Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 4486 ggr
Lundqviist
2

Imorgon gäller det!

Äntligen! Imorgon kommer de 2 nya små bäbisar hit! Å gör mitt marsvin här hemma sällskap! Jag är så glad! :) å de kommer nog mitt marsvin här hemma också bli! Jag kommer hämta dom imorgon vid kanske 13:00 de är 1 1/2 timme bilresa dit, men de är de absolut värt! Jag kommer inte sätta ihop dom med min "puff" första dagarna, alltså i samma bur, men dom kommer få hälsa på varandra på golvet å så, å kommer ha deras burar brevid varandra. De är virvel marsvin föresten ;) Är de något jag bör tänka på när jag får hit 2 nya marsvins bäbisar? Några tips? Jag hoppas verkligen att dom kommer trivas tillsammans med min hona här hemma, :) å allt går som planerat. Och denna veckan ska jag och pappa åka till stan å köpa "verktyg" För vi ska bygga en meeegaa bur! Som kommer vara ungefär 2 meter lång, och lite mer än 1 meter bred, vet inte själva måttet riktigt än, men på ett ungefär! :) kommer nog vara lite bredare, men ja ni fattar. Så de kommer bli kanon! En helt ny start! Önska mig lycka till :D

Mior
1

Finns en bra garderobstomme på ikea som är 201 lång och 75 bred pax är det, den byggde jag nyss bur av om du vill slippa såga och spika :)

Härligt med bebisarna lycka till!

supernatural
0

Åh vad kul! Alltid så roligt med nya bebisar ❤️

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Svarttusch
3

Vad roligt :) Kan tänka mig ditt marsvin tycker det också. Jag måste bara fråga vad du menar med: 

"Jag kommer inte sätta ihop dom med min "puff" första dagarna, alltså i samma bur, men dom kommer få hälsa på varandra på golvet å så, å kommer ha deras burar brevid varandra."

Har du tänkt att de först ska hälsa, sen i separata burar och sen hälsa igen? För det rekomenderas inte. För varje gång marsvinen träffas måste de göra upp rangen. Om de då träffas en gång om dagen på golvet (nu vet jag ju inte om det är så du menar) så kommer de behöva göra upp om rangen varje dag. När det dessutom rör sig om honor brukar det vara relativt lätt :) Ha dem i en hage medan du gör rent buren t. ex och sen när de "lugnat ned sig" släpp in dem i buren. Småttingarna kommer fort förstå att din äldre hona bestämmer :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[erikam]
6

Grattis till de små!

Men jag tycker du ska släppa ihop dem direkt, annars kommer de behöva göra upp i rangen igen efter att du släppt ihop dem. Om buren är för liten (tänkte eftersom du ska bygga en ny) är det bättre att de inte träffar varandra alls förs de ska släppas ihop på riktigt. Lycka till! 🙂

(Jag var en sölkorv på att svara och Malin hann före mig, förlåt för upprepningen 😃)

Lundqviist
1

#3 jag kommer ha ute dom hela dagen, sen när de är dags för sov dags, kommer jag sätta in dom i burarna, När jag köpte nelly till sällskap till puff, (nelly som tyvärr dog) så gjorde jag på detta sättet, och de blev huur bra som helst! Inga problem alls. Jag gjorde mig inte så tydlig i texten, men de jag menar är att när jag tar hem marsvinen kommer jag inte lägga ihop marsvinen direkt i samma bur, först får dom träffas i min hage, i rummet. (De är stort) går de fantastiskt bra, kommer dom självklart sova i samma bur samma dag! Saken är den att jag inte vet hur mitt marsvin kommer reagera när de kommer 2 små bäbisar. Jag tar de som de kommer, men självklart! Om de går bra kommer dom vara i samma bur redan första dagen. Men de beror på mkn hona här hemma, förra gången gick de bäst med å sätta ihop dom på golvet, (konstigt nog) men de funkade bäst. Tro de eller ej. Men som sagt, gå de bra mellan dom å puff så självklart blir de samma bur! :)

Lundqviist
0

Såg nu ett fel i texten, ska inte stå "dagarna" ska stå , första dagen, men som jag beskrev där uppe, de beror helt på hur dom reagera å hur de går! :)

[erikam]
0

#5 Det låter kanon, det kommer säkert gå galant! Visa gärna bild när nya buren är klar. Det är så kul att se hur allas grisar bor 🙂

Lundqviist
0

Jag kommer absolut vissa hur buren kommer se ut när den är klar :) Och även marsvinen , har själv inte sett dom än faktiskt. ;)

Lundqviist
0

De har gått kanon bra för marsvinen! Ger mer uppdatering imorgon. Skriv en lång text precis men av någon anledning åkte texten bort. Men en fråga. (Hoppas de är någon som svarar fort) Dom kom hem till mig vid 15:00-16:00 dom träffade minn"puff" Dom har ätit ganska bra faktiskt som jag tycker. Men dom har inte druckit än! Ska jag ta upp dom så dom iaf får lite vatten i sig? Eller kommer de av sig själv? Tex, när jag sover? Dom är tillsammans med min hona, å kommer vara där hela natten i samma bur, har tagit ner vatten flaskan så dom når, så de är inga problem att den är för högt upp. Puff dricker ofta, så dom har ju sett vart den är. Men saken är den att dom inte har druckit än, (vad jag har sett) har nästan kollat på dom hela tiden, å även lite i smyg. Men vad jag har sett så har dom inte druckit än. Men kommer de av sig själv? Eller ska jag hjälpa dom innan jag lägger mig?

Svarttusch
0

Jag skulle inte oroa mig för vattnet :) De dricker när de känner att de har tid för det :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Lundqviist
0

Vad bra! :) då hoppas jag att dom dricker som galningar inatt när jag sover :))

Mirinda
0

Vad kul med två småttingar! Du ska se att de kommer att liva upp Puff.

Jag hade samma funderingar om vattendrickande, när våra var nyinflyttade. Jag såg inte den ene dricka från flaskan på flera veckor. Han åt kanske mer "blöta" grönsaker eller så missade jag när han använde vattenflaskan.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Lundqviist
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen kommer jag ladda upp en bild! 

Här är dom! visst är dom söta?? 😍😍 å visst är dom lika? 😃

<-- Marsvin 1                                                   Marsvin 2 --->

supernatural
1

Åhhh ♥

Lundqviist
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åå vill ni veta en cool sak? vad jag tycker? ;) De marsvinet på höger sida på bilden OVAN. ( Marsvin 2 )  de marsvinet ser helt annorlunda ut på ena sidan ;) lite coolt tycker jag ;) (bild :

Lundqviist
0

och om de är någon som har namnförslag redo, så får ni gärna säga de😃 , dom har nämligen inget namn än 😮

supernatural
0

Det är två honor eller? :)

Lundqviist
0

#17 Japp ! :)