Sova med marsvin.
När man sover med marsvin i samma stuga så har de en tendens att vara nattaktiva, typ tugga på tuggstängern eller dricka på natten, eller låta roligt, sover fler med marsvin och har de erfarenheterna?
// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] 
Jag tycker de brukar vara ganska lugna nattetid. Men visst händer det att man vaknar och hör dem prassla omkring och tugga. :)
Bodde tidigare i en etta med mina marsvinen och hade dem i närheten av sängen. Jag tycker inte det var något problem men jag sover också som en stock. Som Rumelle säger så kan man höra att det prasslas lite då och då men det är inget som stör 🙂
Jag har mina två precis vid sängen och det är inga problem, sover nog också som en stock 😃
Jag hade marsvinen på mitt rum bredvid sängen och det var inga problem, vaknade inte ens på natten när honan skulle föda haha! Dock fick de flytta ut pga att det luktade i hela rummet.. Även om vi städade till dom regelbundet 😛
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Jag har haft marsvin i sovrummet, aldrig mer känner jag nu. Kunde börja dricka på natten, fara runt, gnaga på saker osv .
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min sambo hade väldiga problem med att sova när vi hade marsvin även om vi inte hade dom i sovrummet. Jag däremot hade inga problem alls, har en hörselskada och när jag tar ut mina hörapparater så blir jag stendöv och har inga problem att somna varken med grisar som för jäkelen i buren eller en dundersnarkande sambo bredvid! 😃 Det är väll enda gången det är en fördel att höra lika kasst som en kratta! 😛
I min lägenhet står marsvinen precis vid fotändan av min säng, och det har aldrig varit några problem. Hör att de tuggar hö när jag ska sova, men tycker det är mysigt och när de blir knäpptysta blir jag nästan orolig.
Konstigt nog, dock, när jag temporärt flyttade till mina föräldrar och ställde buren i samma rum som jag sover i, men tekniskt sett längre bort så väckte de mig HELA tiden. Efter två nätter med nästan ingen sömn så slängde jag ut buren så den fick stå utanför i en hall. Jättekonstigt, men misstänker att iom att de vanligen står bakom sängen så blockas ljudet av sängen och den höga kanten, medan de i rummet hos föräldrarna stod så att ljudet färdades "rakt" mot mig.
Ska flytta tillbaka till lägenheten ikväll iaf, så hoppas att det ska fungera bra med där de brukar stå. Annars blir det problem…
Har mina honor inne i sovrummet just nu, har haft både honor & hanar där inne men det blev lite trångt så killarna fick flytta ut.
Mina brukar vara tysta, men man kan höra dom prata lite med varandra & prassla runt lite. Men det tycker jag bara är mysigt! 😉
Sen så är jag inte så lättväck heller.. Jag vaknade inte änns när Niclas chirpade, medans min syster i rummet brevid hade vaknat av det.
Det är tur att jag är nattuggla. Vid den här tiden på dygnet (kl 23-01 ungefär) har de halabaloba i buren.🥳 Det klonkas med skålar, möbleras om och kutas runt en hel del. Dessutom kan de ha en del intensiva diskussioner om något jag inte är klyftig nog att begripa.
De måste få en rejäl påfyllning av hö innan midnatt. För de äter som mest hö sent på nattkröken.
Finns inte en chans att sova i närheten av den buren förrän småtimmarna kommer. Då först ramlar de små rumlarna ihop i var sin hög och snusar med magarna proppfulla.🙂
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare