Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2198 ggr
EllaB
0

Marsvin

Jag har ett marsvin som fyller år den 10 januari 2006 hon ska ha bäbisar nu!

Märtha är vit-mörkbrun-ljusbrun roan tror jag pappan är nonself golden roan som min kompis har och hon steller ven ut han!

Jag vill ochså stella ut Märtha!

Jag vill behålla en bebis och min kompis vill ha en så vi hoppas att det blir två flickor.

Kan jag ha två marsvinsflickor i Märthas bur som är 35 cm och 65 cm?

Märtha får vatten och blandning som jag köper i djuraffären alltid. Ibland får hon lite hö är det nåt mer hon måste ha nu när hon ska ha bäbisar?

Är det nåt som jag måset tenka på?

Snella ni svara!

Nova_Nilsson
0

Vad skoj med bebisar!!! jag ska också ha det om några vekor.

Nova_Nilsson
0

vbad hater din kompis som steller ut? kanske jag sett henne gjort.

EllaB
0

Hon heter Frida. Vad kul med bebisar jag vet inte när Märtha sk aha men jag tror att det sparkar i magen! Gör det det i din ochså?

Nova_Nilsson
0

inga sparkar en.. bara klumpar…ska dee vara så…är det det i din? frida känner jag inte igen…Fundersam

Nova_Nilsson
0

jag tror man kan ha 2 marsvin i den buran, jag har haft 3st i en bur som 50x70.. det gick bra.

EllaB
0

klumpar låter inte bra tror jag du ska kanske ta henne till en vetriner?

EllaB
0

Vad bra då behöver jag inte köpa en ny bur:-)

Nova_Nilsson
0

nejSkrattande
min mamma, jag frågade min mamma ochså, hon sa att det gick.

Chippers
0

Blandning från djuraffären är inte bra. Det är väldigt mycket fett i sånt. Ge istället pellets! Lite varje dag.

Får de bara lite hö ibland? Hö ska finnas i buren jämt! Massa hö, obegränsat, ska finnas i buren dygnet runt. Det är superviktigt för matsmälltiningen och för tänderna som växer hela tiden. Dessutom är det en bra syssälsättning och de gillar att gömma sig i höet. 90% av basfödan ska bestå av hö!

Nej, du kan inte ha två marsvin i den buren! Den är inte ens laglig.  Kortaste sidan måste vara 40 cm. Och sen 70 cm på långsidan.

Att ha 3 marsvin i en 70 bur är helt.. sjukt enligt mig. Och olagligt.

Jag tycker att en bur för två marsvin ska vara minst 100*50.

Dessutom, din kompis ska ha en unge, se till att hon köper en marsvinskompis av samma kön till den, eftersom att det är lag på att man ska ha två marsvin :)

Nova_Nilsson
0

vad  bra min bur är laglig då

Chippers
0

Ja, det är massa mer du måste tänka på :-)

T.ex så är din hona dräktig måste hon ha dubbelt så mkt c-vitamin. Så ge massa grönsaker med c-vitamin i, t.ex broccoli, vitkål, morötter, persilja, paprika osv. Jätteviktigt! Det ska de få dagligen. Annars med men ge mer nu när hon är dräktig. Och det är jätte viktigt att det alltid finns massa hö. :)

Lycka till!

Chippers
0

Nej, den är ju inte det? Om den är 65*35 är den på tok för liten för ett marsvin till och med… buren måste vara större. Helst 100*50 eller ännu större. Speciellt om ungarna ska vara där med.

Chippers
0

Nä, nu blandade jag ihop dig med trådskaparen. Ja, din bur är laglig Nova, men inte Ellas!

Din bur, Nova, är laglig för ETT marsvin!

Nova_Nilsson
0

min bur är 70x50

EllaB
0

Jaha djuraffären där jag köpte Märtha sa att den blandningen var jettebra och och tycker den är jettegod.

Jag har ingen hö hemma nu men hon värkar inte må dåligt utan det så det behövs nog inte tror jag.

Hon har hus att gömma sig i och plommongrenar att äta på.

Måste buren för två marsvin vara 40 cm och 70 cm? Då får jag se om pappa kan hitta en sån:-/

Ja, min kompis vill ha en bebis efter Märtha och Totte så vi hoppas att det blir två flickor eftersom två pojkar inte kan gå ihop.

Min mamma hade ett marsvin när hon var liten och den var som en hund det är nästan Märtha ochså nu.

Nova_Nilsson
0

ok..men jag har 2 iden, varför går inte dte. de har gått jätte bra hitils

paronskrutten
0

Köp hö! Köp bra pellets. Köp större bur. Tänk lite innan du tar en kull.

Vad?  "eftersom att två pojkar inte kan gå ihop"?! det kan dom visst! Läs på innan.

Helena

Chippers
0

Det är på tok för litet. Två marsvin behöver en bur som är 100*50. Att ha två marsvin i en bur som är 70*40 är inte ens lagligt.

Ella: Självklart tycker hon att blandningen är god, det är ju som om hon får godis! Och det är onyttigt och inte bra, hon kan lätt bli fet och så. Ge istället pellets.

Köp hö då, det behövs visst, det är ju superviktigt. För matsmälltningen! Hö ska alltid finnas i buren, massa hö. Det är viktigast för matsmälltiningen men även för tänderna. Så köp det :-)

Men varför ha den minsta buren? Varför inte ge sina marsvin en lagom stor bur istället? En 70 bur är pytteliten, jag skulle aldrig ha mer än ett marsvin i en sån. Be din pappa köpa en 100*50 bur istället eller 120 bur, finns massa billiga på blocket :-)

Okej, så din kompis ska få två flockor då? Ja det är ju bra isf, eftersom att de ska vara minst två :-) Sen kan hanar gå ihop väldigt bra1 Speciellt om de växt upp tsm.

Nova_Nilsson
0

måste du vara så otrevlig! bara för hon inte kan lika myket!

finns det inga trevliga här!!!!!??????Gråter

paronskrutten
0

Vadå inte trevliga? Jag säger bara som det är, du måste köpa hö.

Helena

EllaB
0

Men de i djuraffären säger ju att man inte kan ha två pojkar ihop!

Jag försöker ju lära mig nu ju!

Hon får ju hö ibland och de i djuraffären säger att den blandningen är jättabra för marsvin!

Jag och min kompis vill ju ha fler marsvin det är därför vi tar en kull.

Du behöver väl inte vara så otrevlig!Gråter

Glömmde innan att skriva att de självklart har en saltsten ochså!

Nova_Nilsson
0

den är fortfaran 50x70…. inte 70x40…

låt hennes marsvin äta maten om de tycker o den, mina äter inte när det bara är pellets… utan de fåre xtra solrosfrön.
de i djuraffären sa att man bara skulle ge marsvien 1liter hö om dagen…
jag har inte råfd med en större å bara för du inte hade haft måste väl inte jag.

paronskrutten
0

Djuraffärer ska man inte lita på.  Lyssna på oss härinne ist. Vi kan om marsvin och är seriösa med vad vi gör.

Helena

paronskrutten
0

Dom ska inte ha saltsten heller. Du ska inte lyssna på djuraffären, dom har fel.

Helena

Chippers
0

Är jag otrevlig? Okej, försökte bara att skriva fakta.

Nej, precis. djuraffärer ska man inte lita på :/ De säger mkt fel info.

Okej, jag tror också hon gillar maten, eftersom att det bara är godis som innehåller fett :-) Så blandningen kan du ta bort och ge massa hö istället :-)

Bra att du försöker lära dig :-) Jag försöker ju hjälpa till.. säger vad de ska ha.

Saltsten gör mer skada än nytta. Det är bara onödigt, får masvinen rätt mat (hö+grönsaker+ ev pellets) finns allt salt som behövs där :)

Chippers
0

Jo, det är synd. De vill bara tjäna pengar. Bryr sig inte om djuren oftast.

Föresten, kan marsvin få njursjukdomar och urinsten av saltsten, det vet du va? :/ Vill du betala en massa veterinär kostnader sen så visst, men det är dyrt. :/ Så saltstenen kan du slänga :)

idipidi
0

Jag hoppas verkligen att det här är ett skämt…

Hur mycket och var läste ni på innan ni skaffade marsvin? Djuraffärerna ska man vara väldigt försiktig med att lyssna på. De kan tyvärr oftast väldigt lite om marsvin och är framför allt ute efter att tjäna pengar.

Marsvinens basföda är hö. Massor med hö i fri tillgång. Dessutom behöver de c-vitaminrika grönsaker varje dag. Såhär års går det bra med grönt utifrån. Dessutom ska de ha lite kraftfoder av bra kvalitet. Varierande mängd beroende på ålder och hull. Solrosfrön består nästan bar av fett och inget nyttigt… Marsvin blir lätt bortskämda och äter bara det de är vana vid - d.v.s. tills de inser att de inte får något annat än det nyttiga och då börjar de äta med god aptit igen.

Saltsten ska man inte ha då det frestar på njurarna (kan leda till plågsamma sjukdomar i längden) och är onödigt.  

En bur på 35 x 65 cm är inte okej för marsvin utan på tok för liten. 100 x 50 cm är ett bra minimimått.

Nova_Nilsson
0

knakse var därför hampus dog… han fick njurfel… han åt en salt sten i veckan, han tyckte det var mums. ska gensat ta bort min!

idipidi
0

Ok.. det är ett skämt…

Finns det inga moderatorer här längre???

Chippers
0

Så nu börjar du lyssna. Bra! Och bra skrivet Ida :-)

Nova, köp större bur också :-)

EllaB
0

Hur stor bur måste hon ha sen då?

Hon är int eså fet veger 892 gram.

Djuraffären sa att det är farligt om man ger dem för mycket grönsaker hon får smaka lite frukt av mig ibland.

Hon brukar få lit ehö men det är slut nu och det blir så mycket smuttsigare i buren när där är hö.

Jag har inte så stort bord att ha buren på så den kan inte vara större.

Jag ska skälv behålla en flicka och min kompis ska ha en om det blir två flickor.

Såklart att de i djuraffären vet de har ju utbildning! Har ni ochså det eller?

Chippers
0

Alltså, ni driver?! Jag tror jag vet vem också.

Lägg ner.

Ett stort skämt alltså, haha .. såhär okunniga kan ni ju inte vara? Shit

Nova_Nilsson
0

okunnig? jag har faktiskt haft marsvin i 4år! amma hjälper mig massor.

Nova_Nilsson
0

bara för att jag inte kan mycket om avel betyder ju inte att jag inte vet hur de sk skötas.

Chippers
0

Haha ja ni kan INGET!

Nova_Nilsson
0

det var därför jag blev medlem, för att få svar på avels frågor…. eller det var fel…

Chippers
0

Nej, det var det inte. Men ni lyssnar ens inte när man skriver rätta fakta, så..

paronskrutten
0

Dom har ingen bra utbildning. Vi har erfrenhet av marsvin till skillnad från dom i djuraffären.

Helena

Chippers
0

Ja, precis. Sen utbildar dom sig inte heller (inte alla iaf), dom kan få jobba i djuraffärer ändå, fast dom inget kan!

EllaB
0

Tydligen är man inte velkommen här.

Jag skrev och berettade om min Märtha som ska ha bäbisar och eftersom jag alldrig haft bäbisar förr så frågade jag lite.

Ni säger saker som jag har hört är tvärtom av de som jobbar i djuraffär och är vetrinerer som har utbildning men tydligen är det fel att efrågasätta det ni säger eller? Jag tycker tt det känns konstigt att de som dagligen jobbar med djur har så fel och ni som har dem som hobby kan allat.

Ursäkta så mycket isåfall!

Nova_Nilsson
0

tak idipidi  det är bra att ni kunde svara… du och de andraSkrattande jag ska skriva ut det till min mamma.

Nova_Nilsson
0

ella vi kan ju prata på msn om du vill? min är nova_nilsson@yahoo.se

[Liinda]
0

Man ska inte lyssna på djuraffärer eftersom dom oftast inte har en aning om själv hur djuren ska bo och äta.

Hö är livsviktigt för marsvin och deras basföda, dom mår väldigt dåligt om dom inte får hö eftersom deras matsmälltning slutar fungera ordentligt. Dom ska alltid ha fri tillgång till hö även om du tycker det blir skitigt i buren av det.

Och saltsten är inte heller bra för marsvin då dom kan få sjukdomar som dom andra har skrivit om. Så saltstenen kan du slänga på en gång och det är ju bara onödigt att betala pengar för nåt dom mår dåligt av. Och buren du har är som dom andra säger alldeles för litet och inte ens laglig. Så köp en 100x50 bur gärna större.

Och det med gnagarblandningarna är som dom andra sa inte bra. Dom innehåller aldelles för mycket fett och så väljer marsvinet bara ut dom bitar som dom tycker är goda. Ja dom tycker säkert det är gott , men ett barn skulle ju också äta godis jämt om den fick välja själv men det är ju fortfarande inte bra, det är samma princip.

Chippers
0

Jovisst får man skriva och fråga här. Men det kändes konstigt att ni skrev allt om marsvin som är fel, men det är ju inte konstigt om ni hört allt från djuraffärer, tyvärr :/ de kan ju inte mkt alls. De vill bara tjäna pengar.

Men lycka till med bebisarna.

Tyckte inte att ni lyssnade när vi skrev rätt fakta

EllaB
0

Jag och mamma var i djuraffären där bi köpte Märtha och frågade dem vi fick ett papper ochså från dem och vi gör som de sa till oss. Jag kan inte förstå att det kan vara så fel när de säger att man sk agöra så.

Finns det några riktiga uppfödare här som kan hjälpa?

Nova_Nilsson
0

ok.. om avel vet jag bara lite men det andra om mat och sånt kan jag myket om. tack Liinda för svaret. hoppas verkligen ungarna blir söt!

paronskrutten
0

Ja, Chippers är en riktig uppfödare, och jag har tagit en kull.

Helena

Chippers
0

Ja, spela roll om det blir skitigt i buren av hö .. :O Kan man inte ge sina marsvin en bra stor yta som de kan röra sig på (viket inte en 70 bur är) rätt mat (hö, pellets, grönsaker) eller liknande, då ska man inte ha marsvin. Speciellt om man inte vill lyssna och ta till sig av vad andra, kunniga skriver. Tycker jag. :-)

[Liinda]
0

Ni säger att veterinären har sagt allt det där och att dom är kunniga? Veterinären jag går till är smådjursinriktad och hon säger precis som alla andra har sagt åt er nu. När jag nyss hade skaffat marsvin och var till henne så berätta hon allt för mig att det var dåligt med saltsten , gnagarblandning och hur viktigt det var med hö och massa mer. Så jag tror nog veterinärerna ni varit till inte har varit speciellt marsvinskunniga.

Nova_Nilsson
0

ok jag har ochså tagit en kull snart. din kull var jette söt.

Chippers
0

Paronskrutten, har du märkt att de är trevliga mot andra förutom mot oss? Trots att vi skrev trevligt. *hmm*

[Liinda]
0

Både Chippers och Idipidi är riktiga uppfödare så :)

Nova_Nilsson
0

?? nu skrev ju otrevli specielt paronskrutten hon skreck ju att vi skulle köpa hö, köpa pellets osv. kan hon inte bara tipsa snält..

Nova_Nilsson
0

okej

paronskrutten
0

Men jag skrev ett utropstecken, det betyder inte at jag skriker, jag menade att du måste köpa hö och det fort, annars kan honan dö.

Helena

Chippers
0

Köp hö! Köp bra pellets. Köp större bur. Tänk lite innan du tar en kull.

Det var ju inget otrevligt skrivet? Bara fakta och saker som dom ska ha…

EllaB
0

Så hur ska jag göra nu då?

Störrebur (100 cm och 50 cm?)
Hö (alltid?)
Saltsten (ska de verkligen inte ha det? varför säljs de isåfall)
Grönsaker (är det helt säkert att det inte är farligt för dem?)

Jag är lessen om ni kännde att jag inte lyssnade på allt ni skrev men ni sa ju att allt de sagt till oss i djuraffären var fel och det som står på pappret att vi alltid jort fel med Märtha.

Är det sannt ochså att man måste ha två marsvin för lagen????
Åker man i fängelse annars?

Nova_Nilsson
0

okejSkrattande det ska jag också göra.

Nova_Nilsson
0

det undrar jag ochså

Chippers
0

Precis, att skriva med ett utropstecken menas ju inte att man skriker. Hon skrev ju inte direkt " Köp hö!!!!" Det är att lite skrika..

Nova_Nilsson
0

okej.. jag uppfattade det så. men det är upklart nu

paronskrutten
0

Man får böta om man inte har två marsvin. Det är lag på det.

Hö ska din alltid ha, större bur, ingen saltsten, och en massa grönsaker.

Helena

Chippers
0

#57 Ja, gärna en bur som är 120*50 :-)
Ja, obegränsat med hö i buren, alltså alltid :-)
Ja, ta bort saltstenen. Bara onödigt och inte bra för marsvinet. De säljs för att djuraffärerna bara vill tjäna pengar.
Absolut inte. Grönsaker är bra för dom och de måste få det dagligen, då de ej kan bilda eget c-vitamin.

Okej, men det är ju inte ert fel att djuraffärera gett ut fel info.

Ja, det är lag på det. Marsvin mår dåliga av att bo ensamma. Så två marsvin av samma kön ska bo tsm. :-)

Nova_Nilsson
0

bar köpte du dina marsvin ella? jag fik samma tips som dig…kanske vi köpte i samma?

EllaB
0

Ok jag visste faktiskt inte det!

Men hur ska jag göra med Märtha nu då? Och min kommpis?

Ska vi sätta ihopa dom igen nu så att vi inte får böter?

Chippers
0

Va? Din kompis marsvin? Hm, inte om det är en hane!

Men sa du inte att Märtha var dräktig? Spara isåfall en hona från kullen som sällskap. Annars kan du köpa en unge (hona) från en seriös uppfödare.

Din kompis kan köpa ett marsvin (av samma kön) hon med som kompis till sitt marsvin.

EllaB
0

Märtha är dräktig och min kompis marsvin är pappan han är ochså ensam så det äår kanske best om de går ihopa då?

Jag vill behålla en flicka och min kompis ville ochså ha en flicka men hon ska kanske ha en pojke istellet då?

Chippers
0

Nej, en okastrerad hane och hona kan ej bo tillsammans. Så sätt inte ihop dom. Ja, en hane (unge) till hennes hane funkar bra.

Och ja, du kan spara en hona, kompis till ditt marsvin :)

EllaB
0

Ok men eftersom hon redan är gravid kanske det går att ha dem ihop till bäbisarna komer så dom inte är ensamma så vi får böter?

[Liinda]
0

Du kan verkligen inte sätta ihop en liten hona med pappan för då kommer han para henne och hon kan dö om hon får ungar så tidigt, och så blir det ju inavel.

Chippers
0

#69 Nej, ha inte hanen med honan. Nu vet ni ju om lagen så ni får helt enkelt köpa kompisar till de. Hane till pappan och hona till din hona.

EllaB
0

Ok.

Men kan jag sätta ihopa Märtha med hanen till bebisarna kommer och sen har jag en hona kvar och en pojke flyttar till pappan om det blir så?

Chippers
0

Nej, är honan dräktig kan dte bli stressande för henne med hanen i buren. Så nej sätt inte in homom. Honan brunstar direkt efter att hon fött så då kan ej hanen vara där. Vänta tills ungarna kommit istället och sen ge de kompisar.

paronskrutten
0

Men om du inte får en hona då?

Helena

Chippers
0

Hon får ju då köpa en kompis, hona från en uppfödare eller så.. samma gäller med kompis till hanen :)

[Caroline92]
0

MEn LOL Annna å den andra, lr om båda nu e Annna, lägg av bara. Ni/du gör så här bara för att vi bråkade igår, så nu vill du få oss å va otrevliga å typ "se hur mkt vi kan" men vi vet vem du e, så det e bara å lägga av lixom

EllaB
0

Då får vi väl para dem igen!

Vilke färger tror ni att det bler på dem, kan man gissa det?

Jag tror Vit-ljusbrun-mörkbrun och roan:-P

Nova_Nilsson
0

vilka färger har föräldrarna?

Chippers
0

Nej, ni får ha hanen och honan i olika burar .. sen ge dom varsina kompisar.

EllaB
0

Ok men ni tror att det går br aatt de får varsen bebis?

Jag har läst att man ska ta pojkarna från mamman när de är ca 3 - 4 veckor är det rätt?

Pappan är nonself golden roan och mamman är lite ruffsig vit-mörkbrun-ljusbrn och roan

Chippers
0

Ja, du kan ta hanarna från mamman då de är 4 veckor.

Ja, det funkar nog, bara de får kompisar av samma kön.

Nova_Nilsson
0

VEM ÄR ANNNA?!!!!!!!

EllaB
0

Ok, vad bra det ska jag beretta för min kompis!

Chippers
0

Du?

EllaB
0

Ja, jag ska ringe henne nu!

Chippers
0

Alltså att du är Anna.

EllaB
0

Jag? Jag heter Ella………..

Nova_Nilsson
0

VEM är Annna? ni sitter och skriver konstiga inlägg med Annna i dem? vem är det?? Caroline92 skive ju i alla trådar om henne!

Chippers
0

Ok

Nova_Nilsson
0

Ella vad skoj att du ska ha nya marsvin, vilken ras vill du ha. ska jag ha nyttmarsvin så vill jag ha en rödögs släthår

Nova_Nilsson
0

Ella vi kan ju prata via msn nu istället för vi har ju fått våra svar, i alla fall jag.
jag berätar sen hur det gick för mina marsvinsungar! om ni vill veta förstås..

Pony
0

Oh… my… god.

Chippers
0

#92 Håller med..

Persifone
0

#0 -"Jag har ett marsvin som fyller år den 10 januari 2006 hon ska ha bäbisar nu!#

Marsvinet fyllde år 2006? Hur gammal är hon? Kan ju bara påpeka att marsvinshonan ska vara under 1 år när hon får sin första kull.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

EllaB
0

Hon föddes den 10 januari 2006 sa de i djuraffären.

Annna
0

#0 Jag hade tagit ditt marsvin till en vetrinär!
Då man absolut inte ska para en roan med en roan!

Det är förbjudet eftersom det ger missbildade ungar. Så ungarna måste avlivas om de blir missbildade, några ungar kan bli friska…

Men du måste verkligen råd fråga en vetrinär om det kanske inte är bättre att göra ett kejsarsnitt.

Hur gammal är din hona egentligen? Har hon haft kullar förr?

Annna
0

Mer påhopp på mig visstLedsen

Chippers
0

#97 Nope, vi tror bara att det är du. Iaf jag. För många likelser.

Det var "länge" det höll, att du inte skulle skriva här mer. :-)

Annna
0

Måste ju försvara mig, inte skoj att dagen blir förstörd på detta visset!!!!

Chippers
0

Haha okey. Trodde du skulle sluta skriva helt…

Jasså förstörde vi din dag? Oki..

Sandra-B
0

Har Märtha haft bebisar tidigare? En hona bör få sin första kull innan 1 års ålder för att minska risken för komplikationer.

Är din Märtha och den blivande pappan roan? Det är förbjudet att para två roan med varandra eftersom ungar som får roan anlag från båda föräldrarna blir missbildade!

Har du nån kompis till Märtha? Marsvin måste enligt djurskyddslagen hållas i par eller grupp.

En marsvinsburs kortaste sida får inte vara mindre än 40 cm på den kortaste sdan
Ska man gå enligt jordbruksverkets minimigränser så ska ett marsvin ha minst 0,3kvm och två stycken eller fler som hålls i par eller grupp minst 0,15 kvm/djur så den minste buren man får ha till marsvin är 40 cm * 75 cm

Marsvin ska ha fri tillgång till hö och vatten!
C-vitamin måste man ge ill dem dagligen, gärna genom C-vitaminrika grönsaker, tex vitkål, paprika, persila, morötter.
Mina marsvin får kornkross och havrekross, dräktiga och digivande honor samt ungar får även Lottiepellets och hevregryn. 

Det är extra viktigt att hon inte är utan hö när hon är dräktig eftersom marsvin är väldigt känsliga under dräktigheter och lätt utvecklar toxicos vilket är väldigt allvarligt. En dräktig hona behöver även ungefär tre gånger så mycket C-vitamin som normalt.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

paronskrutten
0

Vi har redan skrivit allt det där:)

Helena

Sandra-B
0

En bur som är 70*50 är för litet för 3 marsvin, man får maximalt ha 2 marsvin i den buren!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Hö är basfödan men det är "bara" 80% som "ska" vara hö.

Och en bur som är 70*40 cm är inte lagligt för nåt marsvin!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**En bur som är 70*50cm är laglig för 1-2 marsvin.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Se mitt sensate inlägg

**SMF 237 Sweet Dream's 

Annna
0

#104 Den buren är verkligen inte laglig. Vem säger det?

Chippers
0

#104 80/90, vad spelar det för roll? Jag skriver alltid mer så att man vet att hö ska de ha massa av. Ok, men 75*40 tydligen, fast det är ändå litet att ha 2 marsvin i sån bur tycker jag..

Chippers
0

Haha nu ska ni komma och rätta allt, först vill ni se hur kunniga vi är sen vara så petiga *asg* Men men!

paronskrutten
0

Alexandra sa ju att dom skulle skaffa större bur, spela roll vilka exakta måtten är.

Helena

Sandra-B
0

Det är oerhört ofta att det de djuraffärerna säger är helt uppåt väggarna fel!

Det är inte bra att ge dem feta fröbladningar även om de gillar det.
Mina vuxna marsvin äter korn- och havrekross.

Du måste ha hö till dina marsvin! Även det står i djurskyddslagen. 

Det är bra att hon har hus och plommongrenar.-)

En bur för 2 marsvin måste vara minst 40* 75 cm men är den större är det ännu bättre!

Det går oftast JÄTTEbra att ha två hanar ihop!
Själv har jag 4 vuxna hanar ihop varav 3 är använda i avel!

Är det samma kompis som har pappan till bebisarna? Isf måste det ara en hane för annars kommer pappan att para sin dotter och inavel är inte bra!

**SMF 237 Sweet Dream's 

paronskrutten
0

Men vi har ju sagt allt det där

Helena

Annna
0

#109 Jag skriver inte ens något om det ni skrivit.

Men det är ju bra att Sweet dreams rättar er, med tanke på att Ella inte verkar ha så bra koll på vad det är som gäller.

Vad spelar det för roll om ni inte hade exakt rätt, är det inte det bästa att Ella får rätt fakta, spela roll vem det kommer ifrån!
Så hennes marsvin kan få det bra.

Jag hoppas verkligen seriöst att ni inte tror att det är på det visset.

Chippers
0

#111 Jag tror hon har fattat, vi har redan sagt det där.

paronskrutten
0

Rättar=skriver precis likadant? Ella fattar hur hon ska göra.

Helena

Chippers
0

Jag säger bara ojojoj efter allt detta.. och efter att ha läst Annas dagbok , överreagera lagom. Paronskrutten, läs Annas dagbok.

paronskrutten
0

Hahaha, patetiskt.

Helena

Chippers
0

Haha, jag vet, satt å garvade när jag läste allt. Snälla någon

Annna
0

#116 Överreagera? Tycker du att det är rätt av personenrna att göra så då?

Chippers
0

Haha omg, jaja :-) mkt av det du skrev var att överdriva/överreagera, japp! En del som att vissa ej ger mat/vatten till sina marsvin på natten för att de störs av det, nej, det är inte rätt.

Annna
0

#118 Kan säga att allt det som står där är 100% sant!
Men ni tycker att det är helt ok?

Vem är det som är elak nu? det är inte jag i alla fall.

Annna
0

#120 Jag kan lova dig att det är inte överdrivet.

Chippers
0

Så sitter de hackar på folk och är j*vligt otrevliga, och agerar som en beservisser.

Du pratar om dig själv eller? För du har verkligen betett dig som en beservisser (?).

Chippers
0

Sen så kan de själva inte ens sätta för gallerna för sina burar till marsvinen.
Utan låter det vara eller "glömmer" (hur man nu kan glömma), så marsvinen hoppar ut och slår halvt ihjäl sig och hoppar in till andra marsvin (som dessutom är släckt) och parar dem!

Va? Slår halvt ihjäl sig? Är inte det att överdriva..?

Annna
0

Har jag?
Det har verkligen inte varit meningen, om du nu uppfattat det så.

Men det är nog bara du, paronskrutten och caroline92, som anser det.

De andra är nog glada över min närvaro.

Chippers
0

Sen sitta och säga att man är erfaren för att man fött upp i något år, det är ju verkligen inte sant med tanke på alla fel "den" gör!!

Vem syftar du på? Om du syftar på mig så har har jag fött upp i några år OCH är erfaren, båda två :-)

Annna
0

#124 Verkligen inte, när de slagit ut tänderna och trillat ifrån 2m höjd, så anser inte jag att det är att överdriva.

Annna
0

#126 Det är inte du i alla fall, kan jag säga.

Det är en helt annan människa.

Chippers
0

Ja, det har jag verkligen uppfattat det som..

Du tror det? Jag tror det absolut är många fler som anser det, har läst igenom trådar längre bak och gud vilka påhopp du gjort mot flera som blivit ledsna, kanske har du blivit vän med dom nu. Ingen aning.

Men visst det finns nog dom som gillar din närvaro. :-)

Chippers
0

#128 okej

Chippers
0

#127 Jasså? Okej, vem syftar du på?

Annna
0

#129 Säg vem jag gjort påhopp på, så att de blivit ledsna.

Annna
0

#131 Tror du verkligen  jag skulle skriva ut det här?!

Chippers
0

Skinny tror jag det var.. hm… och några fler, orkar inte kolla upp namnen, du kan själv kolla längre bak

paronskrutten
0

Som jag då? Jag bytte namn för att jag blev anklagad och påhoppad av dig

Helena

Annna
0

dib_skinny?
Henne kommer jag aldrig i livet inte bli vän med. Detta pga. så många anledningar så det inte är sant.
Jag hoppas verkligen hon blev ledsen och tog åt sig av det jag skrev i den tråden till henne.

Annna
0

#135 Precis som det var därför.'
Om du nu mådde så dåligt av något jag skrev, så kunde du väl ha skrivit till mig, så vi hade kunnat reda ut det.

Chippers
0

Jag tycker att det är väldigt mysko att ella och nova loggat ut samtidigt, 17:03 och 17:05.. och sen att båda blev medlemmar här samtidigt dagen efter vårt bråk, skriver och gör trådar i forumen samtidigt, är precis lika okunniga, skrev att vi hackade på dom efter att vi bara gett råd och skrivit fakta (men tackade andra).. skrivit massa som vi skrev igår… hmmm.. vääldigt mysko ska jag säga! Sen att Swea är ngns kusin, och hon är ju marsvinskunnig, hur kan då hennes kusin vara så himla okunnig, varfför frågade hon inte henne? Och om de är kusiner antar jag att de träffats, kunde inte swea se hur de hade det då och säga till.. äh, skumt!

paronskrutten
0

Äh, jag ville inte prata med dig, men så kan jag göra nästa gång, innan det blivit så stort:)

Helena

Annna
0

#138 Tyck det är märkligt mig gör det inget, du tror ju så mycket annat.

Men det är inte jag.

Annna
0

#139 Ja, det får du jätte gärna göra.Glad
Då slipper man förstöra för andra och man slipper att andra lägger sig i.

Chippers
0

#140 Ska jag säga att jag vet istället? Nej, dåsa.

Visst :P

paronskrutten
0

Precis, då säger vi så:) Deal?

Helena

Annna
0

#143 It's a deal!Glad

Sandra-B
0

Som jag tidigare sa så säger djuraffärer mycket som är helt fel!

De ska alltid ha fri tillgång till hö och gnagarblandningar från djuraffärer är inte speciellt bra.

Att ta en kull bara för att min vill ha fler marsvin är inte det bästa. Det finns många oönskade marsvin som man kan ta hand om. Att ta beslutet att ta en kull medför ett väldigt ansvar och för att vara redo att ta det måste man veta vad man sysslar med!

Saltsten är inget bra så den tycker jag att du ska kasta bort meddetsamma!

**SMF 237 Sweet Dream's 

EllaB
0

#96 Ska genast ta henne till vetrinär!

Sandra-B
0

Tyvärr sämmer inte djuraffärernas kunskaper speciellt ofta precis som flera redan skrivit, de flesta har inte ens någon utbildning.

För att undvika detta så är det bäst att inte köpa några djur från djuraffärer utan ist vända sig till seriösa uppfödare där man får rätt information, man vet att djuren är uppväxta på rätt sorts mat och man kan vända sig tillsin uppfödare om man behöver hjälp.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Håller med dig!

**SMF 237 Sweet Dream's 

paronskrutten
0

144: Skrattande

Helena

Sandra-B
0

Ja, större bur måste du absolut skaffa. 100*50cm är okej till 2 eller 3 marsvin. 

Hö ska de alltid ha fri tillgång till. 80% av marsvinens mat ska bestå av hö.

Saltsten är totalt onödigt, är tom skadligt för deras njurar. De säljs garanterat mest för att djuraffärerna ska tjäna pengar precis som med onödiga vitamindroppar.

Grönsaker är absolut inte farligt!
Mina marsvin får vitkål, paprika och morötter dagligen, ibland blir det även annat tex persilja, blomkål, banan.

Ja, i djurskyddslagen står det att marsvin skall hållas i par eller grupp så det räcker inte att man har två marsvin, de måste gå ihop.

För djurplågeri kan man dömas till böter eller fängelse i max 2 år (tror jag det är).

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Låt dem gå ensamma under tiden som Märtha är dräktig och sen när ungarna är redo att flytta (vid 4 veckors ålder) så behåller du en hona som sällskap till Märtha och din kompis tar en hane som sällskap till pappan, självklart under förutsättning att det blir några.

Blir det inga bebisar får ni väl ta och köpa sällskap till dem.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Vad sjutton är det för påhopp?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Det går säkert utmärkt att låta en bebisflicka bo med mamman och en bebispojke med pappan:-)

Vid 4 veckors ålder ska man separera bebispojkar från mamma och systrar.

Som sagt så får man inte lov att para roan+roan eftersom det ger missbildade ungar men gjort är gjort………..:-s

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Jag tycker att det tål att upprepas.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

#9 säger ju det:-/

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Jag tycker också att det är litet med 40*75 för 1-2 marsvin, tycker personligen inte att man ska ha burar som är mindre än 100*50, men enligt djurskyddslagen så är en 75*40 bur ok för 1-2 marsvin.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Jag tycker att det är viktigt att måtten inte blir för små men det är ju bara jag……….

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Så nu får jag & Annna inte säga vad vi tycker och skriva/rätta det vi tycker att ni har sagt fel?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

#114 % 115

Så om jag skriver som ni har skrivit så är det fel och skriver jag tvärtemot vad ni har skrivit så är det fel?

Hur/vad ska jag skriva?

Kan erkänna att jag inte hade läst genom hela tråden när jag började skriva eftersom jag tyckte att det var en hel del allvarliga fel!

Såg heller ingen av er säga till att man inte ska para roan med roan………….:-/

**SMF 237 Sweet Dream's 

Chippers
0

Okej, då förstår jag!

Nej, det var bra att du skrev det! För det visste jag inte heller.

Sandra-B
0

#116, 117, 118

Vaddå överreagera? En hel del brott mot djurskyddslagen är vad jag läser om! Tycker ni att det är rätt av folk att bete sig på det viset?

Finns ju verkligen folk som inte borde ha djur!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**När ett marsvin hoppar ur sin bur från drygt 1½m för att någon "glömmer" sätta för galler så kan de garanterat slå sig väldigt illa, säkert halvt ihjäl sig också.

**SMF 237 Sweet Dream's 

ciss
0

Vilken rolig tråd! ;D

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Chippers
0

Nej, men vissa saker tyckte jag hon överdrev om, men jag visste inte om det där med marsvinet.

Chippers
0

Ciss: Haha :)

Sandra-B
0

Jag kan garantera att Annna inte syftade på dig med det!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Chippers
0

#166 Oki

Chippers
0

Kan vi inte bara lämna denna tråd nu? :) Tror trådskapren fattat nu och är glad över all fakta och råd vi gett henne.Glad

Sandra-B
0

dib_skinny?
Det är nog den mest oseriösa "uppfödare" jag någonsin varit med om! Hon har ju absolut noll koll! Vet en hel det uppfödare som sagt upp bekantskapen med henne när de kom på hur hon behandlade sina stackars djur. Vet även att iaf en har anmält henne för djurplågeri!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Persifone
0

Meningen var väll att vi skulle hjälpa henne med den första marsvinskullen? Inte hålla på att hacka på varandra.

Snälla ta det i gästboken ist.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Chippers
0

#169 Jaha okej, hade jag ingen aning om, tyckte hon verkade vara trevlig och duktig …

Sandra-B
0

**Visst kan det vara konstigt men är det inte fler personer som blir medlemar samma dagar?

Att de loggade ut vid 17-tiden tycker inte jag är så konstigt, vi brukar äta vid 7 och det är det nog mång som gör.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Chippers
0

#172 oki

Sandra-B
0

Vad var det du inte visste?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Va?

**SMF 237 Sweet Dream's 

paronskrutten
0

Jag läste inte hela hennes inlägg, för jag blev så upprörd och hann därför inte se att båda var roan.

Helena

Sandra-B
0

Jo, hon verkar ha lurat en hel del i olika forum.
Tack och lov så har folk börjat genomskåda henne nu!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Chippers
0

#177 Okej..

Men nu kan vi väl ta såna här saker privat? ;) Jag vill inte tjafsa mer ;)

Nova_Nilsson
0

jag ska nog också ta mina marsvin till vetriner efetsom de inte kommer några sparkar i magen ock det är bara 3v kvar…. det kanske är något farligt om de har knutor i magen hoppas det är bebisar.

FeliciaS
0

(Jag har inte läst de andra inläggen)

Först och främst är din bur på tok för liten även för ett marsvin (även om det är lag på att ha minst 2)! Minst en 100*50 cm och helst en 120*60 cm eller större bur ska de ha. Hur stor bur hon ska ha beror inte på hur mycket hon väger. Läs till dig fakta på de är länkarna: SMF , Cassiopeias marsvin , Humlan !!

Marsvin ska ha mycket hö i buren hela tiden! Fri tillgång och ej i höhäck! De ska ha broccoli/Persilja/Paprika/Kål m.m varje dag! Du kan skippa det där i vattnet, det är bara trams.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Diana61
0

Nu har jag gått igenom hela denna tråd och är så trött på detta att det ej är sant! Att man ej kan vara sams och prata lugnt med varandra utan att bråka. Det är som att vara i lågstadiet igen med en massa ungar som bråkar om allt och inget. Snälla rara ni. Var lite snällare mot varandra och tänk er för HUR ni skriver så att det ej kan missförstå och skall det bli bråk så gör det privat och ej Här i forumet! Om dette ej slutar så kommer jag att börja med att stänga av vissa personer här för en tid för att återfå lugnet och ordningen ingen. Vill ni verkligen detta? Det idipidi skrev i #27 ställer jag mig helt bakom, Tack för det du skrev! Glad Håller helt med dig om allt du nämde.

Nu stänger jag denna tråd så vi kan gå vidare och tänke r för vad ni skriver och HUR ni skriver. OK?

Ha en bra helg!Cool

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

Nu har jag gått igenom hela denna tråd och är så trött på detta att det ej är sant! Att man ej kan vara sams och prata lugnt med varandra utan att bråka. Det är som att vara i lågstadiet igen med en massa ungar som bråkar om allt och inget. Snälla rara ni. Var lite snällare mot varandra och tänk er för HUR ni skriver så att det ej kan missförstås och skall det bli bråk så gör det privat och ej Här i forumet! Om dette ej slutar så kommer jag att börja med att stänga av vissa personer här för en tid för att återfå lugnet och ordningen ingen. Vill ni verkligen detta? Det idipidi skrev i #27 ställer jag mig helt bakom, Tack för det du skrev! Glad Håller helt med dig om allt du nämde.

Nu stänger jag denna tråd så vi kan gå vidare och tänke r för vad ni skriver och HUR ni skriver. OK?

Ha en bra helg!Cool

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

Nu har jag gått igenom hela denna tråd och är så trött på detta att det ej är sant! Att man ej kan vara sams och prata lugnt med varandra utan att bråka. Det är som att vara i lågstadiet igen med en massa ungar som bråkar om allt och inget. Snälla rara ni. Var lite snällare mot varandra och tänk er för HUR ni skriver så att det ej kan missförstås och skall det bli bråk så gör det privat och ej Här i forumet! Om dette ej slutar så kommer jag att börja med att stänga av vissa personer här för en tid för att återfå lugnet och ordningen ingen. Vill ni verkligen detta? Det idipidi skrev i #27 ställer jag mig helt bakom, Tack för det du skrev! Glad Håller helt med dig om allt du nämde.

Ha en bra helg!Cool

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer