Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1076 ggr
fulfisk
0

Orolig.

Jag har köpt en hushållsvåg för jag har tänkt börja dokumentera mina marsvins viktändringar. När jag vägde dem blev jag livrädd. De väger bara 750-800 gram! Det är ju alldeles för lite!

Vad gör jag för fel? De får självklart grönsaker varenda dag och har alltid fri tillgång på hö. Åh… Jag känner mig hemsk. Hur ska jag göra för att få dem att gå upp i vikt? Jag vet att morötter ska vara bra, men de tycker inte om morötter :/

All hjälp uppskattas, även om det är en massa kritik då det absolut viktigaste för mig är att de mår bra. Gör jag något fel vill jag självklart veta det!

fulfisk
0

Just nu känner jag i princip för att fylla hela deras bur med mat :P Förnuftet hindrar mig dock ;) (såvida inte maten är hö såklart)

Chippers
0

Tycker du att dom är smala? Isåfall kan du ju ge dom pellets. Dom kanske bara är ganska små.. ? Är det honor? Några av mina honor väger ca 800 g och de är absolut inte smala.

Hur gamla är dom?

Du kan ge dom vitkål också, det kan hjälpa har jag hört ;)

fulfisk
0

Det är två honor, de är 4 och 4½ år gamla. Sen har jag en till hona som är liten, född i april.

Jag har inte velat ge dem så mycket pellets just eftersom att jag är orolig för att det inte ska vara bra för dem, men nu har jag bestämt mig. På söndag innan jobbet så far jag till utställningen i borås och köper Oxbowa till dem och ger dem det.

fulfisk
0

Angel känns inte smal, Betty har dock börjat kännas lite benig på sista tiden, hon verkar dock äta normalt.

Chippers
0

Okej, men om de magrar så uppsök veterinär.. håll koll på deras vikt. :)

Om de äter normalt och så borde det inte vara någon fara. Men man vet ju aldrig..

shintaida
0

Jag ger mina solrosfrön och havre istället för pellets.

Och dom har blivit STOOORA nu (marsvinen alltså) ….inga viktproblem med Svante heller.

Han vägde liiite för lite, när vi fick hem honom, men han har ätit upp sig ordentligt.

// Shintaida

ciss
0

Läs i tråden "Gröt till marsvinen", #16. Där finns det ett tips på gröt som gör att marsvinen går upp i vikt (skrivet av Achatina).

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Abico
0

Skäm bort dom ordentligt ^^ Solrosfrön brukar vara en riktig hit, jag vet inte hur bra det är eftersom dom är ganska så 'feta' men någon gång i vecka kan du ju ge grisarna några. Det finn att köpa på Maxi. Och sedan som ciss säger så är nog Gröt väldigt bra, den brukar slukas hel här hemma. Men jag vet inte riktigt annars, är inget profs på att göda upp marsvin, dom jag haft har alltid varit så matglada och bara hävt sig i allt som kommit i närheten av buren, här är snarare problemet att inte övergöda dom XD

Hanna 

ciss
0

#8: Samma här, mina äter allt som går att ätas och lite till. Fetgrisarna :) <3

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Chippers
0

Men är dom ens smala, säkert? För om dom inte är det ska dom ju inte ha massa för att gå upp i vikt :P Dom kanske bara är små? :)

fulfisk
0

6# Det låter jättebra! Ska testa det. Det är ingen fara om de äter en massa solrosfrön då? 

7# JAg är lite skeptisk mot grät då jag en gång försökte ge dem kligröt, de smakade inte ens på den :( 

#8 Vad bra, jag som jobbar på maxi :P Men jag tänkte ta en sväng förbi djuraffären innan jag åker till jobbet idag eftersom att min klotång är spårlöst försvunnen, då kan jag ju köpa havre iaf.

10# Betty har blivit smalare sista tiden, hon är ju dock 4½ så det kan ju bero på åldern. Angel känns inte så smal men jag tycker aldrig man hör om marsvin som väger så lite, det verkar som att det normala är mellan 900-1200. Då blir jag orolig.

fulfisk
0

Det blir inget Oxbow, jag kan inte åka till Borås i helgen :(

FeliciaS
0

Jag tycker att du ska, som Shintaida, ge de havre och skalade solrosfrön istället för pellets. Men låt de inte ha fri tillgång och håll koll på vikten :)

Min kastrerade hane är rätt smal, ca 750g och jag matar, via pipett, honom med havredryck blandat med mald Oxbows Cavy Performance varje dag. Han får även äta pelletsen dagligen utanför buren och jag ger honom solrosfrö och havregryn.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

fulfisk
0

Haha shiiiit, jag måste vägt fel. Betty väger visst 900, ska väga om Angel snart också :P Hah. Jag som började oroa mig för njurfel och shit :P

fulfisk
0

850 väger Angel :)

Chippers
0

Det är lagom vikt så jag tror inte du behöver få de att gå upp, då kanske de blir "feta" ;P

Men vilken tur då :)

fulfisk
0

Vad bör ett marsvin på strax över tre månader väga?

fulfisk
0

Någon?