför heter det inte:
"Kanin säljes, 500 kr, bur medföljer!"
"Kanin 400 kr, bur medföljer gratis!"
"Marsvin 350 kr, buren kan köpas till för en hundring!"
Eller rätt och slätt "Kanin och bur 500 kr", "Marsvin och bur 350 kr!"
Nej, så heter det inte. För liven är värda mindre än plastbyttorna med galler på. Så måste det vara. 😡
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Det är så att man blir mörkrädd! :(
Enjoy life and live the adventure!
Har sett sånna också typ Kaninbur 300kr + kanin :/ även andra djur
//Joanna
Jag har också sett & reflekterat över det där faktiskt. Mycket, mycket märkligt och bisarrt.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Så synd att det ska behöva vara så… :/
// Linn da' coolest!
Tänka sig, jag gör tvärt om jag, skänker bort burarna och tar betalt för djuren.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Ja man blir så less när man ser sånt 😕
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja här har vi en av de olösta gåtorna i mänskligt tänkande. Man kan undra hur de kom dessa slutsatser. Det är skrämmande.
Å andra sidan är det väldigt konstigt att sätta pris på levande varelser. Alla djur är väl egentligen värda mycket mer än vad man kan mäta i pengar. Det är liksom en annan skala. Så att sätta pris på djur blir lätt bisarrt. Typexemplet på det är väl att en huskatt av bondkattstyp med okänt ursprung kan kosta 50 öre tassen samtidigt som en annan huskatt som är %katt med lite skogskatt i (märk väl ej Norskskogkatt) kan kosta 3000 kr. Det får mig att bli kräksnödig när folk själva på eget bevåg hittar på att de kan tjäna pengar på sina djur. Mina katter är sådana här 50-öre-tassen-katter men jag lovar det finns inte tillräckligt med miljarder pengar i världen som skulle kunna få mig att sälja mina katter ändå.
Så hur värderar man liv?
Har sätt de flera gånger tycker de ägare som gör de borde tänka på att skänka buren och sälja djuren inte tvärt om vilket vissa gör tyvärr. Jag kan aldrig sätta att jag säljer buren och skänker djuren
Jag tror de resonerar som så här: Djuret är inte bestående men buren kommer även fortsättningsvis ha ett värde. Det är dessutom inte buren som är problemet utan djuret eftersom de kan ställa undan buren (alternativt slänga den) utan att få skuldkänslor vilket de skulle få om de avlivade djuret.
Om det är lättare att sälja buren och skänka bort djuret än tvärtom så skulle jag också utforma min annons på det viset.
Jag tror mest att det handlar om att man 1) adopterar bort djuret men säljer buren (tvärtom går ju inte), och 2) vill bli av med djuret snabbt pga bristande intressen, men att ha en bur som står och skräpar i garaget och potentiellt kan dra in lite pengar är inte lika jobbigt.
Det är tråkigt att folk tänker så.
Jag fick höra senast idag av en som var intresserad av mina omplacerings marsvin från min omplacering. Att marsvinen var dyra.
Det kändes som om hon tyckte att jag skulle vara glad över att någon ville ha dom?
Men jag jobbar inte så! och skulle aldrig kunna tänka mig skänka bort djuren. Dom ska behandlas med respekt.
Har man inte råd att betala ett djur kanske man borde fundera på om man har råd att ha ett?
Nu insåg jag att min kommentar blev personlig men vara bara tvungen att skriva av mig!

Jag tycker det är skrämmande, att en levande varelse, ett liv kan vara så betydelselöst. Folk skänker bort marsvin, kaniner, katter m.m. till både höger och vänster och det gör mig arg och förbannad och vill bara banka in lite vett i dessa människor, få dom att inse vad det är dom gör fel!
Jag tycker att ni istället ska tänka på att de faktiskt vill hitta ett hem till djuret i första hand, vilket såklart är enklare om det är gratis. Många i deras situation hade brytt sig ännu mindre och bara avlivat kaninen….
Att folk sedan testar sälja buren och KANSKE få in några kronor för att kompensera deras utlägg, men säljs den inte så är det inte hela världen. Bara kaninen får ett hem…
#14 Jag tror inte majoriteten av dessa skänkes/slumpas annonsörerna tänker "Bara kaninen får ett hem" utan det är nog snarare "Bara jag slipper fanskapet så fort som möjligt."
Att sätta ett pris på ett liv är givetvis svårt, om inte rättvist omöjligt. Det är som när barnen frågar "mamma, hur mycket är jag värd i pengar." Ett liv är ovärderligt, oavsett vems det är. Men det är i alla fall inte gratis.
Det är hela upplägget jag tycker känns så himla fel. Gratis liv, snordyr plastbytta. Packa ihop priset så det åtminstone gäller hela paketet, eller lägg upp 2 annonser så kontrasten mellan värderingarna inte syns.
Jag ser aldrig någon annons innehållande "Pudel bortskänkes, koppel och tillbehör 500 kr" eller "Fullblod 50 kr, sadel 2000 kr"…
#15 enklast är fortfarande att betala 6,50kr för ett hagelskott till grannen som är jägare ….. då föredrar jag att den olämpliga ägaren istället hittar ett nytt hem till djuret.
#16 Det är fortfarande inte djur skänkes som jag stör mig på, man får ta det pris man anser skäligt för sina djur. Det är jämförelsen på värderingarna jag stör mig på. Att en gammal fläckig begagnad sliten bur är värd så mycket mer i någons ögon än det lilla livet det ratar. Fortfarande förstår jag varför de gör så, men jag tycker inte om det för det, jag tycker det ser illa ut.
Jag hatar att man inte skänsker bur och säljer djur
Men det är ju nästan självklart. De som skänker bort sina marsvin har oftast inte tid att ta hand om dom, så de vill ha bort dom så fort som möjligt. De skulle ju få ännu mer skuld känslor om de lät marsvinen bara vara där i en smutsig bur utan mat. Buren som då finns kvar behöver bara stå på samma ställe tills de får den såld.
Gillar inte att de ger bort djur, man ger ju inte bort sina egna ungar när man tröttnat.
Allt är väl bättre än att djur, som inte tas om hand på det sätt de mår bra av, blir kvar hos den som vill sälja den där buren?
Om någon insett att de gjort ett misstag (är lätt hänt om de köpt marsvinen i en djuraffär som inte gett rätt information om skötseln) så tycker jag att det är jättebra att de söker ett nytt hem åt dem.
Att olika djur värderas efter nån sorts statusskala är liksom en annan fråga. Det handlar ju om hur vi värderar levande varelser. Så visst kan jag förstå TS tankegång.
Men jag vill inte döma dessa annonsörer. De har i alla fall gjort sig besväret att aktivt söka ett nytt hem åt djuren. Och prissättningen är ju endast motsvarande den i djuraffärerna. Buren kostar fyra ggr mer än ett marsvin.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Jag förundras över att det, för vissa här, är så viktigt att sätta ett monetärt värde på något som är så förgängligt som just ett liv. På vilket sätt är det att visa respekt för ett liv genom att påstå att det har en prislapp?
Vad som mest verkar komma fram här är känslomässiga argument som på intet sätt har att göra med vad som är bäst för marsvinet i fråga.
Tänk såhär istället: Personen vill, av någon anledning vi inte känner till, inte längre ha marsvin. Antingen skänks det bort eller så avlivas det. Buren _har_ ett monetärt värde (som inte är kopplat till respekt för buren utan för det finns människor som är villiga att betala för den) så den kan säljas.
Vad är bäst för marsvinet? Tror ni att det bryr sig om vi skänker bort det eller om någon får pengar för det?
Det handlar inte om prislappen på djuret, det handlar om hur man värderar de båda sakerna i samma annons. Kanin skänkes - fine. Men om kaninen har ett så hemskt hem att den måste skänkas för att fås bort fort nog, låt åtminstone kaninen få ta med sig sin bur så kanske den kan få ett nytt hem ännu snabbare. "Nej någon bur får ni inte gratis, herre gud den ska jag ha pengar för, ta kaninen och ge mig en femhundring för buren!" Nej, usch!! Är det så viktigt att bli av med stackars kaninen illa kvickt och tjäna pengar på buren, ha då åtminstone mage att lägga upp 2 annonser. "Kanin skänkes" och "Bur säljes". Att slänga upp det för hela världen att kaninen är oönskad men jag ska tjäna pengar på hans hem ändå står jag fast vid, det är vidrigt.
Sen huruvida folk är bra ägare eller behöver omplacera djur pga diverse anledningar, det är en helt annan femma.
23# Jag skulle precis skriva något liknade. Håller fullständigt med!
Om man vill sitt lilla djurs bästa ska buren med skänkas!
Inlägget är redigerat av moderator då svordomar och ovårdat språk inte är tillåtet enligt nätverkets samt sajtens regler (§01. §02.A.).
Men om det nu inte spelar någon roll om man skänker bort djuret varför är det då viktigt vad man tar för buren (som fortsätter att ha ett värde oavsett om det finns djur eller inte i den). Djuren bryr sig inte så varför sätter ni moraliska etiketter och kommer med pekpinnar i deras ställe?
300 spänn eller inte 300 spänn spelar i alla fall roll i mitt liv (singelstudent med två barn) så om jag skulle behöva omplacera djuren vill jag absolut ha betalt för buren om jag kan få det.
Det kan dessutom vara så att det blivande hemmet redan har bur (de kanske vill utöka flocken) så varför skall man då låta dem ta "förtjänsten" av en burförsäljning?
Jag finner ingen som helst logik i vad ni "rasar" emot.
Som sagt; För mig är det två olika frågor. Känslan av att ett litet marsvinsliv inte är värt något, men buren flera hundra är naturligtvis obehaglig för en person som är en stor djurvän. Det förstår jag. Men den diskussionen är av en mer etisk och kanske rent av filosofisk karaktär.
Jag ser även den praktiska och mer krassa sidan av saken som Sunshades försöker framhålla. Och faktiskt; marsvinen far inte mer illa av att den begagnade buren har en prislapp.
Det tråkiga med billiga och lättillgängliga smådjur är att köparna inte alltid går hem och tänker sig för innan de tar hem de små söta ungarna. Inte omplacerar man väl hundar på samma sätt?
Katterna är de djur som fått sin status höjd sen jag var barn. Det bildades opinion mot sommarkatter och även "bondkatts"ägare (vi kallade eropéerna så i min barndom) har i mycket större utsträckning börjat ta rejält betalt för sina kattungar nu för tiden.
Marsvin är idag så okända hos gemene man. De blir ju förväxlade med hamstrar (!). Därför är jag övertygad om att en hel del familjer har gjort ett inköp av marsvin väl oplanerat.
Men oavsett om det är föräldrar som inte tagit sitt ansvar, när barnen tröttnat på djuren eller om det är zoo-kedjor som inte kan eller vill informera ordentligt innan de säljer djuren till köpare som ångrar sig, så tänker jag på vad som är viktigast.
Och det borde vi väl ändå kunna enas om är; att de aktuella marsvinen ska få ett hem där de är ompysslade och uppskattade. För mig personligen betyder det enormt lite ifall pengar byter ägare när djur med bur gör det.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare